PDA

View Full Version : Vingers wisselen



Git Aar
22 januari 2009, 22:16
Waarom wordt overal onderstaande vingerzetting geleerd?
http://www.justinguitar.com/images/CH_images/Chord-O-D.gif
Vinder 1 en 2 omdraaien lijkt me veel makkelijker.
Maakt het wat uit?

artnaz
22 januari 2009, 22:21
Heb je het geprobeerd? Dat is absoluut niet makkelijker!

Je "moet" je vingers zo dicht mogelijk bij de fret zetten, en op jouw manier komt je wijsvinger (op de F#) juist aan de andere kant van de toets...

budje
22 januari 2009, 22:24
Het belangrijkste is niet altijd of je die greep makkelijk kan spelen, maar of je vanuit die positie makkelijk naar andere accoorden kan wisselen. Vandaar dat ze het op deze manier doen. jouw versie pak je misschien het accoord makkelijker, maar als wisselen naar de meest voorkomende accoorden moeilijker word dan heb je er niets aan.

maar da's mijn mening, je moet lekker doen wat jij wil! (ik pak de A meestal met alleen m'n wijsvinger, m'n gitaarleraar van vroeger had me over de knie gelegd als ie t zag...

Di Stefano
22 januari 2009, 23:25
Ik heb het D akkoord ook nooit volgens de boekjes gespeeld. De juiste manier vind ik heel onnatuurlijk aanvoelen.

aaronstonebeat
22 januari 2009, 23:39
't Staat daar zo omdat het een heel gebruikelijke manier is om dat akkoord te spelen. Maar imho bestaat er niet zoiets als de juiste manier, het hangt van de context af, wat je ervoor en erna speelt. het kan ook zonder wijsvinger, of met een barré over de g- en e-snaar

artnaz
22 januari 2009, 23:46
Ja, het hangt van de situatie af, maar in dit geval vind ik het onin om de vingers om te draaien (tenzij je ring- en wijsvinger al op die plek stonden voor het akkoord, of bij het volgende akkoord moeten staan). De "normale" greep is in 98% gewoon het meest ideaal.

Ik denk serieus dat het niet handig is om het zo aan te leren, ook al komt dit nu op je natuurlijker over...

aaronstonebeat
23 januari 2009, 00:26
Mijn manier zou 't ook niet zijn. Wel voor Dm.

artnaz
23 januari 2009, 00:29
Ja, maar Dm is heel wat anders! :D

aaronstonebeat
23 januari 2009, 00:38
Ja, maar Dm is heel wat anders! :D

O ja joh??? Zoooooooooo, nooit geweten :seriousf:

artnaz
23 januari 2009, 00:39
O ja joh??? Zoooooooooo, nooit geweten :seriousf:Ja, is toch zo! Want je hebt in een Dm een F (kleine terts boven de grondtoon) ipv de F# (grote terts) van de majeur!










:D

aaronstonebeat
23 januari 2009, 00:45
Ja, is toch zo! Want je hebt in een Dm een F (kleine terts boven de grondtoon) ipv de F# (grote terts) van de majeur!










:D

Ik zat maar te dollen Artnaz. Ik ken het verschil goed.
En ik ben het eigenlijk helemaal met je eens: in eerste instantie kun je het best de meest gebruikelijke vingerzettingen aanleren.

soup
23 januari 2009, 00:47
Waarom wordt overal onderstaande vingerzetting geleerd?
http://www.justinguitar.com/images/CH_images/Chord-O-D.gif
Vinder 1 en 2 omdraaien lijkt me veel makkelijker.
Maakt het wat uit?


Het belangrijkste is niet altijd of je die greep makkelijk kan spelen, maar of je vanuit die positie makkelijk naar andere accoorden kan wisselen. Vandaar dat ze het op deze manier doen. jouw versie pak je misschien het accoord makkelijker, maar als wisselen naar de meest voorkomende accoorden moeilijker word dan heb je er niets aan.

maar da's mijn mening, je moet lekker doen wat jij wil! (ik pak de A meestal met alleen m'n wijsvinger, m'n gitaarleraar van vroeger had me over de knie gelegd als ie t zag...


Ik doe het ook niet zo, iets te lastig en krijg kramp in mijn vinger.

En A doe ik ook met 1 vinger.

artnaz
23 januari 2009, 00:48
Ik zat maar te dollen Artnaz.Ik heb die ":D" nog zo pontificaal onderaan geplaatst!

aaronstonebeat
23 januari 2009, 01:15
Misverstand mijnerzijds :)
Maar het ging ook over een vingerzetting. Ik heb inmiddels aan heel wat beginnende gitaristen lesgegeven en regelmatig komt iemand op de proppen met 'makkelijkere' manieren om dit of dat te spelen, soms bizarre vingerzettingen in mijn ogen; ik sta er dan steeds op toch de manier te leren die ik gegeven heb omdat je vaak pas na een tijd oefenen en ook in samenhang met andere dingen het gemak ervan begint te ervaren.

artnaz
23 januari 2009, 01:18
Ja, ik heb ook een leerling gehad die een stuk of 4 akkoorden op bizarre wijze pakte, en dan had hij daarvoor zogenaamd les gehad van en afgestudeerd iemand... Maar ik leer ze het gewoon "standaard" aan, en gaandeweg afhankelijk wat we tegenkomen leer ik ze "trucjes" voor bepaalde overgangen.

-=JEROEN=-
24 januari 2009, 00:26
Ik leer ze alle zettingen (als ze dat willen).

Zelf pak ik em zoals ie in dat diagram staat, of met wijsvinger als kleine barree, of met middel, ring en pink als ik em barree pak (022454 bijv)

artnaz
24 januari 2009, 00:39
Ja, die laatste kan ook niet echt anders he?! :D

(Ja, met een dubbele barré + pink, maar dat lijkt me niet zo heeeel handig...)

aaronstonebeat
24 januari 2009, 00:43
En dan snel overpakken naar 022434; erg goed voor de ontwikkeling van motoriek :cooler: