PDA

View Full Version : Bescherming van pedalen



Valoosj
20 januari 2009, 16:36
Net even wat bijgelezen op geofex en diystompboxes.

Het meest voorkomende om je pedaal te beschermen tegen verkeerde polariteit zijn diodes. Er zijn 2 manieren om deze aan te sluiten; serie en parallel. Beiden hebben hun voor en nadelen, maar ze lossen nog niet alle problemen op.

Serie
+DC met verkeerde polariteit: de stroom gaat niet tot aan je pcb.
+Sluit je een AC adapter aan dan wordt de AC in DC omgezet en blijft je pedaaltje leven

- Het verlaagt de spanning een beetje.

Parallel
+De spanning verlaag niet
+DC met verkeerde polariteit: de stroom gaat niet tot aan je pcb

-Bij AC brandt de diode gewoon door en gaan er wel wat onderdelen op je pcb dood.

Alleen lost dit mijn probleem nog niet meteen op. Ik wil mijn pedalen beschermen tegen spanningspieken die wel eens kunnen voorkomen. Wat mij dan het beste lijkt, is een 9,1V zener of een alternatief dat slechts 9V (max 10V) doorlaat. Dit moet je dan natuurlijk in serie zetten waardoor je weer met bovenstaande problemen zit.

Ooit is het me aangeraden om een elco tussen de 9V en de aarding te zetten, maar dat is eerder om een 'propere' stroom te krijgen en te voorkomen dat je pedaal gaat ruisen, tikken, ... Bij diezelfde opmerking hoorde een 100ohm weerstand in serie tussen 9V en de pcb. Waar die voor diende ben ik al kwijt.

Na nog wat verder te lezen op Geofex vind ik een artikel waarin R.G. Keen uitlegt hoe hij een mosfet gebruikt om zijn pedalen te beschermen op een manier die beter is dan de diodes (verliest minder spanning).
http://www.geofex.com/Article_Folders/mosswitch/mosswitch.htm

Het enige dat hierbij nog niet opgelost is, is de te hoge spanning.
De transistoren die hij vermeldt kan ik ook niet meteen terugvinden.

Dirk Hendrik, als je hier wat aan kan toevoegen of verbeteren dan zou ik dat erg appreciëren. :)

Nielsje
20 januari 2009, 17:12
Ik heb verder niets gelezen, maar afgaand op de punten die je noemt, zou ik voor de parallelle optie kiezen. Hoe zou je het in godsnaam voor elkaar moeten krijgen om wissel spanning op je pedaal aan te sluiten..

Valoosj
20 januari 2009, 17:40
Je moet maar de verkeerde adapter meepakken van de winkel, of per ongeluk die van je pedaaltje dat op AC werkt in de foute pedaal steken. Het gebeurt.

hugo123
20 januari 2009, 17:42
Kun je anders niet een diode parallel aansluiten en nog een diode serie aansluiten?

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 18:48
Dirk Hendrik, als je hier wat aan kan toevoegen of verbeteren dan zou ik dat erg appreciëren. :)

Dan quote ik mezelf even ok?

Als je een "echte" volledige polariteitsbescherming wilt inbouwen gebruik je een bruggelijkrichter. Verkeerde polatiteit wordt dan automatisch gecorrigeerd en, als je er een knappe elko achter plakt, werkt het ding ook nog op wisselspanning. Interne regulering kun je daarna doen mer een 78xx-er (waar je 3 volt op verliest) of met een tor, een zener en een weerstand. Ook geen rakettechnologie.

Dat grapje met die brugcel wordt in de Coron JFM al gedaan. En die mag dus zowel op AC als op DC 8-)

Zoiets dus (tikkie uitgebreid)
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ac_dc_in.pdf

Neem voor grotere stromen of spanningsvariaties een wat zwaardere tor ;)

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 18:59
Parallel
+DC met verkeerde polariteit: de stroom gaat niet tot aan je pcb

en de diode fikt uit. Ik de praktijk is dat altijd een kortsluiting en de rest van de elektronika gaat dus niet dood. Je moet het wel (laten) repareren.

Valoosj
20 januari 2009, 19:22
Bedankt Barend! Als ik het dan goed begrijp met dat schema kan je een spanningspiek overleven met dit ding. Of die dingen nu vaak voorkomen weet ik niet, maar mijn pa waarschuwde me er toch voor, gezien de hoeveelheid pedalen die eventuele reparatie nodig hebben. Misschien best dit geval dan in een behuizingetje steken alvorens de daisy chain aan de adapter komt te hangen. En in elk pedaaltje een diode in parallel, zoals dat meestal al gebeurt.

