PDA

View Full Version : Geen chinese gibsuns meer?



mrweird
21 januari 2009, 19:26
Ik las net dit op het internet, op http://www.jemsite.com/forums/f15/successful-raids-against-chinese-distributors-of-counterfeit-guitars-85716.html
Net nu ik een les paul wil bestellen.. :( Dat wordt doorsparen voor een echte ben ik bang..

Successful Criminal Raids Against Chinese Distributors of Counterfeit Guitars

Faced with increasing reports and complaints by musicians and music stores about the proliferation of counterfeit guitars bearing their brands, four of the best known names in the musical instrument business, Fender, Gretsch, Ibanez and Paul Reed Smith, joined forces in March 2008 to form the Electric Guitar Anti-Counterfeiting Coalition (EGACC) in order to petition government authorities to enforce their intellectual property laws against counterfeiting.

Complaints were lodged with the PSB in Beijing regarding the activities of two Chinese companies operating as musoland.com.cn www and paylessguitar.com.cn. The two companies were believed to be distributors engaged in the distribution and sale of counterfeit guitars through several websites targeting overseas consumers, and the four members of the EGACC had all received numerous complaints about the sites from both musical instrument retail stores and consumers, many of whom had been on the receiving end of acquiring instruments that turned out to be counterfeits.

The four guitar manufacturers working with the international intellectual-property and antitrust law firm, Baker and McKenzie, petitioned the Chinese enforcement authorities for law enforcement assistance. Following several months of intensive investigations, the Xuanwu District Public Security Bureau (PSB) in Beijing, China, launched simultaneous raids on November 26, 2008, against the warehouse and retail operations of both Musoland and Paylessguitar in Beijing.

During the operation, the PSB seized over 1,200 counterfeit guitars and other musical instruments not only bearing all four EGACC group member brands but also those of several other famous electric guitar makers. A number of individuals including the owners of these businesses were detained by the PSB during the raids. The EGACC is cooperating with the PSB and prosecutors in their follow-up investigations and prosecution. Should the prosecutions prove successful, those convicted could face substantial fines and jail time.

RoelTM
21 januari 2009, 19:28
Ik ken het merk niet echt goed (Gibsun), maar volgens mij heb je met een Epi ook een zeer goede Les Paul, danwel beter dan Gibsun...

mrweird
21 januari 2009, 19:30
Een gibsun is de gitaar variant van de chinese nep rolex/Gucci handtas...

Bram+
21 januari 2009, 19:32
Ik ken het merk niet echt goed (Gibsun), maar volgens mij heb je met een Epi ook een zeer goede Les Paul, danwel beter dan Gibsun...
Hehehe een Gibsun is net zoiets als een Chibanez: Een Chinese kopie (waar dan wel 'gewoon' de normale merknaam op staat: Gibson, Ibanez, etc.).

Wat betreft dit nieuws: Lekker belangrijk. Er zijn wel meer redenen te verzinnen waarom je geen Chinese kopie zou moeten kopen van je favoriete gitaar. Dat ze in China een gitaar zogenaamd voor 20 keer zo weinig kunnen produceren als in Amerika heeft niet alleen met de lage lonen daar te maken.

Mitch
21 januari 2009, 19:38
Mooi toch dat ze die piraten aanpakken? Als we zelf denken goedkoper uit te zeijn vinden we het ineens tof, maar het bis en blijft natuurlijk gewoon fraude en diefstal wat die kopieerders doen.

macwilliams
21 januari 2009, 19:41
Helemaal te gek dat ze die fakers hebben gestopt met hun nepperij.
Die er nu nog over zijn zullen wel veel geld waard worden....:chicken:

wietse
21 januari 2009, 19:44
shit zo raakt orpheo zijn leveranciers kwijt :D.
ik vind het een goed iets, aanpakken die oplichters, het probleem ligt niet eens daar want ze zeggen eerlijk dat hij nep is, maar bij de niet al te eerlijke kopers van dat spul die verkopen zoiets verder als the real deal.

Barkeepert
21 januari 2009, 19:44
Gooi het "Twijfel over een advertentie"-topic maar dicht. :chicken:

Goed dat ze eindelijk eens ingegrepen hebben. Wel gek dat Gibson niet meedeed.

Sinner1980
21 januari 2009, 19:45
Beter dat ze die mafkezen hebben opgepakt: dat ze die dingen überhaupt nog verkocht hebben, ongelofelijk...De fik drin, en snel:rockon:

Bram+
21 januari 2009, 19:46
Helemaal te gek dat ze die fakers hebben gestopt met hun nepperij.
Die er nu nog over zijn zullen wel veel geld waard worden....:chicken:
Denk het niet. Het verschil met de Japanse 'pre lawsuit' gitaren uit de jaren 70 is dat deze Chinese gitaren doorgaans niet van superkwaliteit zijn, hoewel dat bij die Japanners ook nog wel eens kan verschillen, maar die hebben tenminste nog het imago.

MarkS
21 januari 2009, 19:47
Dus al deze pre-lawsuit Gibsuns worden geen collector items? :D

Edit: Bram+ was me voor.

blademan
21 januari 2009, 19:50
goede zaak dat die oplichters een halt toegeroepen wordt, ter bescherming van " the real deal guitars" . Prima toch. Laat ze zelf wat maken zonder het klakkeloos te kopieren.

macwilliams
21 januari 2009, 19:51
Denk het niet. Het verschil met de Japanse 'pre lawsuit' gitaren uit de jaren 70 is dat deze Chinese gitaren doorgaans niet van superkwaliteit zijn, hoewel dat bij die Japanners ook nog wel eens kan verschillen, maar die hebben tenminste nog het imago.


Precies my thoughts vandaar die :chicken: erbij :)

mrweird
21 januari 2009, 20:02
Mooi toch dat ze die piraten aanpakken? Als we zelf denken goedkoper uit te zeijn vinden we het ineens tof, maar het bis en blijft natuurlijk gewoon fraude en diefstal wat die kopieerders doen.

Ik zit over een maand in Bangkok en ik weet (nog) niet of ze daar naast de nep kleding/horloges/schoenen etc.. liggen maar om eerlijk te zijn lijkt me het best een tof souveniertje :D

Arvoitus
21 januari 2009, 20:05
En nu worden de gibsuns steeds zeldzamer en vintage. En in het jaar 2080 zullen we ongeveer 50,000 dollar betalen voor een orginale gibsun.

blademan
21 januari 2009, 20:10
En nu worden de gibsuns steeds zeldzamer en vintage. En in het jaar 2080 zullen we ongeveer 50,000 dollar betalen voor een orginale gibsun.


Mwah, dat ga ik niet meer redden hoor!

GibsUn
21 januari 2009, 20:13
Eindelijk zijn we er vanaf .!! :rockon:

barno
21 januari 2009, 20:19
goed dat ze het doen maar waarschijnlijk druppel op hete plaat gezien de grootte van het land (en buurlanden).
Ik denk dat de grote gitaarmerken maar es moeten gaan denken aan een soort bijna onkopieerbaar feature/logo waardoor ze hun producten onderscheiden van nep. en dan heb ik het niet over bv een ingebouwde chip ofzo, want dat kunnen die oosterse jongens ook prima :)

Barkeepert
21 januari 2009, 22:31
Eindelijk zijn we er vanaf .!! :rockon:
Tijd voor een nieuwe nickname? :chicken:

wietse
21 januari 2009, 23:18
bijna onkopieerbaar feature/logo waardoor ze hun producten onderscheiden van nep.

niks is onkopieerbaar, als het geld en de techniek er is dan kan je echt alles kopieren wat je maar wilt.

HaroldA
21 januari 2009, 23:29
Ik denk dat de grote gitaarmerken maar es moeten gaan denken aan een soort bijna onkopieerbaar feature/logo waardoor ze hun producten onderscheiden van nep.

Je doelt op:
* De plaatsing van de stop tailpiece
* De plaatsing van de tuners
* De plaatsing van de potmeters
* De plaatsing van het logo
* De grootte van de revetjes van de tuners
* Juiste text op de trussrod cover
* Juiste tuners bij dat specifieke model
* Zelfde finish als het origineel
* Geen spelfouten in 'Suprime'
* Juiste kleuren van de wereldbol bij de Supreme
* Etc, etc...

Inderdaad, ze zijn nu veel te makkelijk na te maken, maar niemand kan het goed!

Tupelo
21 januari 2009, 23:31
Vriendin van mij is anderhalf jaar in India/Nepal/Tibet geweest en thuis gekomen met een (acoustische) Gipsun... dat is goed tien jaar geleden, voor de hype. Best een fijne gitaar eigenlijk, kan een afstel beurt gebruiken, maar overall is die best o.k.
Geloof dat ze er omgerekend destijds 200 gulden voor betaald heeft.

Unieke kenmerken.... een watermerk.... echtheid schip...? Wanneer ze zo super gemakkelijk te kopiëren zijn voor weinig geld zou je jezelf ernstig vragen mogen stellen over wat die authenticiteit nu eigenlijk werkelijk betekent...

barno
22 januari 2009, 00:23
Je doelt op:
* De plaatsing van de stop tailpiece
* De plaatsing van de tuners
* De plaatsing van de potmeters
* De plaatsing van het logo
* De grootte van de revetjes van de tuners
* Juiste text op de trussrod cover
* Juiste tuners bij dat specifieke model
* Zelfde finish als het origineel
* Geen spelfouten in 'Suprime'
* Juiste kleuren van de wereldbol bij de Supreme
* Etc, etc...

Inderdaad, ze zijn nu veel te makkelijk na te maken, maar niemand kan het goed!

hoe weet je dat zeker?

Dus een LP die op al die vlakken ok is, is altijd echt? Ik zou den oostersen medemensch niet te fel onderschatten hoor :)

HaroldA
22 januari 2009, 00:26
hoe weet je dat zeker?

