PDA

View Full Version : Safety first!



niekb
21 januari 2009, 13:57
Wat is belangrijk om in de gaten te houden qua safety!
Dit naar aanleiding van een onderwerp waarbij veiligheid mbt tot fresen aan de orde kwam.

No 1 Hops stelde voor om er een sticky van te maken dus hierbij een plek voor alle safety maatregelen.

Zodat we allemaal ook lekker kunnen blijven spelen op onze bouwsels.

flappie
21 januari 2009, 15:18
TIP: gehoorbescherming!!!
ook als je denkt dat het wel meevalt. Ik heb een jaar in een draaierij gewerkt
en mis nu wat hoog:mad:

pim raaijmakers
21 januari 2009, 15:19
mijn grootste angst is dat ik met mijn lange blonde lokken in de frees of andere draaiende gereedschappen blijf hangen. dus......

TIP: haren vast en muts op!

barno
21 januari 2009, 15:20
mss kunnen posters naast hun uitleg de tip nog es samenvatten in een regel, voorafgegaan door "TIP" (dan kunnen die regels eventueel later worden verzameld in een post ofzo, enfin 't is maar een idee.


vb

TIP: Verwissel nooit freesjes van freesmachine zonder eerst de stekker uit te trekken.

barno
21 januari 2009, 15:21
mijn grootste angst is dat ik met mijn lange blonde lokken in de frees of andere draaiende gereedschappen blijf hangen. dus...... haren vast en muts op!


de tip hier zou dus kunnen zijn: vooraleer gij begint met het ambacht der gitarenbouw, scheer den schedel kaal
:)

pim raaijmakers
21 januari 2009, 15:28
zal ik 's over nadenken....




moah... toch maar niet. een muts staat mij best ok.

st.robot
21 januari 2009, 15:40
(persoonlijke) TIP: ik zou eerder verkiezen niet met handschoenen te werken aangezien deze kunnen blijven haken achter vanalles en nog wat, en je verliest er de feeling met de machine mee (ik dacht trouwens pas nog iets daarover te hebben gelezen hier)

TIP: bij lakken/spuiten (en schuren) mondmasker opzetten, ik doe het zelf bijna nooit, maar betrap mezelf wel op het hebben van veel koppijn na lang in lakwalm of schuursel te hebben gestaan

almarvk
21 januari 2009, 15:41
moah... toch maar niet. een muts staat mij best ok.
Om nou constant je vriending in de buurt te hebben tijdens het bouwen lijkt me ook niet geweldig handig ;)

no 1 hops
21 januari 2009, 16:01
mijn grootste angst is dat ik met mijn lange blonde lokken in de frees of andere draaiende gereedschappen blijf hangen. dus......

TIP: haren vast en muts op!is niet alleen lang haar, slober truien, vleermuismouwen (iemand werd daarmee bijna een grote vlakbank ingetrokken) stopdassen, bodywarmers en alles wat om je aan je zwabbert.
zal mijn tips uit de andere topic hier nog maar eens plaatsen


1 neem de tijd, nooit haasten
2 zorg dat je vloer schoon is en je nergens over kan struikelen
3 meet uit met een testronde zonder de machine aan te hebben of je snoer lang genoeg is en nergens achter blijf hangen.
4 als ik zelf werk met het werkstuk op een workmate gebruik ik een oud orgelkrukje zodat ik erbij kan zitten en zo overzicht houd bij wat ik doe, goed verlichting is hoofdzaak.
en zet het werkstuk vast met lijmklemmen of id
5 hoe lullig het ook mag klinken, gebruik gehoorbeschermers en een veiligheidsbril, een vriend van mij is door een splinter die uit een machine schoot het zicht uit een oog verloren en gehoorverlies gaat sluipend
6 NOOIT,NEVER NOOIT niet werken , bv bit verwisselen met het snoer van de machine in het stopcontact.
zelfs een schuurmachine kan je rare wonden bezorgen waar je lang last van hebt
7 wat er ook om je heen gebeurt, laat je nooit afleiden, al ontploft er bij wijze van spreken een bom, jij bent met die machine bezig en daar hoort je aandacht op dat moment en nergens anders.

