PDA

View Full Version : boost



United
20 januari 2009, 13:20
Ff een vraagje..
Ik heb inmiddels het een en ander gelezen over pedalen waarmee je kunt boosten. Is het nodig/noodzakelijk om een apart pedaal te hebben om je clean of overdrive te boosten?
Met andere woorden, heb je een pedaal nodig voor je drive en een pedaal voor je clean of kun je met 1 pedaal beide boosten?
K heb de zoekfunctie gebruikt ja ;)

Thanx

olaftheholy
20 januari 2009, 13:25
je kan het makkelijk met één pedaal doen hoor.
Maar afhankelijk van wat je precies met de beide geluiden wilt zou ik goed onderzoeken wat je ervoor nodig hebt. Wil je een andere mate van boost op beide kanalen dan heb je aan één pedaal niet genoeg

dunnoaname
20 januari 2009, 14:34
De terminologie rondom boost is een beetje verraderlijk; je hebt namelijk zogenaamde 'clean boosts' en boosts die niet clean zijn. Beide kan je echter gebruiken om je cleane kanaal of je scheurkanaal/pedaal te boosten, in de naam zit alleen of de boost zelf clean of niet is.

Misschien had je dit al begrepen, maar voor de zekerheid zeg ik het toch maar even :)

United
20 januari 2009, 16:01
De terminologie rondom boost is een beetje verraderlijk; je hebt namelijk zogenaamde 'clean boosts' en boosts die niet clean zijn. Beide kan je echter gebruiken om je cleane kanaal of je scheurkanaal/pedaal te boosten, in de naam zit alleen of de boost zelf clean of niet is.

Misschien had je dit al begrepen, maar voor de zekerheid zeg ik het toch maar even :)

Je bedoelt dan dat mensen bijvoorbeeld een boss overdrive gebruiken om mee te boosten maar dat dit van zelfzelf al een overdrive is. Het is dus belangrijk dat je een clean boost pedaal neemt?

dunnoaname
20 januari 2009, 16:53
Ja dat bedoel ik. Een tubescreamer word soms ook als boost betiteld terwijl hij nooit echt clean is.

Het is niet zo dat je per se een clean boost moet hebben hoor, vaak is een randje juist lekker. Alleen als je je clean ook echt clean wil houden moet je op zoek naar een cleane boost :D .

Mitch
20 januari 2009, 17:52
Het kan allemaal. Ik maak er zelf ook een goede gewoonte van om één of twee pedalen te hebben waar ik pure overdrive uit haal op 'unity gain', dus hetzelfde volume als het geluid van mijn amp zonder pedaal. Daarnaast gebruik ik dan nog een 'dirty boost', een overdrivepedaal als boost ingesteld en een cleaner boost pedaal. De dirt boost staat vóór mijn drive pedalen, de clean boost erachter. Overigens heb ik geen apart clean en drive kanaal op mijn versterker, voor de duidelijkheid. Het hebben van twee boost: het klinkt anders, het werkt anders, het reageert anders .... leuke hobby hè :D

Nielsje
20 januari 2009, 17:55
De dirt boost staat vóór mijn drive pedalen, de clean boost erachter. Overigens heb ik geen apart clean en drive kanaal op mijn versterker, voor de duidelijkheid. Het hebben van twee boost: het klinkt anders, het werkt anders, het reageert anders .... leuke hobby hè :D

Nu je het zegt...

- trex möller (met ingebouwde cleanboost)
- dod 250
- ocd
- tonepress

Gisteren voor het eerst sinds tijden de dod weer eens geprobeerd. Toch behoorlijk aangenaam..
Hm.. Ik ga maar stoppen met dit forum en de meetings, ik word veel te veel aangestoken door alle klojo's die hier rondhobbelen..

:cheerup:

Lexvandoef
20 januari 2009, 19:38
Ik vind je OCD toch beter klinken hoor, niet zo dun ;)

Nielsje
20 januari 2009, 20:07
Ik vind je OCD toch beter klinken hoor, niet zo dun ;)

De dod heeft meer midden vriend ;)
De ocd is wat organischer, maar de dod heeft iets meer knallends.

olaftheholy
21 januari 2009, 10:55
Hm.. Ik ga maar stoppen met dit forum en de meetings, ik word veel te veel aangestoken door alle klojo's die hier rondhobbelen..

Nou nou zeg....:???:

Laer
26 januari 2009, 18:29
Beetje onzinnig om voor mijn vraag een nieuw topic te openen, daarom stel ik hem hier, omdat het ook over een boost gaat.

Mijn JCM800 maakt een geweldig overdrive geluid en nu wil ik een pedaal aanschaffen die het geluid boost bij een solo. Is hier een Boss Equalizer voor aan te raden?

Ook nog een vraag wat betreft de pedalen in de FX loop; is het beter om de EQ in de FX loop te zetten, of kan deze bij mijn andere pedalen tussen gitaar en amp? Of is het beter om alle pedalen in de FX loop te zetten? (Boss TU2, Boss DS1 en Digitech Grunge).

Alvast bedankt voor het antwoord!

dunnoaname
26 januari 2009, 19:25
Met een Boss EQ zou je inderdaad je JCM800 kunnen boosten. noodzakelijk is dan wel dat je het pedaal VOOR je versterker zet, niet in de fx loop.

Voor wat algemene vuistregels over plaatsing van effecten moet je bovenaan de pagina in het volgorde topic kijken. Er is al veel en uitgebreid over geschreven.

toch antwoord:
DS-1 en digitech grunge zijn distortions, die plaats je (over het algemeen) niet in je fx-loop. Je tuner in de fx loop maakt niets uit, is alleen maar onhandig ivm extra kabels.

Lexvandoef
26 januari 2009, 20:21
De dod heeft meer midden vriend ;)
De ocd is wat organischer, maar de dod heeft iets meer knallends.

Mwah, meer midden associeer ik niet met een dunnere sound ;) Ik stoor me een beetje aan die laag-af, maar he, tis jouw pedaal ;).