PDA

View Full Version : Monitoring in de oefenruimte



Nielsje
20 januari 2009, 15:07
Aangezien het andere 'monitoring' topic meer voor & door de technicus is, een nieuw.

In onze oefenruimte hebben we een als muzikanten een opstelling, waarbij we als het ware in een 'rechthoek' , waarbij ik tegenover de andere gitarist sta (Lex), links de zangeres, rechts de drummer. De bassist wordt er tussen gefrummeld. Alex' versterker staat naast mij, die van mij naast Lex. Op deze manier is de mix in de oefenruimte erg prettig, kan je jezelf goed horen en heb je niet zo veel last van de ander.

Nu doen Lex en ik allebei achtergrond zang, en hopelijk onze nieuwe bassist ook. We hebben echter een gebrek aan monitors in ons hok. We hebben een oude Peavey zangversterker staan, waar maar twee boxen op aangesloten kunnen worden. Nu hebben we al veel interessante opstellingen geprobeerd van deze boxen, maar het blijft lastig. Door onze opstelling langs de wanden van de oefenruimte, is het lastig om ons zelf te horen.

Normaal gesproken, zou je de monitor voor je voeten leggen, schuin naar boven. Op die manier kan je jezelf fatsoenlijk horen. Bij ons lukt dat dus niet, want dan heeft een van ons geen monitor. Maar als wij de boxen op standaards zetten, dan hebben we al snel last van feedback in de oefenruimte. De zang reflecteerd dan simpel vanaf de speaker tegen het gezicht van diegene die vlakbij de microfoon staat (zelfde idee als je met je handen een halve bol vormt en deze voor de mic houdt).

Iemand een idee hoe we ons probleem kunnen oplossen, zonder een andere zangversterker/monitors aan te schaffen (financieel niet mogelijk)?

Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan ik wellicht vanavond even een schetsje maken van hoe het eruit ziet.

Kim Wilson
20 januari 2009, 15:12
Minder hard spelen? Als je de zang niet meer kunt horen in een kleine ruimte, staat de zanginstallatie te zacht, of de muziek gaat te hard. Ik neem aan dat de zangboxen aan één kant van de ruimte staan, dus de ruimte in gericht zijn?

Nielsje
20 januari 2009, 15:21
Minder hard spelen? Als je de zang niet meer kunt horen in een kleine ruimte, staat de zanginstallatie te zacht, of de muziek gaat te hard. Ik neem aan dat de zangboxen aan één kant van de ruimte staan, dus de ruimte in gericht zijn?

Nee, de boxen staan min of meer tegenover elkaar. (ze stralen wel langs elkaar). Wij spelen écht niet te hard. Probleem is dus dat de zanginstallatie gaat feedbacken. Hij staat dus nog niet op max, maar begint al lekker vroegtijdig te fluiten.

joeyonfire
20 januari 2009, 15:27
zo ver mogelijk van de speakers gaan staan en met de mics precies tegenover de speakers.

Harry
20 januari 2009, 15:27
kan ook aan de opstelling en/of de kwaliteit van de microfoons liggen. Uiteraard ga ik ervan uit dat jullie dat ondervangen of voorzien hebben, maar toch....

Nielsje
20 januari 2009, 15:35
zo ver mogelijk van de speakers gaan staan en met de mics precies tegenover de speakers.

Afstand tot aan de speakers is zo'n 3 a 4 meter.
Als je de mics recht tegenover de speakers hebt, gaat het geheel dan juist niet sneller feedbacken?


kan ook aan de opstelling en/of de kwaliteit van de microfoons liggen. Uiteraard ga ik ervan uit dat jullie dat ondervangen of voorzien hebben, maar toch....

Tja, de opstelling wellicht wel, vandaar ook m'n vraag :)
We gebruiken allen Shure SM58's. Tja, er zijn betere..

joeyonfire
20 januari 2009, 15:42
Afstand tot aan de speakers is zo'n 3 a 4 meter.
Als je de mics recht tegenover de speakers hebt, gaat het geheel dan juist niet sneller feedbacken?

met tegenover bedoel ik met je gezicht maar de speaker. dan staan de speaker als het ware buiten het bereik van de microfoon. als je met de microfoon voor de speaker gaat staan krijg je juist feedback. maar ik mag aannemen dat je dat wel wist.

Nielsje
20 januari 2009, 15:45
met tegenover bedoel ik met je gezicht maar de speaker. dan staan de speaker als het ware buiten het bereik van de microfoon. als je met de microfoon voor de speaker gaat staan krijg je juist feedback. maar ik mag aannemen dat je dat wel wist.

