PDA

View Full Version : How it's Made: Neumann u87ai



skanky
23 januari 2009, 11:39
Ik kwam deze link tegen op gearslutz, leuk om eens te zien hoe ze gemaakt worden. Je kan'm ook in HQ kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=_dAbQVpHQ_M

skabouter
23 januari 2009, 14:17
Tof zeg! altijd leuk om te zien hoe die dingen gemaakt worden, leuk programma!

Highway49
23 januari 2009, 17:18
Gaaf, toffe post!

Ik ga er vanuit dat het ondertussen een zodanige 'lopende band productie' is dat ze niet elke mic meer testen, of zie ik dat verkeerd?

MjS
23 januari 2009, 17:27
Voor die bedragen mag ik hopen dat ze alles testen...

Wel interessant dit! Wie gaat er zelf een mic bouwen?

skanky
23 januari 2009, 18:58
Voor die bedragen mag ik hopen dat ze alles testen...

Wel interessant dit! Wie gaat er zelf een mic bouwen?

http://www.danalexanderaudio.com/Micpics/Neumann/U47schem.jpg
http://www.danalexanderaudio.com/Micpics/Neumann/U47mSchem.jpg

Ziet er toch niet zo moelijk uit, iemand die een beetje handig is moet dat toch wel kunnen.

Hoef je alleen nog maar het m7/ k47 membraam, een vf14m buis en een bv8 trafo te scoren........

:D

skabouter
25 januari 2009, 17:47
Ja, waar zit de waarde van dergelijke merken nou in? Waarom zoveel geld?
Exclusieviteit? naam? handwerk/uurloon? de gebruikte materialen?
in dit voorbeeld zie je mooi hoe het gemaakt wordt, maar het proces zal toch niet veel anders zijn dan bij goedkopere mics? Waar zie je je geld zo in terug dan?

sjoerd5
25 januari 2009, 18:10
Waarschijnlijk ligt dat idd aan de kwailiteit van de gebruikte materialen.

Han S
25 januari 2009, 18:57
Ja, waar zit de waarde van dergelijke merken nou in? Waarom zoveel geld?
Exclusieviteit? naam? handwerk/uurloon? de gebruikte materialen?
in dit voorbeeld zie je mooi hoe het gemaakt wordt, maar het proces zal toch niet veel anders zijn dan bij goedkopere mics? Waar zie je je geld zo in terug dan?

Dat is een buitengewoon intelligente opmerking. Ik heb zoals ik zal zo vaak heb gezegd een van de duurste Neumann microfoons en dat is een prima microfoon hoor. Maar dat is een MXL ook en in principe is er weinig verschil tussen een Neumann U87 en een MXL V69, ik zeg dus in principe.

De Neumann wordt gemaakt door een fabrikant met bijna 80 jaar ervaring en de MXL wordt waarschijnlijk ergens in China aan een keukentafel in elkaar gezet, maar kwa prestaties doen ze weinig voor elkaar onder al kost de Neumann wel tien keer zoveel.

Maar in principe is er ook weinig verschil tussen een Opel Astra en een Rolls Royce. Ik denk dat Neumann het op den duur ook zal moeten afleggen omdat de fabrikanten als MXL hun producten op hetzelfde nivo zullen krijgen voor een fractie van de prijs.

Niettemin klinkt een Neumann KM184 nog een stuk beter dan een Behringer SDC. Het geheim zit in de spanning van het membraan en de gebruikte materialen en technieken. Immers, er is toch ook veel verschil tussen de vele gitaren, al hebben ze allemaal zes snaren.

bert k
25 januari 2009, 20:22
Ik denk eerlijk gezegd dat de keukentafel bij Neumann staat. Veel handwerk, oud bedrijf, dus oude productietechnieken. In China staat waarschijnlijk een hypermoderne robot die topmicrofoons uitspuugt in een ongelofelijk tempo.

Han S
25 januari 2009, 21:19
Dat zou je denken, maar ik lees van ik dacht iemand als Allan Hyatt, de baas van Studio Projects die de mics in China laat maken, dat ze dat doen aan de keukentafel en het meeste is handwerk.

Bram+
25 januari 2009, 21:59
Ik denk eerlijk gezegd dat de keukentafel bij Neumann staat. Veel handwerk, oud bedrijf, dus oude productietechnieken. In China staat waarschijnlijk een hypermoderne robot die topmicrofoons uitspuugt in een ongelofelijk tempo.
Of het in dit geval ook zo is weet ik niet, maar volgens mij vind je in china juist veel handwerk, juist omdat arbeidskrachten daar zo goedkoop zijn. Bedragen waarvoor je in sommige gevallen geen machine kan laten draaien.