PDA

View Full Version : Groot prijsverschil



Mad mind
20 januari 2009, 10:08
Beste gitaarnetters,

ik ben aan het rondkijken om een gitaar te kopen (waarschijnlijk tele) en heb daarom naar 2 winkels in de buurt een mail gestuurd om de prijzen van 2 gitaren te vragen.
Het ging over de Fender Baja telecaster en de G&L tribute ASAT.
Wat mij opviel is het prijsverschil van de G&L in de beide winkels.
In de ene €550 en in de andere €640 (na korting, normaal kost hij daar €720)
Is dit echt mogenlijk dat een winkel in dezelfde regio zo'n verschillende prijzen heeft. of zou het gewoon een typfout zijn?
Eventuele ervaring met deze gitaren qua prijs zijn steeds welkom.
Ik vraag dit omdat het toch over een verschil van zo'n €100 gaat op een gitaar van om en bij de €600 en dat vind ik veel geld.

m.v.g.
Mad mind

Ibanez666
20 januari 2009, 10:11
Goed rondsnuffelen kan hele grote prijsverschillen en dus voordeel opleveren, niet vreemd of typefoutje dus denk ik. Misschien is hij elders nog wel goedkoper..

Mr Xen0
20 januari 2009, 10:36
Niet elke gitaar is identiek. ;]

Ibanez666
20 januari 2009, 10:58
Ik denk dat de ene ook adviesprijzen hanteert en daar dan korting op geeft en de ander gewoon de minimumprijs dat hij er voor wil hebben...

http://www.muziekmetropool.nl/online_bestellen_1073/Classic-player-Baja-telecaster.html (649)
http://www.muziekhandel.com/N_frame.html?http://www.muziekhandel.com/Fender_Baja_Telecaster_Blond_incl._gigbag__N_art_1 568.html (628 )
http://www.vriese.nl/pages/product_webshopcart.php?artikel_id=811&postback=1&artikelnummer=035-100113&aantal=1&categorie_id=4&subcategorie_id=0 (589)
http://www.feedback.nl/?b=0141502389&a= (609)

en de winnaar:
http://www.hetgitaarhuis.nl/showroom/nieuw.html (450!) (demo, but who cares+tas)

Mad mind
20 januari 2009, 13:28
Niet elke gitaar is identiek. ;]

Ok, maar om €100 euro meer neer te tellen voor een 'bijna' identieke gitaar vind ik wat veel. Het feit is dat de duurdere ook de winkel is waar ik lessen volg. Hierdoor voel ik mij een beetje moreel verplicht om daar een gitaar te kopen. Ze zeiden wel dat er voor leerlingen nog een speciale prijs gemaakt wordt, maarja. :confused: Dit zijn 2 winkels in de regio Antwerpen namelijk Groovemusic in Lier en Vanderheyden in Geel. Heeft iemand ervaring met 1 van deze, of beiden, winkels?

Mr.Fingers
20 januari 2009, 13:32
Vanderheyden zijn dikke afzetters, enorm duur (bijna hetzelfde als Piens (dag heren van Piens, als jullie dit meelezen: JA JULLIE ZIJN DUUR)). Met die winkel in Lier heb ik geen ervaring


P.S. Een jazzmaster is beter (zie sig ;))

Kim Wilson
20 januari 2009, 13:33
Lees dit verhaaltje maar eens door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118557

;)

Nielsje
20 januari 2009, 13:53
Lees dit verhaaltje maar eens door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118557

;)

Ja, maar dat loopt spaak bij de redenering van Wizz! Hier zijn ook Senior Members aan het over discussieren, en niet alleen Junior Members!


:D

Mad mind
20 januari 2009, 14:00
@Mr.Fingers: Een jazzmaster is ook wel een kanshebber. Maar ik kan niets zeggen voor ik er eens 1 getest heb. Dit is zo voor alle gitaren eigenlijk.
Maar als het wrs een jazzmaster word dan zal ik zeker contact opnemen. ;)

@Kim Wilson: Dat is misschien de reden waarom ze zo goedkoop zijn. Hoewel het gewoon aan Vanderheyden kan liggen, dat deze de gitaar gewoon duur verkopen.

