PDA

View Full Version : les paul bouwer gezocht



Yoshida
19 januari 2009, 12:24
Is hier iemand die regelmatig les pauls bouwt? Het is nogal wat wat ik vraag, maar ergens in de komende twee jaar ben ik geïnteresseerd in een les paul. Liefst blank afgelakt, binding, hals met trapezoïde inlays, alles zoveel mogelijk value for money (niet het duurste spul maar ook niet het slechtste).

Dit ligt in de lange termijn planning. Als iemand aardigheid heeft aan bouwen en thuis is in het goedkopere segment onderdelen, stuur mij dan een PM met een prijsindicatie. Tips voor goede en betaalbare lp leveranciers natuurlijk ook welkom.

Jeroen^^
19 januari 2009, 12:34
Misschien een Saga kit kopen en zelf bouwen ? Lijkt mij persoonlijk leuker ;)

Yoshida
19 januari 2009, 13:46
Misschien een Saga kit kopen en zelf bouwen ? Lijkt mij persoonlijk leuker ;)

Kits heb ik nooit zoveel vertrouwen in, naar mijn idee inferieure houtsoorten (linde) en op z'n best middelmatige electronica.
Rockpalace heeft redelijk goeie voor krap onder de €400, (Epiphone) zelfs een mooie bookmatched top, witte binding en trapezoide inlays. Maar voor ik dat geld eraan uitgeef wil ik er eerst op kunnen spelen of zelf de pickups uitzoeken.

Enfin. Er staan nog genoeg andere grote uitgaven op de agenda dit jaar, dit moet ik ergens in een marge zien te drukken.

Orpheo
19 januari 2009, 14:37
Is hier iemand die regelmatig les pauls bouwt? Het is nogal wat wat ik vraag, maar ergens in de komende twee jaar ben ik geïnteresseerd in een les paul. Liefst blank afgelakt, binding, hals met trapezoïde inlays, alles zoveel mogelijk value for money (niet het duurste spul maar ook niet het slechtste).

Dit ligt in de lange termijn planning. Als iemand die dit kan een excuus zoekt om een goede lp te bouwen (beetje Gibson Slash stijl) stuur mij dan een PM met een prijsindicatie. Tips voor goede en betaalbare lp leveranciers natuurlijk ook welkom.

gewoon epi of gibson? custombuilding is altijd duurder, al neem je standaard dingen. en andersssss....

www.warmoth.com

www.crimsonguitars.com

Yoshida
19 januari 2009, 17:18
Hangt ervan af, voor een Gibson LP betaal je al snel 1000 a 2000 Euro. Ze zijn er voor rond de 400 (Epiphone) maar in die prijsklasse is het moeilijk om te vinden wat je zoekt.
Met Les Paul heb ik qua spelen nog geen ervaring. Ik heb een Strat gebouwd voor rond de €600 maar dat was echt een liefdeproject. De LP bevalt me vooral qua uitstraling, maar ik zal altijd een fan blijven van de Strat sound. De LP word dus meer voor 'erbij' of het betere improviseerwerk.

Bedankt voor de tips. Als iemand toevallig toch een resource heeft voor project bodies en -necks hou ik me aanbevolen.

niekb
19 januari 2009, 20:24
Wat is je budget? Ik haal eruit dat je rond de 400 wil uitgeven? Dat is wel weinig.
Je kan ook rond de 6 a 700 denken en voor de Japanse copien gaan. Burny, Tokai ed. Op de 2e handsmarkt moet je wel wat kunnen vinden.

Voor een handgebouwde ben je wel wat meer kwijt. Daarbij schrijf je dat je er graag eerst op wil spelen. Dat kan natuurlijk niet als je wat laat bouwen. Speel eerst eens op verschillende les pauls om te bepalen of het wat voor je is.

barno
19 januari 2009, 20:43
als LP bouwer par excellence kan niekb je waarschijnlijk wel vertellen hoeveel werkuren er in zo'n ding kruipen als het handgebouwd wordt. Zelfs met een hongeruurloon kom je hoger uit dan winkelmateriaal hoor.

niekb
19 januari 2009, 21:06
als LP bouwer par excellence kan niekb je waarschijnlijk wel vertellen hoeveel werkuren er in zo'n ding kruipen als het handgebouwd wordt. Zelfs met een hongeruurloon kom je hoger uit dan winkelmateriaal hoor.

