PDA

View Full Version : Sound JP zie filmpje



Arend007
20 januari 2009, 12:03
Haai,

ik ben op zoek naar een sologeluid lijkend op de sound die JP
gebruikt bij de intro van het volgende filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=tSQkmWXGtyw

welk pedaaltje komt er volgens jullie in de buurt en welke effecten liggen er nog meer in de sound.

Hopelijk hebben jullie goed advies, het gaat me met name om de distorisonsound.

Thanks Arend

Mi-J'Den
20 januari 2009, 13:28
OK, daar vraag je wat. Het punt is dat JP's sound niet uit een pedaaltje valt te halen, aangezien het een (unieke) combinatie is van zijn gitaar, zijn versterker, zijn effecten, en natuurlijk minstens zo belangrijk: zijn vingers.

Mocht je benieuwd zijn waar hij precies op speelt, check dan behalve de rest van dat filmpje zijn site eens: http://www.johnpetrucci.com/gear.htm

Maar om toch te proberen je op weg te helpen: een basaal antwoord op hoe je de sound maakt is met distortion en delay. Ik kom zelf een heel eind met een Boss DS-1 en een Nova Delay van TC Electronics. Maar dat is met mijn gitaar en versterker, en ik blijf natuurlijk anders klinken.

Laat in elk geval even weten op welke gitaar en versterker je speelt en wat je aan pedaaltjes / effecten hebt. Dat maakt namelijk nogal uit bij het geven van advies.

Arend007
20 januari 2009, 15:29
haai ik speel op een Paul Reed Smith en een mesa boogie Express 5:25
ook een GT6, H&K tube factor (overdrive) en een cry baby wah

Nitefly7
20 januari 2009, 17:09
haai ik speel op een Paul Reed Smith en een mesa boogie Express 5:25
ook een GT6, H&K tube factor (overdrive) en een cry baby wah

jeeemig, hoe kom je daar aan ! (of ben je al 'n echte gitaar-rot.. ?)

distortionsound is een mesa die flink wat gain heeft, maar vooral de ruimte om te 'ademen' (dus GEEN gain op 10 en volume op 3, maar allebei ergens rond de 4 of 5... zo'n 5:25 kan behoorlijk hard gaan lijkt me..).. en dan 'n delay erop.. eigenlijk niet eens zo'n moeilijke sound om te krijgen zolang je maar de ongeschreven regels volgt:

- delay in de loop (dit is heeeel groot deel van 't geluid)
- goede verhouding gain/volume + eventueel Tube Factor om stootje bij te geven..
- lange delay of korte delay; zie ook 't filmpje http://www.youtube.com/watch?v=VQEG1HqCrnE : 250/500ms (stereo Links/rechts) of 300/600ms (links/rechts)...

een van de trucjes die JP graag gebruikt is 'n stereo delay, en 't liefst dus met 2 versterkers; zet 1 delay (links) op 300ms en de 2e delay (rechts) op 't dubbele daarvan (dus 300ms/600ms voor solo's, of 400/800 voor langere noten..)

met jouw setup kom je eigenlijk al 'n flink stuk in de buurt, en voor 'n basissound al zeker (luister maar naar 'n An Evening with Jordan Rudess/John Petrucci; dat is JP met 1 gitaar, door 1 amp met 1 Boss DD-5 pedaal...)

zaak is wel dat je delay (dus je GT-6 delay) IN de fx-loop van je Mesa zit:
dit kun je doen met de 4-kabel methode (gitaar-> GT6 input -> gt6 send -> input mesa -> fx send mesa -> GT6 return -> gT6 output -> fx return Mesa)
of gewoon de GT-6 in de loop van je amp te hangen...

vervolgens kijken naar JP's amp-instellingen op de site, en kijken hoe ver je komt met je 5:25..
't helpt om de Tube Factor te gebruiken om de amp over z'n nek te laten gaan, maar probeer 't eerst eens met een lead channel van de Mesa met een delay van 300/350 of 400 ms in de loop van je Mesa..

belangrijk is ook dat je het HALS-element gebruikt, en niet constant in de brug-positie speelt..

even denken..
nee, dat is 't wel JP's basis lead sound is een Mesa achtige overdrive (kan ook 'n Lonestar zijn) met een (stereo) delay..

wat handig kan zijn, is toewijzen van 't pedaal van de GT-6 aan 'Delay level' of delay feedback; dat doet hij ook... daarmee kun je 'in' de solo wat herhalingen terugpakken.. aan't eind voeg je dan wat volume bij en krijg je 'n mooi ruimtelijk effect..

veel succes.. ! rest moet je met je vingers doen...