Weet iemand nog een andere 'goede' winkel in de Kempen? Mr.Fingers? 8-)

Mr.Fingers
20 januari 2009, 14:02
Muziek&Visie (stijfselrui Antwerpen) is een dikke aanrader (wel vragen naar Jeroen, das de held op de gitaarafdeling), en verder is mijn thuis ook een aanrader :D


(je mag altijd eens langskomen om te testen/kopen ;) (wel eigen amp meepakken, ik heb alleen een bas-amp))

Mad mind
20 januari 2009, 14:06
Hιhι, bedankt voor de tips.
Kalmthout is wel een eindje rijden voor mij (verdorie ik moet eens werk maken van mijn rijbewijs) En als ik een amp koop is het bij de aankoop van een gitaar waarschijnlijk.;)
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.8-)

Kim Wilson
20 januari 2009, 14:07
@Kim Wilson: Dat is misschien de reden waarom ze zo goedkoop zijn. Hoewel het gewoon aan Vanderheyden kan liggen, dat deze de gitaar gewoon duur verkopen.


Vanderheyden zal waarschijnlijk de adviesprijs aanhouden. De andere die je noemt bieden hun spul waarschijnlijk aan voor de verkoopprijs (kan soms scherp zijn), en die uitschieter naar beneden zou maar zo een miskleun kunnen zijn.

Als iets ver onder de gemiddelde prijs wordt aangeboden, gaan bij mij normaal gesproken de alarmbellen wel rinkelen. Je kunt bijna overal een onderverdeling maken in adviesprijzen, verkoopprijzen en "speciale aanbiedingen" waarbij er 15 tot 20% van de prijs afgaat. En als zo'n speciale aanbieding slechts bij ιιn winkel geldt, ben ik er al wat huiverig voor.

Mad mind
20 januari 2009, 14:10
Juist daarom dat ik het eens op het forum vraag. Ze moesten maar eens proberen mij in't zak te zetten. ;)

Mr_Moustache
20 januari 2009, 14:23
Er zijn toch gewoon zaken die (te) duur zijn? De baja is in de uk rond de 450. Zelfs met de wisselkoers lijkt het wel alsof de muziekzaken in nederland gewoon steevast (te) duur zijn. Op een enkeling na dan, want er zijn ook nederlandse zaken die wel goede prijzen hebben. Hoe en waarom dat verschil komt weet ik niet; bedrijfsvoering, marges en schaal zullen waarschijnlijk allemaal een deel hiervan uitmaken.

Nu is te duur relatief; in een muziek zaak betaal je gewoon voor service. Advies, de gitaar daadwerkelijk kunnen uittesten, etc. Sommige mensen zijn bereid dit te betalen, andere niet. Ieder zo zn eigen ding.

Kim Wilson
20 januari 2009, 14:33
Een Baja kost rond de €650. Als ik een nieuwe zie voor €550, vraag ik me hard af waarom die zo goedkoop is.

Liquid_Metal
20 januari 2009, 14:44
Gewoon zeggen (en aantonen) dat ie ergens anders goedkoper is. Als de winkelier goed bij z'n hoofd is geeft ie de gitaar voor die prijs aan je mee. Beter iets minder winst dan helemaal geen winst lijkt me (of hij moet wachten op een andere koper). Heb ik ook gedaan bij mijn blackstar pedaal dat toen lokaal 180 euro kostte. Ik zei dat ie in Amsterdam voor 160 ging, dus kreeg m mee voor minder dan 180 (165 of 170 ofzo).

Kim Wilson
20 januari 2009, 15:02
Gewoon zeggen (en aantonen) dat ie ergens anders goedkoper is. Als de winkelier goed bij z'n hoofd is geeft ie de gitaar voor die prijs aan je mee. ...
Behalve als die prijs beneden inkoop is. Een winkelier gaat nooit ofte nimmer geld toeleggen.

Hendriks
20 januari 2009, 15:09
Een Baja kost rond de €650. Als ik een nieuwe zie voor €550, vraag ik me hard af waarom die zo goedkoop is.

