PDA

View Full Version : Vraagje volumeverschil over afstand



Jeroen76
18 januari 2009, 18:23
Even een korte vraag over een onduidelijkheid mijnerzijds.

Volgens onze geluidstechnicus is het volume van mijn versterker (fender fm100) in de zaal hoger dan op het podium. Het zou dan niet om de bas gaan maar het totale geluid. Is dat eigenlijk technisch wel mogelijk? En kan iemand mij uitleggen hoe dat dan zit?

greetz Jeroen

the sure thing
18 januari 2009, 20:27
Volgens mij kan dat technische gezien niet. Wat je geluidsman WEL bedoelt is dat je Fender op het podium niet op oorhoogte staat (dus zeg ff 1.80 meter) en waarschijnlijk lager, dus hoor je jezelf minder hard. Het publiek staat echter een stuk verder en soms ook lager, dus door de verspreiding van de geluidsgolven staan die wel met hun oren op je speakerhoogte en horen het dus harder.

Mitch
18 januari 2009, 20:48
Als vermogen toe zou nemen met afstand zouden we daar wel een leuke energiebron van maken ;)
Niet alle geluidsgloven zijn even lang (sterker nog...) dus op verschillende afstanden klinkt een amp wel anders. Maar vermogen neemt in feite alleen maar af met afstand. Kijk, een basversterker, met hele lage tonen en lange gleuidsgolven: die hoor je vaak pas echt goed op afstand, maar dat is niet echt direct te vergelijken met een gitaarversterker.

DeiDRagonas
18 januari 2009, 22:50
In theorie wel idd.. In de praktijk komt het regelmatig voor dat je jezelf op het podium nog niet goed genoeg hoort als je vanuit t publiek gezien al veel te hard staat te blazen. Komt gewoon door wat The-sure-thing ook al zegt... Die amp staat te laag.

R

vinni
18 januari 2009, 23:06
Ken het probleem....

Maar mijn probleem is dat ik het directe geluid van mijn versterker liever niet hoor. Daarnaast heb ik liever dat mijn versterker op de grond staat vanwege de acoustische koppeling van het laag.

Het mooiste zou een versterker zijn die een fors volume kan produceren, lekker scheurend higain geluid met pompend laag maar dat het volume niet verder komt dan een metertje of vijf.

Vinni

DeiDRagonas
18 januari 2009, 23:11
JA... En als ie je nu ook nog ff een biertje brengt tussen de sets door zou dat helemaal geweldig zijn... lol

R.