PDA

View Full Version : Bands uit Nederland? Who cares?



telecastermaster
13 maart 2003, 18:09
De krant van vandaag al gelezen?

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/popmuziek/reportages/artikelen/1047536165414.html

funlovinme
13 maart 2003, 19:38
The Golden Earring is anders best bekend in de USA, als in één van de vele series zoals Beverly Hills of Popular iemand in een Cadillac door California rijdt, klinkt 9 van de 10 keer 'Radar Love', op de feestjes 'Twilight Zone'.
Maar inderdaad, voor de rest moeten we niet een te grote bek hebben. Kane zal ons de eeuwige roem ook wel niet brengen.

savecracker85
13 maart 2003, 19:42
Op 2003-03-13 19:38, schreef funlovinme:
The Golden Earring is anders best bekend in de USA

heb je het hele artikel wel gelezen??

pimmetje
13 maart 2003, 20:51
Leuk artikel.
Ook fijn om te weten dat alle commerciele pogingen om de Nederlandse muziek verder te verzieken in 't buitenland niet echt gemerkt worden :grin:.

Neals
13 maart 2003, 23:22
neem me niet kwalijk, maar de meeste nederlandse pop muziek is ook bagger...

Ik bedoel, ik heb zelf nauwelijks cd's liggen van nederlandse bands.

vulvasonic
14 maart 2003, 09:46
Who needs the USA anyway??????

Ga naar Japan, of ga naar Zuid Amerika, of trek Europa rond. Zelfs in Australie staan ze open voor Nederlandse muziek.
Je kunt als Nederlandse band overal bekend worden, behalve in Noord Amerika (en Engeland).

Laat ze de schurft krijgen.

Ronald
14 maart 2003, 11:28
blijf als nederlandse band gewoon lekker in nederland :smile:

of anders gewoon schijt aan hebben dat je niet erg bekend word in het buitenland

telecastermaster
14 maart 2003, 13:42
Op 2003-03-14 09:46, schreef vulvasonic:
Ga naar Japan, of ga naar Zuid Amerika, of trek Europa rond. Zelfs in Australie staan ze open voor Nederlandse muziek.
Je kunt als Nederlandse band overal bekend worden, behalve in Noord Amerika (en Engeland).


Gewoon wereldberoemd worden in Albanie

:grin: :grin:

vulvasonic
14 maart 2003, 15:06
Op 2003-03-14 13:42, schreef telecastermaster:


Op 2003-03-14 09:46, schreef vulvasonic:
Ga naar Japan, of ga naar Zuid Amerika, of trek Europa rond. Zelfs in Australie staan ze open voor Nederlandse muziek.
Je kunt als Nederlandse band overal bekend worden, behalve in Noord Amerika (en Engeland).


Gewoon wereldberoemd worden in Albanie

:grin: :grin:


Ik heb met mijn band vorig jaar Afghanistan helemaal plat gespeelt
;]

alhambra
14 maart 2003, 15:18
Soort ratelband dus :grin: .

telecastermaster
14 maart 2003, 16:23
Ja, en nu ga je zeker op tournee in Iraq?

Butcher
14 maart 2003, 21:49
Op 2003-03-13 19:38, schreef funlovinme:
The Golden Earring is anders best bekend in de USA, als in één van de vele series zoals Beverly Hills of Popular iemand in een Cadillac door California rijdt, klinkt 9 van de 10 keer 'Radar Love', op de feestjes 'Twilight Zone'.
Maar inderdaad, voor de rest moeten we niet een te grote bek hebben. Kane zal ons de eeuwige roem ook wel niet brengen.


Je hebt net de enigste twee nummers van de Golden Earring genoemd. Een derde hit hebben ze in de USA niet.

Butcher
14 maart 2003, 21:49
Op 2003-03-14 09:46, schreef vulvasonic:
Who needs the USA anyway??????

Ga naar Japan, of ga naar Zuid Amerika, of trek Europa rond. Zelfs in Australie staan ze open voor Nederlandse muziek.
Je kunt als Nederlandse band overal bekend worden, behalve in Noord Amerika (en Engeland).

Laat ze de schurft krijgen.


Heb je Spinal Tap wel eens gezien?

Butcher
14 maart 2003, 22:27
Voor de in Nederland succesvolle bands: idd... So fuckin' What?! Anouk wilde niet een paar jaar touren. Wie denkt ze geodverdomme wel niet dat ze is? Dacht ze nou werkelijk dat je succes in de VS kan hebben zonder er voor te werken? En voor haar 10 anderen voor wie er geen werkvergunning nodig is. Wat Kane betreft, ze hebben al een Matchbox 20.