Hedge
21 januari 2009, 16:32
Hier tips met ervaring (ik ben nogal lomp als ik het zo lees)

Tip: gebruik goed gereedschap. Dus met een fatsoenlijk handvat en een beetje scherp

Tip: Werk zoveel mogelijk van je af, vooral met beitels. Ik ben een keer dwars door een vinger / net langs een pees gegaan

Tip: Zet je hout goed vast. Vooral met je bandschuurmachine. Veel werkbanken zitten op kruishoogte.

O ja, kaal werkt prima

st.robot
21 januari 2009, 17:10
Hier tips met ervaring (ik ben nogal lomp als ik het zo lees)

Tip: gebruik goed gereedschap. Dus met een fatsoenlijk handvat en een beetje scherp

Tip: Werk zoveel mogelijk van je af, vooral met beitels. Ik ben een keer dwars door een vinger / net langs een pees gegaan

Tip: Zet je hout goed vast. Vooral met je bandschuurmachine. Veel werkbanken zitten op kruishoogte.

O ja, kaal werkt prima

auwtsscchh :( ervaring ?

aaronstonebeat
21 januari 2009, 17:21
Tip: Werk zoveel mogelijk van je af, vooral met beitels. Ik ben een keer dwars door een vinger / net langs een pees gegaan


Zelfde hier; vorige maand een geslepen plamuurmes in mijn linkerduim gehakt. Inmiddels is het bijna helemaal genezen en ik kan er weer alles mee, maar ik vermoed dat ik er een klein gevoelloos plekje aan over ga houden.
I got lucky, het had heel makkelijk veel erger kunnen zijn.

robrecht5
21 januari 2009, 17:25
en dat allemaal doordat ik een grove fout niet zag!

Blijf altijd gefocust en zet desnoods je wilde muziek uit als je met machinen werkt!
Zorg altijd dat je draaiende delen bedekt houd en geen plotse bewegingen maakt. Als er vliegende delen zijn draag een veiligheids bril ook als je bril draagt en zeker als je lenzen draagt want lenzen zijn eigenlijk gevaarlijk bij het werken in hout of andere materie.

Verder kan ik niks toevoegen.

KoenB
21 januari 2009, 17:31
Ook deze heb ik al in dat andere topic gepost:

TIP: Ga nooit met gevaarlijke (power)tools aan de slag als je een kater hebt of iets anders waardoor je er met je hoofd niet 100% bij bent. Een verkeerde beslissing is dan een stuk makkelijker gemaakt.

barno
21 januari 2009, 17:56
iets onnozels maar kom, eigenlijk was het wel klote

Tip: Laat je bandschuurmachientje volledig tot stilstand komen vooraleer je het neer zet

(zeker als je het neerzet op een doek, die in mijn geval dus volledig in de mechaniek van het machientje is gedraaid: halfuur schroef- en vloekwerk)

niekb
21 januari 2009, 17:57
vooraleer gij begint met het ambacht der gitarenbouw, scheer den schedel kaal
:)

Reeds gedaan :)

gengar
21 januari 2009, 18:11
ik denk voor mij de belangrijkste:
1) werk alleen als je meer rust hebt dan de Dalai Lama
2) Gebruik een stofmasker, naast je bril en gehoorbescherming
3) Gebruik beitels die zo scherp zijn dat je schrik krijgt als je er naar kijkt. Botte beitels zorgen voor ongelukken.

barno
21 januari 2009, 19:00
3) Gebruik beitels die zo scherp zijn dat je schrik krijgt als je er naar kijkt. Botte beitels zorgen voor ongelukken.

