PDA

View Full Version : Vibrato



stratestic
20 januari 2009, 17:45
Heeft er iemand tips voor het krijgen van een gecontroleerde vibrato, liefst oefeningen.
Ik doe eigenlijk maar wat waardoor het nooit constant klinkt.
Ik druk hem telkens weg doordat de timing niet goed is, hij klinkt niet mooi uit doordat ik te snel wil gaan of juist weer veel te langzaam beweeg. Ik wil de vibrato krijgen door de snaren omhoog en naar beneden te drukken en niet in de lengterichting van de hals te schuiven tussen de frets.
Moet de beweging komen vanuit de pols of spelen jullie hem door kleine bends met de vingers te maken?

Het doel is om zo'n mooie, snelle vibrato te krijgen als Joe Bonamassa of Paul Kossoff enz.

Alberto
20 januari 2009, 18:40
In de lengterichting is toch echt handiger hoor. En dan komt de beweging uit de pols. Als je de snaar bend dan is het van belang veel kracht op de toets uit te oefenen. Dikwijls gaat dat beter als je dat dan met 2 of 3 vingers doet.
Stel je speelt met je ringvinger de A op de eerste snaar (5de vakje) dan zet je je middelvinger in het 4de en je wijsvinger in het 3de vakje.

-=JEROEN=-
20 januari 2009, 19:50
Ik vind een bend toch net iets anders. Bij een bend druk je bewust de snaar naar een hogere toon. Bij een vibrato slinger je de snaar toch meer heen en weer, de bend daarbij is zeer gering, het gaat veel meer om het slingeren.

Mijn BBKing vibrato gaat eigenlijk beide kanten op, horizontaal en vertikaal. Misschien kan je eens proberen om deze eerst afzonderlijk van elkaar te oefenen, om ze later weer samen te voegen.

Een horizontale vibrato doe je in de lengte richting van je hals, net zoals een slide. Je zet je wijs of middelvinger tussen 2 frets op 1 snaar, slaat de snaar aan en beweegt dan je hand horizontaal heen en weer, terwijl je de gefrette vinger probeert op zn plaats te houden. Hierdoor ontstaat automatisch vibrato.

Een vertikale vibrato doe je in de breedte richting van je hals, net zoals een bend. Ipv je hand horizontaal te bewegen, probeer je nu de gefrette snaar vertikaal te laten bewegen. Hoe je dit doet, mag je zelf uit vogelen (ieder doet dit om zn eigen manier.

Probeer daarna beide methodes tegelijk uit te voeren.

Let wel! Het kost best wel wat tijd om beide technieken onder de knie te krijgen. Denk dus niet dat je na 10 minuten klaar bent met oefenen. Trek er gerust een week voor uit (iedere dag eventjes oefenen). En een Joe Bonamassa vibrato (die verdacht veel op de BB vibra lijkt) kost jaren om te ontwikkelen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

stratestic
20 januari 2009, 21:05
Mijn BBKing vibrato gaat eigenlijk beide kanten op, horizontaal en vertikaal. Misschien kan je eens proberen om deze eerst afzonderlijk van elkaar te oefenen, om ze later weer samen te voegen.

Een soort rondje dus.

Het gaat om de verticale vibrato inderdaad. Horizontaal is net als een slide inderdaad. Dat is de vibrato van bijvoorbeeld een viool. Heeft er iemand misschien een gerichte oefening voor verticale vibrato's
Ik dacht aan beginnen met 1 vinger en er dan steeds een bijzetten of iets dergelijks.
Gebruiken jullie je pink ook voor een vibrato?

Dat het jaren kost om een vibrato a la Joe Bonamassa te krijgen had ik wel al door, het was meer om een idee te geven.

vulvasonic
20 januari 2009, 23:34
Slechts een kleine tip: als je een noot lekker lang wilt laten gieren :D , zet dan niet meteen de vibrato in. Pak de noot strak, houd haar even aan en begin dan langzaam te vibreren, waarbij je de vibrato geleidelijk aan in hevigheid opbouwt.

Luister maar eens hoe goede zangers deze techniek gebruiken. Het geeft je spel een 'menselijk', of 'natuurlijk' karakter. :)

-=JEROEN=-
21 januari 2009, 01:20
Een vertikale vibrato doe je in de breedte richting van je hals, net zoals een bend. Ipv je hand horizontaal te bewegen, probeer je nu de gefrette snaar vertikaal te laten bewegen. Hoe je dit doet, mag je zelf uit vogelen (ieder doet dit om zn eigen manier).
Ik zei dit omdat er weinig tips te geven zijn, behalve dat het een gevoel is en dat je dit het beste zelf ontwikkelt. Begin met wat op en neer te benden, en probeer dit geleidelijk aan iets sneller te doen. Ik doe beide vibratos vanuit mn pols, maar kan ook een vibrato maken door slechts 1 vinger te bewegen. Maar nogmaals, doe het op gevoel en niet op wat wie dan ook je hier vertelt.