Hierbij komt dat de Industry volledig op z'n kop ligt. Sales zijn laag, interne conflicten in Sony en AOL/TimeWarner, KaZaA, congressional hearings over Broadband en de platenmij monopolies. Dan heb je dat gedoe over die wet dat een platencontract niets meer betekend dan dat je bij de platenmij in loondienst bent.

Platenmij's hebben in de jaren '90 een gigantische overinvestering gemaakt in teen-pop en hiphop/gangsta-bullshit, niemand vind het meer te beren, niemand koopt het, en nu zijn de historisch sowieso al conservatieve platenmij's bezig om hun geld terug te verdienen, zonder nieuwe contracten aan te bieden. Een Amerikaan krijgt vrijwel geen kans meer op een contract, waarom zou een Nederlander dat dan wel krijgen?

Voor de bandjes die in Austin spelen, laten we vooral niet vergeten dat die Amerikanen 's avonds ook weer naar huis gaan en 's Maandags weer op hun werk zitten...

Neals
15 maart 2003, 00:34
Als je nagaat dat een mariah curry 100 miljoen dollar krijgt om 5 cd's op te nemen, en als cd 2 bijvoorbeeld al flopt, dan worden de platenmaatschappijen angstig.

Zelf zou ik als ik over de landsgrenzen zou kijken ook de VS links laten liggen.

En verder er rekening mee houden dat je niet achterlijke bedragen hoeft te verdienen om door te kunnen gaan voor proffesioneel muzikant

pimmetje
15 maart 2003, 10:19
Mij maak je dat niet werkelijk wijs Neals. Als iemand naar je toe komt met een vehaal dat bijvoorbeeld op 't volgende neerkomt:
- 3 jaar keihard touren in de VS voor weinig.
- dan platencontract: 3 jaar 't vierdubbele van wat je hier krijgt voor 2 cd's.
- contract enigszins succesvol: verlenging met MINIMAAL dezelfde inkomsten.

Dan ga je toch denken of 't je misschien zou lukken. Naast de evt financiele baten ga je ook denken dat er een boel meer internationale roemd in de VS te behalen is. IJdelheid kennen we allemaal :grin:. Je gaat dan zelfs al plannen in de zin van: "Als 't maar half lukt, kan je misschien in Europa juist weer makkelijker aan de bak"... etc.

Zelfs als dat laatste pure onzin is... je gaat er echt wel anders over praten als 't plots een reele mogelijkheid is.

vulvasonic
15 maart 2003, 22:05
Tuurlijk.
Maar dan toch hoofdzakelijk voor de ervaring, om het een keer te hebben meegemaakt. Stiekem dromen over roem.

Maar serieus overwegen om te touren in Amerika uit financieel oogpunt? Lijkt me niet zo heel reeel.

Wist je trouwens dat de Amerikanen zelfs behoorlijk enthousiast kunnen worden over uit Nederland afkomstige bandjes?
Het is de Amerikaanse overheid die middels een aantal regeltjes en wetjes ervoor heeft gezorgd dat het voor niet Amerikaanse bands bijna onmogelijk wordt gemaakt om te MOGEN optreden!!!!

En wij hier in Nederland zijn zo gek om extra subsidies uit te keren aan zalen die bereid zijn Amerikaanse binnen te halen. En die subsidie gaat regelrecht naar de buitenlandse bands.

Neals
15 maart 2003, 22:28
'En verder er rekening mee houden dat je niet achterlijke bedragen hoeft te verdienen om door te kunnen gaan voor proffesioneel muzikant'

Als ik met mijn gitaartje op de kalverstraat dag in dag uit bij weer en wind ga zingen, en bak voor euro's in leg, en er me gitaar uithaal + kosten voor levensonderhoud zou ik theoretisch gezien op dat moment professioneel gitarist wezen...

Dat is wat ik met deze uitspraak bedoelde..

Profesioneel wil nix anders zeggen dan je eigen leven ermee onderhouden.
Dat je je dood werkt voordat je uberhaupt een greintje succes krijgt zul je dan ook voor lief moeten nemen..

Maar het is een lange weg naar de top..

funlovinme
15 maart 2003, 23:25
Het is gewoon ook zo dat Amerikanen veel minder over de grens kijken dan dat wij doen. Ze zijn gewoon veel minder geïnteresseerd in buitenlandse dingen, waaronder muziek. Een land dat het idee heeft zelf alles het beste te kunnen, The Greates Nation On Earth... daar moet je niet proberen tegenop te boksen, dat moet je lekker in z'n eigen vet laten gaarkoken. En dan in Europa genieten van al die dingen waar Amerika zich te goed voor voelt.

pimmetje
16 maart 2003, 11:45
Wat een gelul weer. Dat in Europa bij meerdere onderwerpen vaak gehoorde idee over (domme/arrogante/etc) Amerikanen, geeft dus aan dat wij ons ook beter voelen dan de Amerikanen.

