PDA

View Full Version : Oude Fender Quad Reverb



Franc
18 januari 2009, 18:23
Ik heb hier een oude Quad Reverb staan van een klant, die ik waarschijnlijk over ga nemen (de quad, niet de klant ;)).
Het is een ouwetje, maar hoe oud weet ik niet, Fenders zijn (nog) niet echt mijn specialiteit.
Hij lijkt hier op: http://www.vintageguitars.org.uk/fenderQuadReverb.php

Achterop het chassis zit (neem ik aan) een S/N gedrukt, beginnend met een B. Betekent dit iets?

Het ding ziet er niet meer uit. Speakerdoek (ooit van dat zilveren spul) is bijna egaal zwart en gescheurd.
Behuizing wordt bovenaan met houtschroeven bij elkaar gehouden (dwars door de tolex heen).
Reverb tank mist (makkelijk weer in te bouwen) en de vibrato doet niets meer.

Ik moet hem nog openmaken, heb er tot nu toe alleen over gespeeld. Wat een verslavend geluid :D
De sound is er ondanks de gebreken nog steeds!

Twee van de vier speakers (allemaal Fender gelabeld) zijn volgens mij niet origineel meer, of in ieder geval iets anders dan de andere twee.

Ik probeer een beetje te inventariseren wat ik er allemaal aan zal doen, mede om te bepalen wat hij me waard is.

Een aantal knoppen mist het zilveren kapje en een aantal is al vervangen door nieuwe (wel correcte) knoppen.
Het frame van het speakerdoek en het speakerdoek zelf zijn eigenlijk aan het einde van hun Latijn.
Zou het heiligschennis om zijn dit soort dingen te vervangen?

De technische zaken zal ik gewoon moeten doen. Reverb tank er in, vibrato repareren, waarschijnlijk een PPIMV, buizen checken.
De behuizing is constructief zwak, dus die zal ik aan moeten pakken. Haal ik dan de tolex eraf en beplak ik hem opnieuw of red ik zoveel mogelijk van de tolex (ook flink beschadigd trouwens)?

Dat soort dingetjes.
Ik zal eens een foto maken.

nico verduin
18 januari 2009, 18:54
Is een chassis van een Twin reverb.

Franc
18 januari 2009, 18:56
Ik had inderdaad begrepen dat het eigenlijk een Twin is maar dan met 4 speakers.
Er zit trouwens een push pull op de Master Volume, maar wat dat precies toe moet voegen is me onduidelijk. Uitgetrokken lijkt het geluid wat dunner te worden...

matto
18 januari 2009, 19:36
De nummers op de trafokappen en de potmeters kunnen meer duidelijkheid geven over de produktiedatum..
Vaak staat er een stempeltje of een potlood krabbeltje in het chassis waar soms ook wel iets uit op te maken valt.
Er is ook een lijst op het internet met serie nummers waar je wat verder mee zou kunnen komen
http://www.superchamp.dk/dating_fenders.htm
Als er nog een originele speaker inzit dan kunnen de codes je misschien ook nog verder helpen.

matto
18 januari 2009, 19:39
Er zit trouwens een push pull op de Master Volume, maar wat dat precies toe moet voegen is me onduidelijk. Uitgetrokken lijkt het geluid wat dunner te worden... Dat was bedoeld als boost functie.
Werkt via het reverb circuit, klinkt inderdaad erg dun.
http://www.ampwares.com/amp.asp?id=80

Chris Winsemius
18 januari 2009, 20:24
De tremolo werkt alleen maar als je de cinch-aansluiting aan de achterkant kortsluit dmv. 'n footswitch of 'n doorverbonden tulp-plug.

Franc
18 januari 2009, 20:42
De tremolo werkt alleen maar als je de cinch-aansluiting aan de achterkant kortsluit dmv. 'n footswitch of 'n doorverbonden tulp-plug.

