PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe gitaar



rianne
20 januari 2009, 20:14
Hallo,

Ik ben Rianne, 14 jaar en ben nieuw hier.
Ik heb 3,5 jaar akoestische gitaar gespeeld en wil nu een elektrische.
Ik zoek een allround gitaar en een versterker waar ik veel dingen mee kan proberen.
Ik zit zelf te denken aan een "Ibanez Sa 160" gitaar met een "Vox AD 15 VT XL" versterker.
Hebben jullie hier ervaringen mee en zou dit een goede keuze zijn?

Ik hoor graag van jullie.

Acoustic
20 januari 2009, 20:31
Hoi!

Wat is je budget voor je gitaar en versterker ;)?

Mad mind
20 januari 2009, 20:33
Eerst en vooral, welkom! En een Ibanez SA reeks is zeker een degelijke gitaar. Met de versterker heb ik geen ervaring.

Sinner1980
20 januari 2009, 20:39
Welkom op het forum idd, die Vox Valvetronix serie schijnt top te zijn, vooral de nieuwe. Ik krijg die van mij vd week binnen (30 watt), ik lees en hoor goede dingen om mij heen maar zodra ik m een paar dagen binnen heb en er wat mee gerommeld he staat er een eerlijke review, (lees:objectief) op het forum.

Wat de gitaar betreft: duik een goede winkel binnen, vertel wat je zoekt en binnen welk budget en dan erop los testen, even goed de tijd nemen dan kom je er wel uit: er zijn zoveel gitaren en mensen hebben allemaal (gelukkig) verschillende smaken dus dat is altijd moeilijk (maar wel leuk).
Ik weet je budget niet maar zowel Ibanez als Squier en Epiphone maken leuke gitaren voor weinig. Good luck;)

rianne
20 januari 2009, 20:45
Bedankt voor de reacties.
Voor de versterker zit mijn budget zo rond de 200 euro, voor de gitaar max. 400 euro. Daar zit ik nu dus flink onder maar als hij lekker speelt zou ik er niet meer aan hoeven te besteden zou ik zeggen.

Sinner1980
20 januari 2009, 21:05
Bedankt voor de reacties.
Voor de versterker zit mijn budget zo rond de 200 euro, voor de gitaar max. 400 euro. Daar zit ik nu dus flink onder maar als hij lekker speelt zou ik er niet meer aan hoeven te besteden zou ik zeggen.

En zo is het maar net, de ADVT serie van Vox is ook prima en die zijn wat goedkoper nu en er zit wat minder technische poespas op en dan zou ik je ook aanraden om voor een 30watt te gaan, klinkt net wat lekkerder en is zeker niet te hard.

Idd, als je voor minder klaar kunt zijn en het is naar je zin dan is dat prima toch

Portel
20 januari 2009, 21:13
Dan raad ik, als Les Paul fan, weer een Epiphone les Paul standard aan.
Hele goede gitaren en zo rond de 400 euro.

Voor een versterker heb ik alleen ervaring met een Line 6 Spider III en een Roland Cube 30x.
Ik vind de Roland Cube 30x iets beter dan de Line 6. Daarom heb ik de Cube ook gekocht :P

Die kost overigens 220 euro. Iets boven je budget, maar wel een uitstekende versterker.
De Line 6 kost trouwens (bij Dirk Witte, Amsterdam) 199 euro. Dat is íets onder budget.

rianne
20 januari 2009, 21:19
Ik denk dat ik de versterker alleen in mijn kamer ga gebruiken dus ik hoef er niet heel veel geluid mee te kunnen maken. Maar wat is eigenlijk het grote verschil tussen 15 en 30 watt? Want ik denk dat ik voor alleen gebruik in een kleine kamer wel genoeg heb aan een 15.

Ibanez666
20 januari 2009, 21:27
heb je al aan tweedehands gedacht?

rianne
20 januari 2009, 21:39
heb je al aan tweedehands gedacht?

Ik heb er wel even aan gedacht, ja. Maar de gitaar wil ik het liefst toch nieuw, weet niet echt waarom, misschien gewoon om het feit dat hij... níeuw is:p

Maar ik weet dus nog niet echt welke versterker ik wil, dus daar moet ik eerst even uit komen voordat ik tweedehands ga kijken.

zeiler
20 januari 2009, 21:52
+1 voor de VOX :)... daar krijg je geen spijt van!!! veelzijdig, effectjes, 2 kanalen enzo :D

ideaal ;) was en is ook mijn eerste versterker, en een cube speel je er wel mee uit qua geluid! nogmaals +1 voor de AD.VT!

zeker voor uitproberen, maar ook voor verder is het een hele leuke versterker :D!

