PDA

View Full Version : Wet/ dry mix



Heibel
19 januari 2009, 09:20
Hey allemaal,

Ik heb van het weekend mijn EHX "The Worm" gemod door er een Wet/ dry mix aan toe te voegen d.m.v. een 250k potmeter volgens onderstaand schema:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IVNB3UIH.jpg

Probleem is echter dat wanneer ik de pot op 50/50 heb staan, dat dan het signaal verzwakt ten opzichte van zowel dry als wet, die wanneer deze op 100% staan hetzelfde signaal geven als vóór de mod. Nu ben ik aan het denken om eventueel een 3 standen schakelaar te gebruiken voor wet, dry en 50/50 mix. Kan dat? en zo ja, zou ik iets van een weerstandje moeten toevoegen om het bovenstaande signaalverlies te voorkomen.

Cheers,

Chris Winsemius
19 januari 2009, 13:14
Als je mixt met puur en alleen weerstanden krijg je altijd volume-verlies bij bepaalde standen.

Ik ken het circuit/schema niet van dit pedaal, misschien is het mogelijk om "iets bij 'n versterkende trap" te doen, anders zou je 'n transistor/opamp kunnen gebruiken om 'n soort actieve mixer te maken.

Misschien heeft D_H betere ideetjes maar hier zat ik zelf aan te denken.

Mephistocles
19 januari 2009, 13:22
Is de weerstand van zowel de dry als de wet gelijk? Misschien scheelt dat? Just a guess?

Heibel
19 januari 2009, 13:34
ik heb nu een ordinaire 250k log volume potmeter voor gitaar tussen het dry en wet signaal gezet volgens eerder geposte tekening zonder enige andere weerstanden. Op zich werk 't wel, maar in standje 50/50 is het signaal duidelijk minder. Als ik het goed begrijp zou het toevoegen van een weerstandje aan het dry signaal helpen?

cluseau
19 januari 2009, 15:23
Nu ben ik aan het denken om eventueel een 3 standen schakelaar te gebruiken voor wet, dry en 50/50 mix.

Als je geen active componenten wil gebruiken zou ik de schakeling iets anders maken. Ook niet ideaal maar wel beter werkend vermoed ik. Je zal het zelf een beetje moeten uit proberen maar het heeft een kans.

Neem in beide signaal lijnen een weerstand van 47k op en koppel het dry en wet signaal aan de output. De loper van de potmeter leg je aan massa. Het ene overgebleven punt soldeer je aan het dry en het andere aan het wet signaal natuurlijk na de 47k. Wat je nu kan doen is het ene of het andere signaal via de potmeter geleidelijk aan massa leggen. Voordeel is dat bijde signalen op bijna volle sterkte aanwezig zullen zijn in de middenstand van de potmeter.

De opgegeven waardes zijn maar een idee en zul je zelf moeten ondervinden of berekenen.

succes

Frans.

Duff
19 januari 2009, 17:49
ik heb nu een ordinaire 250k log volume potmeter voor gitaar tussen het dry en wet signaal gezet volgens eerder geposte tekening zonder enige andere weerstanden. Op zich werk 't wel, maar in standje 50/50 is het signaal duidelijk minder. Als ik het goed begrijp zou het toevoegen van een weerstandje aan het dry signaal helpen?

Dat viel me op, een logaritmische potmeter heeft, zoals de naam zegt, een logaritmisch verloop, standje 6 is al 2x zo luid als standje 5, bij een lineaire pot is de stand waarop je em zet wel proportioneel met de weerstand, maw standje 5 is ook echt 50/50.

veel succes verder met het maken van een mix, als iemand nog een goed schema weet voor een actieve wet/dry mix hou ik me aanbevolen.

cluseau
20 januari 2009, 11:07
als iemand nog een goed schema weet voor een actieve wet/dry mix hou ik me aanbevolen.

Heb je hier niets aan dan? Werkt voor jullie ook wel denk ik. Vrij simpel in te bouwen op een stukje gaatjes print.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/mixer.jpg

Impedantie is simpel aan te passen door de weerstanden R111 t/m R115 evenredig te verhogen / verlagen.
Voor de opamp kun je ook andere type's gebruiken, is niet zo kritiek.
In de gegeven situatie is de versterking ca 2X. Heb je meer versterking nodig R115 vergroten.

mvg
Frans.

Heibel
20 januari 2009, 12:08
Thanks cluseau, denk dat dit echter voor mijn toepassing 'n beetje teveel van het goede is (daarnaast begrijp ik nog echt te weinig van dit soort schema's)...

Het eerder geopperde idee door 2 weerstanden tussen de twee signalen te zetten, om daarmee het volumeverschil terug te brengen lijkt me een reëlere optie..Ik ga eens wat stoeien en zal mijn bevindingen posten voor diegenen die daar benieuwd naar zijn...

bert k
20 januari 2009, 12:41
En zoals gezegd, gebruik een lineaire potmeter in plaats van een logaritmische.