:)
Nou ik heb ze niet geteld maar het is behoorlijk wat. 100 a 150 zeker wel. Vooral het maken van de carve neemt veel tijd in beslag. Ook het maken en pasmaken van de neckpocket en hiel zodat deze goed aansluiten vergt de nodige tijd. Dan is er ook nog de neckangle. Dat moet super vlak zijn voor een goede, stevige verbinding.

Als ik de uren van de LP custom betaald had gekregen was ik een blij man geweest.
Wat Barno zegt, zelfs een hongeruurloon gaat nog aardig oplopen.

sjaak1990
19 januari 2009, 23:20
gewoon epi of gibson? custombuilding is altijd duurder, al neem je standaard dingen. en andersssss....

www.warmoth.com

www.crimsonguitars.com

Wow bij crimsonguitars hebben ze prachtig spul zeg tering jantje beton!

Hoeveel zou ik daar kwijt zijn voor een simpele les paul, van mahonie, maar wel een paar eigen dingetjes, niks bijzonders, gewoon beetje richting prs SC en Huber Orca. Met de lage pond is het extreem aantrekkelijk!

Minda
20 januari 2009, 10:37
Hangt er vanaf wat je aantrekkelijk noemt; ik bouw LP's voor niet veel meer dan een Epi. Op basis van halffabrikaten, lekkere P90's erin of dikke humbuckers, en rammen maar. Helaas tot nu toe alleen voor klanten gebouwd, spaar nog voor een eigen LP-tje. Heb nog een goudkleurige nep-Bigsby liggen, wie weet...

Orpheo
20 januari 2009, 10:44
Wow bij crimsonguitars hebben ze prachtig spul zeg tering jantje beton!

Hoeveel zou ik daar kwijt zijn voor een simpele les paul, van mahonie, maar wel een paar eigen dingetjes, niks bijzonders, gewoon beetje richting prs SC en Huber Orca. Met de lage pond is het extreem aantrekkelijk!

een crimson LP, zoals jij 'm zegt? lastig. ik weet alleen wat de mijne kosten ;) ter indicatie dus, de specs van mij LP en de prijs:

prijs eerst: 1900 euro.
specs:
flamed purpleheart back
rosewood top
multiply binding top en back
deep set neck (bijna neckthru)
9 delige hals van pau ferro, bubinga en esdoorn
ebben toets
snakewood/maple binding
custom celtic cross inleg
superjumbo stainless steel frets (!)
custom headstock met inleg
customwound pickups, mijn ontwerp.

dan heb je een idee...ik denk dat je een les paul-les paul hebt voor ongeveer 1200 tot 1500. zoiets. let wel; hij heeft 't megadruk!! het duurt dus effe voor je 'm hebt, maar dan HEB je ook wel wat.

sjaak1990
20 januari 2009, 19:36
een crimson LP, zoals jij 'm zegt? lastig. ik weet alleen wat de mijne kosten ;) ter indicatie dus, de specs van mij LP en de prijs:

prijs eerst: 1900 euro.
specs:
flamed purpleheart back
rosewood top
multiply binding top en back
deep set neck (bijna neckthru)
9 delige hals van pau ferro, bubinga en esdoorn
ebben toets
snakewood/maple binding
custom celtic cross inleg
superjumbo stainless steel frets (!)
custom headstock met inleg
customwound pickups, mijn ontwerp.

dan heb je een idee...ik denk dat je een les paul-les paul hebt voor ongeveer 1200 tot 1500. zoiets. let wel; hij heeft 't megadruk!! het duurt dus effe voor je 'm hebt, maar dan HEB je ook wel wat.

DAMN ZEG dat zijn me een paar extreme specs.

Een cocktail van exotische en de meest dure houtsoorten.

Snakewood is ook enorm duur, het is wel allemaal extreem duur hout zal wel een heel apart ding worden. Dat geld is er niks voor, als je al dat hout los zelf gaat kopen dan ben je zelfs nog duuder uit. Ik krijg er wel wat gas van, ik zie al wel wat voor me zeg damn. Zou later veel geld extra kosten als ik zoiets te laat bestel :confused:

Orpheo
20 januari 2009, 22:58
DAMN ZEG dat zijn me een paar extreme specs.

Een cocktail van exotische en de meest dure houtsoorten.

Snakewood is ook enorm duur, het is wel allemaal extreem duur hout zal wel een heel apart ding worden. Dat geld is er niks voor, als je al dat hout los zelf gaat kopen dan ben je zelfs nog duuder uit. Ik krijg er wel wat gas van, ik zie al wel wat voor me zeg damn. Zou later veel geld extra kosten als ik zoiets te laat bestel :confused:

zeker extreem. voor 300E had ik ook nog eens een sustainer, kahler, midi/synth en piezo kunnen hebben, maar dat vond ik afbreuk doen aan de gitaar en het hout.

hij heeft ook ooit een snakewood neck gemaakt. ook niet onaardig, ghehe.


tja, goedkoop is het nooit, goedkoop is duurkoop denk ik zelfs, maar ik heb er het geld voor. Ik wilde een gitaar die echt alles kan, van knetterharde heavy metal tot country en van rockabilly tot old school rock. Dit hout icm de pups is daar ideaal voor. Crimson maakt ook nog een tweede voor me, met nagenoeg hetzelfde idee. verschil:

bubinga=> wenge
rosewood=> wenge
purperhart=> padouk
pau ferro => bocote

dat zijn de enige verschillen. Ik weet 't, veel wenge, maar ik vind wenge een geweldig fijne houtsoort. padouk in m'n hals wil ik liever niet meer, ik vind mijn padouk hals lekker, maar wenge lekkerder. maar goed, kan ook aan het halsprofiel liggen...

sjaak1990
21 januari 2009, 23:47
zeker extreem. voor 300E had ik ook nog eens een sustainer, kahler, midi/synth en piezo kunnen hebben, maar dat vond ik afbreuk doen aan de gitaar en het hout.

hij heeft ook ooit een snakewood neck gemaakt. ook niet onaardig, ghehe.


tja, goedkoop is het nooit, goedkoop is duurkoop denk ik zelfs, maar ik heb er het geld voor. Ik wilde een gitaar die echt alles kan, van knetterharde heavy metal tot country en van rockabilly tot old school rock. Dit hout icm de pups is daar ideaal voor. Crimson maakt ook nog een tweede voor me, met nagenoeg hetzelfde idee. verschil:

bubinga=> wenge
rosewood=> wenge
purperhart=> padouk
pau ferro => bocote

dat zijn de enige verschillen. Ik weet 't, veel wenge, maar ik vind wenge een geweldig fijne houtsoort. padouk in m'n hals wil ik liever niet meer, ik vind mijn padouk hals lekker, maar wenge lekkerder. maar goed, kan ook aan het halsprofiel liggen...

Die 300 euro voor dat allemaal is zeker ook extreem goedkoop, dat betaal je anders al ruim voor een goede piezo.

Ik vind het wel "goed"koop. Als je kijkt wat je allemaal hebt en dat allemaal precies zoals jij het wilt, dan is het echt niet veel geld.
Vooral omdat jij problemen hebt met frets van standaard gitaren is dit een mooi excuus :satisfie:

Die 2e gitaar wordt vast ook wel wat, was al jaloers wordt nu nog erger :seriousf:

Verder bedankt voor de enorme hoeveelheid gas die je me bezorgd hebt :)

Orpheo
22 januari 2009, 00:20
Die 300 euro voor dat allemaal is zeker ook extreem goedkoop, dat betaal je anders al ruim voor een goede piezo.

Ik vind het wel "goed"koop. Als je kijkt wat je allemaal hebt en dat allemaal precies zoals jij het wilt, dan is het echt niet veel geld.
Vooral omdat jij problemen hebt met frets van standaard gitaren is dit een mooi excuus :satisfie:

Die 2e gitaar wordt vast ook wel wat, was al jaloers wordt nu nog erger :seriousf:

Verder bedankt voor de enorme hoeveelheid gas die je me bezorgd hebt :)

geen dank voor je GAS, graag gedaan :)

maar ik heb een heel rare tik; ik wil alles in tweeen... 2 paarse trem-gitaren, 2 simpele exotic warmoths, tijd lang 2 Vee's gehad, tijd lang 2 ouwe 76er customs gehad...alle gitaren die er toe doen, zijn in 2en, op 2 gitaren na. nja ik bedoel dus, echt als kopie van elkaar, een backup. niet dezelfde pups of voicing, maar wel dezelfde mogelijkheden. is onbewust gebeurd denk ik, net als de crimsons.