PDA

View Full Version : The Shadows - Apache



kenx
20 januari 2009, 21:22
Hoy,

Ik heb onlangs een covertje van The Shadows - Apache gemaakt. Jullie mogen gerust commentaar geven, al zeg ik er wel bij dat het snel snel opgenomen is, en er redelijk wat foutjes in zitten. Maar ik zal die song wel eens overnieuw opnemen. veel luisterplezier;) (:???:)


www.myspace.com/jackandthepussies

grtz

Il_Falco
20 januari 2009, 21:38
mooi, maar ik mis nog de slapback echo . maar wel een mooi geheeltje! mijn enige andere opmerking is dat je de gitaar (lead) niet zo goed hoort.
anders heel mooi gedaan!

grts

kenx
20 januari 2009, 22:02
Dankjewel, idd, de mix is niet wat het moet zijn...
Over de echo: mijn effectenbordje stond nog in de repetitieruimte... Maar een deze dagen neem ik het stukje wel eens opnieuw op!

Iig zeer erg bedankt voor de positieve reactie ;)

mvg,

kenny

Han S
20 januari 2009, 22:21
Wat een nummer hé? was ergens eind jaren 50 en ik heb het duizenden keren gespeeld, met een echte zelfgebouwde bandecho. Je moet eerst nog even naar het origineel luisteren, je timing klopt nog niet en dat glijertje in het refrein is niet moeilijk. Je moet wel een tremolo gebruiken voor het mooie en een multitap echo.

Speciale herinneringen aan dit nummer, anderhalf jaar geleden een hele CD opgenomen met oude Shadows nummers met een tribute band die al 45 jaar bestaat, The Blue Devils en hun geluid komt griezelig overeen met The Shadows. De sologitarist is in september overleden en bij de crematie stonden zijn twee Stratocasters naast de kist en uit de speakers klonk het door hem gespeelde Apache.

En nu zijn ze van plan om op zijn sterfdag een memorialconcert te gaan geven waarbij deze overleden gitarist zelf hoorbaar zal zijn. Ik moet dat technisch regelen, ik heb de tapes nog en daar moet ik de solopartijen uit halen en op een CD zetten welke dan zal worden afgedraaid en dan moeten de andere bandleden daar op spelen. Dat is bijna niet te doen dus zal ik er een click of iets dergelijks aan moeten toevoegen welke dan alleen op hun oortjes te horen zal zijn. En uiteraard zal Apache gespeeld worden. www.thebluedevils.nl (http://www.thebluedevils.nl)

kenx
20 januari 2009, 22:40
Hoy,

Bedankt voor de tips, inderdaad, ik moet het liedje eerst nog eens enkele keren goed beluisteren, maar de foutjes hoorde ik pas na de opname, en aangezien dit nog maar een "testertje" was,,had ik geen zin het opnieuw te doen. Dat maakt natuurlijk niet dat het nummer een prachtnummer is. Ik vind het elke keer opnieuw geweldig om het te horen, en natuurlijk, de videoclip te zien! Zou je niet zeggen voor een jongen van 14 ;)

Het verhaal dat je daar verteld, met die begrafenis, natuurlijk geen leuke herinnering. Ik vind het wel knap, wat je daar verteld, om zijn twee stratocasters erbij te zetten, en dan die door hem gespeelde versie van Apache, moet prachtig geweest zijn.

Nogmaals bedankt!

mvg,

kenny

kenx
22 januari 2009, 07:33
Geen reacties meer?

grtz

Han S
22 januari 2009, 10:45
Tja, wat verwacht je, het nummer komt uit 1960 en alleen een paar fossielen als ik hebben daar wat mee. Kijk en luister nog eens goed naar het origineel (http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M)en doe er je voordeel mee, het is een monumentaal nummer met een heel aparte sfeer en om die sfeer gaat het. Veel mensen richten zich op het spelen van de juiste noten en het juiste geluidje, maar de sfeer en het gevoel zijn belangrijker.

