PDA

View Full Version : the heritage 535 of gibson memphis ES335



a.c.
19 januari 2009, 21:42
Ik speelde onlangs op een bosje gibson custom shops die eigenlijk allemaal ronduit fantastisch eruit zagen, klonken en speelden. Alleen zijn ze vreselijk duur en zie ik ze eigenlijk niet tweedehands. Waarschijnlijk doorsparen dus....
Heeft iemand ervaring met the heritage 535's? hoe komt het toch dat die gitaren zoveel tweedehands op de markt zijn in vergelijking met gibbies?

Mr.Bluesbreaker
19 januari 2009, 22:00
Ik kan je niet direct antwoord op je vraag geven, maar:
Op elke Heritage die ik speelde, was de afwerking en bespeelbaarheid heel best in orde.
Mijn (even dure?) Les Paul Standard heb ik als onwetende 18 jarige gekocht, en is misschien net de helft van zijn geld waard. Matig fretwerk, hele slechte lak die erop zit en afbladert, over de dikte nog maar te zwijgen. Ik zou hem meteen inruilen tegen een Heritage Les Paul.
Het afwerkingsniveau van de non - CS Gibson is voor dat geld, helemaal tov. Heritage mij veel te schommelend.

Ja, als ik de poen voor een CS Gibson had zou ik het ook wel weten.

groovieguitarguus
20 januari 2009, 20:32
Volgens mij valt het wel mee hoeveel The Heritage gitaren te koop worden aangeboden.
Kijk eens naar Gibson Les Pauls.... In de afgelopen jaren hebben veel mensen voor een The Heritage gekozen. En ook wel weer eens op uitgekeken.
De 535 is denk ik het meest populaire model.
Ik heb al meer dan 20 jaar een The Heritage 535. Echt een top gitaar.
Destijds waren ze alleen met Shaller humbuckers uitgerust. Zitten nu Seymour Duncan '59 op.
Na 20 jaar, ziet de gitaar er nog steeds super uit. Ben wel zuinig uiteraard.
Populariteit van een The Heritage is vaak wat minder. Men 'valt' voornamelijk over de 'Headstock'. Okay, niet super fraai. Maar daarentegen de rest van de gitaar wel.
Staan vaak interessante aanbiedingen op eBay.
http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3308/gearpics/view-mainphoto.jpg

Brewskie
20 januari 2009, 20:40
Men 'valt' voornamelijk over de 'Headstock'. Okay, niet super fraai. Maar daarentegen de rest van de gitaar wel.
http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3308/gearpics/view-mainphoto.jpg

Ja, die mening heb ik over die headstock. Veel te klein in verhouding tot de body.

Eko
20 januari 2009, 21:59
Ik denk dat het ook meespeelt dat een hoop mensen uiteindelijk hun droomgitaar willen kopen. Een originele ES 335 i.p.v. een Heritage.
Zoiets heb ik zelf ook. Heel langzaam heb ik nu thuis staan waar ik jaren van zei: ooit koop ik het. Hoe goed de voorgaande instrumenten ook waren.

almarvk
21 januari 2009, 08:15
Peter_Heijen heeft toch een Heritage? Ik hoor er alleen maar erg goede verhalen over dat merk!

EuroCinema
21 januari 2009, 10:12
Ik heb ook een Heritage 535. Ik heb elke 335-achtige die ik kon vinden getest, van budget tot duur, en de Heritage gitaren sprongen er voor mij uit qua sound en feel. De headstock of het "de echte" effect doen me niet zoveel. Ik heb al jaren ook een "echte" Gibson Les Paul, maar ik vind dat die merknaam veel van z'n magie is kwijtgeraakt. Ik wil een gitaar die speelt en klinkt als die beroemde gitaren, niet 1 die er alleen maar zo uitziet.
Daarnaast heb ik dvd's waarop twee van m'n absolute gitaarhelden, Rodney Jones en Eric Krasno, op H535s spelen dus voor mij heeft dit merk ook los van de Gibson geschiedenis zeker wat "mojo".
Hoe dan ook, ik heb hem nu denk ik een halfjaar en word er alleen maar blijer mee. Hij was afgesteld voor dunnere snaren dan ik gebruik, dus dat moest aangepast worden. Nu dat gebeurd is, speelt-ie als een zonnetje en raak ik m'n andere gitaren nog nauwelijks aan. Tenzij je in je buik voelt dat je stiekem gewoon echt liever een Gibson headstock wilt zien, zou ik voor de 535 gaan.