Riste
21 januari 2009, 08:59
Als je een tijdje de solopartijen in nummers van The Shadows speelt op een akoestische gitaar ontwikkel je een supergevoel voor vibrato.

aaronstonebeat
22 januari 2009, 12:48
Mijn BBKing vibrato gaat eigenlijk beide kanten op, horizontaal en vertikaal. Misschien kan je eens proberen om deze eerst afzonderlijk van elkaar te oefenen, om ze later weer samen te voegen.

Een soort rondje dus.

Het gaat om de verticale vibrato inderdaad. Horizontaal is net als een slide inderdaad. Dat is de vibrato van bijvoorbeeld een viool. Heeft er iemand misschien een gerichte oefening voor verticale vibrato's
Ik dacht aan beginnen met 1 vinger en er dan steeds een bijzetten of iets dergelijks.
Gebruiken jullie je pink ook voor een vibrato?

Dat het jaren kost om een vibrato a la Joe Bonamassa te krijgen had ik wel al door, het was meer om een idee te geven.

Mij lukte dat ook heel lang niet en ik vroeg me maar af hoe mijn helden tijdens een bend hun linker pols zo soepeltjes kunnen rond kunnen schudden.
Op een gegeven moment ben ik het gewoon gaan oefenen; net zoals je alles oefent, eerst langzaam en dan gaandeweg snelheid opbouwen. Opdrukken, beetje laten zakken en weer terug duwen tot de juiste hoogte enz. Op een dag ben ik dat ook met een metronoom erbij gaan oefenen; 1 x per tik, 2x per tik, 3x per tik.
Het duurde een paar maanden voordat het wat soepeler ging, maar het heeft absoluut gewerkt. Inmiddels lukt het heel aardig met middelvinger, ringvinger en pink.

EuroCinema
22 januari 2009, 12:57
Het helpt mij erg om mijn duim los van de hals te halen, zodat mijn hand vrijer kan bewegen. Verder is mijn advies om je niet aan te leren om elke noot vibrato mee te geven, maar het bewust te gebruiken om bepaalde noten exta zeggingskracht te geven. Dat is ook een kwestie van smaak en stijl natuurlijk.

pimmetje
22 januari 2009, 13:27
Slechts een kleine tip: als je een noot lekker lang wilt laten gieren :D , zet dan niet meteen de vibrato in. Pak de noot strak, houd haar even aan en begin dan langzaam te vibreren, waarbij je de vibrato geleidelijk aan in hevigheid opbouwt.

Luister maar eens hoe goede zangers deze techniek gebruiken. Het geeft je spel een 'menselijk', of 'natuurlijk' karakter. :)Hele dikke +1
Kort de toon laten klinken dan eerst rustig de toon een beetje buigen en steeds weer echt helemaal tot de originele toon terug komen... steeds iets heftiger zowel in snelheid als toonsverschil.

En dan zoals Eurocinema zegt ook met verschillend leren gebruiken. Niet overal direct die vibrato inzetten.

djangomango
25 januari 2009, 21:48
Ook erg leuk maar klinkt nogal over the top dus niet overal inzetbaar.

Een vet overstuurd geluid, lekker solootje en dan een vibrato die 3 halve tonen hoger gaat dan de noot waar je begint. Op mijn gitaar gaat dat het gemakkelijkste op de 2e snaar rond de 12e fret

Je moet het eens proberen als je bijv in A op blues een solo improviseert over de pentatonische toonladder 10de fret 2e snaar (ringvinger gaat voor mij het beste), een vibrato tussen 10 en 13e fret. :blast:

Dit kan je het beste oefenen door eerst eens de 13e fret te spelen en voelen hoeveel kracht je nodig hebt en uiteraard ook op gehoor.

Ik speel zelf met dunne snaren ik kan me wel inbeelden dat dit met dikkere/oude snaren niet echt haalbaar is.

dunnoaname
26 januari 2009, 13:02
De BBking vibrato heb ik ook wel eens 'butterfly' horen noemen. Je kan mooi vibreren door je duim los te laten van de hals, met de wijsvinger te fretten en dan met je andere vingers te wapperen.
voor een wat heftigere vibrato (in rock bijvoorbeeld) buig ik mijn fretvinger meer en laat ik het gewicht van mijn arm er meer aan hangen. deze vibrato is wijder en langzamer.
Pas op dat je niet op ieder lang noot of bend een vibrato gaat spelen. het heeft mij tijd gekost dit af te leren.

Huijg
28 januari 2009, 18:58
Misschien is dit ook wel handig om is te lezen en te kijken:

http://justinguitar.com/en/TE-008-Vibrato.php