PDA

View Full Version : Line6 Pod Pro + buizen poweramp



Darklight
13 maart 2003, 18:37
Ik ga dus waarschijnlijk een Line6 pod pro aanschaffen binnenkort. Ik heb nog geen buizen poweramp, maar in de oefenruimte sluit ik mn pod pro dan gewoon aan op de multitone top die daar staat (ik ben overigens niet tevreden over een koch multitone, maarja smaken verschillen :wink:).
Thuis kan ik die pod gewoon aansluiten op mn oefenversterker, zonder dat ik veel lawaai hoef te maken. (een buizen top moet je nou eenmaal een beetje opendraaien wat bij mij thuis niet mogelijk is).

In de toekomst (kan niet in 1x een preamp EN een poweramp aanschaffen) wil ik er dan nog een poweramp bij kopen en mijn voorkeur gaat uit naar een 2e hands Mesa Boogie 50/50.

Ik ben dus benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of het was is (de pod pro in het algemeen of de combinatie van een pod pro met een 50/50).

Ik speel overigens op een Ibanez RG7620 met een evolution (7) bridge pu en ik speel voornamelijk death metal.

Het gaat dus om een pod pro en niet een pod xt of 2.0 ofzo :wink: Ik merk vaak dat mensen dat nog weleens door de war halen :wink:

Phizer
13 maart 2003, 18:55
met een buizen pre-amp krijg je meer een buizen geluid dan met een buizen-poweramp... maar als je zonodig de pod pro als pre-amp wil kan je netzogoed een transistoreindbak kopen...

Neals
13 maart 2003, 19:10
True...

Voor een buizensound moet je echt een onverpest clean signaal door je pre-amp schoppen, er een door buizen versterkt signaal uit donderen, en daarna blijft het wel een warm geluid...

Ik sluit me ook aan bij deze voorgaande stelling..

Buizeneindversterker slingert er wel meer volume uit

Darklight
13 maart 2003, 19:21
Ok, mijn plannen zijn ineens volledig door de war geschopt :wink:

Hmmz... ik neem aan dat ik geen buizen preamp voor 800 euro nieuw kan kopen.

2e hands wordt helemaal kut, omdat ik hem snel moet hebben

kokeleko
13 maart 2003, 19:37
800 Euroos : Dat dacht ik toch wel o.a :http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=7667 , maar er zijn echt wel goedkopere preamps te krijgen , o.a. Marshall JMP-1 staan vaak zat te koop , moet je ff shoppen op het net bij de diverse winkels , kom je vast wel wat tegen , succes.

Darklight
13 maart 2003, 19:57
Het is gewoon klote dat ik er veelste weinig verstand van heb en niet goed weet hoe die dingen klinken :sad: + dat ik snel een goede pre-amp nodig heb.

Het moet iig strak en vet klinken en vollop knallen :wink:

Rwin
14 maart 2003, 11:11
eh eh, not true...

het maakt wel degelijk veel verschil uit of je je POD pro door een buizenEindtrap of door een transister heen haalt. Maar, de PODpro is zo gemaakt dat ie alles nadoet. dus ook de eindtrap.
het is dus wel waar dat je beter een transistor eindtrap kunt gebruiken bij een PODPro. Ik heb er zelf ook een en ik haal hem gewoon door een combo heen met (toevallig) een buisje in de preamp. ja het is heel dubbelop maar het ligt nou eenmaal aan de situatie waarin ik speel. (of sppeelde want over een week heb ik een heel andere setup)

anyway, als je nu een PODpro wilt gaan kopen zou ik hem niet nieuw kopen. als je toch perse garantie wilt dan zou ik een occasion bij een bekende winkel kopen zodat je er een jaar (of twee) garantie op krijgt.

met alle keuzes zul je plezier hebben. Ik weet niet wat je voor een stijlen speelt maar als je alleen maar 1 stijl speelt en niet meer dan 2 a 3 verschillende schueren gebruikt zou ik inderdaad even kijken naar een leuke 2e hands pre.
als je midi wilt gebruiken is de POD wel weer erg handig. Een buizen midi pre amp is er vanaf 2500 euro (ENG) of 2700 (triamp)

bv een H&K acces pre amp is niet te duur. even duur als een POD Pro 2e hands. namelijk 500 euro. alleen de Acces is inclusief floorboard.

kijk maar eens op http://www.tools4tones.nl

je moet wel weten wat je wilt want soms zijn dingen daar veel te duur en soms erg leuk geprijsd.

