PDA

View Full Version : Floyd Rose vraag...



jutter
22 januari 2009, 18:06
Zoals sommigen weten heb ik sinds een paar dagen een MusicMan Luke1 met een zwevende FR. Gisteren voor de eerste keer uitgeprobeert in de band en jawel, bij het eerste nummer brak de dunne E-snaar. Een tijd aan het klooien geweest om de gitaar weer op stemming te krijgen. Ik vraag me nu af dat als ik een blokje hout tussen de tremeloblok en body lijm(zodat ik hem alleen neerwaarts kan gebruiken) de gitaar met snaarverwisselen sneller op stemming te krijgen is. Iemand hier die dat ook gedaan heeft?

Gearjunkie
22 januari 2009, 18:14
Zorg dat je het blokje ook weer eenvoudig kan verwijderen.
Ik heb een strat waar de FR op de body ligt. Inderdaad makkelijk te stemmen.

Aan de andere kant: als je de snaar vervangt voor eenzelfde exemplaar is er toch geen probleem?? Als je alle snaren wil vervangen doe je het dus 1 voor 1.

jutter
22 januari 2009, 18:24
Zorg dat je het blokje ook weer eenvoudig kan verwijderen.
Ik heb een strat waar de FR op de body ligt. Inderdaad makkelijk te stemmen.Bij mij ligt deze niet op de body; is dus zwevend.
Aan de andere kant: als je de snaar vervangt voor eenzelfde exemplaar is er toch geen probleem?? Er is wel een probleem; als er 1 snaar breekt dan 'trekt' de brug iets scheef weg waardoor de andere snaren ontstemmen.Als je alle snaren wil vervangen doe je het dus 1 voor 1. Zou het mogelijk zijn om door dat blokje hout erin te zetten alle snaren tegelijkertijd te verwisselen?

mod-edit: dat kleurtje mag jij nou net niet gebruiken...

RoelTM
22 januari 2009, 18:30
Ik heb een strat waar de FR op de body ligt. Inderdaad makkelijk te stemmen

Floyd Rose tremolos liggen niet op de body.
Ik zie dat jij een Fender Highwat One Strat hebt? Die hebben geen Floyd Rose:

Floyd Rose
http://www.wayneguitars.com/guitars/images/features/floyd-rose-trem.jpg

Waarschijnlijk jouw tremolo:
http://myfolder.se/myspace/pix/img-2408.jpg
Maar dan met pookje ;)

jutter
22 januari 2009, 18:32
Juist! Heb jij misschien een antwoord op mijn vragen?

RoelTM
22 januari 2009, 18:32
Zou het mogelijk zijn om door dat blokje hout erin te zetten alle snaren tegelijkertijd te verwisselen?

Ja, dat is inderdaad de oplossing. Leg een blokje hout, of een metalen plaatje onder de tremolo.
Nu draai je de veren achterin de gitaar wat vaster, zodat de FR goed tegen het hout vast aanzit.

Nu kun je de snaren vervangen, door dat de trem vast tegen het hout zit, zal deze niet ontstemmen.
Als je klaar bent, en alle snaren hebt gestemd, haal je het blokje weg. Door de verhoogde veerspanning zal de FR in de body zakken. Nu moet je de veren weer wat losser draaien. Draai ze zo ver los zodat ie meteen weer goed gestemd is.

jutter
22 januari 2009, 18:39
Ja, dat is inderdaad de oplossing. Leg een blokje hout, of een metalen plaatje onder de tremolo.
Nu draai je de veren achterin de gitaar wat vaster, zodat de FR goed tegen het hout vast aanzit.

Nu kun je de snaren vervangen, door dat de trem vast tegen het hout zit, zal deze niet ontstemmen.
Als je klaar bent, en alle snaren hebt gestemd, haal je het blokje weg. Door de verhoogde veerspanning zal de FR in de body zakken. Nu moet je de veren weer wat losser draaien. Draai ze zo ver los zodat ie meteen weer goed gestemd is.

