PDA

View Full Version : Jawel, dan nu een vraag over tube-mics



skabouter
22 januari 2009, 17:32
want daar wil ik er ook graag een mooie van.....

ik heb mijn zinnen best wel op een Rode K2 gezet, maar waarom weet ik niet...best prijzige mic namelijk......Iemand ervaringen mee?

en what about de MXL v69? maakt die mijn verwachtingen waar? hij is namelijk wel de helft goedkoper dan de Rode K2, ga ik van die K2 echt blijer worden?

De Rode K2 zit echt aan de top van mijn budget, en voor mijn home-studio vind ik de aanschaf van veel duurdere mics ook niet te rechtvaardigen, dus dergelijke tips hoef ik niet! maar liefst goeie verhalen over lekkere buizenmics van ongv <E550,-

SE Electronics hoor ik ook heel veel goeds over (al is de 5600 net iets boven mn budget vrees ik). Maar als die 2e hands zou langskomen zou dat wel een leuke optie zijn!

Nog meer mooie verhalen over tube mics?

skanky
22 januari 2009, 19:07
Ik zou als ik jou was niet voor een buizenmic gaan. Voor dat geld heb je uitstekende LDC's of matige buizenmics. Ik weet dat gitaristen nogal op buizenspul geilen vanwege de versterkers, maar in pro-audio is het niet zo dat buizen apparatuur automatisch mooier klinkt.

Voor ± €500 heb je prachtige LDC's als:

-Blue Baby Bottle - Ik hoor er hele goede verhalen over. Hoewel ik zelf alleen de grote Bottle heb gehoord denk ik wel dat dit echt een prachtige mic is voor een stiekem veel te laag bedrag.

-Shure KSM32 - wordt veel voor gitaarversterkers gebruikt, maar klinkt eigenlijk overal prima op.

Maarja, je moet uiteindelijk toch zelf beslissen......;)

Han S
22 januari 2009, 19:47
Als je de recording forums volgt dan zul je zien dat mensen bijna altijd datgene aanprijzen wat ze zelf hebben gekocht. Het verschijnsel van: ik heb een Opel en daarom is dat de beste auto.

Microfoons is eigenlijk puur een kwestie van smaak en ik ben er bijna zeker van dat die gehoorde enorme verschillen welke gehoord worden in een dubbelblinde test verdwijnen als sneeuw voor de zon.

De oer buizen LCD's zijn de Neumann U47 en de AKG C12, om het maar niet te hebben over de Telefunken Ela M251.

Die zijn nu vermogens waard en er zijn niet zo gek veel originele exemplaren meer. Ik heb de Neumann M149, een buizenmicrofoon die tussen de 4 en 5 duizend euro kost en ik heb de MXL V69 Mogami en de MXL V77. Die V77 komt aardig in de buurt van de Neumann en de V69 kleurt wat meer, maar die klinkt ook best wel erg goed. Welke microfoon men kiest is heel verschillend, als ik niet vertel welke de duurste is kiest men zomaar voor de V69 omdat hij zo'n mooie gouden kap heeft, of ook wel voor de V77 inplaats van de M149.

Maarten's Sound & Vision (http://www.msv.nl/upload/1/208/magazijn%20opruiming%20MSV%2012-2008.pdf)is importeur geweest van MXL en heeft nog twee nieuwe V77's in de aanbieding voor 100 euro, dus ik zou zeggen sla je slag want dit is een erg mooie buizenmicrofoon die helaas niet meer gemaakt wordt.

skabouter
22 januari 2009, 20:27
dat is een goeie tip Han, dankje! Alleen ik keek net op de site, en ze staan bij de aanbiedingen, maar achter alle 2 staat al verkocht....dus ik vrees dat ze al weg zijn.....Hoewel ik morgen mss even contact kan opnemen.

