PDA

View Full Version : Center Negative: waarom?



Nielsje
21 januari 2009, 13:03
Waarom is de standaard in FX-voedings land center negative?
uiterst onhandig, want op het moment dat je per ongeluk een keer met je daisy de behuizing van een pedaal raakt (bijvoorbeeld de SHO) dan zit je meteen met een effect wat het niet meer doet.

Waarom is de standaard niet gewoon center-positive?
Of anders geformuleerd: Wat heeft de groten op de aarde (boss en ibanez) er toe gezet om center negative te gebruiken..?


(overigens heb ik een deja-vu gevoel, dat ik dit al eens gevraagd heb, maar ik weet het antwoord niet (meer) en kan ook niets vinden met de search..)

edit: gevonden! klik maar (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1839772&postcount=39)


wat is het voordeel van een center-negative aansluiting? Bijna alle grote merken adapters en pedalen voeren dit systeem, maar waarom?

Nu moet je altijd een geïsoleerde aansluiting gebruiken, en als je van je daisychain per ongeluk zo'n stekkertje ongebruikt laat, moet je d'r een schoentje overheen schuiven anders heb je weer sluiting. Waarom is er niet gewoon gebruik gemaakt van het center positive systeem? Hoef je niets te isoleren, en hoef je je ook geen zorgen te maken over kortsluitinkjes...

alleen nooit antwoord op gekregen..

dml
22 januari 2009, 17:42
Nog een stapje verder: center-negative is inderdaad de standaard. Waarom haalt een fabrikant, welke een begrip is in 19"-land, het anno 2007 in zijn hoofd pedalen op de markt te brengen die center-positive zijn.

Om nog maar te zwijgen over de spanningsverschillen tussen de diverse merken en modellen.

JER00N
22 januari 2009, 18:31
Ik denk zelf dat het gewoon verkooptechnisch is. De meeste adapters (niet speciaal voor gitaareffecten) zijn gewoon center positive, maar als je al je effectpedalen center negative maakt kan je natuurlijk weer lekker centen verdienen aan speciale adapters. Alle fabrikanten zeggen ook altijd nadrukkelijk dat je alleen hun eigen adapters (Boss PSA etc) mag gebruiken :')