PDA

View Full Version : Peavey 50/50 probleem: paralelle inputs lijken niet parallel



Liquid_Metal
20 januari 2009, 17:20
Hey gasten,

Zoals te zien is in mijn andere topic ben ik net bezig een Wet/Dry setup. Zodoende mijn poweramp weer 'ns wat beter bestudeerd, en nu kwam ik erachter dat de parallelle input vreemd doet.
De Peavey heeft 2 gescheiden (stereo) kanalen en elk kanaal heeft 2 (unbalanced jack) inputs en twee (unbalanced jack) outputs (voor naar cabinets). M'n left is m'n droge signaal en gaat naar speaker L, right is effectensignaal en gaat naar speaker R.
Nou dacht ik het volgende: Ik wil de Right vanuit m'n multieffect (GMajor) naar de Right van de Peavey, en de Left naar de left, waar ie samenkomt met de Preamp. Zodoende kan ik bepaalde stereoeffecten en/of volumeeffecten anders gaan gebruiken.
Maar nu het probleem: mijn preamp staat aangesloten op de 1e input van de Peavey en doet het prima. Maar als ik een tweede kabel vanuit m'n multieffect (waar m'n preamp ook heen gaat) naar de 2e input van de Peavey leidt neemt dit signaal de overhand en hoor ik m'n preamp praktisch niet meer.
De parallelle schakel doet het: beide kabels geven een brom als ik ze aanraak, en als ik beide kabels in m'n preamp stop LIJKT het ook te werken (kan zijn dat dat niet zo is want misschien hoor ik het verschil tussen 1 en 2 inputs niet).
M'n pa zei dat het te maken kan hebben met het feit dat de preamp een lagere weerstand kan hebben dan het multieffect en daardoor de parallel-schakeling om zeep helpt.

Mocht dat laatste het geval zijn en werkt mijn methode niet, dan is dat niet echt een probleem, maar het zou wel jammer zijn.

Bram78
20 januari 2009, 18:26
Heeft dat niet gewoon te maken met de levels van je g-major?

Ik neem aan dat je het volgende doet:

preampL-----g-major-----peavey---- cab L
preampR-----------------peavey---- cab R

Of de g-major nu links of rechts zit maakt niet uit.
Maar dat is dus het signaal wat verlies laat horen?

Heb je de G-major goed ingesteld voor deze setup? Killdry aan?

Liquid_Metal
20 januari 2009, 19:43
Ik deed niet precies het volgende: dit is exact wat ik deed:

preampL-----------------peavey Left (input 1)---- cab L
preampR-----g-major-----peavey Left (input 2)---- cab L
preampR-----g-major-----peavey Right (input1)---- cab R

Het probleem zit dus in de input 1/2 Left.
Wat jij laat zien is de Wet/Dry setup die ik nu weer heb en die ook prima werkt en officiëel wet/dry is. Ik dacht alleen dat ik misschien zaken als panners of ping-pong delay's via beide speakers kon laten lopen op deze manier. Het is geen must, maar ik vraag me nu wel erg af waarom het niet werkt.

Bram78
20 januari 2009, 20:41
Waarom het niet werkt weet ik niet (ongelijke belasting???), dat het geen zin heeft weet ik wel, aangezien je er een droog kanaal bij sjoemelt terwijl datzelfde kanaal al een wet te verteren heeft.

vidar
20 januari 2009, 21:33
Parallele inputs is niet hetzelfde als gemixte (of summed) inputs. De inputs van je Peavey zijn in feite gewoon intern doorverbonden en bedoelt om je signaal door te lussen vanaf je poweramp. Dus stel dat je je preampsignaal naar nog een poweramp wilt doorlussen, dan kun je daar de tweede 'input' (die je dus eigenlijk gebruikt als een output) voor gebruiken. De term parallele input is dus misleidend: het betekend dat de connectoren intern direct zijn doorverbonden en dat de 2e connector juist als doorlus-output kan worden gebruikt, en niet als input. Dit is met een soldeerbout en 2 weerstanden eventueel te veranderen, maar de vraag is of je dat wil, om dezelfde reden die Bram78 oppert.

Liquid_Metal
20 januari 2009, 22:33
Thanks man, is dat probleem ook weer uit de wereld :).
En het is inderdaad niet nodig. Wat ik dacht te doen is alle effecten via wet (die ik right noem) en bepaalde effecten (zoals een gepande delay) half over links. zodat ik dus m'n echte signaal houdt en daar enkel een halve delay overheen gooi.
Ik zou deze setup zelf wet/semi-wet noemen en verkrijgen door de wet zo te doen als ik doe, en de semi-wet door een mixer te gebruiken xD.