Mad mind
20 januari 2009, 21:55
Volgens mij kan je in jouw geval best eerst een gitaar kiezen in de winkel en daarna met deze gitaar verschillende amps testen. Hierdoor weet je meteen hoe jouw gitaar erdoor klinkt.

Onmeunig Hans
20 januari 2009, 22:18
Ik denk dat ik de versterker alleen in mijn kamer ga gebruiken dus ik hoef er niet heel veel geluid mee te kunnen maken. Maar wat is eigenlijk het grote verschil tussen 15 en 30 watt? Want ik denk dat ik voor alleen gebruik in een kleine kamer wel genoeg heb aan een 15.

De cubes van Roland zijn op zich prima versterkers, er zijn veel tevreden gebruikers. Ook gebruikers van andere merken als Vox en Line-6 zijn vaak tevreden over hun versterker. Ik heb alleen een transistorversterker van Roland en kan niets vertellen over die anderen.

De cube 15 zal wel genoeg kunnen zijn, dat hangt af van wat je wilt.
Als je uitgaat van een Roland Cube 15x en 30x zijn er wat meer verschillen dan hoeveel Watt de versterker levert.

De 30 heeft meer effecten en de 30 heeft ook een stemapparaat al moet je je daar ook niet alles van voorstellen, een los stemmer biedt meer functionaliteit. Al is het maar waar je behoefte aan hebt.
Er zullen wel meer verschillen zijn die kun je vast wel vinden op de website van Roland. www.roland.com (wel engels).
Hier op het forum is er ook wel vaker over geschreven. Wat je precies wilt weten is vast wel terug te vinden in het moderne versterker gedeelte en de zoekfunctie.

Dan is er ook nog het prijsverschil tussen deze 2. De 15 is een stuk goedkoper.

Hans

rianne
20 januari 2009, 22:21
Oke, ik zal eerst even zorgen dat ik de Ibanez gitaar en de Vox versterker tegelijk kan zien en bespelen in een winkel en dan kan ik eventueel nog wat andere versterkers erbij halen om te vergelijken. En nog wat adviezen vragen aan winkelbedienden natuurlijk. :p

En ik heb al een stemapparaatje dus dat zal niet de doorslag geven voor de Roland cube, maar ik denk dat ik wel genoeg heb aan 15 watt.

richwoodplayer
20 januari 2009, 23:01
Dan raad ik, als Les Paul fan, weer een Epiphone les Paul standard aan.
Hele goede gitaren en zo rond de 400 euro.

Voor een versterker heb ik alleen ervaring met een Line 6 Spider III en een Roland Cube 30x.
Ik vind de Roland Cube 30x iets beter dan de Line 6. Daarom heb ik de Cube ook gekocht :P

Die kost overigens 220 euro. Iets boven je budget, maar wel een uitstekende versterker.
De Line 6 kost trouwens (bij Dirk Witte, Amsterdam) 199 euro. Dat is íets onder budget.

roland cube is ook voor 200 te krijgen hoor.
in hilversum roberts guitars kan hem nieuw voor 200 euro voor je bestellen ;)

Apenzoon
21 januari 2009, 00:06
Ik weet niet hoe het bij de Vox zit en ik ben te lui om het voor je op te zoeken. Maar vaak is de versterker die wat de watts betreft iets hoger in de serie zit, er ook eentje met een iets grotere speaker. Ik vind zelf de lichtere uitvoering niet lekker klinken omdat er een speaker in zit met een diameter van bijvoorbeeld 8". Ik heb zelf een Fendertje voor op mijn kamer, maar wel express een iets zwaardere, die heeft namelijk een 10" speaker. Dat geeft een wat warmere en vollere sound. Als de 30 watt Vox een grotere speaker heeft dan de 15 watt kan dat naar mijn smaak dus een gigantisch verschil maken. Verder vond ik de Vox AD*nr*vt die ik eens getest heb erg lekker klinken, dus het is geen verkeerde keus denk ik.

Ibanez666
21 januari 2009, 00:16
Ik heb er wel even aan gedacht, ja. Maar de gitaar wil ik het liefst toch nieuw, weet niet echt waarom, misschien gewoon om het feit dat hij... níeuw is:p

Maar ik weet dus nog niet echt welke versterker ik wil, dus daar moet ik eerst even uit komen voordat ik tweedehands ga kijken.

snap ik, maar tweedehands voor dat geld, kun je vaak ook een betere gitaar en versterker kopen. En als je ooit weer een stapje verder wil, de gitaar en amp met minder (of geen) verlies weer door verkopen. Nieuw verkoop je al gauw met 1/3 - 1/2 verlies. Maar goed, koop jij maar nieuw, dan blijven er tenminste ook mensen die straks voor weinig een (jouw) tweedehands kunnen kopen ;)

