PDA

View Full Version : Simpele isolatie digitaal drumstel



portland
21 januari 2009, 12:14
Er is een lange thread over bouwen van een zwevende vloer. Leerzaam.

Ik heb een digitale drumkit en vroeg me af of het ook anders kan. De kick is eigenlijk het enige probleem; je schopt direct de vloer in.

Bij de bouwmarkt zijn verschillende soorten stoeptegels te koop: van beton en van rubber (voor speelplaatsen). Zou het werken als je een betonnen stoeptegel op een rubberen tegel legt en daar de kick bovenop?

Het geheel komt dan wel in totaal zo'n cm of 7 omhoog, dus aan het comfort van de drummer moet iets gebeuren, maar dat stel ik hier nu niet aan de orde.

Dus: een rubberen tegel met een stoeptegel erbovenop. Werkt dat?

Toelichting: de bedoeling is dat de benedenburen niet met pek en veren aan de deur komen wegens geluidsoverlast.

almarvk
21 januari 2009, 12:27
Wat is precies het probleem? Dat de kick niet blijft staan of het lawaai? De drummer van mijn band heeft er meerdere oude tapijten onder liggen. Dit is een goedkope oplossing en alles blijft prima staan. Het dempt het geluid echter nog steeds niet.

mrweird
21 januari 2009, 12:32
Als het om het lawaai van de kick gaat, ik heb een mat gemaakt voor onder m'n eigen elektronische drumstel van een 4 dubbel laags isolatie materiaal voor onder laminaatvloeren en daarnog een een stuk tapijt over heen geplakt. Is ongeveer een dikke 2 cm dik denk ik..

M'n onderbuurvrouw klaagt niet meer. :)

Noctiis
21 januari 2009, 12:42
@ mrweird: heb je daar toevallig een foto van? Lijkt me een handige oplossing!

mrweird
21 januari 2009, 18:59
Tuurlijk, maar zoveel valt er niet aan te zien, het is simpelweg een soort van blauw gekleurd dun piepschuim, met een stukje vloerkleed en zwarte stage tape ter afwerking ( hij staat tenslotte in m'n huiskamer... Mijn goedkope hayman ..

http://www.mrweird.demon.nl/temp/mat.jpg

vincent136
22 januari 2009, 10:32
Dit probleem had onze ex-drummer ook, we hebben er toen een laag isolatiemateriaal ondergelegd wat nog over was van een vloerverwarming (van die platen waar je de vloerverwarming in klikt). Dat werkte best goed, het geluid werd al tot 50% minder.

Maar een rubberen stoeptegel zou ook kunnen, je moet wat dingen proberen om tot de beste oplossing te kunnen komen denk ik.

Roman
22 januari 2009, 16:39
Een ideetje voor een drumriser, het is geen "simpele" oplossing (hoewel...)
Tekening is in inches, maar das makkelijk vertalen natuurlijk :)

De WOL werkt als een veer, het vereist, echter, wel veel massa. Dit lijkt onlogisch maar probeer het maar eens. Een plaat hout op een plaat wol en je kunt er makkelijk op staan zonder de wol in ver in te drukken.

De truuk is de "vering" die ontstaat. Door veel massa er op te leggen zal het podium er weinig van merken als je er zelf bij op gaat staan (verhouding van de huidige massa tegenover je eigen gewicht)

Met rubbertegels ga je dat never nooit niet redden, daar kun je een heel gebouw op metselen voor dat het gaat veren.

http://img150.imageshack.us/img150/9149/drumriser2bp4640x640tj7.jpg

portland
22 januari 2009, 17:30
Een ideetje voor een drumriser, het is geen "simpele" oplossing (hoewel...)
Tekening is in inches, maar das makkelijk vertalen natuurlijk :)

De WOL werkt als een veer, het vereist, echter, wel veel massa. Dit lijkt onlogisch maar probeer het maar eens. Een plaat hout op een plaat wol en je kunt er makkelijk op staan zonder de wol in ver in te drukken.

De truuk is de "vering" die ontstaat. Door veel massa er op te leggen zal het podium er weinig van merken als je er zelf bij op gaat staan (verhouding van de huidige massa tegenover je eigen gewicht)

Met rubbertegels ga je dat never nooit niet redden, daar kun je een heel gebouw op metselen voor dat het gaat veren.


Nou, rubber tegels zijn bedoeld om kinderen op te vangen die van een speelrek af vallen, dus dat zal toch wel veren en absorberen, dacht ik zo.

Roman
23 januari 2009, 07:51
Volgende keer beetje beter opletten bij natuurkunde ;)
(de "olifantenpoot vs naaldhak" theorie is hier van toepassing)

portland
23 januari 2009, 12:12
Volgende keer beetje beter opletten bij natuurkunde ;)
(de "olifantenpoot vs naaldhak" theorie is hier van toepassing)

Te lang geleden. Ik zou het echt niet meer weten. Wat is er aan de hand?