M Kactus
21 januari 2009, 10:30
Voor hoeveel gaat zo'n Heritage 535 tweedehands zoal ? Ik een beetje rond, maar ben er nog geen tegengekomen...

BasHermus
21 januari 2009, 11:58
Al enige jaren de gelukkige eigenaar van een Heritage 535 (met SD Seth Lover pickups).
Zelf als ik het geld over had voor een Gibson CS, zou ik voor de Heritage gaan.

En het is echt een fantastisch spelend en klinkend instrument.
De reactie van een vriend van me (die zelf een '72 Gibson Goldtop heeft, en een '74 Strat) was:"Dit is misschien een beetje teveel gitaar voor me..."

De belangrijkste vergelijking met een ES335 is die van mijn gitaarleraar destijds (die heeft een '68 ES35), en ik vond de mijn (maar dat is natuurlijk subjectief) beter klinken.
Meer definitie, maar toch ook meer warmte.

Als je echt overweegt om er één aan te schaffen, zou ik dat direct via van der Haar doen.
Ze kunnen hem namelijk (bijna) volledig naar je wensen customizen.

Tip: Een goede manier om hem goedkoper te krijgen is vervangen van de houten pickguard (die ik sowieso lelijk vind) door een plastic variant. Scheelt meer dan 100 euro...

Zeker met de huidige lage $ zou je een nieuwe voor onder 1500 euro moeten kunnen krijgen (die van mij was destijds 1600, maar toen stond de Dollar hoger, en de mijne heeft block inlays, en extra bindingen op de kop).

groovieguitarguus
21 januari 2009, 19:38
@BasHermus... Pictures???

Het hele punt met een The Heritage is het imago.
Wat ik al eerder aangaf... hij bevalt me al heel lang goed. Na jaren minder te hebben bespeeld, is ie weer in ere hersteld.
2e hands doen ze ongeveer 1200,-

peter_heijnen
22 januari 2009, 09:27
peter_heijnen heeft toch een Heritage?
Ja ik heb ook een Heritage maar dan wel met laminaat ipv grind, en bij mij Joe Bardens ipv de Schallers.
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/H535.jpg
En ik heb ook een Heritage Les Paul! :)

BasHermus
22 januari 2009, 10:50
Op verzoek.

Zoiets dus:

http://img373.imageshack.us/img373/7676/h535kleinqa9.jpg

En zoals gewoonlijk doet zo'n foto de schoonheid van het hout heel weinig recht...

EuroCinema
22 januari 2009, 11:14
Hier de mijne in actie, vorige week...
http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/IMG_8770.jpg

groovieguitarguus
22 januari 2009, 20:27
Heren... Gave foto's

@ Peter...: Die zie je niet vaak... Met Laminaat uitgevoerd ;-). Hoe oud is die The Heritage van jou? Met die schakelaars heb ik ze verder nooit meer gezien.
Mijn Heritaga dateert van 1989. Gekocht bij Dirk de Witte in Amsterdam.
Ondertussen uitgevoerd met Seymour Duncan's '59...
En... ondertussen ook verkrijgbaar op vlonderhout.

http://img399.imageshack.us/img399/295/img8873mk9.jpg

EuroCinema
22 januari 2009, 20:48
Laat iedereen maar zaniken over die headstock, als ik dit topic zo doorkijk vind ik het gewoon supermooie gitaren!:rockon:

Brewskie
22 januari 2009, 21:24
Laat iedereen maar zaniken over die headstock, als ik dit topic zo doorkijk vind ik het gewoon supermooie gitaren!:rockon:

Uhh. Ik wil even terugkomen op mijn eigen gezanik tav de headstock. Ik heb er vandaag 1 in mijn handen gehad. Ik neem alles terug. :satisfie: Het ziet er prima uit. Ik zou me hier niet voor schamen. Erg mooie gitaar. Hij hing bij Dijkman in Alkmaar. Wel een beetje een winkeldochter, denk ik, want de frets waren uitgeslagen en zag er nogal uitgeprobeerd uit. Wel mooi in Tabacco burst. Binnenkort ga ik net als EuroCinema eens wat Thinlines vergelijken. Want ik zie mezelf ook nog wel een Ibanez Artcore kopen. Hebben jullie overigens de special over de Gibson ES-335 gelezen in editie Nr. 214 Januari 09 van het magazine "Gitarist"? Er staat ook nog een review van de ES-339 in.

groovieguitarguus
22 januari 2009, 23:24
Ik heb bijna de neiging om een nieuwe Topic te openen...
'Post je The Heritage'!
Wat betreft de kwaliteit. 2 jaar terug was ik nog bij Double-D in Rijssen (las vandaag op het Forum dat Dick Dijkman gestopt is met de winkel en alleen nog maar bouw en onderhoud van gitaren doet).
Deze vakman beaamde de kwaliteit t.o.v. Gibson. Veel waar voor je geld. Eigenlijk de kwaliteit van een Gibson Customshop.

Moet hier wel bekennen dat ik laatst een te gekke Gibson Les Paul heb gekocht... mede door het imago! Wel een collectors item... ;-)

peter_heijnen
23 januari 2009, 09:04
@ Peter...: Die zie je niet vaak... Met Laminaat uitgevoerd ;-). Hoe oud is die The Heritage van jou? Met die schakelaars heb ik ze verder nooit meer gezien.
Haha vlonderhout, het geheim van stradivarius eindelijk ontsluierd :). De mijne is uit '88 heb ik zojuist gechecked (http://www.heritageguitar.com/DateHeritage.htm).

Ik heb de mijne ooit tweedehands voor relatief weinig gekocht bij staffhorst in utrecht, het ding was wat gehavend door geexperimenteer van de vorige eigenaar. Die extra schakelaars heb ik ook nooit gezien verder, volgens mij is dat niet origineel. Ik heb de twee die in de mijne zaten laten vervangen door driestanden switches die de spoelen van de elementen in serie, paralel of singlecoil kunnen schakelen. Er zat in mijn gitaar ook nog een derde gat maar dat was vóór mijn tijd ook alweer opgevuld.

Brewskie
23 januari 2009, 12:23
Ik heb bijna de neiging om een nieuwe Topic te openen...
'Post je The Heritage'!
Wat betreft de kwaliteit. 2 jaar terug was ik nog bij Double-D in Rijssen (las vandaag op het Forum dat Dick Dijkman gestopt is met de winkel en alleen nog maar bouw en onderhoud van gitaren doet).
Deze vakman beaamde de kwaliteit t.o.v. Gibson. Veel waar voor je geld. Eigenlijk de kwaliteit van een Gibson Customshop.

Moet hier wel bekennen dat ik laatst een te gekke Gibson Les Paul heb gekocht... mede door het imago! Wel een collectors item... ;-)

Ik zou je neiging graag willen aanmoedigen; Wat mij betreft wordt er een topic geopend "post je Heritage H535".

barno
23 januari 2009, 13:07
at eurocinema: naast mooie heritage ook stijlvol pak hoor

headstock: heritage hstock zit theoretisch zelfs beter in mekaar als die uitlopende gibsonvorm. waardoor snaren een rechte lijn maken. Dat ie te klein zou ogen: da's omdat mensen (begrijpelijk) enkel Gibson headstock nemen als vergelijkingspunt en blueprint. Ik vind Heritage er top uitzien, overall. Ik had alleen gekozen om niet alle headstocks zwart te maken om toch wat onderscheid te maken met gibsons.

future2future
23 januari 2009, 13:38
Ik heb ook een H535, een zwarte met SD '59 uit 2006 ofzo. Echt te gek ding, heb er heel veel plezier van en is redelijk goedkoop in aanschaf

BasHermus
23 januari 2009, 17:14
Ik had alleen gekozen om niet alle headstocks zwart te maken om toch wat onderscheid te maken met gibsons.

