PDA

View Full Version : No opamp!



Jantje Poen
19 januari 2009, 20:10
Wat betekent het wanneer er in een advertentie staat "No opamp!"?

Zit er dan helemaal niet zo'n dingetje in? Ik bedoel zo'n vierkant zwart dingetje met 8 pootjes, zonder dat heb je dan toch geen geluid?

Epic
19 januari 2009, 20:21
Misschien gebruiken ze buizen ? of transistoren ?

Mitch
19 januari 2009, 21:54
Er zijn ook overdrives die gebruik maken van FETs. Het heeft bepaalde voordelen, het kan wat anders klinken. Subdecay, Telenordia, Z Vex, Ibanez, er zijn zo best wat merken die hier overdrives mee hebben gebouwd.

Jantje Poen
19 januari 2009, 22:40
Het staat in de productbeschrijving van de Fat-Boost van Fulltone, en ja ze spreken over JFET powered, wat is dan het voordeel of nadeel? Het pedaal moet bruikbaar zijn voor versterkers zonder gain regeling, dus alleen maar volume, bass, mid, treb, maar ook geschikt zijn voor versterkers die een gain-regeling hebben, dus een drive regeling. In beide gevallen moet het mooi blijven. Als ik bijvoorbeeld een OCD gebruik voor boost op een versterker zonder gain knop dan klinkt dit erg slecht, versterkers met gain-knop klinken met de OCD wel goed. Heeft dit iets te maken met het op-amp verhaal?

The old Gray FatBoost is out to pasture. This is a total ground-up re-design.

* Class-A , 100% JFET powered, no op amps! < HIER DUS!


* the most headroom (before clipping) of any pedal you've tried.


* pre-clipping Bass Control (keeps things from getting flabby when using neck pickup.


* perfect Treble control, allows lots of sparkle, yet can brown up nicely.

* one of the byproducts of this well-designed multi-stage FET device is that it is probably the best compressor you'll ever feel, You Nashville Tele and strat players are going to LOVE what this feels like and what it does to the Recording Levels.


* offers a little bit of Tweed-style crunch tone with Drive control turned up, but excels as clean Booster.


* a better output section (non-inverting, and extremely Low-Z output to drive other pedals and long cables)

*our proprietary '"you can't kill it with any power supply, it'll run off anything!" power section.

* True Bypass, Super Bright LED, and our exclusive anti-pop switching circuitry.

$149 retail!

Mitch
19 januari 2009, 22:57
Het staat in de productbeschrijving van de Fat-Boost van Fulltone, en ja ze spreken over JFET powered, wat is dan het voordeel of nadeel?
FETs hebben een andere eigenschappen dan een opamp, met als grootste voordeel dat ze qua 'gedrag' een beetje meer in de buurt kunnen komen van hoe een buis werkt. Maar goed, da's ook maar één ding, er zijn natuurlijk voor- en nadelen aan ieder onderdeel en ieder ontwerp.


Het pedaal moet bruikbaar zijn voor versterkers zonder gain regeling, dus alleen maar volume, bass, mid, treb, maar ook geschikt zijn voor versterkers die een gain-regeling hebben, dus een drive regeling. In beide gevallen moet het mooi blijven. Als ik bijvoorbeeld een OCD gebruik voor boost op een versterker zonder gain knop dan klinkt dit erg slecht, versterkers met gain-knop klinken met de OCD wel goed. Heeft dit iets te maken met het op-amp verhaal?
-overbodig adverteerverhaal-
Je bedoelt dus een non-mastervolume amp (da's wat korter :D). Op welke nonmaster amp heb je dan gespeeld dat het niet klonk met een OCD? Ik heb daar zelf heel andere ervaringen mee. Zowel op een AC30, JMP, 2061, StudioCage etc. klinkt -ie bij mij prima. En nee, dat heeft weinig tot niets met het opamp-verhaal te maken.
Kijk, het is wel een stukje techniek, maar het is ook weer een stukje marketing. Het is zo ongeveer sinds eind 2007, begin 2008 erg hip om een overdrive te bouwen van FETs en dan te zeggen dat die opamp-gebaseerde overdrives waar we al jaren mee spelen eigenlijk bagger zijn etc. etc. Dat valt dus best mee ;)
Als ik me trouwens niet vergis zitten in een OCD zowel een opamp als FETs :seriousf:

Valoosj
19 januari 2009, 23:19
Als ik me trouwens niet vergis zitten in een OCD zowel een opamp als FETs :seriousf:

Vergeet de diode niet voor het clippen...