Een tijdje terug heb ik met 1 plug van de daisy chain een behuizing aangeraakt, hierdoor was de trannie in mijn SHO kapot (die hing aan diezelfde daisy chain). Dit zou dan voorkomen geweest zijn indien er een parallel diode in zat neem ik aan, want mijn BoR (zelfde behuizing als de SHO) heeft die wel en die heeft het overleefd.

In dat artikel van R.G. stond er ook iets over de one spot (of was dat nu in zijn topic op DIY) dat die een redelijke beveiliging had.

Negative K3 fan
21 januari 2009, 12:43
waarom los je het probleem niet bij de bron op en bouw je een mooi voedingskastje waar je deze dingen allemaal standaard in bouwt?

HalfBlindLefty
21 januari 2009, 14:11
waarom los je het probleem niet bij de bron op en bouw je een mooi voedingskastje waar je deze dingen allemaal standaard in bouwt?

Zijn de pedaaltjes zelf nog steeds niet beveiligd lijkt me.
Gebruik je ze eens los of in een andere config, kan het nog steeds fout gaan.

Dirk_Hendrik
21 januari 2009, 14:16
Bedankt Barend! Als ik het dan goed begrijp met dat schema kan je een spanningspiek overleven met dit ding. Of die dingen nu vaak voorkomen weet ik niet, maar mijn pa waarschuwde me er toch voor, gezien de hoeveelheid pedalen die eventuele reparatie nodig hebben. Misschien best dit geval dan in een behuizingetje steken alvorens de daisy chain aan de adapter komt te hangen. En in elk pedaaltje een diode in parallel, zoals dat meestal al gebeurt.

Een tijdje terug heb ik met 1 plug van de daisy chain een behuizing aangeraakt, hierdoor was de trannie in mijn SHO kapot (die hing aan diezelfde daisy chain). Dit zou dan voorkomen geweest zijn indien er een parallel diode in zat neem ik aan, want mijn BoR (zelfde behuizing als de SHO) heeft die wel en die heeft het overleefd.

In dat artikel van R.G. stond er ook iets over de one spot (of was dat nu in zijn topic op DIY) dat die een redelijke beveiliging had.

Ik kan me van alle pedalen die ik heb gerepareerd heb er geen één herinneren waarvan ik kan hardmaken dat het defect is veroorzaakt door een spanningspiek.

almarvk
21 januari 2009, 14:46
Ik kan me van alle pedalen die ik heb gerepareerd heb er geen één herinneren waarvan ik kan hardmaken dat het defect is veroorzaakt door een spanningspiek.

Eerder veroorzaakt door prutsers ;)

Valoosj
21 januari 2009, 15:29
Ik kan me van alle pedalen die ik heb gerepareerd heb er geen één herinneren waarvan ik kan hardmaken dat het defect is veroorzaakt door een spanningspiek.

Maar die spanningspiek maakt toch alle pedalen die op dezelfde adapter hangen koud. Het gebeurt dan niet vaak, maar als het dan eens voorkomt heb je wel dikke problemen :satisfie:.

cluseau
21 januari 2009, 22:22
Zoiets dus (tikkie uitgebreid)
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ac_dc_in.pdf



Schema is niet helemaal correct, hierin zal de output niet meer dan 7.8 volt bedragen.

Als bescherming tegen alleen spannings pieken gebruikt men in de electronica een VDR. Even googelen op het onderwerp, genoeg info over te vinden.

Voor bescherming tegen ompoling is de brugcel perfect.
Deze oplossing is het best "multy adapter" proef.

In combinatie met de serie regelaar is hij ook "overspannings proef" mits juist uitgevoerd.
Vergeet hierbij niet dat ook deze serieregeling een werkspanning nodig heeft.
Conclusie is dat een 78XX eenvoudiger en betrouwbaarder is.

vg
Frans

Dirk_Hendrik
22 januari 2009, 08:27
Schema is niet helemaal correct, hierin zal de output niet meer dan 7.8 volt bedragen.