Sommige winkeliers nemen genoegen met een mindere marge , deze zullen dan ook waarschijnlijk minder service verlenen (afstellen) , webshops kunnen natuurlijk altijd goedkoper , deze hebben geen dure shops ,maar een loods of een garagebox.
De Baja heb ik in de UK al gezien voor minder dan €400.

Liquid_Metal
20 januari 2009, 15:19
Behalve als die prijs beneden inkoop is. Een winkelier gaat nooit ofte nimmer geld toeleggen.

Uiteraard. Maar de meeste αndere winkels doen dat ook niet, dus je kunt er vanuit gaan dat op de laagste prijs nog steeds winst gemaakt wordt. Als dat niet zo is hoor je dat vanzelf. Maar wie niet waagt, die niet wint!

Mad mind
20 januari 2009, 17:41
Onder de aankoopprijs verkopen is zelfs wettelijk verboden, dit zijn dan dumpprijzen. Ik heb absoluut geen ervaring met beiden winkels. Het enige dat ik bij Groovemusic gekocht heb is een gitaarband. Bij Vanderheyden heb ik mijn akoestische gekocht (geweldige gitaar) dus kan ik niets zeggen over de survice. Iemand die dat wel kan? Of met een gedacht voor een andere gitaar buiten Baja of ASAT zijn ook steeds welkom.

Eko
20 januari 2009, 21:54
Soms hangt het er ook vanaf of een winkel verwacht in te moeten ruilen of niet. Er wordt dan wat marge gehouden om zoiets te kunnen doen.
Vaak komt het ook voor dat winkels het ,,pakket,, iets aanpassen om een verkoopprijs te laten varieren. Een originele gigbag of niet , een originele koffer of een gigbag. Je verzint het , het wordt gedaan.
Het verschil tussen Engeland en NL/B komt voor een heel groot deel door de prijsvariatie in het Engelse Pond. Dat is in korte tijd enorm gedaald. Prijzen worden daar verrekend van Euro naar Pond. Dat is voor Engelsen ongewijzigd , voor ons absoluut niet.
Een Hollandse winkel die Fender wil verkopen heeft te maken met een leverancier die ongeveer uit maakt wat je mag bestellen, voor welke prijs en voor wat je die zo ongeveer mag verkopen.

Anti
21 januari 2009, 09:11
Onder de aankoopprijs verkopen is zelfs wettelijk verboden, dit zijn dan dumpprijzen.
Mm, ik dacht nochtans dat er tijdens de koopjesperiode vaak kledij onder de aankoopprijs werd verkocht? Of is dat dan weer anders geregeld voor muziekinstrumenten?

edit:

Ja dus:


De wetgeving op de koopjes is enkel van toepassing op de kleinhandel in artikelen die modegebonden zijn (kleding, lederartikelen, fijnere lederwaren en schoenen).

Kim Wilson
21 januari 2009, 09:15
Onder de aankoopprijs verkopen is zelfs wettelijk verboden, dit zijn dan dumpprijzen. ...
Nou dan. Als iemand een gitaar aanbiedt voor een prijs die normaal gesproken onder inkoopsprijs ligt, zit daar duidelijk een luchtje aan.

almarvk
21 januari 2009, 09:18
En waar ga je dan vanuit. Dat de gitaar op illegale wijze is verkregen of tweedehands is? Dit komt wel erg vooringenomen over namelijk.

Zamalan
21 januari 2009, 09:22
En waar ga je dan vanuit. Dat de gitaar op illegale wijze is verkregen of tweedehands is? Dit komt wel erg vooringenomen over namelijk.

Als een gitaar aangeboden word onder de inkoopprijs van die gitaar wil dat dus zeggen dat de verkoper of illegaal bezig is of een lagere inkoopprijs heeft gekregen voor die gitaar. Dat laatste lijkt me alleen mogelijk als er een mankementje aan de gitaar is, of einde serie of iets dergelijks waardoor hij dus eigenlijk minder waard is.
Niet enkel gitaren uiteraard, alles dat ver onder het gemiddelde ligt qua prijs is verdacht.