very true, verschillende keren ad hand gehad (letterlijk ook)

barno
21 januari 2009, 19:01
Reeds gedaan :)
same here, als ik sikje kort hou, kan er never iets gebeuren :)

aaronstonebeat
21 januari 2009, 19:16
Het tegendeel is bij mij het geval; maar het is idd wijs om je haar weg te binden als je met machines werkt. Er is bij mij ooit eens een pluk in een draaiende boormachine verwikkeld geraakt en dat voelde alsof het met huid en al van m'n schedel werd gerukt. Gelukkig zat alle vel er nog en is dat daarna ook weer netjes behaard geraakt :hippie:

Door schade en schande ...
Maar als iemand er zijn voordeel mee kan doen, is het toch niet voor niets geweest.

charlotte
21 januari 2009, 19:30
Hey Luitjes, :)

Er zijn vele aspecten wat veiligheid betreft,zeker je gereedschap,maar idd ook het stof wat van het hout bewerken afkomt,en vooral van de exotische houtsoorten.
Maar wat veel mensen niet weten is,dat zelfs vuren en eiken hout al gevaarlijk kan zijn.
En niet te vergeten,als je met cyanoacrylaat werkt,beter bekent als 10 sec. lijm,ook die is schadelijk, maar ook de epoxylijmen zijn niet al te fris.
En ook het lakken van onze mooi gebouwde houtjes.

Ik heb er op mijn site een extra pagina over aangemaakt,al enige tijd geleden.
Denk niet te licht over deze aspecten,als je lang van je gitaren wilt kunnen genieten.

Keep care ! groetjes Charlotte :lp:

aaronstonebeat
22 januari 2009, 00:06
Ik zit me dit net te bedenken: ongelukken gebeuren toch, hoe voorzichtig je ook bent, altijd onvoorzien; je kunt risico's heftig beperken maar nooit helemaal uitbannen.

Toen ik laatst dat duimincident had, stond ik daar dan in onze keuken (bij het fornuis om het mes goed heet te kunnen houden) en meteen alles in een meter omtrek onder het bloed. Shit, wat nu? Eerst maar eens geroepen om hulp (geen antwoord) en toen naar de voordeur om te kijken of de auto van mijn vrouw in de oprit stond. Niet dus en de gang ook onder het bloed. Toen nog eens nadrukkelijk mijn zoon geroepen (nu met succes) en hem gezegd mamma te bellen. "Wat is 't nummer dan?"
- Nee dat heeft toch geen zin, die heeft d'r telefoon toch altijd uit
- De dokter dan, waar is het telefoonboek?
- Weet ik niet

Mijn zoon is 13, ik kan hem niet kwalijk nemen dat hij op zo'n moment niet precies weet wat te doen. Dus ben ik zelf maar het telefoon boek uit 'n la gaan halen terwijl ik met mijn rechterhand mijn linkerpols steeds dichtgeknepen hield en de ongedeerde vingers van de gewonde hand het werk liet toen. Het valt nog niet mee om alles te doen met 4 vingers van één hand die je met de andere moet vasthouden. Een flink deel van de huiskamer inmiddels ook onder het bloed.

Toen zoeken. Ik woon al jaren in dezelfde stad maar ik heb mijn huisarts nog nooit ontmoet, ik zou zelfs niet weten hoe die heet. De A van arts, niets; de M van medisch, niets, zelfs de D van dokter, de E van eerste hulp, niets. Toen besefte ik: de H van huisartsenpost. Gezocht, gevonden en gebeld en ja, succes! In zoverre dat ik een automatische melding kreeg dat het weekend was en dat ik een ander nummer moest bellen. Zo gedaan, wachtrijen uitgezeten en uiteindelijk vernomen dat ik 2 en een half uur later terecht kon op de eerste hulp van het ziekenhuis (dat heet hier dus tegenwoordig huisartsenpost; why the fuck moet alles om de zoveel tijd anders genoemd worden?)

