PDA

View Full Version : Operatie Mesa Caliber 50+ head



niekb
23 januari 2009, 00:22
Hallo techneuten en mede bouwers.

Aangezien ik besloten heb dat er een andere speaker in mn combo moet komen. Begon het ook weer te kriebelen om m'n combo om te bouwen naar een top. Dit spookt al door m'n hoofd sinds de dag dat ik m heb.

Ik laat de combo behuizing in takt en bouw een nieuwe behuizing. Voor het zover is ben ik eerst de maten aan het nemen en een tekening aan het maken voor de zijkanten die ik dan kan gebruiken om de vorm af te tekenen op het hout.

Ik ben nog aan het vogelen met de maten.
Als ik dat uitgetekend heb ga ik eens kijken of ik geschikt hout kan vinden.

Ik wil hier ook een foto verslagje maken te zijner tijd. Snel zal het allemaal niet gaan.

Tot zo ver.

niekb
26 januari 2009, 18:33
Als proef was ik begonnen met een plaat geperst hout met fineer aan beide kanten. In eerste instantie dacht ik dat moet kunnen want meubelen worden er ook van gemaakt.
Mocht dit niet wat worden dan was het een proefstuk.
Aart zei al dat het niet wat zou zijn.

Omdat de deuvels in de kopse kant van het hout komt en dat het zwakst is heb ik een proefje gedaan door er een gat in te boren en een deuvel erin te plaatsen. Ik kon de deuvel er zo door drukken waardoor het hout scheurde.

Na wat rondgekeken te hebben in mijn werkplaats vond ik achter wat platen een plaat 18mm multiplex die groot genoeg is voor een top. :dance: Dat scheelt weer 16 euro.

Waarom nog tijd steken in een proefwerkstuk dus maar voor echt aan de slag gegaan.

Druk aan de slag geweest vandaag.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding007-2.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding008-3.jpg
Voor de zijkanten heb ik de gepersthouten zijkanten als mal gebruikt. Deze had ik al gemaakt. (handig ook voor reproductie)

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding010-1.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding012-3.jpg

Als grill wil ik hetvolgende gebruiken. Ik wil het zwart spuiten.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding006-4.jpg
Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik het goed uit kan zagen. Hier en daar zitten wat deuljes dus het moet ook nog een beetje vlak gemaakt worden.
Ik denk dat het wel cool is.

Ik heb m nu in elkaar geschroefd voor de foto. Eens kijken of ik morgen kan lijmen. Ik ga de platen verlijmen en schroeven.

In de bodem komt nog een opening voor extra koeling. Ik weet niet of het nodig is maar doe het toch. Ik zag in een Mesa topic dat Nocki een plaatje van een caliber top had gepost en daarbij is dat ook.

Aart dank voor de info tot nu toe.

Tot zover!

Grtz.

fredjuh
26 januari 2009, 20:01
Dat ziet er goed uit. Ga je de hoekjes nog afronden?
edit: Was ff vergeten dat mesa niet afrondt.

AART
26 januari 2009, 20:03
Mooi dat je nog multiplex had liggen, ziet er goed uit.
Koelingsgaten in de bodem is niet nodig bij een caliber.

Als je de randen rond wil frezen moet je niet schroeven maar deuvelen trouwens, ander mol je je frees. Afgeronde randen voorkomen ook shadeplekken op de randen, die zijn dan minder kwetsbaar, en de fender hoekjes passen er anders niet op.

AART
26 januari 2009, 20:08
Dat ziet er goed uit. Ga je de hoekjes nog afronden?
edit: Was ff vergeten dat mesa niet afrondt.

doen ze wel hoor. Fender ronding, behalve de voorkant bovenaan.

niekb
26 januari 2009, 20:19
De randen worden nog afgerond. Maar dat doe ik pas als alles verlijmd is.
Ik heb 10 mm deuvels. Zijn er ook kleinere? Ik vond ze zo groot. Maar als het moet dan doe ik dat natuurlijk. Wil m'n freesje nog vaker kunnen gebruiken. Wat voor maat freesje is daarvoor nodig? Ik heb er twee. Weet zo niet welke.

Ik frees sowieso even proef op een stukje om te kijken of de maten kloppen en of de metalen kapjes goed passen.

