PDA

View Full Version : Mesa Caliber 50+ op 4x12 1960 kast



niekb
20 januari 2009, 20:50
Hallo allemaal,

Morgen wil ik mijn mesa caliber 50+ eens aansluiten op de 4x12 1960 A Marschal kast van mn mede gitarist.
De kast is 16 Ohm en mijn mesa heeft een uitgang van 8.

Nu las ik al dat dat kan maar dat de ene versterker er beter tegen kan dan de andere.

In de manual van mesa staat dat ik de combospeaker ook in de 4 Ohm uitgang kan doen ipv de 8 Ohm uitgang. Dit is toch slechter voor de versterker dan andersom? Ik neem aan dat dus de 8 uitgang naar een 16 ook moet kunnen?

Zijn er Mesa eigenaren die dit kunnen bevestigen?
Ik vraag dit voor de zekerheid want ik heb niet al teveel verstand van dit soort zaken.

AART
20 januari 2009, 23:20
De combospeaker kan je in de 4 ohm output doen als je een andere 8 ohm load of kast aansluit op de andere 4 ohm output (je hebt er 2 van 4 ohm en 1 van 8 lijkt me?). In alle andere gevallen kan je de combospeaker niet in de 4 ohm output doen.

Hoe sluit je de 1960 aan: de 8 ohm output kan je volgens de handleiding van mijn Mark IV gebruiken om een 16 ohm kast aan te sturen. Helemaal correct is het niet, maar het kan. De combospeaker koppel je in dat geval los

Je kan een 1960 ook correct aansluiten met twee speakerkabels. In dat geval zet je de 1960 op stereo en plug je de twee kabels in de twee 4 ohm outputs van je amp (2 keer 8 ohm parallel is 4 ohm) en in de twee 8 ohm (links en rechts) inputs van de 1960 kast.

Mocht het een oude 1960 kast zijn zonder stereo functie dan is de laatste mogelijkheid niet mogelijk.

Hopelijk is het zo duidelijk.

niekb
20 januari 2009, 23:36
Er zitten idd 2x 4 Ohm en 1x 8 ohm uitgangen op.
De kast is een oude met 1 ingang. De stereo optie werkt niet dus.

Dit is wat de handleiding zegt over de combo speaker in de 4 Ohm uitgang:

You are encouraged to experiment with the speaker matching. For example, plugging the enclosed 12-
inch combo speaker into the 4-ohm jack gives a slightly different sound… One you may prefer in some
cases.

Verder staat er alleen wat over de aansluiting op een 8 Ohm Mesa kast.

AART
20 januari 2009, 23:44
Tsja, het geeft inderdaad een andere sound. De caliber heeft volgens mijn niet zo'n heel volledige handleiding, maar in andere boogie handleidingen staat genoeg over het aansluiten van andere speakers.

Ik raad je aan de combospeaker bij normaal gebruik gewoon in de 8 ohm uitgang te laten zitten, er zit immers een 8 ohm speaker in.

Bij het aansluiten van de 1960 kan je het beste de combospeaker loskoppelen en de 1960 kast aansluiten op de 8 ohm output.

niekb
20 januari 2009, 23:53
Dat doe ik ook maar. Beetje vaag dat je overal leest dat het niet goed is om een lager Ohmage speaker aan te sluiten en dat Mesa me aanmoedigt om het wel te doen.

Ik ga het gewoon maar proberen met die 1960. Ik zal eens even een handleiding van een Mark opzoeken.

Ik ben benieuwd hoe het klinkt met die cab.
Bedankt voor je reactie!

niekb
21 januari 2009, 18:14
Vandaag mijn Mesa aangesloten op de 1960. Het is een TV ipv a of b.

Mismatch naar boven-> versterker kan vermogen niet goed kwijt?
Nou wat een geweld, ik had het volume een stuk zachter staan dan met de combo speaker. Het klonk een stuk voller en de bas kwam ook beter uit de verf. Het is een 100W kast met G12 Greenbacks en die klinken toch wel erg lekker met mn Mesa.

Ik zat nog te denken om ooit mijn caliber om te ruilen voor een Mark maar hij doet echt niet onder. :dance:

Ik las trouwens in de handleiding van de Mark 3 dat Mesa niet zo gevoelig is voor mismatches.

Hoeveel brute scheur kan je uit zo'n klein versterkertje trekken :)

AART
21 januari 2009, 18:49
Vandaag mijn Mesa aangesloten op de 1960. Het is een TV ipv a of b.

Mismatch naar boven-> versterker kan vermogen niet goed kwijt?
Nou wat een geweld, ik had het volume een stuk zachter staan dan met de combo speaker. Het klonk een stuk voller en de bas kwam ook beter uit de verf. Het is een 100W kast met G12 Greenbacks en die klinken toch wel erg lekker met mn Mesa.

Greenbacks zijn inderdaad lekker voor een ietwat vintage scheur op je 'Mark'.


Ik zat nog te denken om ooit mijn caliber om te ruilen voor een Mark maar hij doet echt niet onder. :dance:

Qua basisvoicing komen ze aardig overeen. Calibers zijn een budget versie van de Mark. Wel de vette sound, maar dan zonder extra opties. Een Mark III of IV heeft iets meer gain, maar dat gebruik je ook niet allemaal...


Ik las trouwens in de handleiding van de Mark 3 dat Mesa niet zo gevoelig is voor mismatches.

Dat staat ook in de Mark IV en (oudere?) recto handleidingen, ik weet niet in hoeverre het klopt, ik sluit ze het liefst correct aan als het kan.

niekb
21 januari 2009, 19:18
Correcte aansluiting is het best. Wat ik me afvroeg is of er dan nog geluidsverschil is tussen de 8 en 16 Ohm greenbacks.

Ik heb in V1 een hogere output pre-amp buis. Geeft net wat extra.

Ik had trouwens een microfonisch buisje (V2), deze heb ik vervangen en na een paar minuten begon ie ook te piepen. Ik hoorde het tikken (met een pen) op het buisje door de speaker. Hij piepte het meest als ik het volume van mijn gitaar helemaal dicht had. Ook met een andere gitaar
Om te kijken of het nu aan de buis lag of aan iets anders heb ik V1 en V2 omgedraaid en nu is het gepiep weg... Beetje vaag.

fredjuh
21 januari 2009, 21:00
Als je een cab eraan hangt met een andere impedantie dan hoort, verander je de primaire impedantie van de output trafo. Dit geeft inderdaad een ander geluid en als de eindtrap zi gemaakt is dat het kan, dan kan het. Een SE amp met een EL34 kun je ook een impedantie geven van 2,5k en 5k.

niekb
22 januari 2009, 01:07
Vanavond weer gejamd met ons bandje. Na vanmiddag al in de oefenruimte wat gekloot te hebben.
Na het proberen van de 1960 vond ik het vanavond toch allemaal weer wat te schel. Het houdt ook nooit op he :confused:

Nu dacht ik, aangezien ik nog geen geld heb om een dikke kast te kopen. Er moet een andere speaker komen.
Die Greenbacks zijn 25 w dus dat is geen optie.

Als ik er een V30 in zet zou dan het scherpe randje weg zijn? Ik verwacht niet dat de combo me dan net zo wegblaast als vanmiddag maar een tikkeltje ronder geluid zal ik toch wel prettig vinden.

De omschrijving van die V30 klinkt mij goed in de oren.
Ze zijn ook betaalbaar. Volgens mij is die Mesa speaker 90W (?) die V30 is 60.

Aart weet jij toevallig wat dit doet?
Ik speel vooral met de gain aardig opgeschroefd.