Uiteindelijk stelpte de bloeding vanzelf (ik ben ook zelf naar de ehbo gereden :cooler:); de arts heeft het van buiten nog wat schoon geveegd en de lappen bij elkaar getaped en verbonden. Een week later heb ik het uitgepakt en bleek het inderdaad weer netjes aaneengegroeid; nu een maand later is het bijna helemaal genezen.

Punt van dit alles:
Het had me verdomd handig geleken als ik een soort alarmknop had gehad, al was het maar een voor mij vindbaar lijstje met telefoonnummers voor in geval van nood. Ik leef zelf ook wel op een andere planeet wat dat betreft. Mijn vrouw vroeg naderhand: waarom ben je niet gewoon naar de buren gegaan?
Shit ja, natuurlijk, maar dat is op het moment dat het gebeurde gewoon niet in me opgekomen.
Een eenvoudig calamiteitenplannetje had een hoop rompslomp en ergernis op juist een moment dat ik er helemaal geen behoefte had, kunnen voorkomen.

barno
22 januari 2009, 00:10
er bestaan van die eenvoudige alarmknoppen voor bejaarden aaron, lijkt me iets voor jou :)

aaronstonebeat
22 januari 2009, 00:22
er bestaan van die eenvoudige alarmknoppen voor bejaarden aaron, lijkt me iets voor jou :)

Was idd handig geweest :seriousf:

stijnkenens
22 januari 2009, 08:10
Wat aaron zegt kan ik volledig beamen.

Ongelukken gebeuren wanneer je ze nooit verwacht, hoe voorzichtig je ook werkt, het kan altijd gebeuren.
Mijn leraar 'hout restauratie' heeft een klein stukje hout in zijn duim gekregen, tot op het bot, dat weg geschoten werd door een uitbollende paneelzaag. Hij steunde op dat moment met zijn hand op de machine, ver weg van de aag, en was aan het bedenken hoe hij het juist gezaagde stuk hout kon bewerken met de lintzaag.

Ook machines zonder elektriciteit kunnen wonderbaarlijk gevaarlijk zijn.
Ik heb bij het afstellen van een verstek snijmachine, om kaders in 45° te snijden, de buitenkant van mijn pols overgesneden, pezen door van wijsvinger en duim, en een stuk bot eraf.
Ik had iets losgedraaid waarvan ik dacht dat er niets kon gebeuren, maar pas later heb ik gezien dat ik daar ZEKER NIET aan mocht komen. Het mes was namelijk als een guillotine uit de machine gevallen.
p.s. Ben er bijna helemaal van genezen, buiten een kleine gevoelloze plek tussen duim en wijsvinger, maar het litteken van 4,5 cm zal er mij altijd aan herinneren.

Dus mijn TIP:
ALtijd heel voorzichtig te werk gaan met machines, werken met en afstellen, altijd logisch nadenken, en zeker bij een machine waar je nog nooit mee hebt gewerkt.
En altijd in het achterhoofd houden dat er iets kan gebeuren.

Maar dat mag de pret niet bederven, gitaren bouwen is en blijft nog altijd leuk.

Veel bouwplezier.

Van Dattum
22 januari 2009, 08:28
Zet je freesbitjes altijd diep genoeg vast in de spantang! Dus niet met een paar millimeter van de schacht omdat je anders niet diep genoeg komt....
Een rondvliegend freesbitje sloopt niet alleen je werkstuk, maar nog veel meer als je een beetje pech hebt......:(
En idd, NOOIT bitjes wisselen met de stekker er nog in......

JacquesLeDick
22 januari 2009, 08:58
En idd, NOOIT bitjes wisselen met de stekker er nog in......

Yups heb ik voor gehad jaren geleden, verkeerde stekker uitgetrokken... 23 hechtingen in twee vinger toppen...