Maar mxl is wel een interessant merk idd, zo heb ik nu een V67g, en die vind ik best heel mooi! Al moet ik nog veel vergelijkings ervaring opbouwen, maar de V69 leek me geen verkeerde toevoeging. Er komt al een nieuwe preamp aan, en ik wil wat experimenteren met verschillende sounds, eens kijken wat mij nou ligt.

skabouter
22 januari 2009, 20:38
Ik zou als ik jou was niet voor een buizenmic gaan. Voor dat geld heb je uitstekende LDC's of matige buizenmics. Ik weet dat gitaristen nogal op buizenspul geilen vanwege de versterkers, maar in pro-audio is het niet zo dat buizen apparatuur automatisch mooier klinkt.

Ik heb nu een redelijke condensator, de v67g, dat kan natuurlijk beter, maar nu wil ik toch eens kijken of een buizenmic iets voor me is. In elk geval kan ik daarna kiezen voor verschillende sounds en dat is altijd een prettige optie. Ik denk niet gelijk dat een buizen mic mooier is, maar het geeft een kleuring, die ik wel eens proberen. Moet toch een beetje veelzijdig zijn :) Ik denk dat voor sommige zang die buizen kleuring heel fijn kan zijn. Maar voor bijv. akoestische gitaren zou ik het niet gebruiken denk ik. maar het zou fijn zijn om die luxe te hebben :D

Han S
22 januari 2009, 20:49
De V69 klinkt totaal anders dan de V67 heb ik op ongeveer elk forum gelezen. De V67 zou wat donker klinken, de V69 klinkt mooi helder en 'vintage', met veel lucht of 'airy' zoals ze dat noemen. Dat komt omdat de V69 een transformator heeft, net als al die oude vintage microfoons. De V77 heeft geen trafo. Ook de oude AKG C451 heeft een trafootje in dat krappe pijpje zitten en dat geeft een eigen geluid. De V69 is net als de V77 een microfoon die zich aardig kan meten met de grote dure jongens.

Het is allemaal wel budgetwerk, maar zeker heel goed, als kan het niet worden vergeleken met microfoons als de Sanken CU 41 om maar eens wat te noemen.

skabouter
22 januari 2009, 20:52
hmm, dat klinkt an sich dus niet als een verkeerde optie....Ook hier vind ik het lastige weer het "testen". Dat gaat moeilijk vind ik. zo`n ding bewijs zn waarde pas na een tijd van gebruik, en met de vergelijking met andere mics. Alles is relatief?

Maar te dure mics meot ik niet aan beginnen....Daar is de rest van mn gear niet goed genoeg voor, en mn skills misschien ook niet. Maar met een redelijke set mics en goeie plaatsingen kan je toch ook veel bereiken.

Han S
22 januari 2009, 21:53
Op Marktplaats (http://muziek.marktplaats.nl/microfoons/218396991-mxl-v69-mogami-edition.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4S GxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKK xrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1)staat een nieuwe V69M te koop. Ik had er 100 euro op geboden maar er is iemand die 150 biedt. Je zou de verkoper kunnen bellen of mailen.

Mocht je die gaan bekijken, schroef hem dan open (je kunt zo het onderste deel er af schroeven) en kijk welke buis er in zit. De vroege serie had een minibuisje dat op de print zit gesoldeerd en daar zijn wel eens problemen mee. De latere hebben een gewone buis die in een buisvoetje zit.

Hij vraagt te veel, daar koop ik hem nieuw voor denk ik.

skabouter
22 januari 2009, 22:38
Ik had hem al gemaild voor de hele set (hij verkoopt meer) voor een setprijs, maar daar ging hij niet op in...Als ik die V69 los zou kopen moet hij idd wel zakken in prijs. Misschien dat ik hem hier nog voor mail! ik wil niet te snel kiezen, en wacht nog heel even af wat er op mn pad komt....Maar die mic lijkt me eigenlijk wel aardig.

Heb je ervaring met de rode NTK of de K2? Zijn deze aan te raden, en/of (veel) beter dan de V69? De K2 lijkt me mooi vanwege de verschillende patterns.

