PDA

View Full Version : MusicMan Luke gekocht en meteen een vraagje..



jutter
19 januari 2009, 22:26
Na jaren op strats en les pauls gespeelt te hebben, heb ik vandaag een
2ehands MM Luke gekocht. Volgens reviews wil je nooit meer wat anders; ik kan me er wel iets bij voorstellen;hij speelt als een droom! Nergens fretbuzz en toch een lekkere lage actie! Het is wel een oudje, ergens uit de jaren 90. Heeft nog de FloydRose...en 1 volumeknop en geen toneknop. Maar even een vraagje aan de MM bezitters: de imbussleutels zaten er niet bij, kun je de passende imbussleutels gewoon bij de bouwmarkt kopen? Gewoon die setjes bedoel ik.

Braindead
19 januari 2009, 22:38
De imbussleutels zijn gewoon van het normale formaat. De floyd is van Schaller en de top lock ook. Als je een serie imbussleutels koopt bij de bouwmarkt moet er in ieder geval 1 passende bij zitten :-) .

En natuurlijk nog gefeliciteerd met je onwijs vette aankoop. Musicman rules!

MarkV
19 januari 2009, 22:44
Normaal formaat? Soms niet hoor, dan heb je een US maat inbus nodig i.p.v. een europese maat inbus. Eentje uit zo'n setje past dan wel, maar niet helemaal top en dan draai je binnen de kortste keren dat ding kapot.

jutter
19 januari 2009, 22:45
De imbussleutels zijn gewoon van het normale formaat. De floyd is van Schaller en de top lock ook. Als je een serie imbussleutels koopt bij de bouwmarkt moet er in ieder geval 1 passende bij zitten :-) .

En natuurlijk nog gefeliciteerd met je onwijs vette aankoop. Musicman rules!

Thanks man! Ben er ook onwijs blij mee! Nog ff een vraag: hoe verstel je de pickups? Als ik aan de schroefjes draai gebeurt er niets met de hoogte van de pickups, alleen de schroefjes draai ik er dan uit....

jutter
19 januari 2009, 22:46
Normaal formaat? Soms niet hoor, dan heb je een US maat inbus nodig i.p.v. een europese maat inbus. Eentje uit zo'n setje past dan wel, maar niet helemaal top en dan draai je binnen de kortste keren dat ding kapot.

Hoe kom ik dan aan de juiste set?

MarkV
19 januari 2009, 22:50
Hoe kom ik dan aan de juiste set?

Ik weet niet of deze specifieke brug Europese of Amerikaanse inbus (hex keys) nodig heeft, maar je kan beide setjes gewoon in NL kopen: http://www.allekabels.nl/display.php?cat=99&group=46&gclid=CPinpoDOm5gCFYwH3godRQ5imw

De eerste set zijn Amerikaanse maten en de tweede europese.

jutter
20 januari 2009, 08:43
Thanks man! Ben er ook onwijs blij mee! Nog ff een vraag: hoe verstel je de pickups? Als ik aan de schroefjes draai gebeurt er niets met de hoogte van de pickups, alleen de schroefjes draai ik er dan uit....

Iemand een idee?

marc_o
20 januari 2009, 09:16
De pickups zullen direct mount zijn, oftewel, op het bodyhout geschroefd. Dat zullen de bouwers expres hebben gedaan voor een betere toonafname, maar daarmee zitten ze wel op een bepaalde hoogte. Mocht je ze hoger willen draaien, kan dat wel, maar dan moet je ze er eerst uitdraaien, elementje even optillen, 2 ronde veren over de schroefjes onder het element zetten en terugdraaien. Dan worden ze in hoogte verstelbaar, net als op een les Paul .

Ibanez666
20 januari 2009, 09:42
Normaal formaat? Soms niet hoor, dan heb je een US maat inbus nodig i.p.v. een europese maat inbus. Eentje uit zo'n setje past dan wel, maar niet helemaal top en dan draai je binnen de kortste keren dat ding kapot.


als hij iets te klein is, moet je hem gewoon een beetje schuin houden, werkt prima

LucaBrasi
20 januari 2009, 11:43
Wat de pickups betreft heeft Marc helemaal gelijk, ze zijn direct mounted. Ik was zo simpel om de imbussleutel van m'n eerste Luke kwijt te raken, had er ook een bij 'een bouwmarkt' gekocht, maar dat paste niet geweldig. Toen idd een amerikaanse via internet gekocht.

Succes en veel plezier ermee! Vind nog altijd de eerste serie Lukes zoals die van jou vetter klinken, maar ik ben geen fan van floyds..

Oja, heb je toevallig een foto van je Luke?:P

jutter
20 januari 2009, 12:20
Wat de pickups betreft heeft Marc helemaal gelijk, ze zijn direct mounted. Ik was zo simpel om de imbussleutel van m'n eerste Luke kwijt te raken, had er ook een bij 'een bouwmarkt' gekocht, maar dat paste niet geweldig. Toen idd een amerikaanse via internet gekocht.