Succes

Rwin

Darklight
14 maart 2003, 17:33
Hey tnx! een Pod Pro voor 500 euro 2e hands klinkt zeer aantrekkelijk. Ik zal er nog eens goed over nadenken allemaal :wink:

FragDaddy
14 maart 2003, 19:23
als je echt 800 euro aan een voorversterker uit te geven heb, ga dan eens op zoek naar een mesa/boogie quad ofzo. als je tenminste van het mesa geluid houdt? die quad schijnt net zo goed te klinken als de bekende triaxis. voor 800 kun je 2ehands dus echt wel een hele brute preamp kopen!!

of je moet die veelzijdigheid (1000 geluiden en effecten) van een pod willen hebben, en daar wat geluidskwaliteit voor willen inleveren.

edit: staat er toevallig net een Quad op http://www.gitaarmarkt.nl

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=7771

(op het plaatje de bovenste. slecht plaatje)

heb je zelfs nog geld om alle buizen te vervangen voor JJ's of iets anders dat jou voorkeur heeft.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-03-14 19:29 ]</font>

MegaDrive
15 maart 2003, 12:39
Ik denk dat je je niet te zeer moet laten beïnvloeden door de reacties op je topic. Op dit forum is men nogal anti-digitaal en daarom willen er wel eens reacties zijn die niet op ervaring zijn gebaseerd. De combinatie die je wilt maken is grandioos en staat, sinds ik die setup live heb kunnen gebruiken, bovenaan mijn wishlist. Momenteel heb ik een ENGL Fireball en een Line6 Flextone II top en die laatste laat de ENGL alle hoeken van de kamer zien. Ook live. Het leuke is dat iedereen meent het verschil te horen tussen buizen en digitaal, maar als je dan live voor de gein een Mesa Rectifier aan (maar niet aangesloten) op je speakerkast zet en je Line6 erachter (wel aangesloten, op recto setting), dan hoor je achteraf reacties als: "Tering wat een geluid. Klinkt een stuk beter dan je Line6!". Live gaat alles meestal nog door de PA, en als je niet op professioneel niveau speelt heb je ZELDEN een technicus die het PRECIES geluid dat uit je speakerkast komt de zaal in kan sturen. Misschien dat een ECHTE geluidsexpert bij cleane settings het verschil hoort, maar bij metal? Nee, echt niet. Er zijn zelfs metalgrootheden die zweren bij transistor of zelfs MOSFET versterkers. Het is een supercombinatie en die insane setting op een 50:50 of zelfs 2:90 blaast alles weg. Ook je band :grin:

Darklight
15 maart 2003, 12:57
omg! een positieve reactie! :grin:

Voor 500 euro vind ik het zeker de moeite waard, maar ik heb @#!$ nu het probleem dat ik geen vervoer heb om hem op te halen.

FragDaddy
15 maart 2003, 17:49
Megadrive, ik heb het al vaker gezegd, ik kan live vaak niet eens horen of een gitarist een marshall of een mesa gebruikt. dus laat staan een line6 die een mesa nadoet of een echte mesa, maar in de studio kan ik het zeker wel horen, het is dus maar waar je het voor gebruikt.

die line6 digitale versterkers zijn heel mooi als je allemaal verschillende geluiden wilt hebben, maar als je maar 1 geluid wilt, kun je gewoon beter die versterker kopen. ik kan toch echt het verschil wel horen. vooral in dynamiek.

wat niet wil zeggen dat ik niet van digitaal hou, ik zou zelfs best wel een pod/boss gt6 willen hebben om met geluiden te experimeteren en 's nachts mee te spelen, maar ik zou er niet mee opnemen of mijn marshall wegdoen.

ik ben wil van mening dat digitaal heel snel heel goed kan gaan worden (denk aan de evolutie in de afgelopen 5 jaar) dus misschien dat over een paar jaar digitaal net zo goed, of zelfs beter, klinkt dan buizen.

maar ik geef alleen suggesties dat er ook nog andere dingen dan digitaal zijn. vaar niet blind op 1 ding, probeer alles en maak dan pas je keuze!

newbreed
15 maart 2003, 19:48
megadrive..helemaal gelijk!!!
ik speel zelf op een line6 en die staat vaak
achter mijn 4x12 kast :smile:...achteraf komt iedereen vragen of ik een mesa gebruik...
pas in de studio compleet met line6 en kitty hawk buizen amp...wat werd er gebruikt?? een marshall valvestate 100 w top! klinkt echt super en mega strak.