Als je er één door hen laat bouwen, kun hem ook zonder zwarte headstock krijgen (zie het Roy Clark model bijvoorbeeld).

frekie
23 januari 2009, 19:09
Laatst een optreden gezien van een lokaal bandje hier in 't dorp. De gitarist had een Heritage LP op een dacht ik Carvin amp. Het mooiste LP geluid wat ik in lange tijd heb gehoord.

Brewskie
23 januari 2009, 20:32
Ik heb ook een H535, een zwarte met SD '59 uit 2006 ofzo. Echt te gek ding, heb er heel veel plezier van en is redelijk goedkoop in aanschaf

Ik dacht 'm even te bewonderen op je myspace, maar ik zie alleen maar 'Haar' en 'Hook' en 1 Custom Gibson.

Brewskie
23 januari 2009, 20:36
Als je er één door hen laat bouwen, kun hem ook zonder zwarte headstock krijgen (zie het Roy Clark model bijvoorbeeld).

Huh ? Deze Roy Clark heeft gewoon een zwarte headstock. Zijn er meer van ?
http://www.guitars.net/royclark.jpg

BasHermus
23 januari 2009, 21:16
Deze (http://www.heritageguitar.com/Thumbs/pages/Roy%20Clark%20CNSB.htm) op hun website heeft toch echt geen zwarte headstock...

future2future
23 januari 2009, 23:10
Ik dacht 'm even te bewonderen op je myspace, maar ik zie alleen maar 'Haar' en 'Hook' en 1 Custom Gibson.

http://a523.ac-images.myspacecdn.com/images01/12/l_8b68b646e09578a4fca54b195eca240a.jpg

Heb nog wat betere foto's, die zal ik ook nog ff posten

groovieguitarguus
24 januari 2009, 01:01
Van Peter Heijnen
Ik heb de mijne ooit tweedehands voor relatief weinig gekocht bij staffhorst in utrecht, het ding was wat gehavend door geexperimenteer van de vorige eigenaar. Die extra schakelaars heb ik ook nooit gezien verder, volgens mij is dat niet origineel. Ik heb de twee die in de mijne zaten laten vervangen door driestanden switches die de spoelen van de elementen in serie, paralel of singlecoil kunnen schakelen. Er zat in mijn gitaar ook nog een derde gat maar dat was vóór mijn tijd ook alweer opgevuld.

Hoi Peter, de drie schakelaars zijn bij mij ABSOLUUT origineel.
Als ik zo kijk, heeft het bij jou gitaar ook ooit zo gezeten. Mede gezien bouwjaar 88 dat dicht bij de mijne licht (Serienr. E 16301).
http://img175.imageshack.us/img175/3844/img8875yq1.jpg
Het werkt als volgt:
- De onderste 2 pots zijn master tone links en master volume rechts
- De 3 mini schakelaars - van links naar rechts: coilsplit brug element / 'Vari-phase aan/uit / coilsplit brug element
- Regelaar Vari-I phase
- 3 standen schakelaar
Met de Vari-I phase kan je een heel dun 'funky' sound creëren. Dit maakt deze uitvoering super veelzijdig. Mede door de coilsplit.

Enkele jaren geleden heeft iemand de gitaar uit de koffer laten vallen... (...grrrrrrrr). Kapotte schakelaars en gekraste top.
Top is opnieuw gespoten (alleen blanke laklaag) door Dick Dijkman.
Deze belde mij dat het instaleren van de nieuwe minischakelaars niet wilde lukken.
Ik heb de boel opgehaald en na een halve zaterdag pielen zaten de schakelaars op de juiste positie. Dit m.b.v. ijzerdraadjes en veel geduld.
Denk dat dit mede de reden is dat 'Vari-I phase' en Coilsplit niet meer op deze manier werden uitgevoerd.