En kijk ook even naar Wonderful land (http://www.youtube.com/watch?v=sF9AS0zte5U&feature=related) en zoek eens naar 'Peace pipe', want die staat niet op jijpijp maar is ook een prachtig nummer.

VanMeekeren
22 januari 2009, 12:49
Goede cover, ondanks de bittere reden die er achter steekt.

Ik vind de gitaar te 'warm' staan. Ik heb zelf dit nummer ook wel (gedeeltelijk) gespeeld, maar ik vind echt de beleving anders met een andere pick-up. Ik hoor hem liever op de brug-pu. En de lead staat inderdaad wat te zacht.

Ook had ik het idee dat je in elke tweede gedeelte van een couplet wat zakte in tempo en volume. Tempo was echter maar een heel klein beetje..

Al met al een goede cover. :hippie:

-geert-
22 januari 2009, 13:04
The Shadows zijn vet :D.

Zeker niet slecht, maar het klinkt nu wel wat leeg vind ik, die echo hoort er echt wel in. En de tremelo idd. Ik zou ook op het einde, ook die lage noten meepakken. Op het filmpje in han zn post is dat bij 2.20.. dat maakt het nummer echt af vind ik, plus dat het gewoon geniaal klinkt :D. Succes !

Han S
22 januari 2009, 15:28
Hier (http://www.thebluedevils.nl/downloads/20070419234938_Apache.mp3) heb je het nummer zoals ik het met The Blue Devils heb opgenomen. Dit is de sologitarist die is overleden en die gaat in september weer posthuum spelen, dat mag ik regelen.

kenx
22 januari 2009, 17:28
Oké, iedereen bedankt voor de reacties! Ik zal het zeker nog eens mét echo doen, en zal dit dan wel in dit topic posten. Nogmaals iedereen bedankt!

BTW: @ Han S bedankt voor de liedjes die je in je post zette, zal ik zeker eens beluisteren;)

mvg,

kenny

Riky
23 januari 2009, 11:44
klinkt helemaal niet slecht! 1x an het begin een valse noot volgens mij en de delay mis ik ook wel een beetje.

Ben erg benieuwd naar versie 2, want dit is veel belovend hoor:)

Riky
23 januari 2009, 11:45
Hier (http://www.thebluedevils.nl/downloads/20070419234938_Apache.mp3) heb je het nummer zoals ik het met The Blue Devils heb opgenomen. Dit is de sologitarist die is overleden en die gaat in september weer posthuum spelen, dat mag ik regelen.

MAn dit doet voor geen noot onder aan het orgineel zeg! Super! Erg knap!

telecastermaster
23 januari 2009, 16:47
Ik kwam uit op een delaytijd van 196 ms voor dit nummer.

kenx
23 januari 2009, 17:24
Ok, bedankt voor de tip!

mvg,

kenny

Han S
24 januari 2009, 22:18
MAn dit doet voor geen noot onder aan het orgineel zeg! Super! Erg knap!

Opgenomen zoals dat in 1960 werd gedaan, de hele band in één ruimte en alles tegelijk opgenomen. Ik krijg opmerkingen dat het beter klinkt als The Shadows en dat is niet zo merkwaardig als je bedenkt dat de Shadows de beschikking hadden over twee sporen en ik over 48 sporen op twee inch tape. Dus bij de Shadows was achteraf mixen niet mogelijk, het moest in een keer goed en er kon niets meer aan de balans worden veranderd.

Stratman70
30 januari 2009, 16:02
Hey Kenx,

Gaaf dat je een cover opneemt van Apache. Tof nummer. Het klinkt netjes hoor. Het nodige is al gezegd.
Inderdaad o.a. de mix.

Misschien vind je het eens leuk om mijn versie (http://soundclick.com/share?songid=3337744) te horen?

kenx
30 januari 2009, 18:34
Hoy,

Bedankt voor de post, jouw versie is zeer speciaal, maar tevens zeer leuk om naar te luisteren! Zeer goed gedaan!

Btw; ook enkel goede commentaar op jouw andere liedjes!


mvg,

kenny