Wat betreft de koelingsgaten. Baat het niet dan schaad het ook niet denk ik zo.
De buizen zitten redelijk dicht op de bodem. Er totale binnenhoogte is 18,4 cm.
Aart jij zei 19 maar als ik dat doortrok naar de voorkant was de hele verhouding weg. Wat 6 mm al niet doet. Nu is het beter.

nico verduin
26 januari 2009, 20:25
Stelregel uit de timmerwereld.... deuvel 1/3 van de houtdikte. Dus bij 18mm hout, 6mm gebruiken

niekb
26 januari 2009, 20:30
Ah kijk thnx, ja heb wat dat betreft nog wel wat te leren. Ik ga morgen eens even op jacht naar 6 mm deuvels.

Dit is ook de eerste keer dat ik iets dergelijks in elkaar zet. Ik vind het wel leuk. Resultaat is ook snel zichtbaar.

niekb
26 januari 2009, 20:52
Ik ben even rond aan het kijken naar de hoekijzers. Zijn deze dezelfde als die van Fender? Ik zie bij de NL shops wel veel Marschall spul maar geen mesa achtige hoeken.

Waar kan ik deze krijgen?

fredjuh
26 januari 2009, 23:12
Ik vind de marshall hoeken er aardig op lijken. Je vind ook nergens zo'n hiwatt indicator in de ouwe stijl (om maar iets te noemen) dus ik denk dat je het er maar mee moet doen. Misschien op ebay ofzo?

AART
27 januari 2009, 00:43
Je moet idd fender hardware hebben. Tot 1992(1994 voor de modellen van voor 92) gebruikte mesa fender hardware en tolex. Daarna zijn ze pas hun eigen gladdere tolex en leren hoeken gaan gebruiken.

Je moet dus de fender hoeken, fender handvat en fender bronco tolex hebben.

JeroenSchaaf
27 januari 2009, 08:50
Gaaf man! ik heb zelf ook een Caliber 50+. En heb er nu nog 1 staan van een kameraad van me! die wil ik overkopen en daar een head van maken. En daarbij een 2x12 kopen!

ben benieuwd hoe je eind resultaat word! en wat je totaal kosten zijn!

ga deze zeker volgen!

niekb
27 januari 2009, 12:57
Leuke amp is het he.
Ik ga de combo kast voor thuis gebruiken. Ik ga m helemaal dicht maken. Daar wil ik nog een andere speaker in hebben.
Daarnaast wil ik ook een kast. Het liefst een 4x12 maar wellicht ook een 2x12. Ik zit te denken aan Greenbacks of v30.
Een 4 x 12 ziet er wellicht een beetje raar uit met zo'n kleine top maar het blaast wel lekker.

Als je die combo van je maat over kan nemen en die tot top ombouwd heb je weinig kosten. Alleen nieuwe tolex, lijm en evt wat deuvels. Je kan alles hergebruiken.

JeroenSchaaf
27 januari 2009, 13:25
Ja kan alles herbruiken maar doe ik niet! ik wil van de combo dan een 1x12 kastje maken.

En de versterker in een aparte top maken. Daarbij koop ik dan een 2x12 v30 cabinetje. sloop daar 1 v30 uit en gooi daar de EV in! en de v30 in het 1x12 kastje!

althans das de theorie!

niekb
27 januari 2009, 19:09
Dat doe ik dus ook. Ik ga wel eerst de hardware overzetten. Ik koop later andere hoeken voor de kast.

Vandaag met snellijm de delen gelijmd en deuvels erin gemept. Ik heb de grill ook gezaagd. Wellicht laat ik het ook wel zo en spuit ik het niet zwart.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding014-2.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding018.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding015-1.jpg

Nu kan ik de randen gaan afronden. Ik ben er nog niet achter welke radius ik moet hebben. Als iemand dat weet hoor ik het graag.

AART
28 januari 2009, 11:20
Ziet er goed uit zo.

Totale kosten:

Hout __________ 20
Handvat _______ 9
Hoekjes ________ 12
Tolex __________ 12
Grillcloth _______ 6
Lijm ___________ 15 (bison D3 + bison kit)
Deuvels ________ 5

Totaal _________ 79 euro in materiaalkosten.