Alsnog, dan refelecteerd het geluid van je speaker toch in je gezicht zo de microfoon in. Dat gebeurt namelijk ook als je met je handen zo'n kommetje/halve bol maakt en die voor de microfoon houdt.

Als een monitor op het podium hebt, staat die onder een hoek. Het geluid reflecteerd dan wel tegen je gezicht, maar wordt onder een hele andere hoek weerkaatst, niet de microfoon in.

joeyonfire
20 januari 2009, 15:46
trouwens... als de zangspeakers tegenover elkaar in de ruimte staan ipv naast elkaar heb je altijd last van feedback om dat je mics altijd een signaal van die speakers op kan vangen

Nielsje
20 januari 2009, 15:49
Nee, de boxen staan min of meer tegenover elkaar. (ze stralen wel langs elkaar).


trouwens... als de zangspeakers tegenover elkaar in de ruimte staan ipv naast elkaar heb je altijd last van feedback om dat je mics altijd een signaal van die speakers op kan vangen

Als je slechts twee speakers hebt, dan staan ze eigenlijk altijd op een bepaalde manier tegenover elkaar. Het is maar net hoe je de definitie legt ;).

Ze staan dus wel min of meer tegenover elkaar, maar staan zeker niet op elkaar gemikt. Bovendien staat er niemand tussen de speakers (en dus ook geen microfoon).

joeyonfire
20 januari 2009, 15:50
Alsnog, dan refelecteerd het geluid van je speaker toch in je gezicht zo de microfoon in. Dat gebeurt namelijk ook als je met je handen zo'n kommetje/halve bol maakt en die voor de microfoon houdt.

Als een monitor op het podium hebt, staat die onder een hoek. Het geluid reflecteerd dan wel tegen je gezicht, maar wordt onder een hele andere hoek weerkaatst, niet de microfoon in.

zo had ik er nog niet over nagedacht. maar bij ons werkt het in ieder geval wel

Nielsje
20 januari 2009, 15:55
Kleine toevoeging: Alle muren zijn voorzien van dempend materiaal, dus geen significante reflectie van die zijde(n). Wel hebben we een blikken plafond..

Kim Wilson
20 januari 2009, 16:01
En wat als je nou de speakers aan één kant zet, dus één kant op. En dan met je gezicht naar de speakers toe. Dat zou denk ik de beste oplossing zijn om feedback te voorkomen.

Trouwens, je gezicht ziet er niet uit als een halve bol, dus de reflectie vanaf je gezicht zal wel wat meevallen.

Nielsje
20 januari 2009, 16:03
En wat als je nou de speakers aan één kant zet, dus één kant op. En dan met je gezicht naar de speakers toe. Dat zou denk ik de beste oplossing zijn om feedback te voorkomen.

Opzich wel een idee, maar hoe wil je dat combineren met de opstelling die wij hebben in de oefenruimte (allen in een rechthoek)?


Trouwens, je gezicht ziet er niet uit als een halve bol, dus de reflectie vanaf je gezicht zal wel wat meevallen.

Ga jij dan maar eens bij ons met je snufferd bij de microfoon staan. Ik vertel hier gewoon de ervaring die wij ermee hebben, ik sta niet uit m'n nek te swansen ;). Dat voorbeeld van de halve bol die ik maak is, jaja, een voorbeeld om wellicht het probleem wat beter te begrijpen..

joeyonfire
20 januari 2009, 16:06
En wat als je nou de speakers aan één kant zet, dus één kant op. En dan met je gezicht naar de speakers toe. Dat zou denk ik de beste oplossing zijn om feedback te voorkomen.

Trouwens, je gezicht ziet er niet uit als een halve bol, dus de reflectie vanaf je gezicht zal wel wat meevallen.

wat ik dus zei.
en aangezien je gezicht bol is en niet hol(zoals een kommetje) zal je gezicht heel weinig richting de microfoon reflecteren. en niet als een kommetje naar één punt

Kim Wilson
20 januari 2009, 16:07
Opzich wel een idee, maar hoe wil je dat combineren met de opstelling die wij hebben in de oefenruimte (allen in een rechthoek)?



Niet. Het is het één of het ander. Is het meezingen van jullie bassist een must? Hebben jullie nummers met 4-stemmige koortjes? Of is het alleen voor het meebrullen? Want dat zou in de oefenruimte ook wel zonder mic kunnen.