Tip: Rook niet terwijl je met hout, vernis, ... werkt, ze branden allemaal zeer goed hoor!

no 1 hops
22 januari 2009, 09:23
tip
koop een gezichtsmasker van 3m, bv bij de praxis.
deze kun je als dampfilter gebruiken tijdens het lakken, maar bij lasaulec kun je ook fijnstof filters kopen voor tijdens het schuren van het hout of tijdens schuren na het lakken.
ik snap dat 50 euro in de eerste instantie veel lijkt, maar je gezondheid is het waard

stijnkenens
22 januari 2009, 09:47
Haja, over schuren van lakken:

tip: nat schuren, zo hangt er minder stof in de lucht, en daarna direct schuurpapier in de vuilbak. Dan hoef je niet zo'n lastig masker op. (ik weet het, het is lastig, maar wel nodig, maar als ik het eenvoudig kan vermijden...)
Dan ligt heel je atelier niet vol met fijn lakstof (zeker een dekkende lak heeft heel zichtbaar stof).

Ik weet niet of elke lak nat geschuurd kan worden, maar dat is een vraag voor een ander topic.

s

Gearjunkie
22 januari 2009, 10:32
-Gebruik gereedschap en machines enkel waarvoor ze bedoeld zijn
-Pas machines zelf niet aan door veiligheidskappen e.d. te verwijderen
-Werk met twee handen aan een machine als de machine 2
handvatten heeft.
-gebruik een klem voor het materaal als je met een kolomboor werkt.
Dit werkt netter en voorkomt......

Waar gebeurd:
Een goede vriend van me ruimt wat hout op uit de schuur. Om het in de auto te laden wil hij het "ff snel" doorzagen. Pakt zijn cirkelzaag, neemt met de ene hand het bosje hout beet, en met de andere zaagt hij het eerste latje + zijn pols van de andere hand door.

De cirkelzaag was hiervoor niet bedoeld, en ook houd je zo'n ding met twee handen vast. Hij heeft hiervan best veel spijt, want klussen is er niet meer bij voor hem.

Ook waar gebeurd:
Een slijptol (haakse slijper) heeft een beschermkap. Er kunnen schijfjes op van 115, 125, 180 en 230mm diameter. Haal de beschermkap eraf en... er past een grotere schijf op!!!

Waar deze persoon die ik dit zag doen NIET bij stilstond is dat een kleine slijper een hoger toerental heeft dan een grote... een carbonschijfje knalt gewoon uit elkaar. Je kunt raden waar de stukken terechtkomen als het ding geen beschermkap heeft.

madman
22 januari 2009, 10:50
Interessant topic, maar hiervan krijg ik toch een naar gevoel in m'n onderbuik...

barno
22 januari 2009, 11:16
ik denk dat al die horrorverhalen zeker evenveel effect hebben als de droge Tips.

niekb
22 januari 2009, 12:12
Ook waar gebeurd:
Een slijptol (haakse slijper) heeft een beschermkap. Er kunnen schijfjes op van 115, 125, 180 en 230mm diameter. Haal de beschermkap eraf en... er past een grotere schijf op!!!

Waar deze persoon die ik dit zag doen NIET bij stilstond is dat een kleine slijper een hoger toerental heeft dan een grote... een carbonschijfje knalt gewoon uit elkaar. Je kunt raden waar de stukken terechtkomen als het ding geen beschermkap heeft.

Erg belangrijk idd.
Op de schijf staat voor welk toerental het geschikt is.

J.G.
22 januari 2009, 15:15
Orde en netheid vind ik ook een belangrijk punt van veiligheid in een werkplaats. ik zie soms mensen bezig vlak bij draaiende machines terwijl de vloer vol met stukken afvalhout en allerlei rommel ligt, ik wil er niet aan denken waar je terecht komt als je uitschuift met een draaiende bovenfrees in je handen

Cocobolo
20 juli 2013, 22:40
(oud topic, toch maar weer eens oppakken n.a.v. een discussie elders)

TIP : als je wat langer achter elkaar aan het frezen bent, controleer dan tussendoor of de moer die over je spantang zit nog wel heel goed vast zit. Dit kan echt lostrillen. DOE WEL DE STEKKER ER UIT als je een steeksleutel op die moer gaat zetten!