...en sparen voor zo'n JP model... ;)

iWishmaster
21 januari 2009, 09:13
Wow, uitgebreid verslag! Ik ga dit zelf ook maar eens proberen.

Ik gebruikte een mono digitale delay (ik vind de delay sound van petrucci altijd erg helder klinken, vandaar) en een compressie. Dan zorgen dat de de compressor, amp en gitaar output zo in verhouding staan dat je veel dynamiek overhoud in je aanslag. Bij een zachte aanslag moet het redelijk open klinken, terwijl bij hardere aanslag de compressie erbij komt als het ware.

schizo910
21 januari 2009, 09:55
Oeh ik ben geen enorm grote Petrucci fan, was dan ook bijna vergeten dat hij wel een erg mooie sound heeft binnen het genre... Was toch wel genieten die filmpjes! Hij wordt trouwens wel vadsig!

Nitefly7
21 januari 2009, 10:48
Oeh ik ben geen enorm grote Petrucci fan, was dan ook bijna vergeten dat hij wel een erg mooie sound heeft binnen het genre... Was toch wel genieten die filmpjes! Hij wordt trouwens wel vadsig!

hij was aan de fitness/gewichthef/bodybuild...

nu ziet 't er niet zo heel vadsig uit, maar heeft 'ie wel een soort Titatovenaar-baard.... :???:

schizo910
21 januari 2009, 10:59
hij was aan de fitness/gewichthef/bodybuild...

nu ziet 't er niet zo heel vadsig uit, maar heeft 'ie wel een soort Titatovenaar-baard.... :???:

Ja, hij heeft wel flinke armen maar ook zijn kop en pens is toch echt wat dikker. Ach, boeie... Hij speelt nog steeds als een tovenaar :D

Liquid_Metal
21 januari 2009, 14:55
Ik kan mezelf wel vinden in JP: speel progmetal en doe aan bodybuilding :P. Waarschijnlijk is 'ie, zoals we dat in 'vaktermen' noemen, aan het 'bulken' (net als ik a.t.m.). Dat wil zeggen meer eten dan je verbrandt (dus rond de 4000 kCal/dag, voor de leken) zodat je maximaal spiermassa op kan bouwen. En ja, daar wordt je vadsig van.

Het grootste geheim van John is inderdaad de double delay (en liefst over stereo). Ik gebruik 'm zelf ook over m'n lead-sounds en het maakt je sound mooi open. Zeker nu ik, sinds een paar dagen, dry/wet speel klinkt het echt super!

Volgens mij gebruikt John Petrucci naast z'n Mesa Mark IV geen bijzondere effecten. Gewoon een schone reverb en delay, moet goed komen!

iWishmaster
21 januari 2009, 19:01
Het grootste geheim van John is inderdaad de double delay (en liefst over stereo). Ik gebruik 'm zelf ook over m'n lead-sounds en het maakt je sound mooi open. Zeker nu ik, sinds een paar dagen, dry/wet speel klinkt het echt super!

Volgens mij gebruikt John Petrucci naast z'n Mesa Mark IV geen bijzondere effecten. Gewoon een schone reverb en delay, moet goed komen!

Een phaser over zijn clean sounds niet vergeten.

Nitefly7
21 januari 2009, 19:42
Volgens mij gebruikt John Petrucci naast z'n Mesa Mark IV geen bijzondere effecten. Gewoon een schone reverb en delay, moet goed komen!

*kuch*
http://johnpetrucci.com/images/gear/IMG_0798.jpg
*kuch*

z'n basis sound is niet ingewikkeld, maar z'n hele setup is best uitgebreid hoor....!

Liquid_Metal
21 januari 2009, 23:39
z'n basis sound is niet ingewikkeld, maar z'n hele setup is best uitgebreid hoor....!

Ok niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde z'n basis-sound. En in de solo uit het filmpje van de ts zijn het voornamelijk delay (double) en reverb. Uiteraard heeft 'ie ook phasers, chorussen, gates, compressors, etc. maar die spelen in deze solo-sound niet zo'n rol.