Succes en veel plezier ermee! Vind nog altijd de eerste serie Lukes zoals die van jou vetter klinken, maar ik ben geen fan van floyds..

Oja, heb je toevallig een foto van je Luke?:P

Foto's zal ik binnenkort even plaatsen. Zal alvast verklappen dat hij een rode body heeft met een erg mooie neck! Heeft wel wat plectrumkrasjes maar dat mag de pret niet drukken. Het viel mij ook al op dat hij erg vet klinkt vooral de brughumbucker. EMG staat erom bekend dat ze steriel klinken maar dat vind ik van deze niet. Van Floyds ben ik ook niet zo gecharmeerd omdat de snaren verwisselen een tijdrovend en irritant klusje is; heeft iemand trouwens hier nog wat tips over? Op internet is er ook veel te vinden maar alle andere tips en ervaringen zijn welkom!!!

hole
20 januari 2009, 12:22
Hmmm een Luke

*jaloers*

ben benieuwd naar de feauteaux

Onmeunig Hans
20 januari 2009, 17:42
Mooi man, gefeliciteerd.
Enne ... schiet eens op met die plaatjes ;)

Hans

NB bij de betere ijzerwarenzaken hebben ze vaak ook wel de engelse maten inbussleutels

pannekoek
20 januari 2009, 18:08
oef... GAS aanval hierzo....

schiet eens op met die foto's :D

gefeliciteerd met je aankoop!

olaftheholy
20 januari 2009, 18:12
Foto's zal ik binnenkort even plaatsen. Zal alvast verklappen dat hij een rode body heeft met een erg mooie neck! Heeft wel wat plectrumkrasjes maar dat mag de pret niet drukken. Het viel mij ook al op dat hij erg vet klinkt vooral de brughumbucker. EMG staat erom bekend dat ze steriel klinken maar dat vind ik van deze niet. Van Floyds ben ik ook niet zo gecharmeerd omdat de snaren verwisselen een tijdrovend en irritant klusje is; heeft iemand trouwens hier nog wat tips over? Op internet is er ook veel te vinden maar alle andere tips en ervaringen zijn welkom!!!


Als ik alle snaren vervang op m'n Ibanez(met floydtype) druk ik voorzichtig twee halve houten wasknijpers onder de brug(schuine zijde naar boven) en zet ze vast met een stukje schilderstape, zo blijft de brug "level" met de body en zit je ook niet een halve eeuw te pielen om hem weer op stemming te krijgen..

jutter
20 januari 2009, 18:26
Als ik alle snaren vervang op m'n Ibanez(met floydtype) druk ik voorzichtig twee halve houten wasknijpers onder de brug(schuine zijde naar boven) en zet ze vast met een stukje schilderstape, zo blijft de brug "level" met de body en zit je ook niet een halve eeuw te pielen om hem weer op stemming te krijgen..

Zat ik ook al aan te denken; gewoon een blokje hout ertussen. Wat ik niet helemaal snap is wanneer je er niets tussen doet en gewoon de oude snaren eraf haalt dan zakt de brug right(?) en dan de nieuwe snaren erop dan moet de brug toch weer in dezelfde positie terugkomen? Met andere woorden; waarom de brug vastzetten voor het vervangen van de snaren?

jutter
20 januari 2009, 18:29
De foto's moet ik maken in daglicht dus dat zal niet eerder worden dan het weekend....klote, want ik wil het graag met jullie delen!;)

Braindead
20 januari 2009, 18:55
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk inderdaad. Je hebt inderdaad 2 maten. Ik heb zelf ooit een set(je) gekocht bij de GAMMA of Praxis en daar zaten 2 setjes in van zowel de europese als de amerikaanse maten. Vandaar dus dat ik zei dat je gewoon zo'n set kunt kopen. Ze moet wel goed passen anders draaie je het zo dol. Ga anders even naar je gitaar boer, die heeft er vast wat liggen voor je.

Braindead
20 januari 2009, 18:59
Ik vervang de snaren altijd gewoon 1 voor 1 en dan zijn wasknijpers echt nergens voor nodig. De Floyd gaat dan ietsje terug maar als je de nieruwe snaar er vervolgens opzet komt ie weer terug in positie. ! voor 1 is zowiezo De manier het te doen anders krijg je ook grote spanningsverschillen op je nek.

Qua pickups snap ik niet dat je die hoogte wilt verstellen. Als het goed is zijn die goed op hoogte vanuit de fabriek. Direct in de bpody gemonteerd is zowiezo beter qua geluidsoverbrenging dus ik zou daar niet aan gaan klooien, tenzij je er een goed passend houtje tussen zet maar dan nog.