Jantje Poen
19 januari 2009, 23:28
Ik speel over een Hook R-20. Op het cleane kanaal, zonder gain-knop, is het met een OCD niet mooi, te fuzzy. Met het andere kanaal (gain) klinkt het wel oké, maar ook weer niet echt geweldig, maar de fuzz sound is er niet meer.

Daarom ben ik op zoek naar een ander boost pedaal en dacht ik aan een Fulltone Fat-Boost 2 (no opamps), die hebben dus FETs, komen in de buurt van buizen idee, klinkt naar mijn oren goed.

Het is wel zo als ik met een Maxon OD808 boost klinkt het wel goed op beide kanalen, jammer genoeg niet geschikt als clean boost. De Maxon heeft denk ik een Op-amp, dus daadwerkelijk beiden , op-amps en fets, zullen zo hun nadelen en voordelen hebben.

Valoosj
19 januari 2009, 23:38
Niet enkel afgaan op wat er in zit, gewoon spelen en luisteren. Het klinkt misschien als buizen, maar dat is het nog steeds niet. En IC's kunnen soms beter klinken dan fets. Ik vind het een vrij slecht iets om je op te baseren.

Jantje Poen
19 januari 2009, 23:42
Niet enkel afgaan op wat er in zit, gewoon spelen en luisteren. Het klinkt misschien als buizen, maar dat is het nog steeds niet. En IC's kunnen soms beter klinken dan fets. Ik vind het een vrij slecht iets om je op te baseren.

Ja daar heb je een gelijk, maar er zijn niet zoveel winkels, waar je deze kunt uitproberen, en al helemaal niet even meenemen naar huis en 2 dagen uitproberen en vervolgens weer inleveren en niet kopen. Het is dan ook vaak lezen, vragen, luisteren (you tube etc..) en dan op de "gok" kopen, het liefst 2e hands.

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 12:31
Pure armzalige salescrap.

Jantje Poen
20 januari 2009, 13:33
Pure armzalige salescrap.

Gooi dit topic maar ook in de vuilisbak, dat is toch 1 van je favourite bezigheden, of was het nou afkraken van topics, metname die van mij?? Je mag me ook helemaal weigeren uit dit forum, weet je I don't give a shit! Als je alleen maar wordt afgezeken dan heb ik ook geen zin meer hier iets te vragen. Veel plezier met het verwijderen!

hole
20 januari 2009, 13:36
Huh?? Wat is dat nou voor huilerige reactie?

hij zeikt jou toch niet af? Hij vindt alleen die reclame tekst "salescrap".

(en als D_H het zegt, zal dat ook wel zo zijn trouwens)

schizo910
20 januari 2009, 13:39
*edit.. laat maar, Hole was me voor...

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 13:45
Gooi dit topic maar ook in de vuilisbak, dat is toch 1 van je favourite bezigheden, of was het nou afkraken van topics, metname die van mij?? Je mag me ook helemaal weigeren uit dit forum, weet je I don't give a shit! Als je alleen maar wordt afgezeken dan heb ik ook geen zin meer hier iets te vragen. Veel plezier met het verwijderen!

No offence.
Dit was idd niet op jou gerich maar wel op de armzalige manier waarop meneer Fuller z'n produkten aanprijst met argumentatie die voor een leek heel duur klinkt maar in de praktijk echt geen flikker zegt. Hier adverteert Fuller dus met "no opamps" alsof dat een pre zou zijn. Diezelfde Fuller gebruikt in z'n Fulldrive's lekketr opamps. Hoor je em daar zeggen dat dat fout is maar even niet anders kon ofzo? Nee dus.


Dat dus.
En dat heeft niets met jou of met jou afzeiken te maken.

Nielsje
20 januari 2009, 13:46
*our proprietary '"you can't kill it with any power supply, it'll run off anything!" power section.

Dit is iets wat ik eigenlijk wel goed vind, zou elk pedaal gewoon moeten hebben. Net als een polariteits-beveiliging (wat een woord).


Gooi dit topic maar ook in de vuilisbak, dat is toch 1 van je favourite bezigheden, of was het nou afkraken van topics, metname die van mij?? Je mag me ook helemaal weigeren uit dit forum, weet je I don't give a shit! Als je alleen maar wordt afgezeken dan heb ik ook geen zin meer hier iets te vragen. Veel plezier met het verwijderen!

