PDA

View Full Version : Ibanez AGB-200



Maroon
21 januari 2009, 17:36
Hallo bassisten,

Ik kom eigenlijk nooit in de krochten van het subforum 'basgitaren'. Echter ben ik sinds kort ook bezig in een band als bassist zijnde. Eigenlijk ben ik een gitarist pur sang, maar ik vind het een verrijking om eens bas te spelen binnen een band.

Anywhoe, ik wil dus een basgitaar erbij kopen. En mijn oog was gevallen op een Ibanez AGB200, is dit een beetje een fatsoenlijke gitaar voor het geld (pak en beet 380 euro). Het is een short-scale, 30 inch volgens mij. Wat betekend dit voor de speelbaarheid en het geluid?

Tevens, zoals jullie zien is het een semi-hollow. Gaat dit niet feedbacken icm met distortion/ fuzz?

Vele vragen, maar alvast bedankt!

Cheers.

Maroon


specs: http://www.ibanez.com/HOLLOW/guitar.aspx?m=AGB200
sounds http://nl.youtube.com/watch?v=J_PBJieWBp4


http://www.ibanez.com/images/finalzoom/AGB200TBR.jpg
http://www.ibanez.com/images/insets/agb200tbr_pu_MG_0498.jpg

Bassbitch
21 januari 2009, 18:00
Oei mooi ding man!

Geen ervaring mee dus ik kan je verder niet helpen..

Bram+
21 januari 2009, 19:39
Artcores zijn over het algemeen degelijke dingen, zeker met het oog op de prijs. Bij de gitaren is het het meestal wel waard om de elementen en electronica te vervangen (shielden), want dat kan een achilleshiel zijn. Met de bassen heb ik geen ervaring. Dit type bas heeft natuurlijk wel sneller last van feedback en ook een 'ander' geluid dan de meer reguliere bassen (J- P- etc.)

DeGecko
22 januari 2009, 12:16
Deze klinkt lekker warm en vol en hij gaat uiteraard wel sneller feedbacken dan een solid body, maar dat valt best mee... Beetje opletten waar je staat natuurlijk.

Ik hou wel van deze basjes, zeker voor de prijs. ;-)

Maroon
4 februari 2009, 18:40
Even een bumpje: ook live in de band klinkt hij te gek. Hij bromt en brult overal goed doorheen. Het is absoluut geen slapbass. Meer voor de rock achtige sounds dus (voor jazz is hij iets te agressief denk ik). De neck is super snel en goed bespeelbaar. Maar die humbuckertjes klinken echt verdomd goed! :dance:

Feedbacken doet hij trouwens niet. Geen last van gehad.

i'm a happy panda!

DeGecko
5 februari 2009, 12:58
Ben vanochtend nog es in de Key Music van Sint Niklaas geweest (als je dan toch aan het station van Sint Niklaas bent maak je toch effe een omweg zeker :p) en daar staat er eentje, ook gewoon die kleur trouwens...

Heb er nog effe op gespeeld door een MarkBass en door een Orange. LEKKERR!

Wat ik niet wist is dat hij volledig maple is, net als m'n Gibson, daar hou ik wel van... Ik moet wel zeggen dat ik de elementen in deze bas niet zou vervangen, ze zijn zo best goed. Het nek element klinkt dik en wollig en de brugpup knort lekker. Je kan er een knappe, volle sound mee maken.

Ik vond ze ervoor al leuk, maar nu ik hem (na lange tijd) nog eens in m'n handen heb gehad... I'm even more impressed :p

Maroon
5 februari 2009, 13:03
Klopt! Volledig Maple en neck-thru! :cheerup:

Maroon
28 april 2009, 15:59
Even een vraagje over een thumbrest voor de AGB200:

Ik speel namelijk steeds meer gewoon met mijn vingers (zoals een echte bassist betaamt..:P). Maar kom toch tegen een probleem: Ik kan niet echt lekker mijn duim kwijt. Vaak leg ik mijn duim op het halselement, dit werkt prima. Echter de snaar spanning is hier redelijk laag en is dus niet geschikt voor elke stijl. Bij het brug element is het weer te strak (wel handig voor veel attack.) Maar het liefst zou ik hier tussen in willen zitten. Maar zoals je ziet op de foto's zit hier een enorme gap. Is het een idee om een thumbrest op mijn bas te schroeven? Is dit uberhaupt mogelijk, omdat hij semi-hollow is? Is het aan te raden?

