PDA

View Full Version : Halsverstelling Egmond Combo (akoestische gitaar)



Minda
21 januari 2009, 11:37
Hoi,

Ik heb laatst bij de kringloop een opknapper gekocht (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118549, plaatjes zijn vanavond hopelijk weer up als de migratie naar mijn nieuwe server is gelukt), een Egmond Combo, akoestisch jazz-achtig ding uit de jaren '60. Nou zit er onderaan de hiel van de hals een dikke schroefkop. Ik lees op het www dat "de hals Egmond gitaren geheel verstelbaar zijn met een uniek mechanisme". Mooi. Is die schroef daar de basis van? Wie weet hoe het werkt, wat er gebeurt als ik er aan draai?

Alvast bedankt voor julllie reacties.

wietse
21 januari 2009, 11:51
gewoon aan draaien dan merk je het vanzelf :D, onder die schroef zit een plaatje met een veer en door aan de schroef te draaien verander je heel gemakkelijk de halshoek.
wel doen als de snaren er op zitten, want zonder snaren voelt zo'n egmond constructie wel eens wat wankel aan.

Minda
21 januari 2009, 12:03
Mooi, dank je. Die hals hoek aanpassen is geen overdaad bij dit ding... En even de brug aanpassen. En een andere toets. Enzovoort. Maar leuk wordt'ie wel!

wietse
21 januari 2009, 13:14
Mooi, dank je. Die hals hoek aanpassen is geen overdaad bij dit ding... En even de brug aanpassen. En een andere toets. Enzovoort. Maar leuk wordt'ie wel!

begin eerst maar met de halshoek, die kan echt een enorm eind versteld worden, je kan daarmee de aktie bijna net zo goed afstellen als met de brug.

Hedge
21 januari 2009, 14:17
Uniek is het idd. Een dikke schroef met een veer erachter. Het is de absolute sustain verpester. Ik heb pas een gitaar gehad waar dit systeem van overleden was (lam). Er toen gewoon een blok hout tussen gelijmd, stuk steviger geworden, maar niet meer verstelbaar.

Minda
21 januari 2009, 15:19
... je kan daarmee de aktie bijna net zo goed afstellen als met de brug.

Zal wel beter zijn, want de brug is niet te verstellen. Dat wordt'ie wel, later!



Uniek is het idd. Een dikke schroef met een veer erachter. Het is de absolute sustain verpester. Ik heb pas een gitaar gehad waar dit systeem van overleden was (lam). Er toen gewoon een blok hout tussen gelijmd, stuk steviger geworden, maar niet meer verstelbaar.

Goed idee. Als ik de hoek bepaald heb zal ik hem met een blok (spie?) vastlijmen.

Dank,

Lawkeeper
10 juni 2012, 10:28
Is het ook mogelijk om de hals eraf te halen? Bij mij zit er een schroef of iets dergelijks onder de zeventiende fret waardoor ik de hals niet los krijg.