Hendriks
21 januari 2009, 09:23
Of een Baja nou €650 kost of €450 kost , het blijft volgens mij een Baja , hoeven elkaar kwalitatief niets te ontlopen , die van €650 word waarschijnlijk wat netter afgeleverd (afgestelt).

Kim Wilson
21 januari 2009, 09:26
Of een Baja nou €650 kost of €450 kost , het blijft volgens mij een Baja , hoeven elkaar kwalitatief niets te ontlopen , die van €650 word waarschijnlijk wat netter afgeleverd (afgestelt).
Ja, vast wel. Een Baja die voor €450 wordt aangeboden, is waarschijnlijk een miskleun. Die prijs is namelijk veeeeel te laag. Dat kan gewoon niet.

Hendriks
21 januari 2009, 09:49
Sorry echt onzin, op een Baja die voor de adviesprijs word verkocht zit een flinke marge , deze is gerechtvaardig als hij in een nette winkel , met deskundig personeel en goede service word verkocht.
Een Baja of wat dan ook die je nu voor zeer lage prizen kunt kopen zijn kwalitatief absoluut nu minder , de verkopers van deze gitaren , accepteren een lagere winst en hebben veeeeel minder kosten.
Er zijn op dit moment een aantal topics over goedkoop aangeschafte Fenders en er is er niet 1 die klaagt over kwaliteit.

Mr_Moustache
21 januari 2009, 09:50
Want? Het kan ook gewoon zijn dat de muziekzaken gewoon teveel kosten moeten terugverdienen.

Of dat die zaak gewoon slimmer inkoopt. (parallel importeren, uit de uk, etc etc. Zoals eerder gezged, in de uk kan je een nieuwe voor +/- 400 halen!)

Ik denk dat je wel erg voorbarig bent wanneer je een "goedkope" gitaar zomaar afgschrijft, gewoon omdat het dan toch een "miskleun" is. Alle mensen in de UK spelen op slechte baja's ! :P

Nee, even geen gekheid: Ik heb het zelf meegemaakt met mijn gibson die uit de productie ging: Zelf gekocht toen ik dacht de prijs niet meer lager kon; en een maand later ging thomann ze verkopen voor nog eens 120 minder. Zoveel marge zit er dus op. De muziekzaken verkopen niet uit liefdadigheid, ook dat zijn bedrijven die winst proberen te maken. En het liefst nog zoveel mogelijk. Wanneer ze meer geld voor een gitaar kunnen vragen, zullen ze dat gewoon doen.

eit: ik reageer natuurlijk op kim.

Hendriks
21 januari 2009, 10:06
Kijk eens naar de autobranche , nu het even slechter gaat kun je ineens enorme kortingen krijgen , of zelfs een tweede auto er gratis bij , dit is bij de muziekinstrumenten handel echt niet anders.
Paar jaar geleden een nieuwe tv gekocht , nog geen half jaar later staat hetzelfde type voor bijna de helft bij de mediamarkt.

Kim Wilson
21 januari 2009, 10:51
Kijk eens naar de autobranche , nu het even slechter gaat kun je ineens enorme kortingen krijgen , of zelfs een tweede auto er gratis bij , dit is bij de muziekinstrumenten handel echt niet anders.
Paar jaar geleden een nieuwe tv gekocht , nog geen half jaar later staat hetzelfde type voor bijna de helft bij de mediamarkt.
Ja, maar een tv is dan al achterhaald. Een Baja niet.

En die €650 is niet een adviesprijs, maar een gangbare scherpe prijs.

Maar goed, als men overal €600 tot €650 vraagt voor die Baja, en er is ιιn die ze voor €450 aanbiedt, vraag ik me af hoe dat komt.

Kim Wilson
21 januari 2009, 10:53
Nee, even geen gekheid: Ik heb het zelf meegemaakt met mijn gibson die uit de productie ging.
Ja, uit productie, ja. Maar dat is wat anders. Daar moeten ze idd vanaf. De Baja is een nieuw, erg goed lopend model.

Hendriks
21 januari 2009, 11:12
We komen er vast niet uit , maar ik snap wel dat je het niet leuk vind dat de gitaar die waar jij €650 voor hebt betaald nu te koop is voor €450 of zelfs nog minder. Vergeet niet dat de gitaren voor ons nu zo goedkoopzijn in de UK , dat 400 pond nu 440 euro is maar een tijdje geleden was dat nog € 600.

