PDA

View Full Version : Laptop en software - advies gevraagd



dunnoaname
19 januari 2009, 23:14
Sinds enige tijd ben ik voorzichtig aan het experimenteren met recording. Ik heb een M-audio geluidskaart (wel een beetje raar, 2 in - 8 uit) geleend, een paar microfoons en een laptop in bezit.

Mijn laptop is nodig aan vervanging toe, en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe laptop die ook beter bruikbaar is voor opnamedoeleinden. De grote vraag is eigenlijk: is een Mac beter? Ik vind het wel toffe dingen, maar als het minder goed zou zijn voor opnemen zou dat voor mij een reden zijn om geen mac te kopen.

Daarnaast heb ik natuurlijk software nodig om op te nemen. Ik gebruik nu audacity, maar ben er niet bepaald kapot van; rommelige interface, veel vastlopers, beperkte mogelijkheden. Welke software is aan te raden voor iemand die bepaald niet van plan is een professionele studio te beginnen, maar wel leuke dingen wil kunnen maken?

Daarnaast vraag ik me af of ieder interface zowel op windows als mac draait?


Ik hoop dat jullie me bij (een aantal van) deze vragen kunnen adviseren, aangezien ik zelf een complete leek ben op dit gebied.:)

TIMBER
20 januari 2009, 11:27
Kijk hier even rond zou ik zeggen.. op al jou vragen zijn antwoorden in overvloed te vinden.

Suc6.

harrie-beton
20 januari 2009, 11:39
Wat is je budget en hoeveel ga je het gebruiken voor muziek?

- stay away from vista, als het erop staat: xp installeren!
- mac als platform en besturingssysteem is erg goed maar qua software niet beter dan xp. Ik kan niet voor je kiezen, de keuze tussen mac en windows moet je weloverwogen doen. Kies zelf, als je 100 mensen vraagt krijg je 100 verschillende adviezen.
- koop de snelste processor die je je kan veroorloven, minimaal 2,4 gigahertz dual core. Front Side bus groter dan 800 graag. 2 gig ram.
- meer geheugen dan 3 gig heeft geen zin als je xp 32 bits draait. de meeste audiosoftware gebruikt het ook niet trouwens.
- zeer geschikt is Adobe Audition versie 1.5 of hoger. Die is niet duur of kies de lichte versie van Cubase voor 150 euro.

Ik ben zelf fan van de nieuwe Samsung Laptop p560 van 750 euro. Gisteren in handen gehad (met XP) en werkt heerlijk.

dunnoaname
20 januari 2009, 13:56
Erg bedankt voor de hulp

Ik heb eens zitten zoeken, en momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Mac.
Ik heb een winkel gevonden waar ik een macbook 2.4 Ghz, duo-core, 2 GB geheugen voor 999 euro kan kopen. Dan kan ik gewoon direct aan de slag met garageband, waar ik al wat ervaring mee heb.
Op termijn komt er dan mischien een toneport, of een andere interface, en andere software. Voorlopig lijkt dit me een goede zet.

De reden dat ik niet zo happig ben op de samsung is het grotere formaat (wil de laptop toch ook naar de Uni meeslepen elke dag), en het feit dat ik dan met XP zou moeten gaan werken, wat toch een al wat ouder besturingssysteem is waar ik bovendien niet 100% blij van werd. Vista word ook door anderen afgeraden voor opname, dus dnek dat ik daar maar niet aan begin.

Ga wel eerst nog even rondvragen bij wat mensen met een mac wat hun ervaring is mbt beschikbaarheid van goedkope software en compatibiliteit met windows-gebruikers.

hole
20 januari 2009, 14:27
Software: Reaper (http://www.reaper.fm)

Meer waar voor je geld vind je nergens. (beta voor OS-X is er nu ook)

harrie-beton
20 januari 2009, 15:28
Ik kan me goed vinden in de keuze voor de mac, ze gaan jaren mee. 999 euro is een goede prijs, ik zou niet lager gaan qua 2,4 gigahertz.