PDA

View Full Version : Snaren vervangen, how hard can it be?



Weeble
21 januari 2009, 12:41
Nou, lastiger dan ik dacht. Ik vervang voor het eerst zelf de snaren van m'n Strat. Tutorials op Youtube opgezocht, moet lukken dacht ik. Een paar trial en errors (snaren kapot gesprongen, snaren niet dezelfde kant op gedraaid etc). Nu liggen alle snaren er zo op:

http://members.lycos.nl/kitsuneonno/DSC02077.JPG

Klopt wel dacht ik zo toch?
Nu komt het probleem, als ik de snaren wil stemmen, dan is de ene snaar ontstemd als ik de ander heb gestemd. Ik denk dat dit komt omdat mijn brug steeds verder omhoog komt te zitten, elke keer als ik de snaren verder aanspan:

http://members.lycos.nl/kitsuneonno/DSC02082.JPG

Dit is een oneindige cyclus, totdat de snaren gaan knappen. Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan, en hoe dit probleem op te lossen?

aaronstonebeat
21 januari 2009, 12:49
Tot op zekere hoogte heb je dit probleem altijd met tremolobruggen: draai je de ene snaar aan dan wordt de spanning op de andere snaren minder. Maar het is een kwestie van daarin ervaring en handigheid opbouwen.

Als ik naar je 2de foto kijk denk ik: de veerspanning van de tremolo is veel te laag t.o.v. de snaarspanning. Als de gitaar gestemd is, moet de tremolo met z'n grondplaat parallel aan de bovenkant van de body lopen. Je kunt het aanpassen door 1 of meer extra veren te plaatsen en/of de klauw waaraan de veren hangen dieper naar binnen te draaien.

Of ben je soms je snaren een oktaaf te hoog aan het stemmen? :confused:

EDIT:
De snaren zitten iig wel goed om de mechanieken

iWishmaster
21 januari 2009, 12:53
Als ik het zo zie, denk ik dat je een andere dikte snaren hebt gebruikt dan er voorheen opzaten. Je kunt er een maat dunnere snaren (dezelfde als voorheen) op zetten, of de gitaar afstellen op de nieuwe snaren. op internet staat waarschijnlijk goed beschreven hoe dat moet, maar een kleine uitleg:

-Snaren redelijk losdraaien (niet los laten bungelen, maar een noot lager dan standaard bijvoorbeeld).
-Klepje achterop de body eraf:
Daar zit een anker met (meestal 3) veren erop, die met 2 lange schroeven in het hout vast zit. Ziet er (ongeveer) zo uit:
http://hpbimg.guitarsrecycled.com/set%20up%20trem%20spring%20tension%2030pct.jpg
-Nu moet je met een (kruis)schroevendraaier de schroeven aandraaien (rechtsom, met de klok mee), zodat de veren strakker komen te staan.
-Begin met een halve slag en kijk goed wat er met de brug gebeurt. kijk ook elke keer of de snaren niet te strak komen te staan en stem ze weer.

Dit herhalen tot de brug vlak staat met de body, of net op de body ligt (let wel: je kunt dan niet meer noten omhoog buigen met je tremelo). Je kunt er ook 1 of 2 extra veren bijzetten eventueel.

giax
21 januari 2009, 13:02
ik heb ook problemen :P heb in de winkel nieuwe snaren erop laten zetten gister idd zelf ook octaaf te hoog gedaan. nu heb ik dat de e enz beetje tegen de frets aanslaan ... ( hals is recht)

Weeble
21 januari 2009, 13:20
Als ik het zo zie, denk ik dat je een andere dikte snaren hebt gebruikt dan er voorheen opzaten. Je kunt er een maat dunnere snaren (dezelfde als voorheen) op zetten, of de gitaar afstellen op de nieuwe snaren. op internet staat waarschijnlijk goed beschreven hoe dat moet, maar een kleine uitleg:

-Snaren redelijk losdraaien (niet los laten bungelen, maar een noot lager dan standaard bijvoorbeeld).
-Klepje achterop de body eraf:
Daar zit een anker met (meestal 3) veren erop, die met 2 lange schroeven in het hout vast zit. Ziet er (ongeveer) zo uit:
http://hpbimg.guitarsrecycled.com/set%20up%20trem%20spring%20tension%2030pct.jpg
-Nu moet je met een (kruis)schroevendraaier de schroeven aandraaien (rechtsom, met de klok mee), zodat de veren strakker komen te staan.
-Begin met een halve slag en kijk goed wat er met de brug gebeurt. kijk ook elke keer of de snaren niet te strak komen te staan en stem ze weer.