Mad mind
21 januari 2009, 11:16
Allemaal zeer goede argumenten, je moet gewoon geluk hebben met alles.
Het enige wat je waarschijnlijk kan doen is ze testen en kijken of ze verschillen van klank, afwerking, etc.
Maar het zou dus kunnen dat de ene winkel gitaren inporteert uit de UK (goedkoper) en de andere uit een ander land (duurder).
Dus ik moet naar de leverancier vragen ofwat? Is deze uit de UK kan ik met een 'gerust' hart kopen, anders toch eens 2 keer nadenken?

Mr_Moustache
21 januari 2009, 12:30
Gewoon vasthouden en spelen is het devies.

BasHermus
21 januari 2009, 14:41
Inderdaad... gewoon eerst uitproberen.


Ik heb tot nu toe heel wat verschillende Baja Teles uitgeprobeerd, waarvan er ιιn heerlijk speelde en klonk, twee echt volkomen kut waren (bij ιιn zat de brug gewoon scheef gemonteerd), en de rest redelijk goed maar naar mijn smaak niet goed genoeg.
Ik heb toen geen relatie kunnen ontdekken tussen prijs en kwaliteit. Ze waren allemaal ongeveer even duur.
Die heerlijke heb ik helaas toen niet meegenomen, want twee dagen later was hij weg...

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Baja's, maar voor bijna alle instrumenten.

Ik zou me dus niet blindstaren op prijs. Als je een gitaar niet kunt uitproberen (of kosteloos terugsturen) zou ik hem niet kopen.

Mad mind
21 januari 2009, 15:53
Op papier kan het er allemaal wel goed uitzien, maar het moet klikken met de gitaar in kwestie. Maar mag/kan je gewoon een gitaarwinkel binnenstappen en zeggen: 'ik kom hier eens even wat gitaren testen' en weggaan zonder iets te kopen? Ik weet dat dit kan, maar ik voel me dan zo slecht dat ik iets koop. (Ik weet het, ik ben veel te goed voor deze wereld;))

Hendriks
21 januari 2009, 16:41
Op papier kan het er allemaal wel goed uitzien, maar het moet klikken met de gitaar in kwestie. Maar mag/kan je gewoon een gitaarwinkel binnenstappen en zeggen: 'ik kom hier eens even wat gitaren testen' en weggaan zonder iets te kopen? Ik weet dat dit kan, maar ik voel me dan zo slecht dat ik iets koop. (Ik weet het, ik ben veel te goed voor deze wereld;))

Je bent gewoon een nette vent . Zou ik ook niet doen ,in een winkel testen en dan vervolgens via internet bestellen.

Boyvs
21 januari 2009, 19:11
Ik had het ook, bij tonika music hadden ze de fender Am. strat voor 1250 euro.
En bij Apeldoorn Feedback was hij al voor 949 Euro.

dus ik had al tonika gevraagt , maar ze keken er zelf van op , zo goed koop? dat kan niet. Waars . weet hij het zelf ook wel . maar 300 euro verschil is wel te zot.

macwilliams
21 januari 2009, 19:20
Op papier kan het er allemaal wel goed uitzien, maar het moet klikken met de gitaar in kwestie. Maar mag/kan je gewoon een gitaarwinkel binnenstappen en zeggen: 'ik kom hier eens even wat gitaren testen' en weggaan zonder iets te kopen? Ik weet dat dit kan, maar ik voel me dan zo slecht dat ik iets koop. (Ik weet het, ik ben veel te goed voor deze wereld;))

Misschien ben ik gek of iets maar dat kan ik ook niet. Sterker nog ik haal eigenlijk het liefst alles in de buurt dat wanneer het stuk is ik een beroep kan doen op de uitstekende service. Misschien kost het me dan €200,- meer en is dit al 30% van de prijs maar zoals ik dus laatst een gitaar terugbracht na er een jaar, en er bijna de nieuwprijs voor terug kreeg...(ex btw)

Ik voel mij dus helemaal niet dom, genaaid of wat dan ook!