Denk je nu echt dat Amerikaanse bands hier zo succesvol zijn omdat wij zo open voor ze staan? Dat komt eerder omdat ze snel onderdeel worden van een industrie die wereldwijd geld wil verdienen. Dat doen "wij" niet op dezelfde wijze met "onze" muzikanten.

Waarom kunnen Australische, Canadese en Britse bands en artiesten dan wel al die mogelijkheid krijgen? Waarom lukt 't wel in 't dance-circuit? Je hoort genoeg over Nederlandse DJ's die daar en in andere landen echt wel goed boeren.

Sorry hoor, maar 't is niet de schuld van de Amerikanen, maar de schuld van onze kneuterige manier van doen.

Ik denk juist dat wij hier met een enorm minderwaardigheidscomplex zitten. Daardoor gaan die lui die geld willen verdienen aan muziek een band meteen in een meer commercieel Amerikaans geluid transformeren (zie Kane of die slechtere vs-versie van Saturday Night). Dan is die band toch JUIST NIET meer beter te verkopen in 't land waar dat geluid vandaan komt? Dat sleutelen gaat nu echt te ver.

Wij roepen nu zo hard dat onze (muzikale en culturele) produkten zoveel beter zijn dan de hunne. Maar zodra we ze willen verkopen, kijken we in onze portemonnee en zeggen we laf dat we ze meer Amerikaans moeten maken. Dat moet je de Europese muziek-industrie aanrekenen, niet de Amerikanen.

burt
16 maart 2003, 13:48
De muziek industrie in het algemeen is de grote schuldige. Het is een systeem dat zichzelf in stand houdt. Een hele brok kapitaal aan het werk zichzelf in stand te houden. Jammer dat het gevolg is dat 90% (99%) van de mensen daardoor naar muziek moet luisteren die voor hun uitgekozen wordt, en dat 90% van de muzikanten financieel _TOTAAL NIET_ beoordeeld wordt op kwaliteit.

Harry
16 maart 2003, 14:51
Op 2003-03-14 21:49, schreef Butcher:


Op 2003-03-13 19:38, schreef funlovinme:
The Golden Earring is anders best bekend in de USA, als in één van de vele series zoals Beverly Hills of Popular iemand in een Cadillac door California rijdt, klinkt 9 van de 10 keer 'Radar Love', op de feestjes 'Twilight Zone'.
Maar inderdaad, voor de rest moeten we niet een te grote bek hebben. Kane zal ons de eeuwige roem ook wel niet brengen.


Je hebt net de enigste twee nummers van de Golden Earring genoemd. Een derde hit hebben ze in de USA niet.


'Devil made me do it' deed het ook leuk dacht ik, maar werd gebanned omdat het woord 'bullshit' in de tekst voorkwam.

Butcher
16 maart 2003, 16:04
Het lijkt alsof men denkt dat Amerikanen alles slikken van Amerikaanse muziek. Wrong.

Het klimaat in de VS beter is beter voor orginele bands, dwz een Amerikaan gaat naar optredens van lokale bands zoals men in Nederland naar de disco gaat. Dit houdt echter niet in dat alle bands goed zijn. Er zit zware bagger tussen, wat weer inhoudt dat ze een keuze kunnen maken, en deze keuze word weer gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Ben je een goede band, dan krijg je, als je veel optreed, een loyale fanbasis, wat opgemerkt word door een platenmij. Iedere band is zo begonnen.

En hier zit het probleem voor Nederlandse bands. Zonder 100% toewijding is het vrijwel onmogelijk om als Nederlandse band zijnde een lucratieve fan-basis te krijgen omdat Amerikanen deze bands simpelweg niet genoeg live horen.

"Ja maar," gaat het argument dan, "als we in Europa een CD uitbrengen kunnen we die ook in de VS uitbrengen, en dan komt hij op de radio blah blah blah." Hmm... Nee. Op de eerste plaats moet een CD in de VS alleen 500.000 stuks verkopen om de onkosten af te betalen. En die onkosten staan op rekening van de band. Als artiest zijnde krijg je trouwens $0,00 als je nummer op de radio komt, tenzij je het zelf geschreven hebt, en zelfs dan krijgt je publishing company op z'n minst 50%. Jou helft betaalt ook voor je manager (10-15%), je agent (10-15%), je advocaat (10-15%), plus alle ander onkosten.