Ik zal even een plaatje maken met wat ik bedoel. De ruimte is 3 bij 4, zei je?

joeyonfire
20 januari 2009, 16:10
ik zou de opstelling maar veranderen.
speakers aan één kant de ruimte ingericht. drummer ertussen. en de rest aan de overkant in een halve cirkel

Nielsje
20 januari 2009, 16:11
Niet. Het is het één of het ander. Is het meezingen van jullie bassist een must? Hebben jullie nummers met 4-stemmige koortjes? Of is het alleen voor het meebrullen? Want dat zou in de oefenruimte ook wel zonder mic kunnen.

Ik zal even een plaatje maken met wat ik bedoel. De ruimte is 3 bij 4, zei je?

* Bassist, geen idee, liefste wel
* Achtergrond zang, dat doe ik het liefst wel met mic, ik ben geen zang wonder en moet mezelf wel kunnen horen. Bovendien draagt het niet echt bij aan de repetitie als de zang niet wordt uitversterkt...
* Nee, de ruimte is ongeveer 4.5 x 7, de afstand vanaf de mic tot aan de speaker is ongeveer 3 tot 4 meter.

Ik zal vanavond wel even een plaatje klussen van onze huidige opstelling..ik ben bang dat het gewoon niet helemaal overkomt..


ik zou de opstelling maar veranderen.
speakers aan één kant de ruimte ingericht. drummer ertussen. en de rest aan de overkant in een halve cirkel

Heu.. hoe bedoel je? Heb je wellicht een plaatje? Onze drummer zit eigenlijk wel een beetje aan een vaste plek.
De ruimte is dan wel zo'n 30 m2, er zit een klein, schuin aflopend (als in, geen rechthoek) podium in waar de drummer op staat.
Inclusief hippe 'drum-kooi' om de herrie nog meer te beperken.

Han S
20 januari 2009, 16:18
Alsnog, dan refelecteerd het geluid van je speaker toch in je gezicht zo de microfoon in. Dat gebeurt namelijk ook als je met je handen zo'n kommetje/halve bol maakt en die voor de microfoon houdt.

Als een monitor op het podium hebt, staat die onder een hoek. Het geluid reflecteerd dan wel tegen je gezicht, maar wordt onder een hele andere hoek weerkaatst, niet de microfoon in.


Als je met je handen een kommetje maakt om de microfoon (cuppen) dan verander je de richtinggevoeligheid van die microfoon, je maakt er voor een deel een rondomgevoelige microfoon van en een fluitconcert van een onbekende componist zal je deel zijn.

Daarbij zijn SM58's goede life microfoons, maar ze kunnen niet zo gek hard op de monitoren. Een Sennheiser MD431 profipower (die Prince altijd gebruikte) is een oude mic die wel eens op marktplaats staat en die kan veel harder. Een Beyer M69 of de nog betere M88 kan ook veel harder op de monitoren. En ze klinken ook nog beter en dat is mooi meegenomen.

joeyonfire
20 januari 2009, 16:21
als het geen rechte ruimte is word het lastiger. maar speakers tegenover elkaar , rechtlijnig of niet, is een probleem.
beste is gewoon speakers aan 1 kant met drummer ertussen op een of ander manier en de rest met het gezicht naar de speakers

Nielsje
20 januari 2009, 16:24
Als je met je handen een kommetje maakt om de microfoon (cuppen) dan verander je de richtinggevoeligheid van die microfoon, je maakt er voor een deel een rondomgevoelige microfoon van en een fluitconcert van een onbekende componist zal je deel zijn.

Daarbij zijn SM58's goede life microfoons, maar ze kunnen niet zo gek hard op de monitoren. Een Sennheiser MD431 profipower (die Prince altijd gebruikte) is een oude mic die wel eens op marktplaats staat en die kan veel harder. Een Beyer M69 of de nog betere M88 kan ook veel harder op de monitoren. En ze klinken ook nog beter en dat is mooi meegenomen.

hm.. dus ik moet op jacht naar andere mic's? Wellicht een goed idee, maar probeer het eerst liever even door de opstelling toch even wat anders te doen..


als het geen rechte ruimte is word het lastiger. maar speakers tegenover elkaar , rechtlijnig of niet, is een probleem.
beste is gewoon speakers aan 1 kant met drummer ertussen op een of ander manier en de rest met het gezicht naar de speakers

Je bedoelt dus eigenlijk gewoon meer de podium opstelling? Overigens is de ruimte wel rechthoekig, alleen het kleine podium waar de drummer op staat niet..

joeyonfire
20 januari 2009, 16:30
niet helemaal podiumopstelling. de drummer en speakers wel. en de rest eigenlijk ook alleen dan omgedraaid. dus daar waar je op het podium de drummer tegenover je hebt heb je die dus voor je maar dan met de gezichten naar elkaar. kan over een half uurtje wel een tekening maken

Kim Wilson
20 januari 2009, 16:32
Wat dacht je hiervan?