Dit herhalen tot de brug vlak staat met de body, of net op de body ligt (let wel: je kunt dan niet meer noten omhoog buigen met je tremelo). Je kunt er ook 1 of 2 extra veren bijzetten eventueel.

Er zitten inderdaad dikkere snaren op. Voorheen zaten er de originele Fender Super Bullets op, van .009 dikte, nu D'Addario van .010. Maar bedoel je dat, als ik de veren aanspan om de brug weer vlak te krijgen, dat ik dan niet mijn tremelo arm kan gebruiken?

rocker_71
21 januari 2009, 13:25
Er zitten inderdaad dikkere snaren op. Voorheen zaten er de originele Fender Super Bullets op, van .009 dikte, nu D'Addario van .010. Maar bedoel je dat, als ik de veren aanspan om de brug weer vlak te krijgen, dat ik dan niet mijn tremelo arm kan gebruiken?

Jawel, maar alleen neerwaarts, niet opwaarts.
Leuk Highway One trouwens. :dance:

(Plaatje van de veren: lijkt of er de tremolo vaststaat met een blokje)

wietse
21 januari 2009, 13:27
Er zitten inderdaad dikkere snaren op. Voorheen zaten er de originele Fender Super Bullets op, van .009 dikte, nu D'Addario van .010. Maar bedoel je dat, als ik de veren aanspan om de brug weer vlak te krijgen, dat ik dan niet mijn tremelo arm kan gebruiken?

je tremelo arm kan je wel gebruiken maar maar 1 kant op, sommigen stellen een strat tremelo een beetje zwevend af zodat je beide kanten uit een slag hebt.
dit is een kwestie van smaak, en volgens mij komt het vlak tegen de body aanliggen van de trem de tone te goede.
hou niet van dat zweverige gedoe. :D

een octaaf te hoog stemmen? dat kost je hoge E snaren!

aaronstonebeat
21 januari 2009, 13:28
Er zitten inderdaad dikkere snaren op. Voorheen zaten er de originele Fender Super Bullets op, van .009 dikte, nu D'Addario van .010. Maar bedoel je dat, als ik de veren aanspan om de brug weer vlak te krijgen, dat ik dan niet mijn tremelo arm kan gebruiken?

Ik vind het wel een extreem verschil, ik kan me nauwelijks voorstellen dat de overstap van 009 naar 010 de brug zoveel meer laat kantelen.

Maar hoe dan ook: de totale snaarspanning (als gitaar op stemming is) moet gelijk zijn aan de totale veerspanning. Omdat dikkere snaren bij gelijke stemming meer spanning vragen, moet dus ook de veerspanning verhogen. Dat betekent helemaal niet dat je je tremolo niet meer kunt gebruiken.

Eventueel kun je de tremolo wel naar één kant vastzetten, zodat je alleen nog omlaag kunt; voordeel daarvan is oa dat stemmen een stuk makkelijker wordt.

iWishmaster
21 januari 2009, 14:26
Ik vind het wel een extreem verschil, ik kan me nauwelijks voorstellen dat de overstap van 009 naar 010 de brug zoveel meer laat kantelen.
Het verschil is toch snel enkele kilo's meer trekkracht: zo'n verschil is heel normaal, zeker wanneer de brug hiervoor zwevend afgesteld stond.

B0UDEWIJN
21 januari 2009, 15:31
je tremelo arm kan je wel gebruiken maar maar 1 kant op, sommigen stellen een strat tremelo een beetje zwevend af zodat je beide kanten uit een slag hebt.
dit is een kwestie van smaak, en volgens mij komt het vlak tegen de body aanliggen van de trem de tone te goede.
hou niet van dat zweverige gedoe. :D

Ik heb laatst zelf ook de tremoloschroeven van mijn strat wat minder strak gedraaid, en nu kan ik wel echt ver naar beneden met mijn sound, maar ik kan opwaarts nog steeds niks. Betekent dit dat ik die veren in de body minder strak moet draaien?
Overigens, dat wilde ik een keer gaan doen, maar ik kreeg dat witte plaatje er niet af... de schroeven zaten veel te strak ofzo...

(vergeef het me, ik ben ook maar een noob)

wietse
21 januari 2009, 15:44
Ik heb laatst zelf ook de tremoloschroeven van mijn strat wat minder strak gedraaid, en nu kan ik wel echt ver naar beneden met mijn sound, maar ik kan opwaarts nog steeds niks. Betekent dit dat ik die veren in de body minder strak moet draaien?
Overigens, dat wilde ik een keer gaan doen, maar ik kreeg dat witte plaatje er niet af... de schroeven zaten veel te strak ofzo...

(vergeef het me, ik ben ook maar een noob)

als je die schroefjes van die backplate al te vast vindt zitten, heb je soms spaghetti slierten als armen? :D
goed gereedschap gebruiken is het halve werk.

een strat trem is normaal ook alleen maar voor naar beneden, opwaarts kan je hem wel voor afstellen, maar dat is minimaal.
als je hem zwevend afstelt heb je ook meer kans op ontstemmen, gitaren met een zwevende trem als een floyd rose hebben niet voor niets ook toplocks.

B0UDEWIJN
21 januari 2009, 15:51
Ok, dan laat ik het wel zo.
Kheb idd spaghettislierten als armen... wat maakt het uit, als ik met die spaghettislierten maar kan gitaarspelen! Toch?

aaronstonebeat
21 januari 2009, 16:14
'n Tremolo heeft altijd een scharnierpunt; soms 2 studs, soms 6 schroeven, whatever. Hiermee kun je instellen hoe hoog de trem boven de body zweeft.
De reikwijdte van een strat trem omhoog is altijd beperkt, op een gegeven moment komt de achterkant tegen de top van de body en kun je niet verder. Als nu de studs of wat dan ook zo diep staan dat de voorkant van de trem in rust ook al tegen de body komt (en de trem staat mooi parallel met de body), kun je dus niet meer omhoog.

aaronstonebeat
21 januari 2009, 16:16
Ik heb laatst zelf ook de tremoloschroeven van mijn strat wat minder strak gedraaid, en nu kan ik wel echt ver naar beneden met mijn sound, maar ik kan opwaarts nog steeds niks. Betekent dit dat ik die veren in de body minder strak moet draaien?
Overigens, dat wilde ik een keer gaan doen, maar ik kreeg dat witte plaatje er niet af... de schroeven zaten veel te strak ofzo...

(vergeef het me, ik ben ook maar een noob)

Beste Boudewijn,
Als je laatst je tremoloschroeven wat losser hebt gedraaid, heb je toen dus ook de backplate eraf gehad :dontgeti:

Weeble
21 januari 2009, 23:21
Allemaal nog bedankt voor jullie reacties. Ik heb zoals iWishmaster mij had geïnformeerd de schroeven van de veren strakker gedraaid. Na enkele 'halve slagjes' bleven de snaren tegelijkertijd goed gestemd te zijn. Dit dit mij gelukt is geeft mij toch een heel content gevoel (voor iemand die 1,5 linkerhanden heeft:seriousf:)

B0UDEWIJN
22 januari 2009, 18:02
Beste Boudewijn,
Als je laatst je tremoloschroeven wat losser hebt gedraaid, heb je toen dus ook de backplate eraf gehad :dontgeti:

Heb ik dat geschreven? Ai.... ik bedoelde de schroeven van de brug, niet de tremoloschroeven... sorry!