PDA

View Full Version : Hoge e naar g# stemmen



Spores
23 januari 2009, 11:19
Hallo fijne mensen van het gitaarnet forum!
Ik zit ff met een dingetje.
Ik ben bezig met een akoestische bewerking van Blaise Bailey Finnigan III van Godspeed You! Black Emperor (http://www.youtube.com/watch?v=tJtdUgnmyF8) te tabben en te leren (bewerking van een Japanse gozer)
Maar hij heeft z'n hoge e op g# gestemd en denk dat m'n huidige snaren het niet trekken, kheb nu 012 053 erop zitten, maar zou het wel lukken met 010's???
Of zijn er snaren die net ff wat meer stretch hebben?

tuning is eigenlijk E Ab D G B g# capo 2

kweet dat ik ook D Gb C F A f# zou kunnen doen en dan capo op 4 ipv 2, maar dan kom ik op sommige stukken hoog op de hals een btje in de problemen, want kheb geen cutaway. Kzou eventueel nog wel D# G C# F# A# G kunnen proberen en capo op 3, misschien is dat nog wel te doen...

Suggesties iemand?

Thanks!

chris c
23 januari 2009, 11:24
Ik zou toch maar met een capo werken, tenzij je graag snaren vervangt :)
Een 010 snaar zal minder spannen, maar niet minder vlug breken.

chris c
23 januari 2009, 11:30
Net een beter idee gehad : koop een G oktaafsnaar van een 12-snarige gitaar. Die kan nog wel een half toontje omhoog.

Spores
23 januari 2009, 11:38
he das geen slecht idee :D
Kzal ff kijken waar ze losse snaren verkopen.
Thanks!!!

Kheb zowiezo die gast al een bericht gestuurd over wat voor snaren enzo, maar hij antwoord nog niet echt.

Spores
27 januari 2009, 21:35
kheb losse snaren gevonden.
g octaaf snaar is .008
en zo'n .008 is wel te vinden los

kvrees alleen dat ie als hoge e echt heel iel gaat klinken,
maargoed ik kijk nog wel even of ik em met capo zo kan stemmen dat ik em nog kan spelen zonder een extra dunne snaar erop te zetten.
Anders ga ik het zeker doen, ik moet dat nr spelen
kheb nog wel een parkbak waar ik dat wel mee kan proberen :)

FruscianteFan
28 januari 2009, 00:06
Ik heb volgens mij ooit een voor de gein een snaar naar G# gestemd. In eerste instantie met een 008, maar die hield het niet. Volgens mij heb ik het toen maar geprobeerd met een 010, die kon het wel. Ik zou denken dat ik het probeerde met een 009, maar die heb ik nooit in huis (008 ook alleen maar voor dit experiment).

Op 12-snarige gitaren is de octaafsnaar van de G ook een 009 of 010. En waarom zou het ook niet kunnen? Bij een setje 009 is de B-snaar een 011. Bij een setje 010 is de B-snaar een 013. Beide trekken het ook om een E-snaar te zijn, waarom zou een 010 dan niet nog een stuk hoger kunnen?

Als je het niet erg vindt om een paar snaren te offeren, zou ik het gewoon uitproberen. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.