BasHermus
22 januari 2009, 10:57
En er geldt nog steeds wat ik eerst schreef...

Als je een (naar jouw gevoel fantastische) gitaar in een winkel heb geprobeerd, en daarna hetzelfde model ergens anders via internet besteld, loop je altijd het risico dat de gitaar die je krijgt heel anders is dan degene die je uitgeprobeerd had (kan overigens ook in positieve zin anders zijn).

ben vanhoof
22 januari 2009, 11:30
Buiten dat de afstelling van de gitaar anders is, zou het me zeeer sterk verbazen moesten er echt grote verschillen zitten tussen massaproductie gitaren zoals die fender als ze hetzelfde afgesteld zijn. Er zijn idd altijd wel b class instrumenten die om de 1 of andere reden afgekeurd zijn maar dan nog...

Service op gitaren vind ik ook zo'n vuil verkoperspraatje. Ken je iets van gitaren af, stel je ze toch zelf af zeker en zet je er toch zelf andere snaren op. Hetzelfde met garantie; een (degelijke) gitaar gaat echt niet plots 'stuk' gaan. En als er iets stuk zou gaan is dat in 95% van de gevallen gewoon een gitaar die gevallen is of iets gelijkaardigs.

Ik kan er wel inkomen dat je een gitaar koopt in de winkel waar je les volgt, en dat die winkel je daarom mss een soort van dwang oplegt. Ik heb net hetzelfde gedaan toen ik nog les volgde: Een jackson rr5 in de winkel waar ik les volgde gekocht voor 1250 incl koffer, terwijl hij in Engeland verdorie meer dan €200 minder koste. Bij nader inzien had ik ze veeel beter in de UK besteld.

Mad mind
22 januari 2009, 11:51
In het vervolg zal ik ook wel eens een gitaar (een fender Ri 52 ofzo ;)) in de UK bestellen. Maar omdat het over mijn eerste electrische gitaar gaat wil ik wel een degelijke uitleg krijgen, allerhande gitaarsoorten testen, versterkers testen, enz. Dus ik ga het waarschijnlijk in de gitaarwinkel waar ik lessen volg kopen. Ik ga wel zeggen dat ze in winkel X goedkoper zijn en vragen of ze aan deze prijs aankunnen. Zoniet vraag ik wel hoeveel ze van hun prijs kunnen afdoen voor een leerling. ;) Wie niet waagt niet wint zeg ik altijd.:seriousf:

hansies
22 januari 2009, 11:57
vanderheyden zijn dikke afzetters, enorm duur (bijna hetzelfde als piens (dag heren van piens, als jullie dit meelezen: Ja jullie zijn duur)). Met die winkel in lier heb ik geen ervaring


p.s. Een jazzmaster is beter (zie sig ;))

piens is zeer duur

BasHermus
22 januari 2009, 13:16
Buiten dat de afstelling van de gitaar anders is, zou het me zeeer sterk verbazen moesten er echt grote verschillen zitten tussen massaproductie gitaren zoals die fender als ze hetzelfde afgesteld zijn.

Dat is op zijn minst een beetje naief...

Zelfs bij massa-producten zoals gitaren komt er nog steeds redelijk veel (goedkoop) handwerk bij kijken, wat de consistentie niet ten goede komt. Ook worden de onderdelen bij goedkope (vaak wisselende) leveranciers ingekocht. Denk jij dat men iedere stemknop, condensator, of potmeter gaat controleren?
Bovendien is de kwaliteistcontrole op zijn best vluchtig (want tijd=geld).

Daarnaast zijn gitaren van hout, zodat (zelfs als je nog zo nauwkeurig zou produceren) er inherent verschillen zijn.
Dit verschil kan, als er een niet al te strenge kwaliteitscontrole is op het hout , er toe leiden dat de ene gitaar een top instrument is terwijl de andere eigenlijk alleen geschikt is voor de openhaard.


Daarom is het juist dat de kwaliteitsverschillen bij goedkope gitaren (waar er veeeeeel meer van geproduceerd worden) vaak groter zijn dan bij de duurdere varianten.