Afhankelijk van het gereedschap en de handigheid die je hebt kan je er een mooi ding van maken of een lelijk brol. :)


Hmm, dat plaatje herinnerde me eraan dat ik ergens nog zo'n logo heb liggen. :satisfie:

AART
28 januari 2009, 11:22
Radius weet ik niet uit mijn hoofd. Moet je eerst met de kleinste beginnen en dan kijken of het overeen komt met een hoekje van je caliber (even loshalen). Die fender hoekjes van nico hebben zijn exact hetzelfde (maar dan zonder roest :satisfie:).

nico verduin
28 januari 2009, 11:32
1/2" of 12.7mm. Dus daar een beetje in de buurt blijven.

niekb
28 januari 2009, 12:09
Mijn hoekjes hebben geen roest! :)

Ik heb een stokje gekocht van hetzelfde deuvel materiaal. 0,50 Euro. Een zakje kost al snel 2 euro nogwat. :)
Even zagen en weer 2 euro bespaart. We leven tenslotte in tijd van crisis eh.

Ik heb al een hoekje losgemaakt en ga straks even langs een meubelmaker om te kijken of hij de juiste frees heeft. Zelf heb ik niet de juiste was ik al achter.

Dank voor de info heren!

Die logo's zijn helaas niet te koop. Maargoed 1 logo is genoeg.

JeroenSchaaf
28 januari 2009, 12:14
Das balen dat die logo's niet te koop zijn!

ik zoek er nog wel 1! even MP in de gaten houden!

Ziet er tot nu toe goed uit!

AART
28 januari 2009, 13:27
Das balen dat die logo's niet te koop zijn!

ik zoek er nog wel 1! even MP in de gaten houden!

Wat heb je er voor over? :satisfie:

niekb
28 januari 2009, 15:19
He Diem zit niet te spammen in mijn topic! :sneaky::)

De ronding zit erin. Het wijkt een klein beetje af maar ik denk als de tolex eromheen zit dat het wel ok is.

Dat brengt mij op het volgende:
In hoeverre is tolex vergevingsgezind als het om oneffenheden gaat? Het multiplex is nogal ruw. Teveel om helemaal uit te schuren. Ik heb er al een laag plamuur op zitten nu maar moet het helemaal strak zijn?

AART
28 januari 2009, 15:23
Zolang het geen hobbels zijn maar gewoon ruw oppervlak zie je het niet terug.

niekb
28 januari 2009, 15:32
Joo thanx, het zijn geen bobbels. Ik ga nog wel even flink schuren dus het meeste zal weg zijn dan.

niekb
1 februari 2009, 22:55
Vandaag heb ik het chassis uit de behuizing gehaald om de maten op te meten van de gaten voor de schroeven waarmee het chassis in de kast hangt.

Een caliber van de binnenkant:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding029.jpg

Aan de behuizing zitten koper frutsels. Waar dienen deze voor? En moet ik iets dergelijks ook in de topbehuizing maken? In eerste instantie dacht ik aan aarde maar het zit nergens aan.

Hier de frutsels:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding030.jpg

Aankomende week krijg ik mijn tolex (Thnx Aart :p)
Wat me nog te doen staat is de gaten boren in de bovenkant, de binnenkant zwart maken en de gaten uitboren voor de ijzers. Dan tolexen en de boel monteren.

AART
1 februari 2009, 23:59
Die frutsels zitten aan een metalen plaat in de bovenkant van je top. Die plaat zorgt voor afscherming aan de bovenkant. Als je het chassis in de headshell schuift maken die koperen frutsels contact met de metalen plaat en zorgt dat voor een volledig afgeschermde ruimte voor de electronica. Dat voorkomt ruis en radiosignaal in je gitaarsound.

Op zich wel handig om dat te hebben maar niet geheel noodzakelijk. Het beste kan je dat stukje in je topje beplakken met wat aluminiumfolie, dat helpt volgens mij wel wat. Als je toevallig een mooi metalen plaatje hebt liggen is dat helemaal mooi, maar dat denk ik niet eigenlijk.

Tolex gaat morgen op de post ;)

niekb
2 februari 2009, 00:41
:seriousf: Geen russische radio meer in de oefenruimte.

Ik heb wel alu tape liggen. Die frutsels lijkt me koper oid.
Wellicht werkt het ook met een gestript draadje ofzo. Dan ga ik eens even kijken wat ik kan fabriceren.

AART
2 februari 2009, 19:29
Juist. Idd een gestript draadje is misschien een idee. Ik zou dan wel een koperkern draad nemen en niet zo'n gewonden draad.