Euhm, blieb? Je moet je niet zo aangevallen voelen vriend. Mensen worden hier helemaal niet 'alleen maar afgezeken'. Een forum is een lastig iets, met louter geschreven woorden. Het kan lastig zijn om die woorden te interpreteren zonder gezichtsuitdrukking. Je moet ook goed lezen wáár een reactie op slaat.. Overtrokken reacties zoals jij ze geeft dragen echter niet bij aan een positieve beeldvorming.. :confused:

Denniel
20 januari 2009, 14:11
Geheel off topic: :dance:


Dit is iets wat ik eigenlijk wel goed vind, zou elk pedaal gewoon moeten hebben. Net als een polariteits-beveiliging (wat een woord).

Hmm, ik weet niet of ik het met je eens bent Nielsje. Ik vermoed namelijk dat ze gewoon een zelfde soort trap hebben ingebouwd als bij geswitchte voedingen, die kan je ook niet killen. En over geswitchte voedingen zijn de meningen ook erg verdeelt.

Maar misschien dat een pro dit kan uitleggen?? D_H?

Jantje Poen
20 januari 2009, 14:15
No offence.
Dit was idd niet op jou gerich maar wel op de armzalige manier waarop meneer Fuller z'n produkten aanprijst met argumentatie die voor een leek heel duur klinkt maar in de praktijk echt geen flikker zegt. Hier adverteert Fuller dus met "no opamps" alsof dat een pre zou zijn. Diezelfde Fuller gebruikt in z'n Fulldrive's lekketr opamps. Hoor je em daar zeggen dat dat fout is maar even niet anders kon ofzo? Nee dus.


Dat dus.
En dat heeft niets met jou of met jou afzeiken te maken.

Oké dat is duidelijk, sorry. Ik dacht dat het op mij was gericht, komt ook een beetje omdat je mijn vorige topic over dit pedaal maar al te graag hebt verwijderd. Toch is het elke keer als ik hier in dit forum schrijf ik zit te wachten op kritiek, verbanning en beledigingen. Misschien moet er wel een apart forum komen, zoiets als muziekforum voor dummies???

Valoosj
20 januari 2009, 15:27
Dan moet je iets naar boven gaan, bij de afdeling gitaar. Daar weten de helft van de mensen niet hoe ze een gitaar moeten stemmen. (toch toen ik er nog eens kwam)

Wat betreft D_H zijn eerste opmerking: dat geldt wel vaker.

Die polariteitsbeveiliging van Nielsje interesseert me trouwens ook wel. Net als iets tegen te hoge spanning. Ga ik eens voor rondneuzen om dat te kunnen inbouwen vanaf nu.

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 15:44
De manier waarop Fuller het nu presenteert suggereert dat je em gewoon aan het lichtnet kan hangen....

Rude Perception
20 januari 2009, 15:46
Dan moet je iets naar boven gaan, bij de afdeling gitaar. Daar weten de helft van de mensen niet hoe ze een gitaar moeten stemmen. (toch toen ik er nog eens kwam)

Wat betreft D_H zijn eerste opmerking: dat geldt wel vaker.

Die polariteitsbeveiliging van Nielsje interesseert me trouwens ook wel. Net als iets tegen te hoge spanning. Ga ik eens voor rondneuzen om dat te kunnen inbouwen vanaf nu.

Polariteitsbeveiliging is gewoon een diode naar de aarde. Als de polariteit niet klopt gaat er stroom door de diode lopen en beveiligd zo het effect. Ik neem eigenlijk alleen aan dat je die diode wel kent, toch?

Valoosj
20 januari 2009, 15:52
Ja die ken ik wel, zit in veel pedalen. Maar ik heb ook al wel wat gelezen dat mensen er voordeel inzien van ze in serie te hangen, andere vinden in parallel dan weer beter. Het is ook vooral tegen een te hoge spanning dat ik pedalen wil beveiligen, mocht er eens een spanningspiek zijn weg naar mijn bordje vinden via de adapters ...

Dirk_Hendrik
20 januari 2009, 17:50
Als je een "echte" volledige polariteitsbescherming wilt inbouwen gebruik je een bruggelijkrichter. Verkeerde polatiteit wordt dan automatisch gecorrigeerd en, als je er een knappe elko achter plakt, werkt het ding ook nog op wisselspanning. Interne regulering kun je daarna doen mer een 78xx-er (waar je 3 volt op verliest) of met een tor, een zener en een weerstand. Ook geen rakettechnologie.

Dat grapje met die brugcel wordt in de Coro JFM al gedaan. En die mag dus zowel op AC als op DC 8-)