TIP : Draai de dieptevergrendeling knop(pen) van je bovenfrees goed vast en controleer ook dit regelmatig!

Beide tips heb ik in de praktijk meegemaakt dat het mis ging.

Ike57
20 juli 2013, 22:44
DOE WEL DE STEKKER ER UIT als je een steeksleutel op die moer gaat zetten!

Vaste gewoonte: Ik haal ALTIJD de stekker eruit als ik de frees niet gebruik. Ook al weet ik dat ik hem over 5 minuten weer nodig ben, toch gaat tussendoor de stekker eruit!

Als ik hem gebruik in de freestafel wordt ook ALTIJD de frees naar beneden gedraaid zodat het bit onder het blad komt!

RS-Rik
21 juli 2013, 00:31
+1, de bovenfrees is eng omdat je er met je vingers vlakbij moet als je het bitje wil verwisselen en je niet per abuis de knop in wilt drukken.


Een tafel-cirkelzaag, dat zijn ook geen fijne jongens.

Cocobolo
21 juli 2013, 09:00
....Een tafel-cirkelzaag, dat zijn ook geen fijne jongens.

Klopt. Ik sta bij voorkeur niet achter het hout maar iets opzij. Als de zaag dan de plank zou pakken, dan schiet hij naar de kant waar jij staat. Dus sta daar nooit achter. Ik heb ooit een overnaads geklonken sloep gebouwd op een 10 daagse cursus in Enkhuizen, en daar was precies in lijn met de cirkelzaag een deur met een groot gat er in. Er was daar ooit een plank door de zaag gegrepen en die is volledig door de deur heen gegaan. Als daar een mens tussen had gestaan.... dat zijn indrukwekkende dingen. De deur werd heel bewust niet vervangen om er continu aan herinnert te worden.

Haal ook bij voorkeur nooit je spouwmes uit je cirkelzaag. Er zijn klussen waarbij je moet maar wees dan extra voorzichtig.

stijnkenens
21 juli 2013, 10:15
Ik heb deze in de zagerij hangen ...

http://www.woodworkingonline.com/wp-content/uploads/2007/12/TenBestTools_resized.jpg



s.

Ike57
21 juli 2013, 10:45
Ik heb deze in de zagerij hangen ...

s.

+ 1

Maar daar heeft deze man natuurlijk weer geen boodschap aan :D

http://www.freakymart.com/assets/2012/08/extra-fingers.jpg

stijnkenens
21 juli 2013, 13:44
:o
Damn, die kan er 3 afzagen, en nog altijd om 10 pinten vragen ...



s.

Rob Groen
9 augustus 2013, 13:49
Ik ben op het moment bezig met een bass in de Boiled Linseed oil te zetten.
Om het probleem van, met oliedoordrenkte lappen die in fik vliegen, te voorkomen, gebruik ik WC papier om de olie op te brengen en als ik met vegen klaar ben, gaat het ook de WC in, meteen doorspoelen, geen licht ontvlambare lappen meer in je shop.

Heb nog geen nadelen gezien van het "pleepapier".

Het is ook niet mileu onvriendelijk, het is eetbaar.

Gr. Rob.

stijnkenens
9 augustus 2013, 13:52
Het pluist als het uit elkaar valt, en het riool is niet de juiste plek om, met olie doordrenkte, vodden te verwijderen.

Gewoon open hangen en met het huisvuil mee geven, is volgens mij toch nog steeds beter !



s.

Tabula Rasa
9 augustus 2013, 21:40
Klinkt deftig, Boiled linseed oil. Ik gebruik het ook, maar dan uit een witte plastic fles van de bouwmarkt waarop staat: "gekookte lijnzaadolie" Klinkt minder spannend. Ik gooi mijn doeken in een bakje met water en daarna in de vuilcontainer.

Ike57
9 augustus 2013, 22:22
Geen ervaring met lijnzaadolie maar vliegen die doekjes zomaar spontaan in de brand of zo?