Dus een LP die op al die vlakken ok is, is altijd echt? Ik zou den oostersen medemensch niet te fel onderschatten hoor :)

Ik onderschat ze niet, maar de echte nepperds op MP voldeden niet aan bovenstaande punten... Er was altijd wel iets waardoor je direct zag dat 'ie nep was (naast de veel te lage prijs).

Bij de neppe Epiphones was het wat moeilijker, omdat die zelf ook nog wel eens afwijkingen vertonen.

wietse
22 januari 2009, 08:29
Vriendin van mij is anderhalf jaar in India/Nepal/Tibet geweest en thuis gekomen met een (acoustische) Gipsun... dat is goed tien jaar geleden, voor de hype. Best een fijne gitaar eigenlijk, kan een afstel beurt gebruiken, maar overall is die best o.k.
Geloof dat ze er omgerekend destijds 200 gulden voor betaald heeft.

Unieke kenmerken.... een watermerk.... echtheid schip...? Wanneer ze zo super gemakkelijk te kopiëren zijn voor weinig geld zou je jezelf ernstig vragen mogen stellen over wat die authenticiteit nu eigenlijk werkelijk betekent...

was ik in india geweest dan had ik een givson meegenomen, dat is een indiaas merk.
ik heb wat jaren geleden een jazzbak van hun in handen gehad, nou hier heeft gibson niks van te vrezen, ze kunnen zelfs nog wat leren van egmond, had nog nooit zo'n slechte gitaar in m'n handen gehad.

http://www.givson.com

Kaboemba
22 januari 2009, 08:52
Dus als ik het goed begrijp is er een bedrijf wat gibsons namaakt, en daarmee bewijst dat je voor een echte veel te veel betaald, en dan zijn zij de oplichters ?

Okee dan :???:

ben vanhoof
22 januari 2009, 09:15
Unieke kenmerken.... een watermerk.... echtheid schip...? Wanneer ze zo super gemakkelijk te kopiëren zijn voor weinig geld zou je jezelf ernstig vragen mogen stellen over wat die authenticiteit nu eigenlijk werkelijk betekent...


I totally agree!!! Qua looks zaten die chineesjes van musoland er al vrij dicht bij, je gaat mij niet wijsmaken dat die mannetjes over enkele jaren niet beet hadden hoe je de gitaar ook nog bespeelbaar maakt als een goeie gibson.

mrweird
22 januari 2009, 13:32
was ik in india geweest dan had ik een givson meegenomen, dat is een indiaas merk.
ik heb wat jaren geleden een jazzbak van hun in handen gehad, nou hier heeft gibson niks van te vrezen, ze kunnen zelfs nog wat leren van egmond, had nog nooit zo'n slechte gitaar in m'n handen gehad.

http://www.givson.com

Ik heb er bijna 1 gekocht in Sri Lanka, maar ze wilden 'm eigenlijk niet verkopen aan een tourist en ze hadden geen tas, en ze spraken maar drie woorden engels etc .. Dus ik dacht laat maar.. Maar dat was echt een stup triplex met hele dunne snaren anders brak de hals ongeveer af..

http://www.sapthaswara.com/images/WESTERN/Gutiar%20Givson%20crown-std_s.jpg Deze was het..

mikeyaxeman
22 januari 2009, 13:38
was ik in india geweest dan had ik een givson meegenomen, dat is een indiaas merk.
ik heb wat jaren geleden een jazzbak van hun in handen gehad, nou hier heeft gibson niks van te vrezen, ze kunnen zelfs nog wat leren van egmond, had nog nooit zo'n slechte gitaar in m'n handen gehad.

http://www.givson.com

Ha ha aan de foto's kan je al zien dat het bocht is.
Wat een lelijke gitaren en dan die rip off van het Gibson logo. :seriousf:

Ibanez666
22 januari 2009, 13:39
I totally agree!!! Qua looks zaten die chineesjes van musoland er al vrij dicht bij, je gaat mij niet wijsmaken dat die mannetjes over enkele jaren niet beet hadden hoe je de gitaar ook nog bespeelbaar maakt als een goeie gibson.

Ik heb alleen maar goede ervaringen met made in China gitaren. Dit zijn dan wel gitaren onder supervisie van Burny, dus dat kan schelen. Maar feit blijft dat een Chinees net zo goed een knap gitaartje kan bouwen als een Amerikaan. Alleen kost de Chinese werknemer minder..

mikeyaxeman
22 januari 2009, 13:41
Ik heb alleen maar goede ervaringen met made in China gitaren. Dit zijn dan wel gitaren onder supervisie van Burny, dus dat kan schelen. Maar feit blijft dat een Chinees net zo goed een knap gitaartje kan bouwen als een Amerikaan. Alleen kost de Chinese werknemer minder..

Klopt, heb nu de Squier classic vibe 50's Strat die dingen worden ook in China gemaakt echt perfecte afwerking.