Verklaar U nader?
Schema is correct. Uitggansspanning is idd afhankelijk van ingansspanning voor ingangsspanningen <9 volt.

cluseau
22 januari 2009, 09:18
Verklaar U nader?
Schema is correct. Uitggansspanning is idd afhankelijk van ingansspanning voor ingangsspanningen <9 volt.

Beste Dirk_Hendrik,
Ten alle tijden moet de ingangsspanning hoger zijn dan de verwachte uitganggsspanning maar........

De spanning op de emitter zal nooit hoger kunnen zijn dan de basis spanning. Deze is zelfs 0.6V a 0.7V LAGER. Aangezien de basis max 8.4V is zal de emitter 8.4-0.7=~7.7V zijn.

Nu het volgende:
Stel de gewenste uitgangsstroom even op 100mA en de versterkingsfactor van T is 100x.
De vereiste basisstroom is dan 0.1/100=1mA.
We hebben het dan nog niet gehad over de stroom welke de zener nodig heeft voor zijn stabiliserende werking, deze komt daar ook nog eens bij.
Als ik de ruststroom in de zener op 1mA wil instellen wordt het verlies in de weerstand 2x zo hoog maar laat dit even buiten beschouwing.
De som van deze stromen wordt geleverd door je ingangsspanning en moet eerst de 10K weerstand doorlopen.
Ga ik voor het gemak alleen uit van de te leveren basisstroom dan is deze als volgt te berekenen:
Het spanningsverlies in de weerstand is 0.001x10000=10V.
Voor een uitgangsspanning van 9V is dus een minimale ingangsspanning nodig van 9+0.7+10=19.7V.

Volgende punt is het ontwikkelde vermogen in T.
Als Uin 20 V is en de stroom 100mA dan is het vermogen in T ca Uin-UuitxI is 20-9x0.1=1.1Watt.
Bij dit vermogen gaat een BC-547 gegarandeerd zijn petje lichten. :listen:

Tis niet mijn bedoeling vervelend te zijn maar juist jullie meer inzicht te geven in de demensionering van zo'n voedinkje.

Frans

don marco
24 september 2009, 13:04
even een dikke bump ^^

Ben me aan het begeven in de wondere wereld van de transistoren en ben eigenlijk van plan iets gelijk dit te bouwen..

Nuja, ik zie dat er wat tegenspraak in het topic zit.. Dus zit er nu een fout in het schema of niet? Anders moet ik een nieuwe brandverzekering gaan afsluiten ofzo :)

Zou de TS hier aub wat licht op werpen?

dank u zeer!

nico verduin
24 september 2009, 14:02
Als je een 9V voeding wil bouwen, kun je beter volstaan met een spanningsregelaar. Je hebt er verschillende typen in:
standaard TO220 behuizing types (de conventionele met een vrij grote spanningsval).
Modernere typen (LDO = Low drop out) waar de spanningsval beduidend kleiner is (0.5V)
100-150mA types ter grootte van een transistor
De brug aan het begin zorgt ervoor dat je zowel AC als DC erin kan gooien. De polariteit maakt dan niet meer uit. Maar let wel er valt over de brug ook gauw een volt of 2.5 dus die gaat van de voeding af.

Bij AC wordt de spanning eerst met 1.4 vermenigvuldigd maar er valt dan ook die 2.5V eraf en houd je meer spanning in DC over als dat je er in AC instopt.

Dus als je een universele spanningsingang voor bijv. 9V, dan moet je rekenen als volgt:
Stel je gebruikt een LDO (dacht iets van 1V spannignsval) type TO220 1A max.

Dan heb je aan de ingang minimaal nodig:
bij AC:
(9V + 0.5V (LDO) + 2.5V (brug)) / 1.4 = 8.6 V AC

Bij DC:
(9V + 0.5V (LDO) + 2.5V (brug) = 12.0V

Dus als je de ingang 12V maakt en AC of DC maakt niet uit. Bij AC, moet je ongeveer 400mW kwijt raken (als je 100mA afneemt) en volgens mij kunnen die ldo's dat gemakkelijk hebben.

Die voeding is dan niet zo kritisch en je kan je bijna niet vergissen. Verkeerd om aansluiten is ook geen probleem.

cluseau
1 oktober 2009, 12:58
Als je een 9V voeding wil bouwen, kun je beter volstaan met een spanningsregelaar.
+2, had ook al zoiets voorgesteld in post#13 maar ik krijg de indruk dan het donmarco te doen is om ervaring en inzicht te krijgen in het torretje.


Frans.