Han S
22 januari 2009, 23:21
Ik heb de Rode mics niet geprobeerd, maar een multipattern mic is wel handig. Ik heb dat met die Neumann en als ik een beweeglijke vocalist heb zet ik hem in omni, is heel goed te merken.

bert k
22 januari 2009, 23:34
Een mic in omni klinkt ook heel anders, zo heb je veel minder last van proximity-effect. Normaal gesproken klinkt hij veel beter dan in nierstand.

Han S
22 januari 2009, 23:57
De M149 heeft negen patterns van omni naar fig 8. Als je iemand hebt met microfoontechniek, iemand die echt de microfoon 'bespeelt' en het proximity gebruikt door met zachte passages er dicht op te kruipen, is de hyper cardioid stand ideaal. Heb je iemand die nogal veel op zijn blaadje moet kijken en zich dan iets van de mic afwendt, zet je hem in wide cardioid. En ik had een zanger die helemaal geen microfoontechniek had en soms helemaal opzij zong en dan is omni het beste. Maar als je een wat minder kostbare mic zoekt is cardioid, omni en fig 8 wel redelijk ideaal.

guhlenn
23 januari 2009, 08:57
Microfoons is eigenlijk puur een kwestie van smaak en ik ben er bijna zeker van dat die gehoorde enorme verschillen welke gehoord worden in een dubbelblinde test verdwijnen als sneeuw voor de zon.


Ik vind jou relativerings vermogen heerlijk Han. Ik heb me altijd verbaasd over de 'enorme' verschillen die mensen horen op bijv gearlsutz. ALs ik dan shoot-outs beluister, hoor ik wle verschil, en zou ik ook wle de moiste en duurste willen, mar het is ecth niet dag en nacht. Zo'n SP B1 presteerd echt al zeer behoorlijk. maar aan de andere kant vraag me wle vaker af waaorm amateurs (nisk negatiefs erover, gewoon, iemand die er niet zn brood mee verdient maar een leifhebber is) dan lopen te kwijlen over de zoveelste peperdure mic of andere apparatuur. Nou heet het neit voor niks gearslutz natuurlijk, maar toch, ik vraag me wel vaker af of ze niet vaker zitten te masturberen terwijl ze naar hun apparatuur kijken ipv dingen ermee op te nemen.

skanky
23 januari 2009, 09:12
Er zit echt wel verschil tussen de mics, al hoor je ze op het eerste moment niet.
Opnames die ik gemaakt heb met een u67 zijn een stuk makkelijker te mixen dan bv opnames met m'n b1. Die van de u67 blenden een stuk beter in de mix. Voor de B1 moet je harder werken om echt een goed resultaat te krijgen, met een u67 is het gewoon een stuk makkelijker.
Maar als je ze dan bv solo naast elkaar vergelijkt zijn de verschillen een stuk kleiner dan je denkt.

skabouter
23 januari 2009, 10:58
De reden dat ik overga op duurdere/betere spullen is dat ik toch veel dingen een beetje professioneler wil krijgen. Ik stel tegenwoordig mijn studiotje ter beschikking van geinteresseerden, voor demo-werk bijv, zo werk ik nu met een dame van het forum aan een demo! En daarna komt een zangeres van school hier opnemen. Dit is superleuk werk, en zo verdien ik ook nog eens stukjes investering terug (hoewel het er harder uit gaat dan binnenkomt)...haha, het blijft hobby! Maar om nou nog steeds alles met een behringer mixer te doen, en een mic van E100 euro vind ik vaag, ik wil gewoon betere preamps, en mics, zodat ik keuzes kan maken, en ook hiervoor gaat er weer een wereld open, het is geweldig, dat recorden!

Verder neem ik veel voor mezelf op (zie mijn personal page, 1e link onderschrift). en ik heb 2 bandjes, en het zou mooi zijn als mn gear goed genoeg dat ik zelf onze albums ga recorden enzo. Scheelt bakken met geld in pro-studio, en je kan er lekker lang de tijd voor nemen..

guhlenn
23 januari 2009, 14:01
Die van de u67 blenden een stuk beter in de mix. Voor de B1 moet je harder werken om echt een goed resultaat te krijgen, met een u67 is het gewoon een stuk makkelijker.
Maar als je ze dan bv solo naast elkaar vergelijkt zijn de verschillen een stuk kleiner dan je denkt.