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/oefen.jpg

Speakers iets naar buiten gericht, zodat de zangeres en de bassist er het minste last van hebben, en allen kijkend naar het midden van de ruimte. Tegenover elkaar dus.

EDIT> De muzikanten tegenover elkaar dus, niet de speakers.

Nielsje
20 januari 2009, 16:53
Wat dacht je hiervan?

..schets..

Speakers iets naar buiten gericht, zodat de zangeres en de bassist er het minste last van hebben, en allen kijkend naar het midden van de ruimte. Tegenover elkaar dus.

EDIT> De muzikanten tegenover elkaar dus, niet de speakers.

Hey hans, bedankt voor je schets :).
We hebben ongeveer al een dergelijke opstelling, iets anders:

Bij ons zit (moet) de drummer aan de korte zijde van de ruimte, omdat de vloer ongelijk is. Verder staat de zangers bij ons tegenover de drumkit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de bekkens (schel).
De speaker vlakbij 'zangeres' staat bij ons ongeveer bij de amp van Lex (alsdus deze schets).

We moeten dus iets hebben waarbij onze zangeres niet zo dicht met d'r oortjes bij de drumkit staat. Bij een optreden staat ze met de rug naar de kit toe, dat scheelt een hoop, maar tijdens repeteren is dat niet handig, het belemmert immers de communicatie.

dekuif
20 januari 2009, 21:10
Is een inear oplossing niet iets?

Dat gebruiken wij nu ongeveer een jaartje en dat vind ik toch wel erg prettig repeteren als het om koortjes zingen gaat. Daarnaast wordt het drumgeluid gedempt door je doppen en de rest kun je binnen laten komen op de mengtafel.

Je kunt desnoods starten met inear monitoring aan een draad, die fisher ampjes zijn dat geloof ik. Dan heb je alleen doppen nodig. Daarvoor zou in het begin een universele dop ( lees niet op maat ) al een optie kunnen zijn.

Je moet alleen even kijken hoeveel auxen je hebt, en hoeveel mixen je dan dus kunt maken. Maar je zou altijd een totaal op je oren kunnen mixen.

Groet,
Robert

Lexvandoef
21 januari 2009, 01:20
Wij kunnen volgens mij niet verschillende subgroepen maken voor de monitor mix, we gebruiken slechts een simpelen zang-installatie die dat niet kan.

Inear lijkt mij trouwens wel een mooie oplossing, maar wel redelijk duur, we zijn maar arme studenten ;)).

Mr.Bluesbreaker
21 januari 2009, 01:33
Inear in een oefenruimte, dat gaat wel erg ver.

Ik heb een jaar of 4 geleden een Laney Theatre 12" aktieve monitor en een 12" passieve gekocht als zangmonitoren voor in de oefenruimte, kostte volgens mij 100 euro. Soms speel ik er wel eens bas over via mijn Vox Tonelab. Soms heb ik ze in een lesruimte voor leerlingen, soms bij een workshop gebruik ik ze. Heb ze nog steeds, gaan best luid en doen nu zelfs dienst in een jazz/easy listening bandje als zangluidsprekers. Struin marktplaats anders eens af voor iets soortgelijks, soms heb je voor peanuts al een oplossing. 100 euro gedeeld door 4 is per persoon 1 avond niet bierdrinken!

Lexvandoef
21 januari 2009, 01:56
Goeie inderdaad!
We trouwens hebben ook nog 2 peavey passieve monitorkasten over en 2 grote behringer mengpanelen waarop we dus wel een aantal verschillende monitorgroepen kunnen maken. We zaten er aan te denken om versterker erbij te kopen zodat we vanuit 1 van de mengpanelen alle 4 de speakers aan kunnen sturen en zo iedereen een monitor te geven.

dekuif
21 januari 2009, 11:39
Inear in een oefenruimte, dat gaat wel erg ver.