Pee
16 maart 2003, 10:30
Engl heeft een preamp voor iets meer dan 500 euro, ze hebben ook een poweramp voor 1000 euro, en ik denk dat dat een mooie combinatie zou zijn.

Anders Destium
16 maart 2003, 11:00
Ik sluit me ook aan bij Megadrive. En de combinatie die je zelf hebt bedacht heb je waarschijnlijk niet voor niets zo samengesteld...

Ik ben zelf in tegenstelling tot veel mensen hier niet zo digifoob, doe mij maar een goede modeller :smile:
Het schijnt (gaan we weer :wink: ) dat het als je vooral laag speelt prettiger is om weer aan een transistorbak te denken, omdat je daarmee niet zo modderig overkomt met de lage B. Als je een Evo erin hebt zitten zal dat waarschijnlijk toch al niet het probleem zijn maar ja...

Plaguebearer
17 maart 2003, 12:05
Ik kan je de 50/50 zowiezo aanraden. Alleen al de power die dat ding produceert! Maar dat weet je al :wink:

jamar
19 maart 2003, 09:41
Ik gebruik een Pod 2.0 in combinatie met een Fender Twin Reverb. M.n. de cleane geluiden klinken niet zo goed als de Twin in z'n eentje. Er gaat nu eenmaal niets boven het pure buizengeluid ook geen Line6. Bij de modeling amps heb ik altijd zoiets van "klinkt aardig maar er mist iets".
Het is puur uit praktische overweging dat ik deze combinatie gebruik en eerlijk gezegd denk ik dat het publiek in de zaal het verschil in de mix niet of nauwelijks zal horen.

Ibanez RuleZ
19 maart 2003, 09:53
Ik ga zelf ook een dezer dagen een pod op de kop proberen te tikken, om wat te kunnen opnemen via mijn comp. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe erg het verschilt met mijn mesa quad. In ieder geval, ik ben ook wat minder digifoob geworden, maar ben nog steeds liefhebber van buizen.

edit. ook heel wat pro's gebruiken een line 6 POD pro. Denk eens aan Micheal Romeo. In de studio gebruikt ie wel mesa triaxis met een carvin eindtrap, maar live is dat toch mooi een POD pro! Daarnaast: die lui van Pain of Salvation: Line 6 all the way. En ik hoorde geruchten dat John Petrucci voor bepaalde delen van het album 6 degrees of inner turbulence een POD heeft gebruikt, maar ik vraag me af of dat waar is (k geloof dr eigenlijk niets van).

Harrald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2003-03-19 09:56 ]</font>

Phyrexian
19 maart 2003, 10:52
Yeah, da's waar van Pain of Salvation. En luister maar hoe prachtig die cd's klinken!! :smile: Live zijn ze ook goed trouwens, ik heb ze vorig jaar gezien in het voorprogramma van Dream Theater.

Rock&Roll
19 maart 2003, 13:34
ik denk dat dit vooral een kwestie is van voorkeur, maar bij mij is het een kwestie van eurootjes...ik vind buizentops het einde, geef mij maar onmiddelijk een goeie ouwe Marshall of een ENGL! Helaas kan ik deze amps niet betalen op het moment, dus kijk ik eens naar de alternatieven. En dan heb ik gemerkt dat ern wel degelijk nog deftige modelers op de markt zijn. De klank is niet te evenaren met een buizenbak, maar voor die prijs (want ze zijn meestal niet heel duur) krijg je wel een veelzijdig ding waar je heel wat kanten mee uitkan. Voor de studio zal je inderdaad wel een andere oplossing moeten zoeken, maar die kerel van de studio waar ik ging opnemen had zowat alle top-tops in huis om een vette sound te creeren, dus what's the problem?

Rwin
19 maart 2003, 19:59
ach, het blijft een eeuwig (voorlopig) getrek aan het geluid... wat megadrive daar zei maak ik ook al 2 jaar mee...
het allermooiste was nog dit:
Mijn collega speelt in een bluesband. (jawel met een PODPro) en om jezelf te horen op het podium moet je toch een versteker hebben.
anyway, hij gaat dus direct van de PODPro naar de PA. en op het podium heeft ie dan een laney die hij eerst altijd gebruikte.
Komt er tijdens de pauze zo'n ouwe vent naar hem toe (ik sta er naast) begint ie zo te vertellen:
"wauw! dat is echt een lekker geluid man wat je daar hebt! Zo zie je maar dat zo'n goede oude versterker nog altijd het beste is!"

Zegt die collega van mij doodleuk: "Oh nee hoor, wat jij hoort is mijn PODpro van Line6..."

Begint die ouwe weer: nee man! dat digitale is helemaal niks, dat klinkt niet blablaba..."

wij kijken elkaar zo aan ... ????

anyway, ik dacht, die past hier wel...

Ik heb net zelf mijn PODPro met foorboard ingeruild. Ik heb nu een Hughes&amp;Kettner ZenAmp met Zboard.
Ik dacht dat de POD lekker klonk (doet ie ook) maar deze klinkt live 10x beter...

Ik ben en was de afgelopen 2 jaar erg tevreden met de POD en ik hoop dat nu ook met de H&amp;K te worden... maar tot nu toe doet ie het al beter dan de POD dus dat zal wel lukken...

Rwin

Ibanez
19 maart 2003, 21:26
Op 2003-03-19 10:52, schreef Phyrexian:
Yeah, da's waar van Pain of Salvation. En luister maar hoe prachtig die cd's klinken!! :smile: Live zijn ze ook goed trouwens, ik heb ze vorig jaar gezien in het voorprogramma van Dream Theater.
PoS ruled echt! Jammer dat ik dat concert gemist heb. Ik heb trouwens zelf ook een pod, vind ik het een erg cool en handig ding en de geluiden vallen mij echt niet tegen. Alleen op mijn oefenversterker klinkt ie niet zo heel goed. Maarre metallica gebruikt ook line 6 shit in de studio.

Darklight
19 maart 2003, 22:44
Ik ga hem vrijdag of zaterdag kopen iig. Ik weet bijna wel zeker dat dit gewoon is wat ik zoek. Bedankt voor de reacties nogmaals.

pimmetje
20 maart 2003, 01:11
Ik gebruik normaal gesproken geen fx. Gewoon gitaar->snoer->twintone.

Van de week heb ik van onze mondharmonika-speler een pod 2.0 geleend (dus geen pod pro, maar ok). Uiteindelijk heb ik 'm aangesloten op de volgende apparaten:
- 15W Fender oefenversterkertje met 1x8" speaker, direct in input.
- Peavey combo300 basversterker met1x15" speaker in 2 verschillende inputs en in fx-return (dus alleen power amp)
- Marshall Valvestate 8080 (dus 1x12" speaker) in fx-return (dus alleen power amp)
- Peavey zangversterker (verder vaag) 1x15" speaker in input
- direct in vrij uitgebreide PA-installatie
- in Koch Twintone in fx-return (dus alleen power amp)

Ik vond 'm eigenlijk op allemaal echt lekker klinken; ik was echt verbaasd... klonk zeer overtuigend als de ingestelde versterkers (die die ik kende tenminste). Als ik in een coverband had gezeten, was ik zeker weten gewoon klaar geweest.

Het meeste effect leek hij toch te hebben op dat kleine fender oefenversterkertje. Dat leek hier en daar plots een echte versterker :grin:.

Het mooist klonk hij op PA-installatie en over die Koch. Alleen toen ik die Koch weer zonder Pod gebruikte, vond ik de Koch toch weer mooier klinken.

Het apparaat doet een ZEER dappere poging om verschillende buizenbakken na te doen. Je hoort het verschil alleen als je zelf speelt. Je mist iets... de attack is volledig weg met pod en de dynamiek in je geluid is (mede door ontbreken van attack) voor een heel groot deel weg.

Eventueel publiek zal hier echter niets van horen. Ik blijf vooralsnog bij de buizenbak voor meer direct gevoel met en invloed op de toon en grom. Mijn mening over de kwaliteit van fx is echter wel danig veranderd door de ervaring met de pod.

Het enige nadeel aan 't apparaat komt voort uit z'n voordeel: door z'n veelzijdigheid is de functie van alle knoppen niet altijd 'tzelfde en dus niet altijd direct duidelijk. Maar ook als je nog verrotte weinig van alle functies snapt, is er een prima geluid uit te krijgen.