Wat de radio betreft, daar kom je niet op. Dat lukt zelfs Amerikaanse bands niet. Een paar maanden geleden riep Sen. John McCain Broadband op het matje, een bedrijf dat ong. $700.000.000,= per jaar verdiend aan concert-promotie en eigenaar is van bijna alle radio-stations in de VS. Hij vroeg ze waarom er ongeveer 0.05% van alle muziek beschikbaar op de radio komt. Geen antwoord. Maar iedereen weet het antwoord, dus dat ga ik niet uitleggen.

Maar nu hebben we het meer over pop-muziek, de topic ging over rockbands. De gemiddelde Amerikaan vind pop ook niet te beren. Ze zien liever een of andere gast die over z'n gitaar loopt te zweten, en er zijn niet genoeg Nederlanders die dat doen in de VS.

funlovinme
16 maart 2003, 16:59
Op 2003-03-16 11:45, schreef pimmetje:
Wat een gelul weer. Dat in Europa bij meerdere onderwerpen vaak gehoorde idee over (domme/arrogante/etc) Amerikanen, geeft dus aan dat wij ons ook beter voelen dan de Amerikanen.

Denk je nu echt dat Amerikaanse bands hier zo succesvol zijn omdat wij zo open voor ze staan? Dat komt eerder omdat ze snel onderdeel worden van een industrie die wereldwijd geld wil verdienen. Dat doen "wij" niet op dezelfde wijze met "onze" muzikanten.

Waarom kunnen Australische, Canadese en Britse bands en artiesten dan wel al die mogelijkheid krijgen? Waarom lukt 't wel in 't dance-circuit? Je hoort genoeg over Nederlandse DJ's die daar en in andere landen echt wel goed boeren.

Sorry hoor, maar 't is niet de schuld van de Amerikanen, maar de schuld van onze kneuterige manier van doen.

Ik denk juist dat wij hier met een enorm minderwaardigheidscomplex zitten. Daardoor gaan die lui die geld willen verdienen aan muziek een band meteen in een meer commercieel Amerikaans geluid transformeren (zie Kane of die slechtere vs-versie van Saturday Night). Dan is die band toch JUIST NIET meer beter te verkopen in 't land waar dat geluid vandaan komt? Dat sleutelen gaat nu echt te ver.

Wij roepen nu zo hard dat onze (muzikale en culturele) produkten zoveel beter zijn dan de hunne. Maar zodra we ze willen verkopen, kijken we in onze portemonnee en zeggen we laf dat we ze meer Amerikaans moeten maken. Dat moet je de Europese muziek-industrie aanrekenen, niet de Amerikanen.



Je luistert niet naar wat ik zeg. Ik heb helemaal niet gezegd dat de Amerikanen bull-shit muziek maken en wij culturele hoogstandjes leveren. Maar een band als Kane zal daar minder snel aanslaan omdat er in de VS al heel veel is. Nederland heeft nou eenmaal een kleine capaciteit dus moet dat aangevuld worden door buitenlandse bands. En ik bedoel dus juist: we maken net zo'n kwaliteit of nét zo'n bull-shit als de Amerikanen, maar het is toch niet gek dat zij niet nog eens naast hun eigen muziek naar Nederlandse bands (die op hun beurt weer beïnvloed zijn door de Amerikanen) gaan luisteren? Er is nou eenmaal geen vraag naar, omdat ze alles zelf al in huis hebben. En het is zeker wel zo dat Amerikanen minder over de grens kijken dan wij Europeanen doen. Daarom zijn ze niet minder, dat is gewoon hun manier van doen. Dus ik reken het helemaal niemand aan, maar we moeten als Nederlanders niet doen alsof onze muziek minderwaardig is omdat het in Amerika niet aanslaat. Dat heeft dus niets met de kwaliteit te maken. En we moeten er dan gewoon lekker zelf van genieten.

funlovinme
16 maart 2003, 17:02
En ik roep helemaal niet dat wij betere produkten leveren dan de Amerikanen, want dat is nou eenmaal niet zo. Ok, Golden Earring is beter dan Britney Spears en het gemiddelde restaurant op de hoek is beter dan McDonalds, maar Metallica is beter dan Sita en Friends is beter dan Oppassen!!!. Ik ben dus niet anti-Amerikaans, als je dat soms dacht. Amerikanisme is zelfs een van m'n interesses.

pimmetje
16 maart 2003, 18:41
Sorry, funlovinme... maar ik vind 't onderstaande verhaaltje toch wel wat heel anders dan je hierboven neerzet.