Tsja, misschien gaat het ver, maar ik vind het veel lekkerder spelen en je komt rustiger de avond uit. Na een avond blazen in een hok met monitors ben ik veel moeier. ( bijkomend voordeel, sinds wij inear repeteren heb ik nooit meer een piep gehoord... )

En zo'n fischer amp + eenvoudige doppen zijn ook niet zo duur...

Maar een setje extra monitors is ook prima om het uit te breiden.

Rongear
21 januari 2009, 12:13
Ook wij oefenen met in-ear, maar als je dat goed wil doen is dat voor TS financieel geen Optie. Als jullie 2 speakers gebruiken op 1 stereo versterker, dan kan je die speakers vrij eenvoudig doorlussen naar 2 extra monitors. Dan kan iedereen een floormonitor krijgen en is je probleem opgelost. 2 gebruikte eenvoudige monitors hoeven de kop idd niet te kosten. Met de pan functiue op de tafel kan je dan ook nog 2 mixen maken! Als iedereen dan een eigen monitor voor z'n neus heeft kan het geheel ook wat zachter wat weer gunstig is voor de feedback. Die sm58's kan je gewoon blijven gebruiken, andere microfoons lost niks op in deze.:strat:

Mitch
21 januari 2009, 12:56
Effe over de speakerplaatsing en demping: als de speakers tegenover elkaar staan, al staan ze niet direct op elkaar gericht, daar krijg je toch eerder feedback mee. En het plafond....dat zou wel eens een hoop kunnen doen. Wij hebben met de nieuwe ruimte vrijwel dezelfde opsteling en materialen als de vorige ruimte, m.u.v. het plafond. Dat is in de nieuwe ruimte veel harder dan in de oude en dat scheelt een enorme bak in reflecties. Maar ja, daar kun je waarschijnlijk niks aan hangen. Iets spannen van de ene muur naar de andere muur zou misschien nog een optie zijn, maar ik zou eerst die speakers maar eens meer naast elkaar neerzetten.

Lexvandoef
21 januari 2009, 13:02
Okie, goeie om volgende week even uit te proberen, dan gaan we puzzelen met de opstelling. :)

Mr.Bluesbreaker
21 januari 2009, 13:35
Ik kan me niet meer precies herinneren hoe jullie ruimte qua materialen was ingedeeld, maar bedenk me nu dat het qua zang en mid/hoog wel behoorlijk wat heen en weer kletterde.
Daarmee bedoel ik; experimenteer eens met (als dat er nog niet is) wat platen tietenschuim ophangen wat de ergste reflecties absorbeert. Ook de toonregeling rond de 1,5 tot 3 kilohertz een beetje terug wil ook wel eens helpen.

Nielsje
21 januari 2009, 13:44
Ik kan me niet meer precies herinneren hoe jullie ruimte qua materialen was ingedeeld, maar bedenk me nu dat het qua zang en mid/hoog wel behoorlijk wat heen en weer kletterde.
Daarmee bedoel ik; experimenteer eens met (als dat er nog niet is) wat platen tietenschuim ophangen wat de ergste reflecties absorbeert. Ook de toonregeling rond de 1,5 tot 3 kilohertz een beetje terug wil ook wel eens helpen.

Top, nemen we ook mee. De ruimte was toen grotendeels 'behangen' met tapijt, wat volgens aardig wat absorbeert, onlangs laatste stukje kale muur ook gedaan. Wellicht aan het plafond wat schuim proberen te zetten.

Die andere tip gaat denk ik meer uithalen, onze zangeres drukt namelijk aardig wat hoog in d'r eigen zang, en zij is meestal diegene die begint met fluiten. (grappig, een zangeres die voor haar eigen fluitconcert zorgt :D)


In-ear werkt wellicht wel goed, maar ik denk niet dat het de way-to-go is. Het moet toch ook op de normale manier kunnen? Overigens heb ik redelijk recent exinore doppen laten gieten, en die ga ik gebruiken ook :)

Liquid_Metal
26 januari 2009, 16:20
Ik sta met mijn band (zanger, gitarist, bassist, drummer, eigenlijk iets complexer, maar voor nu een goed beeld) altijd in podium-opstelling. Dus ruitvorm: zang voor, bas rechts, gitaar links, drums achter. Een van de PA speakers staat achter de gitarist, de ander achter de bassist. Zo kan evt. de zaal het goed horen en hebben we geen monitors nodig. Heel af en toe hebben we wat feedback, maar meestal staan de microfoons zacht genoeg. En de mics van gitarist en bassist staan zo'n 3 meter voor elke speaker.