Ibanez666
21 januari 2009, 10:34
je kunt natuurlijk ook een Gibson Les Paul Studio zwart incl. versterkertje/Morley Wah voor 500 euro kopen (marktplaats)

Mad mind
21 januari 2009, 11:37
je kunt natuurlijk ook een Gibson Les Paul Studio zwart incl. versterkertje/Morley Wah voor 500 euro kopen (marktplaats)

serieus?:dontgeti:

ad: lijkt me wel een leuke deal. Maar hij had zijn gitaar eens eerst mogen poetsen alvorens foto's te trekken. ;)

Mark1990
21 januari 2009, 12:03
Ik weet niet wat voor muziek je vooral wil spelen, maar de VT XL serie hebben naar mijn mening niet veel te bieden wat clean betreft. Dan zou je op zoek moeten gaan naar de AD serie, of of de nieuwe VT serie. Kijk hier (http://www.voxamps.com/valvetronix/) maar even.

Mr_Moustache
21 januari 2009, 13:31
Qua gitaar zou ik een Sqiuer Classix Vibe Strat of tele nemen; die hebben toch wel de beste prijs/kwaliteit in dat segment.

B0UDEWIJN
21 januari 2009, 15:39
Het verschil tussen 15 watt/30watt is ook wel het geluid, meer watt geeft vaak beter geluid. Maar voor je slaapkamer lijkt 15 watt me zeker genoeg...

Verder valt me iets op: ik zie geen gezeur over de zoekfunctie! Zijn dat de goede voornemens voor 2009?:???:

Mad mind
21 januari 2009, 15:49
Verder valt me iets op: ik zie geen gezeur over de zoekfunctie! Zijn dat de goede voornemens voor 2009?:???:

Dat vroeg ik mij ook al af.:seriousf:

Sinner1980
21 januari 2009, 18:44
Ik weet niet wat voor muziek je vooral wil spelen, maar de VT XL serie hebben naar mijn mening niet veel te bieden wat clean betreft. Dan zou je op zoek moeten gaan naar de AD serie, of of de nieuwe VT serie. Kijk hier (http://www.voxamps.com/valvetronix/) maar even.

Uhhhhhh, ze heeft het al vanaf het beging over een gewone VT en niet over de XL (ook heel vet trouwens maar idd minder veelzijdig.

Ik zou voor de 30 watt gaan, het geluid is gewoon wat knapper dan plus het feit dat, mocht je een keer een gekke bui hebben, je de versterker lekker open kunt gooien.
Het mooie van deze Voxjes is dat er aan deachterkant een knop zit waarmee je het volume omlaag kan gooien maar je het geluid blijft behouden en dat is ,wat mij betreft, goud waard.
Ik heb de mijne: VT30 (de nieuwe versie dus) net binnen en het is echt een topper:)

rianne
21 januari 2009, 19:15
Ik had het in het begin over de Vox AD 15 VT XL, maar ik wel ook graag clean willen spelen, dat kan dus niet heel goed met deze?

Sinner1980
21 januari 2009, 19:30
Ik had het in het begin over de Vox AD 15 VT XL, maar ik wel ook graag clean willen spelen, dat kan dus niet heel goed met deze?

Oh...oops:( Sorry Madmind...

Het kan wel maar de XL serie is meer high gain geörienteerd (dus voor wat zwaarder rockwerk, metal enz) Je kan er wel degelijk clean op spelen en het is een fijne versterker: ikzelf ga er de 100watt versie van testen en hoogstwaarschijnlijk aanschaffen want het lijkt me echt een te gek ding.
Dus is metal enz je ding, ga dan vooral voor deze versterker (na te testen en check ook even youtube, daar krijg je een goede indruk van zo'n versterker).

Wil je echter een wat meer veelzijdigere versterker maar wel met MINDEr high gain opties, dan zou ik voor de AD30VT gaan of voor de nieuwe 30VT (deze is wel wat duurder, ik betaalde voor de mijne €239,-)

Apenzoon
22 januari 2009, 14:59
Het clean van die Vox vt's is zowieso niet goed. Of je nou de XL hebt of de gewone. Er zitten wel lekker delays ed. op dus misschien is het wel iets op te poetsen. Het is namelijk zo dat de clean niet gewoon clean is, maar ook een digitaal effect.

pupanus1
22 januari 2009, 16:14
Andere gitarist van de band heeft een AD VT30 en ik ben er erg te spreken over. 10x beter dan mn Spider II.

Hij moest wel het voetpedaal los erbij kopen maar die zijn niet duur

Lexvandoef
22 januari 2009, 16:25
Dat vroeg ik mij ook al af.:seriousf:

Nee, dat komt volgens mij gewoon omdat ze Rianne heet :seriousf:.

Mad mind
22 januari 2009, 16:34
Nee, dat komt volgens mij gewoon omdat ze Rianne heet :seriousf:.

