PDA

View Full Version : Goeie / warme clean uit mijn Triaxis



groovieguitarguus
18 januari 2009, 22:46
Ondanks het al jaren naar veel tevredenheid gebruiken van mijn Triaxis, baal ik wel eens van de cleane sounds.
Mijn crunch en overdrive sounds vind ik super. Mede doordat ik deze aandik met een Fulldrive (op de Crunch sounds) en een Fulltone OCD op de Lead sounds.
Soms denk ik om naast mijn setup voor bepaalde gigs b.v. een Fender Concert te kopen... wat losse pedalen en gaan...

Zijn er mensen met wat tips om het Clean wat 'Levendiger' te krijgen ala een Fender Clean.

Set Up
Triaxis
G-system ***
Mesa 20/20
Bogner 2 x 12 cab

*** Ook ten tijde van het spelen met een Lexicon MPX G2 hetzelfde gevoel!

Pedals.
Fulltone - OCD
Fulltone - Fulldrive
Fulltone - Fat Boost
Boss - CE2 Chorus

http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3301/gearpics/view-additionalphoto1.jpg

FrankC
18 januari 2009, 22:54
Hoi Guus,

Welke mode gebruik je en wat zijn je instellingen?

Arvoitus
18 januari 2009, 22:54
Wat voor een TC apparaat heb je daar in je rack hangen?

Over je vraag, wat zijn je huidige settings? Misschien wil het spelen met je volume knop op je gitaar helpen.

Deze gast krijgt er een redelijke mooie clean uit, al zeg ik het zelf:
http://www.youtube.com/watch?v=cIBvesQCN24

paulusdeBKB
19 januari 2009, 20:12
je zou eens kunnen kijken naar de Blackface van Reussenzehn, da's een goedkoop buizen-preampje met Fender klankkarakteristieken. Misschien kun je die in een loop gebruiken (ik weet niet of je de preamp in de Triaxis kunt bypassen)? Anders in een A/B switchloopje.

Liquid_Metal
19 januari 2009, 23:24
Ik zat inderdaad net als Paulus te denken aan iets met buizen. Je zou iets kunnen toevoegen, maar misschien helpt het om eens andere buizen te proberen in je clean-channel?

Nocki
20 januari 2009, 08:42
De 20/20 zal voor een groot deel debet zijn aan je tamme clean. probeer eens een 2:90 of een vht ofzo. Ik denk dat je dan een stuk happier wordt.
Buizen zullen ook mee gaan helpen!

In zn rack hangt een TC G-system...

groovieguitarguus
20 januari 2009, 20:38
De 20/20 zal voor een groot deel debet zijn aan je tamme clean. probeer eens een 2:90 of een vht ofzo. Ik denk dat je dan een stuk happier wordt.
Buizen zullen ook mee gaan helpen!

@Nocki:... Ik wil mijn set wel compact houden. Dit jaar veranderd van een 5/50 naar de 20/20.

@Arvoitus:...Deze gast krijgt er een redelijke mooie clean uit, al zeg ik het zelf:
http://www.youtube.com/watch?v=cIBvesQCN24...
Dit soort sounds haal ik er ook wel uit... maar zoek een heel mooie clean met alleen een galmpje. Ala een Fender Twin.

groovieguitarguus
20 januari 2009, 20:41
Hoi Guus,

Welke mode gebruik je en wat zijn je instellingen?

Ga ik ff opzoeken... thanx

groovieguitarguus
20 januari 2009, 22:49
Hoi Guus,

Welke mode gebruik je en wat zijn je instellingen?


Het 'Groene' clean kanaal.
- Gain op circa 6
- Treble 6
- Middle 4
- Bass 7
- Master 6
- Dynamic voice op 1

tnijland
22 januari 2009, 20:42
Hoi Guus,

De dynamic voice beinvloed het geluid heel erg. Ik zou dan ook eerst proberen om deze sowiso uit te zetten. De dynamic voice wordt door Mesa Boogie ook voornamelijk aangeraden in combinatie met de Lead 2 kanalen (het is eigenlijk een ingeprogrammeerde equalizer die op de Mark 2 en 4 zaten).

Het 1e clean kanaal (Rhythm Green) komt uit de Mark I en is toepasbaar voor de meer vintage sounds. Het geluid is overigens primair gebaseerd op het "old Black Face" circuit. Volgens de uitgebreide versie van de Triaxis manual is het (groene) cleane kanaal erg afhankelijk van de mid-range control buttons in combinatie met de gain control waardoor het mogelijk is om oude vintage sounds te creeren.

Mesa Boogie heeft in haar Triaxis manual zelfs een heel mooi voorbeeld hoe je met behulp van een foot-controller van een modern clean geluid naar een licht overstuurd vintage sound gaat (deze stuurd meerdere midi-controllers uit; dit heb ik uitgeprobeerd en het klonk erg overtuigend in mijn oren).

Mijn advies is dan ook: download eerst de Triaxis uitgebreide manual (of geef mij ff een PM) en probeer deze verschillende settings dan zul je zien dat er veel meer met het cleane kanaal mogelijk is dan je in eerste opzicht zou denken. Dit komt met name omdat er een "dynamic bright" (upper harmonics control) circuit in de gain setting is ingebouwd die de meesten niet kennen. Met een combinatie van mid-low-presence is dit effect enigszins aan te passen. Kortom, er is heel veel mogelijk maar het luistert nauw en is niet in een paar minuutjes ingesteld. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel echt iets speciaals met de Triaxis. Ik heb hem zelf al een paar keer willen verkopen (Er is maar 1 probleem met de Triaxis en dat zijn die stomme knopjes en de belabberde gebruikersvriendelijkheid.) maar hij blijft toch iedere keer weer omdat het de meest veelzijdige preamp is die ik ooit heb gehoord (en dat zijn er heel wat !@#$$%%^^).

Dus.....Het zou zonde zijn om een extra pedaal te kopen terwijl het geluid misschien toch wel in je Triaxis zit.

Veel succes met proberen!

groovieguitarguus
22 januari 2009, 23:36
Dank alvast voor de suggesties...

Ik ga eerst eens sleutelen met het advies van Tnijland.
De Triaxis gaat ook zeker niet weg... maar soms zoek je een andere sound.
Zeker in combinatie met mijn coverband erg allround...

Ook al klinkt het verhaal over Duitse Pre-amp pedaal ook erg aantrekkelijk.

tnijland
23 januari 2009, 20:49
Let erop bij het proberen dat de verschillen tijdens het wijzigen van de instellingen subtiel veranderen en dat je dus op een gegeven moment went aan de verandering. Wat ik meestal doe, is is de manual erbij pakken, een stuk of 10 settings creeren en deze opslaan in een vrij user bereik. Daarna neem ik een stapje terug en luister ik wat later opnieuw. Dit om te voorkomen dat er luistermoeheid optreedt.

Een andere oplossing is om jouw voorbeeld sound op te nemen en af te spelen en daarna proberen om met de verschillende instel mogelijkheden deze sound te benaderen. Ik moet zeggen dat ik dat een keertje voor clean met de M4 Twin/Deluxe (T/D) module van Egnater heb gedaan en met de California Overdrive (COD) waarna deze laatste preamp het veld mocht ruimen....

Maar... Neem de tijd want dat is de truuk.

groovieguitarguus
26 januari 2009, 17:06
Dank voor de reacties.
Ook maar weer eens de handleiding erbij gepakt.
Zag idd dat daar veel van de Presence regeling gebruik wordt gemaakt.
Had ik altijd standaard overal op '0'... Ook op mijn Eindtrap.
Vond het persoonlijk er altijd wat 'doods' van worden.
Ik ga sleutelen en heb al weer een leuke variant op een cleane sound.
Dit samen met een 'fat-boost' van Fulltone erbij.
Op zich klinkt het verhaal over de Reusenzehn ook interessant...
Ga dat zeker ernaast eens onderzoeken.

Thanx.