Thanks, maar dit heb ik ook al ergens anders gelezen. Zal even mijn gedachten uitspreken ter verduidelijking:ik wou eigenlijk het blokje hout laten zitten zodat de tremeloblock tegen het blokje hout ligt. Als er dan weer een snaar knapt dat dan niet alles ontstemd is. Hup nieuwe snaar erop en spelen maar! Maar kan dit?

aaronstonebeat
22 januari 2009, 18:42
Ja, dat kan prima. Ik heb het al 's voor iemand gedaan en die is er, om exact dezelfde reden, hartstikke blij mee.

RoelTM
22 januari 2009, 18:44
Ja, dat kan ook. (Wel sonde, maar dat is persoonlijk hè ;) )
Dan is het natuurlijk het mooiste als het blokje precies even hoog is als de body.
Maar dan bestaat er wel de kans dat je daarmee de trem omhoog duwd, wat weer invloed heeft op de aktie.
Die kun je dan wel weer verlagen, maar dan krijg je een heel scheve brug. (ik weet niet of dat veel invloed heeft, maar als de zadels te scheef staan, kan ik begrijpen dat daardoor de gitaar wat sneller ontstemd.)

Ik denk dat het het beste is als je dat blokje zo groot maakt, dat de tremolo er nét op blijft rusten, dan kan het wel.

Welke gitaar heb je trouwens?

jutter
22 januari 2009, 18:46
Ja, dat kan ook. (Wel sonde, maar dat is persoonlijk hè ;) )
Dan is het natuurlijk het mooiste als het blokje precies even hoog is als de body.
Maar dan bestaat er wel de kans dat je daarmee de trem omhoog duwd, wat weer invloed heeft op de aktie.
Die kun je dan wel weer verlagen, maar dan krijg je een heel scheve brug. (ik weet niet of dat veel invloed heeft, maar als de zadels te scheef staan, kan ik begrijpen dat daardoor de gitaar wat sneller ontstemd.)

Ik denk dat het het beste is als je dat blokje zo groot maakt, dat de tremolo er nét op blijft rusten, dan kan het wel.

Welke gitaar heb je trouwens?

Zie #1........................

jutter
22 januari 2009, 18:54
Ja, dat kan prima. Ik heb het al 's voor iemand gedaan en die is er, om exact dezelfde reden, hartstikke blij mee.

Even voor alle duidelijkheid voordat ik eraan begin te prutsen; de tremelo kan dan nog wel neerwaarts gebruikt worden?

RoelTM
22 januari 2009, 19:34
Even voor alle duidelijkheid voordat ik eraan begin te prutsen; de tremelo kan dan nog wel neerwaarts gebruikt worden?

Ja, neerwaarts kan wel. Het word dan gewoon een soort king size Strat trem.




Zie #1........................

Ik moet beter leren lezen. ;)

groovieguitarguus
22 januari 2009, 20:08
Ja, dat kan ook. (Wel sonde, maar dat is persoonlijk hè ;) )
Dan is het natuurlijk het mooiste als het blokje precies even hoog is als de body.
Maar dan bestaat er wel de kans dat je daarmee de trem omhoog duwd, wat weer invloed heeft op de aktie.
Die kun je dan wel weer verlagen, maar dan krijg je een heel scheve brug. (ik weet niet of dat veel invloed heeft, maar als de zadels te scheef staan, kan ik begrijpen dat daardoor de gitaar wat sneller ontstemd.)

Ik denk dat het het beste is als je dat blokje zo groot maakt, dat de tremolo er nét op blijft rusten, dan kan het wel.


Voor de duidelijkheid... GEEN stukje hout onder de tremelo hoor, maar tussen het Sustainblok en de body in, vanaf de achterzijde.
Hier kan je (bijna) niets beschadigen.
Voordeel. Het sustainblok maakt dan weer met een groot oppervlakte contact met de body. Dit verhoogt de sustain weer. Gebruik wel een harde soort hout. B.v. eiken / beuken.