Tolex is vanmiddag op de post gegaan. hopelijk overleeft het de reis.:)

niekb
2 februari 2009, 20:03
Fijn zo Aart! Dat hoop ik ook :)

Ik denk dat ik gewoon het frutsel uit de combo gebruik. Dat heeft toch geen nut meer nu.

Vandaag alle laatste gaten geboord en even proefpassen voordat de tolex erop gaat.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding-2.jpg

Het chassis zit wat ver naar achter dus moet ik m wat verder naar voren plaatsen. Even de oude gaten opvullen en dan nieuw boren. Ik ben iig blij dat het past. Ik had alles twee keer opgemeten maar vond het wel een beetje spannend.

Er zit nu nog ruimte tussen de grill en de faceplate. Daar moet ik nog even mee aan de slag.

Het schiet op!
Rechts een antenne voor radio Rusland :D

j3r03n
3 februari 2009, 09:46
Haha, leuk om 'mijn' combo'tje terug te zien als top ;) Mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat :)

niekb
3 februari 2009, 16:56
Jou combo? Ik neem aan dat je er dan ook 1 hebt? Of heb jij m ooit aan BartL verkocht en hij weer aan mij?

Anywayz,

Ik doe zonet m'n brievenbus open en daar lag een grote envelop :dance:

Met daarin:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding031.jpg

Witte tolex! ooooooh

Ik ben bang dat ik er pas dit weekend mee verder kan...
Damn. Es kijken of ik vanavond nog wat kan doen.

AART
4 februari 2009, 00:19
Mooi dat het in 1 stuk is aangekomen. Zo te zien ook ruim genoeg:)
Veel plezier ermee.

JeroenSchaaf
4 februari 2009, 00:23
Oehh owke! ga je daar zowel de cab als de head mee tolexen?

niekb
4 februari 2009, 12:23
Ik ga alleen de top tolexen. Ik had het even over mijn combo gehangen voor de foto.

Het is zeker ruim genoeg. Ik heb zelfs een klein beetje overlap. Ik las ook dat het nog iets rekt tijdens het verwerken. Genoeg dus. :dance:

j3r03n
4 februari 2009, 12:26
Jou combo? Ik neem aan dat je er dan ook 1 hebt? Of heb jij m ooit aan BartL verkocht en hij weer aan mij?

Ik bedoel idd dat ik er ook zo een heb, n andere dus, maar wel dezelfde. Ofja, de zelfde, maar dan anders :dance:

EDIT: Oew wit! Dat wordt leuk ;)

niekb
6 februari 2009, 17:01
Had natuurlijk gekund dat ie van jou was ooit.

Gisteren heb ik flink lopen tolexen en dat viel wel een beetje tegen. Vooral de hoeken aan de voorkant.

Ik had alles strak getrokken en toen bolde het weer op aan bij de rondingen :dontgeti:
Gelukkig is het weer weggetrokken. Ik ben redelijk tevree met het resultaat.

Ik zit nog te twijfelen of ik de grill zo laat of toch voor zwart ga.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding043-1.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding044.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding045-1.jpg

Nog even de bouten van het handvat inkorten en dan kan ie mee op pad :rockon:

j3r03n
6 februari 2009, 17:44
Mooi gedaan Niek! Ziet er goed uit zo op de foto's.

Qua kleur past de grill zo goed bij die metalen hoeken, maar als ie zwart is past t misschien beter bij het 'kabinet'. Als je puur voor de looks van de top gaat is hij zo misschien het mooist.

Ga je aan het kabinet nog iets veranderen, nu de amp eruit is?

fredjuh
6 februari 2009, 20:33
Vette scheit! Die grill is vet zo, niks aan doen! Ziet er vet uit. Witte tolex voor het leven!

niekb
6 februari 2009, 23:44
thnx guys,

De kast wordt helemaal dichtgemaakt. Wellicht nog een opening aan de bovenkant(voorkant) Ff proberen wat dat doet.

Het logo doe ik met het blanke metaal niet op de grill, zo ziet het er beter uit. Ik kijk het nog even aan.

AART
7 februari 2009, 15:09
Ik zou toch gaan voor een zwarte grill, een wat klassieker uiterlijk vind ik mooier.
Ik zal straks wel eens wat plaatjes uploaden van wit + zwart en wit + (fender) zilver.

niekb
7 februari 2009, 16:35
Ben benieuwd.
Van de zijkant doet het grilletje wat smoezelig aan.
Dat vind ik niet mooi. Neig nu toch ook weer naar zwart..