Thanks voor de tip, dat is eenvoudig uit te proberen :)

Franc
18 januari 2009, 21:43
Twee plaatjes:

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/18012009183.jpg

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/18012009185.jpg

jacky
18 januari 2009, 22:16
vernet aan de fender .........pas op kan verslavend werken ;-)

Wat ik echt gillen vind aan deze amp is dat handvat bovenop........de enige makkelijke weg naar een hernia

super six is nog mooier

wel gave amps trouwens

matto
18 januari 2009, 23:13
Je zou er misschien een kwartetje neodymium speakers in kunnen zetten.
Daar wordt het gewicht waarschijnlijk wel een stuk gunstiger van.
Maar zeker weten dat zo' n amp zeer goed kan klinken!

Al.de
19 januari 2009, 02:26
een S/N gedrukt, beginnend met een B. Betekent dit iets?

--> B serienummers bij silverfaces kwamen voor in 1975-1976.

Grussss, Al

RF
19 januari 2009, 09:25
hi Franc, als je de kast kunt redden qua constructie, zonder de tolex te moeten verwijderen (bv met Bison Bloc houtlijm ofzo), zou ik alleen het doek vernieuwen. Losse stukjes tolex weer vastzetten enz.. Blijft ie een beetje ruig. Je zou ook kunnen proberen het doek te reinigen en zien wat er gebeurt, dat zit toch op zo'n frame wat je er zo af kunt halen dus dat is best te proberen denk ik.
Technisch alles weer stock maken, heb een tijdje terug over een twin zonder mods uit hetzelfde jaar gespeeld en ik vond hem zeer prima klinken... ja, zelfs die MV vond ik ok...

gr robert

Franc
19 januari 2009, 10:38
--> B serienummers bij silverfaces kwamen voor in 1975-1976.

Grussss, Al

Thanks, dan is ie ongeveer zo oud als ik :)

Franc
19 januari 2009, 10:42
hi Franc, als je de kast kunt redden qua constructie, zonder de tolex te moeten verwijderen (bv met Bison Bloc houtlijm ofzo), zou ik alleen het doek vernieuwen. Losse stukjes tolex weer vastzetten enz.. Blijft ie een beetje ruig. Je zou ook kunnen proberen het doek te reinigen en zien wat er gebeurt, dat zit toch op zo'n frame wat je er zo af kunt halen dus dat is best te proberen denk ik.
Technisch alles weer stock maken, heb een tijdje terug over een twin zonder mods uit hetzelfde jaar gespeeld en ik vond hem zeer prima klinken... ja, zelfs die MV vond ik ok...

gr robert

Ja dat lijkt me wel mogelijk. Dat is een van de voordelen van de manier waarop Fender tolext: je kunt de hoeken een stuk blootleggen, repareren en het tolex weer terugplakken (iets dergelijks heb ik met het kastje van de miniamp van Mitch gedaan).

Misschien een stukje geaged speakerdoek eropzetten, want dat is niet meer te reinigen en met zoveel gaten....
Ik zag dat het "Blue Sparkle Grill Cloth" moet zijn geweest :seriousf:
Nou, daar is niets meer van te zien!

RF
19 januari 2009, 10:53
ja ziet er behoorlijk aangebakken uit..:o,
met Bison Bloc kan je zelfs van binnenuit repareren, het is zo dun spul dat het gewoon door de vingerverbindingen in alle gaten loopt.. hoef je de tolex niet eens voor los te halen. Gewoon kast op hoek zetten, lijm in de hoek spuiten en de zwaartekracht het werk laten doen, werkt prima en is onzichtbaar. Ik heb al meerdere oude cabinets zo kunnen repareren zonder het uiterlijk aan te tasten.

mooi project, succes.

gr robert

Franc
19 januari 2009, 11:51
Welke vingerverbindingen :seriousf:

Dit zit gewoon plat op elkaar hoor.

RF
19 januari 2009, 12:31
... ik dacht in dat ze in '75 nog wel met vingerverbindingen werkte, althans ik heb er 2 onder handen gehad die dat hadden.., maar met andere verbindingen werkt het ook prima (koude hoek, hoek-rabat, groef- of deuvelverbinding) Dat spul zet alles vast.

gr robert

Dosmanos
19 januari 2009, 12:32
Het handgeschreven advies bij de Mastervolume kun je beter niet opvolgen... Die dingen gaan onbeschoft hard indien in goede conditie.

Franc
19 januari 2009, 12:48
Het handgeschreven advies bij de Mastervolume kun je beter niet opvolgen... Die dingen gaan onbeschoft hard indien in goede conditie.

HE WAT ZEG JE !!
:seriousf:

Joey Handsome
19 januari 2009, 12:49
Juist wel. Master voluit en volume met het kanaal volume regelen klinkt in mijn oren toch het best. Vind zo'n ding het lekkerst klinken als ie tussen de 3 en de 4 staat, al is dat al flink hard.
Push pull werkt vooral als je het volume andersom regelt. Kanaal volume vrij hoog voor vervorming en dan met master het totaal regelen. Klinkt niet echt briljant, maar het kan een lekker randje a la White Stripes toevoegen. Big Muff d'r voor en het klinkt lekker hoor.
Ik had vroeger bijna een Quad weten te scoren. Helaas was ik net te laat en door mijn toenmalige gebrek aan kennis ben ik voor een '65 Twin Reverb RI gegaan. Dat was achteraf niet echt een briljante keus helaas.

Ron Houben
19 januari 2009, 19:23
Geweldig, een Quad Reverb! Ik was hem al vergeten maar ik heb die ook gehad. Gekocht voor 500 Guldens verkocht omdat ik die echt niet kon meenemen naar repetities. Ruikt deze ook zo lekker als die warm is? Nostalgie, nostalgie...

De Mastervolume moest toch een soort vervorming voorstellen?

Groeten,
Ron

Franc
20 januari 2009, 08:31
Ik begrijp dat hier ook de minder geliefde 135W versie van bestaat.
Is die nog ergens aan te herkennen, of zie je dat alleen aan componentwaarden?

Franc
20 januari 2009, 09:03
Ik blijk het trouwens mis gehad te hebben met de speakers: er zitten gewoon 4 dezelfde in.
Dit zijn de codes op het frame:

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/codespeaker1.jpg

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/codespeaker2.jpg

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/codespeaker3.jpg

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/codespeaker4.jpg

Alle 4 hetzelfde. Betekenen de nummers op zich nog iets?

Franc
20 januari 2009, 09:04
Hele speaker:

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/speaker1.jpg

Wat me opvalt: betekende de term Fender Electronic Musical Instruments niet dat ze pre-CBS zijn? Op het chassis staat Fender Musical Instruments.. dat was toch weer erna?

Leuk he, zo'n Fender-noob 8-)

Luke-wannabe
20 januari 2009, 09:05
Weegt dit ding niet echt dieplood? Een Twin is al zo zwaar, en dan nóg een keer 2x12 eronder :seriousf: Wel echt meesterlijke bakken. Getuigd van mannelijkheid als je daarmee op de planken staat :D

Franc
20 januari 2009, 09:07
Inderdaad: dieplood.

En we moesten er 2 trappen mee op :D

Hier het serienummer:

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/SN.jpg

Hij is dus uit 1975.

Volgens mij zie ik daar ook een niet-originele in-/output. Benieuwd wat daar achter schuilgaat....

Luke-wannabe
20 januari 2009, 09:09
Wat een hondenbaan heb jij :D

RF
20 januari 2009, 11:12
dat zijn volgens mij Utah speakers (328 code).

officieel Pre-CBS kan alleen maar zijn van voor '65 (Fender werd aan CBS verkocht in de eerste week van '65) en is herkenbaar aan de productiedatum en meestal (niet altijd dus) aan het opschrift 'Fender electric instrument company' . Daarna werd het 'musical company'.

'135 watt' staat dacht ik ook aangegeven op de achterplaat. Ik meen dat de 135 watt versie pas in '77 geïntroduceerd werd trouwens.

gr robert

Chris Winsemius
20 januari 2009, 11:25
135 Watters: vanaf '77

Te herkennen aan: achterpaneel, geen smoorspoel, UL OT, etc.

Op schematicheaven en de fender field guide staan vele schema's (TwinReverb/DualShowmanReverb=hetzelfde chassis).

Franc
20 januari 2009, 11:29
dat zijn volgens mij Utah speakers (328 code).

Klopt, staat er ook op. Bijna niet te zien op de foto door de flits.

Mr.Jay
20 januari 2009, 11:31
faceplate:
FEI , fender Electronic Instruments was pre-CBS
FMI , Fender Musical Instruments was post CBS, '65.
Wat op de speaker-stikkers staat zegt niks.
Code 328 week 07 zegt meer , is de amp half 1975 zeg ik.

100W heeft een rood AC-keuzeplaatje achterop.
De 135W een zwart en gaan tot 260V,
heel simpel eigenlijk.

Franc
20 januari 2009, 12:01
Inderdaad, een rood AC plaatje :)

Thanks.

Collega van me heeft het trouwens al jaren over een Twin Reverb, maar dat de holy grail speakers daarvoor Electrovoice speakers zijn.
Hij vond het dus raar dat er in deze quad 4 'Fender' speakers zitten.

Ik kon alleen maar 'tsja' zeggen :)

Heeft ie gelijk?

RF
20 januari 2009, 12:06
datzelfde hoor je ook over JBL in een Twin... ik weet niet waarom het 'raar' zou zijn dat deze Utah's erin zitten, was een veel gebruikte speaker in die tijd. Ik kan me ook niet herinneren dat Fender deze amps ooit met electrovoice speakers had uitgerust, toch?
gewoon lekker zelf luisteren en oordelen.

matto
20 januari 2009, 12:13
Nou ja , een paar dikke EV of JBL speakers in een Twin dat vind ik wel mooi.
Maar dan zal ik toch eerst een tijdje een sportschool moeten gaan bezoeken.
Een Twin ( laat staan een Quad) wordt dan toch wel erg zwaar.
Ik heb ook nog 4 van die Utah speakers maar heb er eerlijk gezegd nog nooit naar geluisterd.
Klinken die nog een beetje in vergelijking met wat er verder aan 12 " ers aan een Twin of een quad gehangen kunnen worden.
Een enkele EV in een de luxe doet het ook altijd goed maar het echt handzame karakter van een de luxe wordt dan toch wel minder.

Mr.Jay
20 januari 2009, 13:37
Collega van me heeft het trouwens al jaren over een Twin Reverb, maar dat de holy grail speakers daarvoor Electrovoice speakers zijn.
Hij vond het dus raar dat er in deze quad 4 'Fender' speakers zitten.
Heeft ie gelijk?

EV is heel persoonlijk natuurlijk, maar beslist geen stock speaker voor Fenderamps.
Een "fender" speaker bestaat niet, het is gewoon een logostikker die de speakerfabrikant door fender erop liet plakken. Utah komt in de buurt van Oxford speakers qua karakter.
Ik heb ooit een TR gehad met 2 best goed klinkende Utahs. Ook de Oxford-swisscheese is een prima speaker voor een TR. Maar omdat ze zo oud zijn heb je goeie en mindere ertussen zitten naar gelang gebruik/opslag.

jacky
20 januari 2009, 15:52
vind die EV speakers altijd erg lang clean en recht voor uit JBL heeft dat ook maar voor mijn gevoel wat minder

Ik moet er trouwens niet aan denken een quad met EV (je wordt wel gehoord ;-) )

Had recent en een twin met jbl en een met EV hier staan en kon het niet laten ze even op de schaal te zetten de JBL versie 39 kilo en de EV (ook nog een 135 W amp) kwam meen ik rond de 46 of 47 kilo uit

doe maar 15 kilo extra voor twee extra jbls in een quad incl extra stukkie kast .

Oei dus