PDA

View Full Version : Lied maken?



JimmY41
20 januari 2009, 20:09
Dag allemaal!

Ik ben al een tijd bezig met het maken van eigen riffs en solo's, zonder succes. :dontgeti: Nu moet ik als eind opdracht voor CKV een lied schrijven.
Ik ben al een paar dagen aan het uitproberen en aan het denken, maar het wilt niet echt. Ik kan gewoon geen goed riff bedenken waarop ik de rest van het lied baseer.

Ik beschik al over wat theorie kennis over de noten die wel bij elkaar passen en hoe je scales maakt bij een bepaalde grondtoon. Ook kan ik goed genoeg spelen om een redelijk iets in elkaar te zetten.

Aangezien ik gewoon niet vooruit kom vraag ik me af hoe jullie eigen riffs bedenken. Of een tip hebben die mij een duwtje in de goede richting geeft.


Alvast Bedankt:speed:

In het lied zullen geen vocals komen


Edit:

Ik wil een lied maken dat in de Hard-Rock richting zit, Guns 'n Roses, AC/DC etc. Ook gaat mijn voorkeur uit naar een lied met een wat hoger tempo, daarmee wil ik zeggen dat ik geen ballad wil.

budje
20 januari 2009, 20:11
Bedenk eerst wat je wil maken, waarover, of de muziek een beetje bij de tekst past, heeft het wel een riff nodig? (een gemeend lief liedje heeft niet echt een black-sabbath deuntje nodig en omgekeerd)

JimmY41
20 januari 2009, 20:14
Lekker bezig, vergeten te vermelden in wat voor stijl ik het lied wil :dance:

Even aanpassen

budje
20 januari 2009, 20:18
Dat is inderdaad best handig ja ;)

skabouter
20 januari 2009, 20:53
probeer eens iets af te leiden vn een bestaand lied wat je tof vind...verander gewoon een paar dingetjes, hoor dat dat ook leuk klinkt, en als je eenmaal wat verder bent in het proces voeg je nog wat dingen toe enzo...

Wat ook helpt...neem aan dat je gitaar speelt? probeer akkoorden in figuurtjes te pakken. vooral met powerchords werkt dat goed. probeer maar eens zoiets

driehoekje
A---------3----5
E-----3----------

vierkantje
A----------3-----------5
E------3----------5-----

maar dan geen losse noten, maar powerchords, klinkt best!

Of doe iets met open akkoorden E, A, G, D! Talloze variaties en slagjes, en je hebt zo een easy popnummer (de helft out there is zo geschreven)

JimmY41
21 januari 2009, 18:56
Ah oké! Ik ga eens kijken wat ik hiermee kan.

charles
21 januari 2009, 20:45
Iets verzinnen is soms best frustrerend als het niet wil. Soms als het niet wil lukken probeer ik een andere maat (3/4, 6/8, gewoon iets anders) om op andere ideeen te komen. 4/4 is komt misschien wat meer voor in je genre, maar er zijn een aantal in 3/4 of 6/8.

Comfortably Daniel
21 januari 2009, 20:57
Wat vaak ook wel helpt is eerst een melodie te hebben of een stel noten die gewoon erg lekker klinken.

Wat ik vaak heb, is dat ik tijdens m'n werk zomaar ineens een melodie aan het fluiten ben of zo...zonder dat het uit een bestaand nummer komt. Ik probeer dat vaak te onthouden...meestal zonder succes helaas.

Bloodline
22 januari 2009, 21:53
Riffs komen hoofdzakelijk uit inspiratie, zelf ontdekking en kennis ( voor mij dan ).

Leer eens een riff van een artiest, en maak er eens een variatie op. speel hem bijvoorbeeld andersom ! Of zet de noten op de andere plek. Daarnaast kun je iets maken wat erop lijkt.

Wat voor artiesten inspireren jou ?

JimmY41
24 januari 2009, 01:56
Slash met name :cheerup:


Ik zal met deze tips proberen om in ieder geval een begin te maken.

ThnX!

Borus van den Brand
24 januari 2009, 12:23
Meestal ga ik gewoon zitten, begin ik wat te spelen, en komen er vanzelf wel wat riffs uit. Als ik inspiratieloos ben ga ik gewoon allerlei, en allerlei soorten muziek luisteren die ik gaaf vind, en kijk ik hoe die nummers in elkaar zitten.

Reel Big Fish
24 januari 2009, 12:56
Verplaatst naar Speeltechnieken & Theorie.

vulvasonic
24 januari 2009, 21:38
Ik kan je niet vertellen hoe je een lied moet schrijven, daarvoor zouden eenvoudigweg TE veel aspecten moeten worden belicht. Ik kan je wel een tip geven:

Leg je gitaar weg en BEDENK een mooie melodie. Maak gebruik van grote sprongen en duidelijke frases (zinnen). Wees niet bang voor herhalingen en cadensen. Geef jezelf de tijd om dit in je hoofd uit te werken, net zolang tot je absoluut tevreden bent. Meestal bedenk je de harmonisatie er vanzelf bij (belangrijk voor de kracht van de melodie).

Pas als je alles in je hoofd hebt vastgelegd pak je de gitaar en zoek je uit wat je 'geschreven' hebt. De kans is groot dat je iets verzonnen hebt dat niet behoort tot je standaard bagage aan licks, lijntjes en accoorden.
Op deze wijze verrijk je niet alleen je mogelijkheden, maar je leert er ook nog eens van.

Laat tijdens het bedenken van je stuk ALLE ideeën omtrent vorm en toonsoort los. Het moet een natuurlijk proces zijn. Als je dit goed doet, dan schrijft het nummer zichzelf.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Succes!
:)

JimmY41
25 januari 2009, 12:43
Bedankt voor al jullie tips! :hippie:

Ik heb nu een riff voor rhytm gitaar bedacht, kwam op het idee door een reclame. Nu moet ik nog een lead stuk er overheen verzinnen. Solo's komen vanzelf wel, daar heb ik dan weer geen problemen mee. Ik gooi denk ik over die powerchords gewoon de gewone chords.

Het word ook nog een uitdaging om er genoeg variatie in te brengen. Aangezien er geen zang in zit word 10 keer hetzelfde deuntje saai.

Hier is een slordig voorbeeld:

http://www.mediafire.com/?sharekey=f1e18d8cba796c106b21be4093fab7ace04e75f6 e8ebb871


Edit:

Ik heb echt een muzikale ingeving, al zeker 5 verschillende stukjes verzonnen die mooi passen!