Gearjunkie
22 januari 2009, 20:27
Floyd Rose tremolos liggen niet op de body.
Ik zie dat jij een Fender Highwat One Strat hebt? Die hebben geen Floyd Rose:


Nee de Highway heeft een vintage trem, maar op een van mijn andere Strats zit een Floyd. Ik vind het jammer om een bak te frezen in de body, dus vandaar dat hij er plat op ligt. Wellicht komt dit de tone en sustain ook nog ten goede.

In elk geval kan ik dus alleen dive bombs maken.


@ Jutter: wanneer een snaar breekt is je gitaar (bij elke zwevende brug) ontstemt. Dit is dus bijna bij elke Floyd, maar ook een vintage trem 'hoort' iets zwevend te zijn afgesteld.
Het voordeel van een zwevende Floyd lijkt mij groter dan het nadeel van het ontstemmen bij snaren breken.

Liquid_Metal
22 januari 2009, 20:30
Zonde van het gebruik van een Floyd Rose vind ik eigenlijk, als je er een blokje achter gaat plaatsen. Juist het op én neer kunnen bewegen maakt de FR zo bijzonder. Uiteraard kun je alsnog een stuk verder naar beneden dan een met een classic whammy, maar ik heb juist een Floyd Rose omdat ie ook naar boven kan 'whammen'.
Als je de locking nut niet gebruikt wordt het stemmen btw een stuk eenvoudiger. Wel is ie dan een stuk minder stemvast. Zelf breek ik bijna nooit snaren, dus ik gebruik de locking nut altijd.

Gearjunkie
22 januari 2009, 20:34
Als je de locking nut niet gebruikt wordt het stemmen btw een stuk eenvoudiger. Wel is ie dan een stuk minder stemvast. Zelf breek ik bijna nooit snaren, dus ik gebruik de locking nut altijd.

Dan heb je toch niets aan je Floyd?? Het is de combinatie met de locking nut die het ding uniek maakt.

Liquid_Metal
22 januari 2009, 20:47
Dan heb je toch niets aan je Floyd?? Het is de combinatie met de locking nut die het ding uniek maakt.

Als je je Floyd alleen naar beneden gebruikt is ie al een stuk minder gevoelig voor ontstemmen, en als je vaak snaren breekt kan het een stuk schelen.
Als je niet zo vaak snaren breekt is de nocking nut inderdaad een uitkomst, en uniek is het zeker

jerome
22 januari 2009, 23:10
Voor de duidelijkheid... GEEN stukje hout onder de tremelo hoor, maar tussen het Sustainblok en de body in, vanaf de achterzijde.
Hier kan je (bijna) niets beschadigen.
Voordeel. Het sustainblok maakt dan weer met een groot oppervlakte contact met de body. Dit verhoogt de sustain weer. Gebruik wel een harde soort hout. B.v. eiken / beuken.

Ik heb 3 strats met een FR of een FR achtige brug en bij allemaal heb ik zo'n stripje hardhout op de body gelijmt, precies zoals Groovieguitarguus schrijft, De veren heb ik redelijk strak gezet zodat in rustpositie de trem tegen dat stripje hout aandrukt.
M.a.w. geen zwevende trem meer, maar diven is nog steeds prima mogelijk.
Ik heb het in eerste instantie gedaan om te voorkomen dat, bij stevig benden, de tremelobrug naar voren kantelt.
Maar het geeft idd nog meer voordelen, idd meer sustain en meer tone en als er een snaar breekt is niet gelijk je hele gitaar onstemd.
Ook snaren verwisselen gaat idd ook veel makkelijker.
Ik heb btw een stripje mahonie gebruikt
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00175.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00172.jpg

jutter
22 januari 2009, 23:26
Heb vanavond een stukje hout erin gelijmd precies zo dat de tremeloblock net niet(op een haartje na) het blokje hout raakt. Bij gebruik van de jengelzwengel hoor en zie ik d.m.v. de tuner dat hij niet echt zuiver meer terugkomt naar het 0-punt.....Advies?

groovieguitarguus
22 januari 2009, 23:30
Heb je je (nieuwe) snaren goed opgerekt???
Tremelo veren aanspannen totdat sustainblok het houten klosje wel raakt.
Locking nut goed vastgedraaid???

jutter
22 januari 2009, 23:35
Heb express de oude snaren erop gelaten. Locking nut zit goed vast. Zal morgen de veren zo aandraaien dat hij het blokje hout wel raakt. Ben benieuwd!