EuroCinema
24 januari 2009, 10:27
at eurocinema: naast mooie heritage ook stijlvol pak hoor

Dank u! Moet zeggen dat Michael (future2fure) z'n combi-met-vestje er ook wel erg cool uitziet :)

peter_heijnen
24 januari 2009, 10:35
Hoi Peter, de drie schakelaars zijn bij mij ABSOLUUT origineel.
Als ik zo kijk, heeft het bij jou gitaar ook ooit zo gezeten. Mede gezien bouwjaar 88 dat dicht bij de mijne licht (Serienr. E 16301).

Nu je het zegt, ik kende de variphase alleen met die draaiswitch als op bijv de es355 van gibson. Heb je toevallig nog het aansluitschema ervan, ik vind het eigenlijk wel heel interessant.

Btw, die 535 van jou is echt een plaatje!

a.c.
24 januari 2009, 12:11
heritage zijn inderdaad erg mooi. Alleen, als ik het goed heb zijn nieuwprijzen inmiddels 1800 tot 2000 euro. Dat verschilt wel erg weinig van een nieuwe een gibson dot.
ik ga volgende week eens zelf uitvinden of heritage echt beter is dan gibson. ben benieuwd.

Brewskie
24 januari 2009, 12:13
Btw, die 535 van jou is echt een plaatje!


Ik heb 'm zelfs als bureaublad :)

EuroCinema
24 januari 2009, 13:38
heritage zijn inderdaad erg mooi. Alleen, als ik het goed heb zijn nieuwprijzen inmiddels 1800 tot 2000 euro. Dat verschilt wel erg weinig van een nieuwe een gibson dot.
ik ga volgende week eens zelf uitvinden of heritage echt beter is dan gibson. ben benieuwd.

Klopt, maar naar mijn mening zijn de Heritages van die prijs vergelijkbaar met de Gibsons in een fors hogere prijsklasse. Maar ga het vooral zelf testen natuurlijk!

groovieguitarguus
24 januari 2009, 23:27
Ik heb 'm zelfs als bureaublad :)

Ik ben vereerd.... ;-)

Super dat je je mening over een The Heritage zo snel hebt bijgesteld!!!

groovieguitarguus
24 januari 2009, 23:33
Nu je het zegt, ik kende de variphase alleen met die draaiswitch als op bijv de es355 van gibson. Heb je toevallig nog het aansluitschema ervan, ik vind het eigenlijk wel heel interessant.

Btw, die 535 van jou is echt een plaatje!

Hoi Peter, Bedankt voor je reactie... maar... jou 535 mag er ook zeker zijn!

Ik heb zelf geen schema. Heb nog wel de oude 3 minischakelaars die destijds gesneuveld zijn. Daar kan je voor een deel nog de bedrading aan herleiden.
Maar is echt een enorme K-klus om de minischakelaars door de gaatjes heen te frummelen.
De Var-I Phase werkt trouwens alleen op de brug humbucker.
Samen met het brugelement als Single-coil geschakeld een te gekke funky sound.

P.s. zag ook dat de vorige eigenaar van jou 535 de positie van potmeter en 3-standen schakelaar heeft omgewisseld.

peter_heijnen
26 januari 2009, 17:16
P.s. zag ook dat de vorige eigenaar van jou 535 de positie van potmeter en 3-standen schakelaar heeft omgewisseld.
Jezus nu je het zegt, ook dat was me nooit opgevallen....

Marc Oblivian
27 januari 2009, 09:50
Ik heb bijna de neiging om een nieuwe Topic te openen...
'Post je The Heritage'!