Dat zeg ik, relatief kleine verschillen ;). Je bent toch niet lui of wel?

skabouter
28 januari 2009, 20:29
Ok gasten, ik heb een mooie mic binnen :) Het ging ineens nogal snel, ik zag hem te koop, goeie research gedaan, en ik dacht "ja, das wat voor mij". Dag erna opgehaald, en nu staat hij hier! Helaas nog niet echt getest, maar hier wacht ik mee tot morgen, ga ik even wat leuke test-opnames maken.

Het is de M-audio Sputnik geworden! Ik had mijn zinnen redelijk op de Rode K2, vanwege de schakelbare patterns, en deze heeft dat ook, namelijk Cardioid, Omni & Fig-8. Vooral hiermee wil ik in de praktijk experimenteren. Verder heeft hij denk ik alles wat ik nu zocht in een mic, en het lijkt me een mooi ding, van een betrouwbaar merk!

Heeft iemand ervaring met deze mic?

Het schijnt dat hij, voor een buizenmic, lekker vintage klinkt, maar niet teveel kleurt, en daar ben ik wel benieuwd naar! Hopelijk kan hij met de juiste preamp erbij (ik heb nog de Goldmike op het oog, kan ook niet lang meer duren....) dat er gave combi`s te maken vallen!

Verder ben ik erg blij met de aankoop, wat me erg veel geld scheelde met de aanschaf van een nieuwe K2, en ik krijg de indruk dat deze mic ook nog eens beter presteert, ik lees vooral goeie dingen! Nu heb ik nog geld over ook, wat alleen maar handig is!
Hij kwam zoals op de plaatjes, erg complete set, ziet er nice uit!

Trouwens ook eindelijk de preamp binnen die onderweg was, maar dit in mn andere topic......

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/8/9/5/401895.jpg

http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p39452.jpg

http://www.soundonsound.com/sos/nov06/images/sputnik2_l.jpg

bert k
28 januari 2009, 20:52
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit, hoor. Zeker met die patterns ga je er lol van hebben.
Je realiseerd je zeker wel dat M-audio nog nooit zelf een buizenmic heeft gemaakt? Dat ding komt uit een anonieme Chinese fabriek waar ze een doos M-audio stickers hebben. Dat zegt helemaal niets over de kwaliteit, die kan prima zijn. Ben benieuwd naar je testverslag.

fivelastwords
28 januari 2009, 23:25
Perfecte mic, mooie opnames mee te maken. Goeie keus!

skabouter
29 januari 2009, 10:55
Je realiseerd je zeker wel dat M-audio nog nooit zelf een buizenmic heeft gemaakt? Dat ding komt uit een anonieme Chinese fabriek waar ze een doos M-audio stickers hebben.
Ja, dat soort verhalen doen zich vaker ronde bij merken...moet zeggen dat ik dit niet wist bij M-audio. Het maakt me niets uit verder, maar weet je het zeker? Zo is bijv het logo in de mic gegraveerd, geen sticker. zo`n chinese fabriek werkt toch zeker wel volgens de plannen en specs van m-audio? Of maken ze gewoon wat van dit en van dat, en koopt M-audio dan dingen op en maken ze daar dan verschillende series van?

bert k
29 januari 2009, 10:58
Nou ja, ik zeg het wat zwart-wit, die anonieme fabriek is waarschijnlijk de 797 fabriek, en die is heel bekend inmiddels. En de productie is natuurlijk speciaal voor M-audio. Ik probeerde meer te zeggen dat M-audio helemaal geen ervaring of traditie met mics heeft, dit in tegenstelling tot veel andere merken.
Maar daar moet je je niks van aantrekken, het gaar erom hoe hij klinkt.

guhlenn
29 januari 2009, 14:06
Op gearslutz kan je er meer over lezen.