Tabula Rasa
9 augustus 2013, 22:26
Er ZOU broeigevaar KUNNEN zijn.

Ike57
9 augustus 2013, 22:47
Er ZOU broeigevaar KUNNEN zijn.

Ah, ok, thanks!

stijnkenens
9 augustus 2013, 23:24
Je moet inderdaad al een hele hoop van die doekjes in een afgesloten vuilbak of vuilzak proppen, mocht er iets gebeuren.
Ik hang ze gewoon open te drogen, dan is er ook geen gevaar, en in het begin van de week zet ik ze met de vuilzak mee op straat !


s.

showband
10 augustus 2013, 17:27
in de tuin een oude BBQ en direct af-fakkelen on the spot?

grizzly
10 augustus 2013, 22:25
Buiten de standaard ongelukjes die zorgen voor:
Top van mijn vinger (vlakbank)
Staalsplinter in mijn oog (haakseslijper met staalborstel zonder bril)
Vele littekens door scherp spul,
Punttang in het bot van mijn oogkas (probeerde een splitpen eruit te trekken naar me toe ? )
heb ik een andere tip. . . . .

Probeer een werkruimte te creëren met een voldoende hoog plafond dat je overal rechtop kunt staan (rennen)
Ik had eerst een werkruimte in 2 delen gedeeld, met ertussen een verlaagde sponning met een stalen T-balk.

Toen ik van de ene ruimte naar de andere ruimte rende, om net afgelakte panelen te drogen te zetten, werd ik in een plas bloed op de grond wakker met een zware hersenschudding en een nare 12cm lange wond overdwars op mijn voorhoofd.
Ik had vergeten diep genoeg te bukken.

Of hoort deze tip in het draadje stupide handelingen;)

Hedge
11 augustus 2013, 17:45
Zo moet je niet te vaak wakker worden. Lijkt me een goede tip. Zorg dat de routing in je werkhok een beetje klopt.

no 1 hops
12 augustus 2013, 09:09
Hey Grizz, tegen een duidelijk aanwezig oranje zonnescherm op knallen is er ook zo een.
het is niet voor niets dat we tijdens de opleiding de tip kregen als je dingen moet doen die ingewikkeld of waar je snel achterelkaar moet werken eerst een 'dry run' moet uitvoeren.
zo kom je erachter wat je in de weg ligt, of het snoer toch net te kort is of andere dingen die je op het echte moment niet kan gebruiken.
'verspanend gereedschap is net als de zee, het geeft en als je niet oppast neemt het.'

Cocobolo
16 december 2014, 20:40
...en weer maar eens omhoog schoppen met een veiligheid tipje :

- DOE EEN FREES NOOIT HELEMAAL TOT HET UITERSTE IN DE SPANTANG

Ok, een beetje schreeuwend, die hoofdletters, maar misschien heeft het zo meer aandacht of onthouden mensen het beter ;)
Wat bedoel ik hier : kijk eens heel goed naar je frezen. Bij bepaalde frezen (niet allemaal) is de overgang van schacht naar freeskop vloeiend, niet met een scherpe binnenhoek. Zie foto ter verduidelijking, kijk goed naar de rode cirkeltjes die ik heb gezet.

Daarnaast zie je spantangen. Zoiets zit in je bovenfrees (kan er anders uitzien, maar maakt niet uit). Deze spantangen moeten uiteraard de schacht van de frees over de volle lengte omklemmen. Stel je nu eens voor dat je in de ontspannen toestand de frees dus flink tot het eind aanduwt. Dan kun je de frees net tot een stukje van die ronding in de spantang drukken. Als je daarna de spantang aandraait, dan klem je dus eigenlijk alleen dat kleine bovenkantje en het uiteinde/onderkant van de schacht en daartussen niet of amper.
Je kunt je voorstellen wat deze slecht geklemde frees kan uitrichten....hij kan slippen bijvoorbeeld of zelfs er uit vliegen.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/safety_zps6bea8263.png