Ik zou het niet erg vinden. Kan ik die van mij ook eens posten. Is alleen geen 535, maar een 157 (Les Paul custom dus).
Zit er aan te denken om er een witte Heritage custom bij te nemen (heb nu een zwarte), maar dat zal dan wel speciaal (bij Haar) moeten worden besteld, want ik heb nog nooit een witte voorbij zien komen:-)
Oke, back on topic....

groovieguitarguus
27 januari 2009, 19:16
Marc... gewoon 'posten'... het gaat tenslotte ook over de kwaliteit van een The Heritage... daar hoort het Les Paul model ook bij.
Op E-bay zie je regelmatig wat voorbij komen... soms spotgoedkoop.

groovieguitarguus
27 januari 2009, 19:37
Ik zou het niet erg vinden. Kan ik die van mij ook eens posten. Is alleen geen 535, maar een 157 (Les Paul custom dus).
Zit er aan te denken om er een witte Heritage custom bij te nemen (heb nu een zwarte), maar dat zal dan wel speciaal (bij Haar) moeten worden besteld, want ik heb nog nooit een witte voorbij zien komen:-)
Oke, back on topic....

U vraagt... wij draaien.... http://cgi.ebay.de/The-Heritage-H-157-CM-die-edlere-Les-Paul-Custom_W0QQitemZ120365863053QQcmdZViewItemQQptZGit arren?hash=item120365863053&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A5%7C39%3A1%7C240%3A1318

http://i15.ebayimg.com/07/i/000/ef/ab/b0cd_1.JPG

Brewskie
27 januari 2009, 19:46
Ik ben vereerd.... ;-)

Super dat je je mening over een The Heritage zo snel hebt bijgesteld!!!

Ja, vond ik ook. En ik had overigens ook alleen een mening over de headstock. En dat was gebaseerd op plaatjes.


Ik ben vereerd.... ;-)

Super dat je je mening over een The Heritage zo snel hebt bijgesteld!!!

Misschien kun je nog wat meer foto's (groot !) posten van die plank op de vlonder ? Want mijn bureaublad bestrijkt meer pixel :)

groovieguitarguus
27 januari 2009, 22:01
Ja, vond ik ook. En ik had overigens ook alleen een mening over de headstock. En dat was gebaseerd op plaatjes.
Misschien kun je nog wat meer foto's (groot !) posten van die plank op de vlonder ? Want mijn bureaublad bestrijkt meer pixel :)


http://img48.imageshack.us/img48/4788/img8854lf4.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/295/img8873mk9.jpg

http://img182.imageshack.us/img182/8075/img8878go8.jpg

Brewskie... Je kan me ook PM-en... dan stuur ik de originele afbeelding via de mail... ;-)

Brewskie
31 januari 2009, 20:53
http://img48.imageshack.us/img48/4788/img8854lf4.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/295/img8873mk9.jpg

http://img182.imageshack.us/img182/8075/img8878go8.jpg

Brewskie... Je kan me ook PM-en... dan stuur ik de originele afbeelding via de mail... ;-)

Gaaf, dank je.

haye
6 februari 2009, 10:27
Ik heb nu ruim een jaar een H535 (gekocht bij Dijkman in Alkmaar) en ik vind het een zeer veelzijdige gitaar met een geluid waar menige veel duurdere Gibson 335 het tegen aflegt. Van een transparant jazzgeluid, via vette blues tot machtige powerchords (met af en toe wat hulp van buitenaf), het klinkt allemaal echt lekker. De sustain is goed, feedback goed te controleren. De sunburst is mooooi, hij speelt heerlijk en voelt gewoon erg goed.
Tweedehands heb ik hem niet veel gezien, en als ik er een zag was de prijs niet heel veel lager dan nieuw (€ 1700,-).
Zal een foto posten (zogauw ik uitgevonden heb hoe dat werkt).
Recent ontdekte ik een Forum voor Heritage-bezitters: www.heritageownersclub.com
Daar vind je veel enthousiaste verhalen en ervaringen.

groovieguitarguus
6 februari 2009, 20:28
....Zal een foto posten (zogauw ik uitgevonden heb hoe dat werkt)....


Je kan je foto 'uploaden' op b.v. http://www.imageshack.us
Van daaruit kan je een link 'plakken' in je bericht.
Je krijgt ook een optie met een 'Forum' link. Die moet je gebruiken... 'zonder details'.

Succes... ben benieuwd naar de foto.