En we wanne see some f^&%$ng pics


Zat ik ook al aan te denken; gewoon een blokje hout ertussen. Wat ik niet helemaal snap is wanneer je er niets tussen doet en gewoon de oude snaren eraf haalt dan zakt de brug right(?) en dan de nieuwe snaren erop dan moet de brug toch weer in dezelfde positie terugkomen? Met andere woorden; waarom de brug vastzetten voor het vervangen van de snaren?

groovieguitarguus
20 januari 2009, 20:24
Van Floyds ben ik ook niet zo gecharmeerd omdat de snaren verwisselen een tijdrovend en irritant klusje is; heeft iemand trouwens hier nog wat tips over? Op internet is er ook veel te vinden maar alle andere tips en ervaringen zijn welkom!!!

Allereerst... gebruik idd goeie imbus sleutels. Las ook al de optie, beetje schuin houden van de imbus NIET DOEN. Vroeg of laat heeft je inbus in je Floyd ronde hoeken. Ben je verder van huis.

Zelf doe ik er bij mijn Floyd Roses nooit een blokje hout o.i.d. tussen.
Je stemt de boel in eerste instantie toch heel grof. Snaren uitrekken weer grof stemmen. Op dat moment moet de brug wel weer vrij stabiel staan.

Tip 1: Eerst heel goed oprekken van de snaren. Finetuners terugdraaien naar de begin stand. Boel goed stemmen... even spelen... stemmen. Dan pas de Locking nut dicht.

Tip 2: Hou wat extra snaar op je stemmechaniek. Als je snaar breekt (98% kans bij de brug), snaar speling geven weer inklemmen in de brug en gaan.
Ben je weer snel 'speelklaar' tijdens b.v. een optreden. En de snaar is al opgerekt en ingespeeld.

Veel succes met je Luke... gave plank! Zet je elementen niet te hoog!!!

jutter
20 januari 2009, 22:45
Allereerst... gebruik idd goeie imbus sleutels. Las ook al de optie, beetje schuin houden van de imbus NIET DOEN. Vroeg of laat heeft je inbus in je Floyd ronde hoeken. Ben je verder van huis.
Heb vanavond passende imbussleutels gekocht bij de Praxis;gewoon Europese maat!

Zelf doe ik er bij mijn Floyd Roses nooit een blokje hout o.i.d. tussen.
Je stemt de boel in eerste instantie toch heel grof. Snaren uitrekken weer grof stemmen. Op dat moment moet de brug wel weer vrij stabiel staan.Haal je eerst alle oude snaren eraf?

``````````````````````````````````

groovieguitarguus
20 januari 2009, 22:57
``````````````````````````````````

Yes... Tremelo hendel erop. De boel naar beneden drukken. Inbussen allemaal los draaien (terwijl ik de handel ingedrukt hou) snaren los halen en heeeeeeel voorzichtig handel loslaten. Doe je dit niet, schiet de tremelo naar achter met als gevolg een put in je body!!!
Soms druk ik de Tremelo in en knip met een kniptang de snaren door en haal ze later los uit de brug.
Het wil wel eens dat de zwarte vierkante blokjes erg strak zitten (waardoor een snaar klem blijft zitten, of je de nieuwe snaar er niet tussen krijgt).
Kan je voorzichtig met een kleine schroevendraaier uit de tremelo wurmen en de zijkanten ligt opschuren. Nieuwe blokjes zijn ook verkrijgbaar (Niet duur b.v. Vox Humana)
Succes!!!

jutter
20 januari 2009, 23:05
Yes... Tremelo hendel erop. De boel naar beneden drukken. Inbussen allemaal los draaien (terwijl ik de handel ingedrukt hou) snaren los halen en heeeeeeel voorzichtig handel loslaten. Doe je dit niet, schiet de tremelo naar achter met als gevolg een put in je body!!!
Soms druk ik de Tremelo in en knip met een kniptang de snaren door en haal ze later los uit de brug.
Het wil wel eens dat de zwarte vierkante blokjes erg strak zitten (waardoor een snaar klem blijft zitten, of je de nieuwe snaar er niet tussen krijgt).
Kan je voorzichtig met een kleine schroevendraaier uit de tremelo wurmen en de zijkanten ligt opschuren. Nieuwe blokjes zijn ook verkrijgbaar (Niet duur b.v. Vox Humana)
Succes!!!

Bedankt voor je tips/hulp! Ik heb al heel wat gitaren gehad maar deze MM Luke is echt super! Speelt als een (natte) droom!!!!!!!! Is echt breed inzetbaar! Ik ben er blij mee.:dance:

groovieguitarguus
20 januari 2009, 23:11
Bedankt voor je tips/hulp! Ik heb al heel wat gitaren gehad maar deze MM Luke is echt super! Speelt als een (natte) droom!!!!!!!! Is echt breed inzetbaar! Ik ben er blij mee.:dance:

Super gitaar toch... (ik ben de trotse bezitter van enkele voorgangers van de Luke... Valley Arts ;-) ook top!!!

Oja... als je een andere snaardikte gaat gebruiken, is het wel flink afstellen met een Floyd Rose!!!

Have fun... maar dat gaat lukken!!!