Op 2003-03-15 23:25, schreef funlovinme:
Het is gewoon ook zo dat Amerikanen veel minder over de grens kijken dan dat wij doen. Ze zijn gewoon veel minder geïnteresseerd in buitenlandse dingen, waaronder muziek. Een land dat het idee heeft zelf alles het beste te kunnen, The Greates Nation On Earth... daar moet je niet proberen tegenop te boksen, dat moet je lekker in z'n eigen vet laten gaarkoken. En dan in Europa genieten van al die dingen waar Amerika zich te goed voor voelt.


Ik wil best aannemen dat je 't anders bedoelde, maar ik heb niet 't idee dat 't komt omdat ik zo rot heb gelezen. Vergelijk je twee verhalen nog maar 'ns.

Neals
16 maart 2003, 20:03
Bullshit doet het anders behoorlijk goed in de VS, als je nagaat dat shocking blue er ook een enorme hit heeft gehad, en onze uberexport product van halen word ook wel eens vergeten.

Butcher
16 maart 2003, 20:26
Op 2003-03-16 20:03, schreef Neals:
en onze uberexport product van halen word ook wel eens vergeten.


Van Halen kachelde op naar de States toen hij 8 was of zo. En hij is in de States, toen hij Nederland allang vergeten was, pas gitaar gaan spelen. Hij heeft echt geen zak met Nederlandse muziek te maken, en dat wil hij ook niet. En zelfs al hij wel representatief zou zijn voor Nederlandse muziek, dan heeft hij de volgende these bewezen: Je MOET in de States WONEN wil je iets bereiken.

geertenno
16 maart 2003, 20:31
uhm, laten we zeggen, Shocking Blue? Urban Dance Squad?

telecastermaster
16 maart 2003, 20:38
Butcher, je lijkt me erg deskundig over de muziekbusiness. Werk je toevallig voor een paltenmaatschappij of zoiets?

Butcher
16 maart 2003, 22:43
Nee, gelukkig niet. Zie het als volgt:

Ken je de tour T-shirts, met op de rug de datums? Is het je wel een opgevallen dat er na 10-15 optredens opeens een gat zit van 3 dagen of zoiets? Tijdens die drie dagen word er gefeest, op de ander 15 word er gewerkt. Met een band optredens doen of op tour gaan klinkt leuk, maar het is een beroep.

Als je de muziek-industrie bekijkt heeft maxinmaal 5% daadwerkelijk met muziek te maken, de rest is gewoon business. Hieruit volgt dat je, als pro-muzikant zijnde, volledig op de hoogte moet zijn van contracten en wetgevingen. Zelfs vanuit een practisch standpunt. Een agent zal je minder snel een contract aanbieden als hij/zij jou eerst moet uitleggen wat zijn/haar beroep inhoudt.

Een platenmaatschappij moet je zien als een investeringsbank. Je lenen je geld, zodat jij een CD kan opnemen, daarvoor de marketing
kunt doen, een videoclip kunt opnemen, de hele rataplan. Ze werken met economische groei, voorspelde winsten etc etc. Omdat zij de investeerders zijn, hebben ze ook ontzettend veel inbreng in wat jij als muzikant doet (A&R departement), en je hebt geen keus.

Precies weten hoe de industrie werkt is net zo essentieel als het in staat zijn om een nummer te schrijven.

Ik was trouwens 14 toen dit kwartje viel. Ik las de Led Zeppelin biografie "Hammer Of The Gods", en daarin las ik, and I quote: "By late 1977 the four young bluesmusicians were evolved into four young and highly succesful businessmen." Ik dacht bij mezelf: "Huh..? Businessmen..? Ik dacht dat het muzikanten waren..?" Toen ik op een gegeven moment erachter kwam dat muziek/gitaar het enigste was waarin ik talent had wist ik dat ik muziekrecht moest gaan bestuderen, wat ik gedaan heb in m'n vrij tijd. Ik zweer het je, het gaat je een hoop hoofdpijn voorkomen...

funlovinme
17 maart 2003, 21:53
Pimmetje, je hebt gelijk, sorry!!
Mijn schuld, het tweede verhaal is hoe ik het bedoelde, alleen kan ik soms ook wat chagrijniger uit de hoek komen. Bij deze de rectificatie. Je kunt uitstekend lezen.

pimmetje
18 maart 2003, 00:49
Fijn... ik was eigenlijk alweer rapporten van de basisschool aan 't opdiepen om 't te bewijzen :grin:.

Bowlie
29 maart 2003, 14:56
onn topic.

The scene of The lau is niet verkeerd.
Damer ook niet!