Héhé, waarschijlijk. Vanaf nu heet ik Sandra....kuch.....:seriousf:

Sinner1980
22 januari 2009, 18:43
Nog even terugkomen op die Vox versterker...
Ik heb net mijne even uitvoerig getest en het is werkelijk waar de fijnste kleine versterker waar ik op gespeeld heb, echt geniaal, geweldig, super...
Ik zou eens kijken naar de Vox VT15, dus van de NIEUWE lijn want die 30 is een stuk luider als ik dacht...Man wat een amp, dolgelukkig ben ik...met een amp van maar €239,-...bizar...maar waar...kopen...en snel:seriousf:

rianne
22 januari 2009, 19:40
Nog even terugkomen op die Vox versterker...
Ik heb net mijne even uitvoerig getest en het is werkelijk waar de fijnste kleine versterker waar ik op gespeeld heb, echt geniaal, geweldig, super...
Ik zou eens kijken naar de Vox VT15, dus van de NIEUWE lijn want die 30 is een stuk luider als ik dacht...Man wat een amp, dolgelukkig ben ik...met een amp van maar €239,-...bizar...maar waar...kopen...en snel:seriousf:

Haha, gefeli met jou aanwinst :p
Qua gitaar blijf ik bij mijn eerste gedachte, de Ibanez Sa 160. Maar voor de versterker ben ik van mijn idee voor een Vox AD 15 VT XL afgedwaald en zit nu te twijfelen tussen een Vox AD 15 VT en een Vox VT 15. Ik hoef niet meer dan 15 Watt voor op mijn kamer denk ik. ;)

P@T
22 januari 2009, 20:53
Ik zou dan ook voor de vt 15 gaan.
Is niet veel duurder dan de ad15 en heeft ook als voordeel dat je het vermogen kan instellen van 1 tot 15 watt, mocht hij nog te hard klinken.

Sinner1980
22 januari 2009, 23:07
Ik zou dan ook voor de vt 15 gaan.
Is niet veel duurder dan de ad15 en heeft ook als voordeel dat je het vermogen kan instellen van 1 tot 15 watt, mocht hij nog te hard klinken.

Jackpot baby! Idd, VT15 is een hele verbetering en voor het prijsverschil zou ik het niet laten, 22 verschillende amp models en een leuke variatie aan effecten, gewoon doen Riane, krijg je geen spijt:satisfie: van

rianne
24 januari 2009, 16:25
Oke, ik ben er uit denk ik. Ibanez Sa 160 + Vox VT 15.
Ik was gisteren nog bij een gitaar winkel maar daar hadden ze de Ibanez niet en die konden ze ook niet bestellen :confused: Het is een ouder model en ze worden niet meer gemaakt kwam het op neer. Ze zouden nog even kijken of ze er toch nog aan konden komen, dat hoor ik dinsdag hebben ze gezegt, anders ga ik naar een andere winkel vragen of ze hem daar wel hebben. Wel heb ik de Vox kunnen horen en kijken naar alle functies. Poe wat is dat een uitgebreide versterker zeg!:p Prachtig.

Sinner1980
24 januari 2009, 18:44
Poe wat is dat een uitgebreide versterker zeg!:p Prachtig.[/QUOTE]

Zei ik toch, was het wat zo'n 15watt versie? Hard genoeg?

Ferraririk
24 januari 2009, 19:49
Ik zou voor de versterker toch echt de cube 20x nemen van roland, er zit ook een tuner bij om je gitaar te stemmen ( altijd handig ) en een paar effecten, ook is hij onder de 200 euro (hijs 160) waardoor je een betere gitaar kan kopen, en voor jou bedrag heb je al een goeie, het verschil tussen de 20x en de 30x is gewoon de sterkte (20/30 watt) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Edit: Berichten boven mij niet gelezen, sorry

rianne
24 januari 2009, 21:03
Zei ik toch, was het wat zo'n 15watt versie? Hard genoeg?

Het was een 30 watt maar toen we hem op de helft hadden gezet was hij ook hard genoeg, in ieder geval voor mijn kamer.:)

Sinner1980
25 januari 2009, 17:55
Ik zou voor de versterker toch echt de cube 20x nemen van roland, er zit ook een tuner bij om je gitaar te stemmen ( altijd handig ) en een paar effecten, ook is hij onder de 200 euro (hijs 160) waardoor je een betere gitaar kan kopen, en voor jou bedrag heb je al een goeie, het verschil tussen de 20x en de 30x is gewoon de sterkte (20/30 watt) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Edit: Berichten boven mij niet gelezen, sorry

Tjeez man, wordt dit forum gesponsord door Roland soms? Iedereen loopt die Cube de hemel in te prijzen en ja, hij is ok maar mag niet in de schaduw staan van die Vox serie, echt niet