Alvast bedankt,

Groet,

Marijn.

DeGecko
28 april 2009, 17:18
Ik heb wel eens thumbrests op hollows weten kleven en schroeven, maar dat laat je best doen.

Een simpel thumbrestje kan, maar moet onderaan effe afgeveild worden in de vorm van het bovenblad van je bas. Anders ga je de druk van de schroeven én je duim op 2 punten concentreren en kan je dus aanzienlijke schade toebrengen en dat wil je écht niet ;).

Bottom line: het kan, maar wees een beetje voorzichtig...

Henkie spenkie
28 april 2009, 20:27
Met zo'n bas zou ik het zeker niet snel zelf doen! Vind je bas echt een plaatje en een lelijke thumbrest zou het echt behoorlijk kunnen verneuken. (op een solid body zou ik het veel eerder zelf doen, daar kan kwa looks niet veel mis gaan denk ik).

Ik zou zeggen, ga eens langs Rikkers gitaarbouw hier in Groningen. Schijnt een prima vent te zijn (bevriend met mijn schoonpa) en hij heeft er echt oog voor. Gewoon kijken wat het kost. Die paar euries meer wel waard lijkt me zo. (tenzij hij er veel voor vraagt natuurlijk..daar heb ik geen idee van..)

DeGecko
29 april 2009, 10:39
Inderdaad, laten doen.

Qua knap of lelijk: Gibson EB2, Epiphone Rivoli, Fender Coronado Bass (heeft er standaard zelfs 2!), ... check it out ;-)

Maroon
29 april 2009, 11:12
Wow Gecko, wat een fantastisch mooie basgitaren allemaal! Lijken inderdaad allemaal erg op mijn Artcore! Ik houd er wel van, semi-hollow bassen! Je ziet ze niet zo vaak :lovelove:

Maar ik ga maar een keer naar Rikkers gitaarbouw om informatie in te winnen over een eventuele thumbrest. Wat zeker is, is dat de bas er niet mooier op zal worden. Maar ach.

DeGecko
30 april 2009, 17:28
Hehe, subjectief natuurlijk.
Ik vind een thumbrest dan weer best mooi op zo'n basje, maar dan liefst op een natural kleur ofzo :-)

Henkie spenkie
1 mei 2009, 11:57
Wow echt geweldige mooie basjes allemaal. Ben echt enorm fan van (semi) hollow bodies, alleen niet van het geluid! Is er eigenlijk ook een semi hollow bas die het geluid van bijv. een MM stingray benaderd of is dat gewoon onmogelijk i.c.m. semi hollow?

Markbass
1 mei 2009, 17:17
Wow echt geweldige mooie basjes allemaal. Ben echt enorm fan van (semi) hollow bodies, alleen niet van het geluid! Is er eigenlijk ook een semi hollow bas die het geluid van bijv. een MM stingray benaderd of is dat gewoon onmogelijk i.c.m. semi hollow?

Zou gaaf zijn, maar ik betwijfel het.. :(
Hout maakt over het algemeen redelijk veel uit voor het geluid..

DeGecko
2 mei 2009, 10:47
Goh, je kan actieve pups en een actieve preamp in een hollowbody proberen te stoppen en te benaderen, maar je klankkast gaat er soieso voor zorgen dat je geluid wat meer rondzingt...

Die attack en punch van een MM ga je nooit terugvinden...

Anders een MM bestellen en F-gaten opschilderen he ;-)

bass-man-kevin
30 augustus 2009, 12:41
ik zou het nooit doen echt zonde van zo'n plaatje.:punk: