PDA

View Full Version : Express onderweg



guitartheo
19 januari 2009, 11:46
Hoi
Ik ben bezig met een express imitatie waarbij het chassis eigen ontwerp en fabrikaat is , kan 'm helaas nog niet af maken om dat de trafo's er nog niet zijn :(
Maar ik dacht het even te laten zien ,om de reacties te peilen :)
Hier (http://www.blue-company.info/gear/Expressclone/index.html) staan wat meer foto´s

http://www.blue-company.info/gear/Expressclone/images/Xpress_zij2.jpg


Groeten Theo

Mr.Fingers
19 januari 2009, 11:53
:o Ziet er verdomd goed uit! No-Nonsense (en ik zou me niet schamen om hiermee op te treden!)

Lexvandoef
19 januari 2009, 12:40
Looking good man! Echt heel clean en netjes! Komt er verder nog een wel een afscherming op (voor de buizen en trafo's)?

Chris Winsemius
19 januari 2009, 12:45
Hoi
Ik ben bezig met een express imitatie waarbij het chassis eigen ontwerp en fabrikaat is , kan 'm helaas nog niet af maken om dat de trafo's er nog niet zijn :(
Maar ik dacht het even te laten zien ,om de reacties te peilen :)
Hier (http://www.blue-company.info/gear/Xpressclone/index.html) staan wat meer foto´s

http://www.blue-company.info/gear/Xpressclone/images/Xpress_zij.jpg

Groeten Theo

ZIET ER ONWIJS TOF & BIJZONDER UIT!!!

Wel 1 vraagje: hoe doe je dat met vervoer? Flightcase/etc.?

bluegate
19 januari 2009, 13:03
:zz: Dat ziet er alvast goed uit.

bert k
19 januari 2009, 13:33
Als je hem live gaat gebruiken zal er echt een beschermkap omheen moeten. Maar hij ziet er echt mooi uit zo! Misschien iets van plexiglas?

guitartheo
19 januari 2009, 13:38
Bedankt voor de reacties :p ,het plan is om voor de bovenkant een kap te maken van polyester (licht en sterk) met dat materiaal heb ik wel wat ervaring , tis wel wat arbeids intensief voor een versterker (model maken >mal van trekken dan de uiteindelijke vorm , maar de versterker verlaat het pand voorlopig toch niet :)
Tis toch hobby (en een hobby mag tijd kosten) en een manier om van de gebruikelijke vorm af te wijken , wat ik wel leuk vind .

erwin_ve
19 januari 2009, 14:26
Mooi design! Bijna jammer dat er wat omheen moet.

Ik zag bij je site wat guts foto's; waarom de keuze voor de TAD mustard caps? Ik zie bij veel express bouwsels de 6ps orange drops.

Chris Winsemius
19 januari 2009, 14:31
Hoe heb je trouwens die Sprague-elko's gemonteerd?

Ben zelf niet zo'n fan van die TW-elko-plak-methode, zelf gebruik ik bij TW-achtigen 'n board voor de elko's of beker-elko's.

Nielsje
19 januari 2009, 14:35
Ik zou wellicht een flightcase overwegen, waar je de voor- en eventueel de achterzijde vanaf haalt. Dan hou je een mooi stevige box over waar je amp in zit tijdens optreden, en bij thuis gebruik kan je hem eruit vissen, en genieten van de looks.

guitartheo
19 januari 2009, 15:11
Uh , er komt niets omheen de kap die ik wou maken komt er bovenop ( en dan een beetje bakkeliete jaren 30 radio uitstraling) als het lukt :)
De mustart caps leken er mij wel goed bij te passen (richting marshall) met Orange drops (6ps of 418p)wil ik ook nog wel een keer proberen , het zijn er maar een paar dus das zo gebeurt,

De elko's plakken had ik ook mijn twijfels maar het zit muurvast (met hotglue) en ze klemmen met een stukje schuim tussen boven en onderkant dus die gaan nergens heen (als de amp tenminste niet loeiheet word :seriousf:) van beker elko's ruimt het wel weer een stuk op (mischien een volgende keer)

erwin_ve
19 januari 2009, 15:23
bump, forum reageert niet:???:

bluegate
19 januari 2009, 15:34
Zowel Orange Drops als Mustard caps zijn gebruikt door Ken Fisher.
De eerdere types werden met mustard caps gebouwd en later heeft hij
Orange Drops gebruikt.

fredjuh
19 januari 2009, 16:44
ziet er goed uit!! kun je anders niet zo'n hammond kooitje eroverheen doen? als je chassis de goeie maten heeft is dat zo gepiept.. en anders niet.:D

guitartheo
20 januari 2009, 11:53
Dankje , ik weet niet wat voor kooitje je precies bedoelt , maar ik denk dat ik in eerste instantie zoiets maak :

http://www.blue-company.info/gear/rooster.jpg

waarbij de zwarte strepen sleuven zijn ,
zo'n probleem is het eigenlijk niet ,hij is voornamelijk voor thuis gebruik en als ik er veel mee op stap ga maak ik er wel een flightcase voor .
Ik vind het altijd zonde dat alles word weggestopt , en op deze manier zet je er ook niet zo snel een pot bier op ;)

wordt vervolgt......

Chris Winsemius
20 januari 2009, 12:14
Met mods: bierviltje d'r op plakken voor bier.
Zonder mods: bovenkant glimmend houden, scheermesje, rietje en wit poeder er bij en klaar.

:D

Geintje.

Echt prachtig werk en ontzettend tof dat je de vormgeving/etc. helemaal zelf doet zonder gebruik van kant en klare hardware.

erwin_ve
20 januari 2009, 13:12
Met mods: bierviltje d'r op plakken voor bier.
Zonder mods: bovenkant glimmend houden, scheermesje, rietje en wit poeder er bij en klaar.

:D

Geintje.


Last van afkickverschijnselen Cris?:D

Chris Winsemius
20 januari 2009, 13:14
Last van afkickverschijnselen Cris?:D

Nee, m'n neus zit vol. :D

guitartheo
20 januari 2009, 14:42
Na al dat gepoets komt er niemand met scheermesjes bij in de beurt :stop:
mischien kan d'r nog wel een Expresso maschientje bij ;);)

Chris Winsemius
23 januari 2009, 12:58
Na al dat gepoets komt er niemand met scheermesjes bij in de beurt :stop:
mischien kan d'r nog wel een Expresso maschientje bij ;);)

Ik vind 'm echt prachtig!
(Welke trafo's ga je gebruiken? Tonesluts? Die zag ik voorbijkomen op wat fora en die wil ik zelf ook weleens proberen...)

kassie
23 januari 2009, 14:59
Heerlijk design,

valt goed op mijn, estetisch gevoelige, netvlies.

Wat is de express eigenlijk voor type amp? Welke sounds produceert het, British style? Ik heb nl nog nooit van een express gehoord. Volgens mij biedt Ceriatone ook een express aan ofniet?

Chris Winsemius
23 januari 2009, 16:45
Ontwerp van Ken Fi(s)cher in de jaren 80. Weinig van gebouwd en behoorlijk gewild. Ze draaien heel goed clean met je gitaarvolume-regelaar(s), amp instellen op scheur en dan gitaar-volume wat terug voor 'n clean(er) geluid.

Qua topology (volgorde gaintrapjes/plaatsing toonregeling) lijkt het wat op 'n post '65 Fender Bassman top maar dan totaal anders gevoiced.

kassie
23 januari 2009, 21:09
Ontwerp van Ken Fi(s)cher in de jaren 80. Weinig van gebouwd en behoorlijk gewild. Ze draaien heel goed clean met je gitaarvolume-regelaar(s), amp instellen op scheur en dan gitaar-volume wat terug voor 'n clean(er) geluid.

Qua topology (volgorde gaintrapjes/plaatsing toonregeling) lijkt het wat op 'n post '65 Fender Bassman top maar dan totaal anders gevoiced.

En een bassman diende als inspiratie voor de plexi's van jim marshall toch? Beetje die sound?

Interessant, ik lees vaker dat je het hebt over 'voicings'. Nu weet ik algemeen wel wat het inhoudt, maar hoe kijk jij er tegen aan als ampbouwer? heb je het dan over toonregeling? of over andere componenten? of andere waardes van bijv; weerstanden en condensatoren? M.a.w. hoe wordt dan specifiek een andere voicing gemaakt?

Mijn silver jub bijvoorbeeld... ik kan veel draaien aan de treble, bass en mid knoppen, maar de voicing voor mijn oren hetzelfde. De silver jub voice met dan bijv; wat meer mids of meer bas. Of zie ik het nu verkeerd?

Chris Winsemius
23 januari 2009, 21:40
En een bassman diende als inspiratie voor de plexi's van jim marshall toch? Beetje die sound?

Nee.*
Marshall heeft de '57-'60 tweed Bassman "gecloned" (JTM45), daarna kwam de witte bassman (Brian Setzer, Beatles, etc.) en daarna de blackface en silverface Bassman versterkers. Ik had het over de topology, qua sound zit er iets Marshall-achtigs in en wat Fender-achtigs.

* maar: 'n x-aantal amps hebben die eigenschappen (goed clean kunnen draaien); tweed Bassman, SuperReverb, Plexi, 2203, SLO100, OverDriveSpecial, AC30TB, etc.




Interessant, ik lees vaker dat je het hebt over 'voicings'. Nu weet ik algemeen wel wat het inhoudt, maar hoe kijk jij er tegen aan als ampbouwer? heb je het dan over toonregeling? of over andere componenten? of andere waardes van bijv; weerstanden en condensatoren? M.a.w. hoe wordt dan specifiek een andere voicing gemaakt?

Mijn silver jub bijvoorbeeld... ik kan veel draaien aan de treble, bass en mid knoppen, maar de voicing voor mijn oren hetzelfde. De silver jub voice met dan bijv; wat meer mids of meer bas. Of zie ik het nu verkeerd?

(Met "voicing" bedoel ik de "algemene kleur[ing] v/e bepaalde versterker, staat op zich redelijk los van toonregelingen/etc.)
Elk onderdeel (en waarde) in 'n versterker heeft invloed op de sound, gain en de feel.
Als ik 'n amp ontwerp of modificeer kijk ik eerst naar de wensen en dan ga ik vanuit 'n bepaald concept iets bouwen en dan tig onderdelen tweaken (waardes/component-keuze/etc.) om het gewenste resultaat te krijgen. Soms wordt natuurlijk ook de toonregeling aangepast maar da's maar 'n klein "onderdeel" v/h hele gebeuren.

Ik hoop dat dit 'n beetje te volgen is ;)

guitartheo
23 januari 2009, 22:23
Hoi, Ik ben blij verrast door de positieve reacties hier , geeft een extra weer extra motivatie :dance:
Ik ben zelf ook wel tevreden hoe hij eruit komt , tis toch een beetje een expiriment , al had ik van tevoren wel wat schetsen gemaakt. Trafo's zijn inderdaad tonesluts oftewel heyboer die volgens specificaties voor de express zijn gemaakt , en ze zijn onderweg :dance:.
Ik heb inmiddels wat voor de bescherming van de eindbuizen gemaakt
http://www.blue-company.info/gear/buizenkooi.jpg

fredjuh
23 januari 2009, 23:04
Ook weer nice!

bluegate
24 januari 2009, 12:33
Hopelijk heb je de tonesluts snel in huis, bij bleven ze een week bij de Douane liggen.
De PT is vrij groot, wel iets om rekening mee te houden.
We wachten in spanning af.

Ik heb inmiddels ook de trekpons voor de eindbuizen binnen, dus ik hoop binnenkort
het 2de chassis te gaan opzetten.

guitartheo
24 januari 2009, 12:55
Ik heb de chassis maten van het orgineel aangehouden dus dat zou moeten passen , vraag me trouwens af of je PT en OT te dicht bij elkaar kan zetten ? (of dat invloed heeft) .

nico verduin
24 januari 2009, 13:03
Te dicht bij kan leiden tot electromagnetische storing.

guitartheo
24 januari 2009, 13:08
Te dicht bij kan leiden tot electromagnetische storing.

Dat vermoeden had ik al , daarom staan ze ook haaks op elkaar neem ik aan?
Bedankt

nico verduin
24 januari 2009, 14:34
yep.......

bluegate
15 februari 2009, 12:08
Hoe staat het nu met je project Theo?

Zelf ben ik nog steeds niet echt gestart, wacht nog op mijn behuizing.
Ben wel benieuwd hoe het geluid is met de TS trannies.

guitartheo
15 februari 2009, 13:28
Hoe staat het nu met je project Theo?

Zelf ben ik nog steeds niet echt gestart, wacht nog op mijn behuizing.
Ben wel benieuwd hoe het geluid is met de TS trannies.

Hoi , helaas had je gelijk wat de douane betreft , ze hebben het pakket net vrijgegeven (heeft 12 dagen geduurt:dontgeti:) dus zal het van de week wel binnen krijgen , ik begrijp niet helemaal hoe dit werkt , pas wat besteld bij mouser wat via de V.S. uit Mexico komt wat binnen 3 dagen in huis was :crazyhappy: (ook nog gratis bezorgt boven 80 dollar)

Mischien rook Bello de doane hond wat :seriousf:

Chris Winsemius
15 februari 2009, 13:56
Hoi , helaas had je gelijk wat de douane betreft , ze hebben het pakket net vrijgegeven (heeft 12 dagen geduurt:dontgeti:) dus zal het van de week wel binnen krijgen , ik begrijp niet helemaal hoe dit werkt , pas wat besteld bij mouser wat via de V.S. uit Mexico komt wat binnen 3 dagen in huis was :crazyhappy: (ook nog gratis bezorgt boven 80 dollar)

Mischien rook Bello de doane hond wat :seriousf:

Het staat gewoon dan 12 dagen bij een vervoerder, niet bij de douane zelf....
Verschilt gewoon per zending en per dan gebruikte herder/tekkel/etc. :D

guitartheo
15 februari 2009, 14:43
Het staat gewoon dan 12 dagen bij een vervoerder, niet bij de douane zelf....
Verschilt gewoon per zending en per dan gebruikte herder/tekkel/etc. :D

Ik was al bang dat ze de spoelen aan het afwikkelen waren om te kijken of er niks snuifbaars tussen zat :???:

bluegate
15 februari 2009, 16:50
Nou, hopelijk heb je ze snel in huis.
Ben erg benieuwd wat je ervan vindt.
:strat:

guitartheo
21 februari 2009, 17:50
Van de week de trafo's binnen gekregen en vandaag de boel afgemaakt , alles werkt goed ,eerst wat problemen met microfonische buisjes ( is tie erg gevoelig voor) en het lampje dat niet wou branden op 6.3v (hij is dan ook voor 110v vac :)) ik weet nog niet hoe lang die het doet op 230 :roll:
Er zit erg veel gain in de versterking (meer dan verwacht ), maar hij klinkt verder erg goed .
hier weer 's een foto:http://www.blue-company.info/gear/klaar.jpg

nico verduin
21 februari 2009, 18:40
Zet je toch een weerstandje van zo'n 220K in serie met dat lampje? Of heeft de trafo een 110/120V aftakking op primair?

guitartheo
21 februari 2009, 19:30
Zet je toch een weerstandje van zo'n 220K in serie met dat lampje? Of heeft de trafo een 110/120V aftakking op primair?

Nee is alleen 240 primair , zal er een weerstandje tussen zetten ,zover ik het kan bekijken kan die ook niet open voor een los lampje (of wel nico?)
Bedankt.

nico verduin
21 februari 2009, 19:42
Nope het is een ingegoten neonlamplje

bluegate
21 februari 2009, 20:36
Van de week de trafo's binnen gekregen en vandaag de boel afgemaakt , alles werkt goed ,eerst wat problemen met microfonische buisjes ( is tie erg gevoelig voor) en het lampje dat niet wou branden op 6.3v (hij is dan ook voor 110v vac :)) ik weet nog niet hoe lang die het doet op 230 :roll:
Er zit erg veel gain in de versterking (meer dan verwacht ), maar hij klinkt verder erg goed .

Yep, veel gain. :)
MIjn volume staat rond 10:00 of 10:30 dat geeft al genoeg gain om te rocken.
Ik gebruik er een klein pedalboard bij met: BB preamp, BlueFuzz, Phase90 en Carboncopy.
Ben er erg tevreden mee, gisteren optreden gedaan en kreeg allemaal complimentjes.:ok:

guitartheo
23 februari 2009, 12:06
Yep, veel gain. :)
MIjn volume staat rond 10:00 of 10:30 dat geeft al genoeg gain om te rocken.
Ik gebruik er een klein pedalboard bij met: BB preamp, BlueFuzz, Phase90 en Carboncopy.
Ben er erg tevreden mee, gisteren optreden gedaan en kreeg allemaal complimentjes.:ok:

Ik geloof niet dat ik met deze ooit een boost of preamp pedaal ga gebruiken ,ik krijg ook meer clean geluid als ik het volume op de gitaar terug draai dan met de volume knop op de versterker ,mischien dat ik de kathode weerstand van de 3e trap nog iets terug breng (om 'm meer symetrisch te maken) hij heeft namelijk meer gain dan ik nodig heb, ik heb hier (http://www.blue-company.info/gear/Expressclone/index.html) trouwens nog wat foto's neergezet.

Theo

Chris Winsemius
23 februari 2009, 13:15
Het verlagen v/d 3e cathode-weerstand verhoogt juist de gain, natuurlijk wordt ook de manier van clippen veranderd maar het werkt niet gain-verlagend.....

Gewoon gitaar-volume-regelaar(s) wat terug voor cleane(re) sounds of anders op andere plekken in het circuit gaan tweaken.

bluegate
23 februari 2009, 15:57
Gain kun je ook omlaag krijgen door een 12AT7 als V1 te plaatsen.

Clean is bij mij gewoon gitaarvolume laag tot max 4-5 daarna krijg je meer oversturing.
Clean is ook niet echt Fender Clean maar een soort Pushed Clean, bevalt mij prima.
De BB-preamp zorgt voor minder laag en geeft veel definitie bij Hi-gain.

guitartheo
24 februari 2009, 23:39
Het verlagen v/d 3e cathode-weerstand verhoogt juist de gain, natuurlijk wordt ook de manier van clippen veranderd maar het werkt niet gain-verlagend.....

Gewoon gitaar-volume-regelaar(s) wat terug voor cleane(re) sounds of anders op andere plekken in het circuit gaan tweaken.

Ik bedoel de distorsion , die zou toch minder moeten worden als je die weerstand die nu 10k is verlaagd ? het zou mooi zijn als de distorsion wat geleidelijker er in kwam , op (volumeknop) standje 1 uur heb ik al genoeg (distorsion).
Een 12at7 (v1)heb ik ook nog geprobeerd maar daar gaat tie niet fijn van klinken .
Iets wat ik op ampgarage vond ga ik ook nog even proberen nl. de weerstand van 150k (naar aarde :spanningdeler? grid leak?) voor die 3e trap vervangen door een pot van bijv 50k en een 100k weerstand om de beste waarde te zoeken,

bluegate
25 februari 2009, 00:53
Ik bedoel de distorsion , die zou toch minder moeten worden als je die weerstand die nu 10k is verlaagd ?

Nee, neemt juist toe.
Op die plek is er niet veel versterking, maar wel clipping.

Je opzet van 50k en 100k is ook op Ampgarage besproken, zou ik zeker proberen.

guitartheo
25 februari 2009, 12:59
ja, de versterking (gain?)zal toenemen en de clipping af , (volgens mij praten we langs elkaar heen):dontgeti: de 3e trap is zo asymetrisch om dat die kathode) weerstand zo hoog is (toch?), en door het ontbreken van een bypass cap zal er niet veel versterking zijn .

bluegate
25 februari 2009, 13:11
Versterking is juist laag door de hoge weerstand.
Hoe lager die weerstand, hoe hoger de gain van die trap.
Ontkoppelcap weglaten geeft ook minder gain (freq afhankelijk)
Dus die hele 3e trap versterkt vrijwel niet.
Omdat hij met veel signaal wordt ingestuurd gaat hij clippen, en wel asymetrisch.
Enige manier om de gain omlaag te krijgen is de aansturing voor de 3e trap aan te passen.

guitartheo
25 februari 2009, 14:24
Dave ik ben het niet met je eens ,maakt niet uit ik kom er vanzelf wel achter niet ? :)

don marco
25 februari 2009, 14:24
neem er eens een grafiekje bij van de betreffende buis.. (Va&Ia).. En teken eens een loadline met uw gegevens.. Dan wordt er veel duidelijk.. (tis maar een voorstel)

Ik ben de laatste tijd bezig met wat rekenwerk voor een eigen amp dus mijn kijk hierop is de volgende, theoretisch dus:

formule voor gain : A = mu x Ra / (Ra + ra + Rk x (100+1))

Zoals ge ziet staat uw cathodeweerstandswaarde in de noemer.. Hoe hoger die wordt, hoe kleiner uw gain wordt.

Zoals ge zegt wordt de gain groter bij een een bypasscap die groot genoeg is. Omdat uw cathodeweerstand zo groot is hebt ge niet zo'n grote waarde nodig om volledige gain te halen.

(zeg als ik fout zit.. leer graag bij ^^ )

bluegate
25 februari 2009, 17:05
Dave ik ben het niet met je eens ,maakt niet uit ik kom er vanzelf wel achter niet ? :)

Gewoon dingen proberen, hij moet tenslotte aan jouw eisen voldoen.:ok:

guitartheo
25 februari 2009, 20:54
neem er eens een grafiekje bij van de betreffende buis.. (Va&Ia).. En teken eens een loadline met uw gegevens.. Dan wordt er veel duidelijk.. (tis maar een voorstel)

Ik ben de laatste tijd bezig met wat rekenwerk voor een eigen amp dus mijn kijk hierop is de volgende, theoretisch dus:

formule voor gain : A = mu x Ra / (Ra + ra + Rk x (100+1))

Zoals ge ziet staat uw cathodeweerstandswaarde in de noemer.. Hoe hoger die wordt, hoe kleiner uw gain wordt.

Zoals ge zegt wordt de gain groter bij een een bypasscap die groot genoeg is. Omdat uw cathodeweerstand zo groot is hebt ge niet zo'n grote waarde nodig om volledige gain te halen.

(zeg als ik fout zit.. leer graag bij ^^ )

Het gaat bij deze trap niet over gain maar over het clippen van de buis ,asymetrisch clippen is toch wat er gebeurt als je een bias punt kiest waardoor de negatieve swing op de loadlijn groter word dan de positieve (halve sinus) , en door dit verschil krijg je vervorming ,
Z'n maximale gain(versterking) met zo min mogelijk vervorming is toch meer in het midden van de loadlijn .

Ik heb inmiddels de 150k weerstand vervangen door pot(100k) en weerstand 50k om het ingangssignaal te verlagen en dat klinkt veelbelovend (de pot is gemonteerd in een van de speaker uitgangen , zo kan ik het een tijdje aankijken)

guitartheo
3 maart 2009, 12:19
Gewoon dingen proberen, hij moet tenslotte aan jouw eisen voldoen.:ok:

Precies , ik heb inmiddels de 150k voor trap 3 verlaagt naar 110k (word de vervorming strakker ,zal per gitaar verschillen) en een hi-cut circuit aangebracht (vox-style) na de koppelcaps van de PI (een 2200pf cap met een 250k pot) , de (cathode) waardes van de 3e trap heb ik wel geprobeert maar daar werd het niet mooier van , ik vind hem nu perfect :strat:
Mischien ga ik de 2e helf van die buis nog wel eens gebruiken voor een clean kanaal , voorlopig krijgt de soldeerbout vakantie :)

Theo