PDA

View Full Version : BYOC Leeds Fuzz



Einzeln
20 januari 2009, 23:03
Komt binnenkort uit. Is hier iemand in het bezit van een orginele Univox superfuzz? En? Is het wat?

E-J
21 januari 2009, 00:03
Zeker. Ware het niet dat ik een Boss FZ-2 heb die dat geluidje aardig benaderd, anders had ik zo'n BYOC wel gekocht. BYOC is geweldig spul, de klonen komen zeer dicht bij het origineel.

Het beste voorbeeld wat ik ken van de Univox Superfuzz is Pete Townshend van The Who. Hij gebruikte de Superfuzz van 1968 tot 1977 en het was gedurende die tijd het enige pedaal wat hij gebruikte. Vandaar ook de naam van de BYOC, Leeds. Het bekendste livealbum van The Who is Live At Leeds. Download dat album eens. Naast dat het een GEWELDIG album is kun je de Superfuzz in al zijn glorie...ehm beestigheid is misschien een beter woord. De fuzz die eruit komt is enorm veel, compressed als een gek en agressiever krijg je het niet. Maar wel lekker!

Hier een duidelijk voorbeeldje:
http://nl.youtube.com/watch?v=ebq5yEQAFH4

Hij trapt voor de solo op 2:33 de Univox aan, je merkt dat het geluid meteen erg gecompressed wordt. Luistert maar eens!

Negative K3 fan
21 januari 2009, 12:54
mijn vader heeft lang geleden voor mij een univox superfuzz gebouwd in een EHX behuizing, op dit moment heeft ie nieuwe pots nodig en heb ik hem al jaren niet meer gebruikt, maar er komt een compleet, extreem en supersmerig geluid uit door de octaves die worden toegevoegd. Er zit ook een groot verschil tussen de notch en normal stand.