JelmerOnGuitar
23 januari 2009, 00:04
Hey,

Ik ben erg benieuwd of hij het goed gaat doen, zou mooi zijn! Bloodline op dit forum heeft ook zo'n ding in zn Jackson zitten, werkt zeer goed.. Je kunt nog naar beneden whammen en je kunt je gitaar in andere stemmingen stemmen, en inderdaad heb je veel minder snel ontstemmingen etc..
Het is alleen een keuze om je whammy dan niet optimaal te kunne benutten, das wel jammer lijkt me..

Succes!:D

olaftheholy
23 januari 2009, 13:44
http://www.tremol-no.com


i rest my case...
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/heilig.gif

aaronstonebeat
23 januari 2009, 14:00
Slimme gadget !!!

Gothra
23 januari 2009, 17:12
Idd! werkt beter dan zo'n blokje hout, je kan m instellen op hard-tail trem, los, of alleen indrukken (dus alleen divebombs etc.)
ook handig als je in drop D gaat spelen en alleen gaat diven, gaat je FR ook niet helemaal scheef staan.

http://www.youtube.com/watch?v=xiZnipHc1ec

jutter
23 januari 2009, 23:09
Staat op de site dat Vox Humana ze hebben, maar kan het nergens vinden....

aaronstonebeat
23 januari 2009, 23:11
Daar heb ik ze vandaag nog zien staan

EDIT:

Bruggen > Tremsetters

jerome
24 januari 2009, 00:37
Idd! werkt beter dan zo'n blokje hout, je kan m instellen op hard-tail trem, los, of alleen indrukken (dus alleen divebombs etc.)
ook handig als je in drop D gaat spelen en alleen gaat diven, gaat je FR ook niet helemaal scheef staan.

http://www.youtube.com/watch?v=xiZnipHc1ec

Ik ben het zeker met je eens dat het véél makkelijker te monteren is als een stripje hout en dat je de trem weer makkelijk terug kan zetten op de zwevende stand.
Toch zou ik persoonlijk wéér voor een stripje hout kiezen omdat het de sustain en de tone aanzienlijk verbeterd.
Voorwaarde is wel dat je een goed stukje toonhout neemt en het vlak op de body lijmt (met weinig lijm) en het vervolgens bijvijlt zodat de trem zuiver recht en vlak tegen het stripje aanleunt (dus met zoveel mogelijk raakvlak).
Maar het is maar net wat je wilt...

Bloodline
6 februari 2009, 01:23
Hey,

Ik ben erg benieuwd of hij het goed gaat doen, zou mooi zijn! Bloodline op dit forum heeft ook zo'n ding in zn Jackson zitten, werkt zeer goed.. Je kunt nog naar beneden whammen en je kunt je gitaar in andere stemmingen stemmen, en inderdaad heb je veel minder snel ontstemmingen etc..
Het is alleen een keuze om je whammy dan niet optimaal te kunne benutten, das wel jammer lijkt me..

Succes!:D

Ik heb idd een blokje hout tussen de body en de tremolo zelf met een eigen aan en uit systeem: (dubbelzijdig) Klitterband :D. Als ik weer even een zwevende floyd rose wil, haal ik het blokje hout gewoon van de klitter band. Wil ik weer met tunings gaan klooien dan plak ik het blokje hout op de klitterband en het werkt weer/.

Gothra
6 februari 2009, 13:43
Ook handig! maar is dit niet slechter voor de sustain?

onze_jef
6 februari 2009, 14:32
'k heb ook een strat met Floyd en vastgelijmd blokje... ik gebruik die Floyd ook amper en heb de veren nogal hard aangespannen.

Als gevolg stemt ie superstabiel en als 'k snaren bend in een akkoord gaan de andere snaren niet omlaag qua toon + de resonantie van de gitaar is beduidend beter dan voordien.