PDA

View Full Version : Nieuwe versterker gezocht voor blues tot hardrock/metal



bart_g
21 januari 2009, 19:30
Na de verkoop van mijn Matamp Minimat combo ben ik op zoek naar een nieuwe versterker. Mijn budget is 450 euro max. De reden dat de Matamp verkocht is, is dat deze te weinig gain had en ik voor mij het juiste pedaaltje er niet bij kon vinden.

De muziek die ik speel varieert van blues tot hardrock/ metal. Het meeste zal ik richting hardrock spelen. De versterker wordt alleen thuis gebruikt, dus heel veel vermogen hoeft ie niet per se te hebben. Nou heb ik eens het een en ander bekeken en ik weet niet helemaal precies wat het juiste is voor mij. Van de ene kant zit ik te denken aan een Line6 flextone of iets in die richting, maar het liefste wil ik gewoon een buizenversterker met een 12" speaker.

Versterkers die me wel wat lijken zijn:

- Blackstar HT-5 head met een 1*12 cabje (waarschijnlijk een Celestion V30 speaker). De voordelen zijn de veelzijdigheid dmv de ISF knop en het lage vermogen voor thuis. Nadeel is dat er geen reverb op zit en dat vind ik toch wel prettig.

- Mesa Boogie Studio .22+ combo. Ik heb verschillende samples gehoord en ik vond de sound erg goed. Daarnaast zit er een reverb in en ze zijn zeer betaalbaar. Nadeel is dat het schijnbaar nogal lastig is om een goede sound te vinden en zijn schijnen nogal hard te gaan (in dat geval moet er waarschijnlijk een Weber Minimass o.i.d. bijgekocht worden).

- Orange Tiny Terror head + cab. Voordeel is dat het ding vreselijk veel mojo heeft, maar ik denk dat ik sowieso voor de metalsounds een pedaaltje nodig heb en wederom ontbreekt de reverb. Toch vind ik de sound van het ding helemaal geweldig. Als ik hem in Engeland bestel, is hij net wat boven budget.

Versterkers als de Peavey Valveking, Epiphone Valve Junior en Vox AC15 vallen voor mij om verschillende redenen af.

Nu is dus de vraag: Wat zouden jullie doen? Een van de bovenstaande versterkers of toch een modeler? Of hebben jullie nog andere suggesties?

bart_g
22 januari 2009, 08:50
Helemaal niemand die mij hierover iets kan zeggen?

Ik heb trouwens nog een kandidaat gevonden: De Tech21 Trademark60. Geen buizenbak, maar wel ongelofelijk veelzijdig. Nadeel is volgens mij wel het vele knoppendraaien om bepaalde sounds te krijgen.

cazmodean
22 januari 2009, 08:57
Laney VC50 dan? Vriend van mij had er ooit eens een. Klinkt vet en meer dan voldoende opties.

JTB
22 januari 2009, 09:33
Ik heb sinds gisteren de Blackstar HT5 Head met een gesloten 1x12 inch kast van Paul Lenders erbij. Dit gaat snoeihard (ik geloof nog steeds niet dat het maar 5 watt is, maar dat is het echt), klinkt heerlijk en is vrij goedkoop. Echt een aanrader! Ik zou persoonlijk niet de bijbehorende 10 incher kopen maar eerder voor een gesloten 2x12 inch gaan.

iWishmaster
22 januari 2009, 11:35
Een klein buizenbakje waar een metalsound uit komt ga je niet snel vinden. Die Blackstar heeft ook een pedaaltje nodig. De Tiny Terror komt dan nog het dichtste in de buurt (staat een filmpje op youtube van een gast die er een lekker metalgeluid uit haalt met alleen een MXR Booster en een PRS gitaar).

Probeer anders is een Krank Revolution Jr. Heb hem zelf nog niet in het eggies gehoord, maar het is een 2-kanaals 20W buizentopje met een shit-lading gain, 3-bands EQ en een FX-loop. Zit echter in dezelfde price-range als de Tiny Terror: 549e voor de Standaard (gedeelde EQ, niet footswitchable) en 629e voor de Pro (EQ per kanaal en footswitch). Dan moet er ook nog een cabinet bij, dus kom je behoorlijk duur uit.

Ik heb nog een Line 6 Spider te koop voor weinig

almarvk
22 januari 2009, 11:39
Metal op laag volume is gewoon erg lastig. Zelfs hard-rock heeft een stuk 'power' nodig om net dat fijne geluid uit een versterker te halen. Iig; dat vind ik...

bart_g
22 januari 2009, 14:56
Nou, vandaag ben ik even een rondje wezen testen. Eerst ben ik even bij de Udense Muziekhandel geweest. Daar heb ik de blackstar HT-5 stack met 2*10 inch cab. Deze klonk erg goed en had ruim voldoende gain voor mijn bedoelingen. De ISF switch is geniaal en verandert het karakter van de amp helemaal.

Daarna toch maar even doorgereden naar Jukebox in Boekel. Daar stond een Engl Thunder tweedehands. Deze is ook uitgebreid getest en staat bovenaan mijn lijstje op dit moment. Helaas had ik geen tijd meer om de tiny terror te testen. Hiervoor moet ik dus nog een keertje terug. Bij jukebox stond ook de kleinste combo van Tech21. Het hele Tech21 verhaal valt eigenlijk al af, omdat ik de bediening veel te ingewikkeld vind.

Kortom, het lijstje is nu:

1. Engl Thunder
2. Blackstar HT-5 top
3. De Orange Tiny Terror moet ik toch nog even proberen.

Zodra ik tijd heb, rij ik nog een keer naar Jukebox om de Tiny Terror nog eens goed te testen en dan hoop ik toch mijn keuze te maken. Als jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik die natuurlijk graag!