PDA

View Full Version : kleine power amp 5-20 watt



Nickske
18 januari 2009, 16:36
Ik wil een kleine power amp maken van 5 tot 20 watt.
maar ik vind geen deftige schema's. kan iemand een paar schema's posten.
dank bij voorbaat.

Dirk_Hendrik
18 januari 2009, 16:44
-buizen/ transistor?
- budget?
- Waar heb je zelf al op gezocht?
etc etc

SimonS
18 januari 2009, 16:45
tadaaa:

http://www.ax84.com/corepoweramps.html

Nickske
18 januari 2009, 16:56
-buizen/ transistor?
- budget?
- Waar heb je zelf al op gezocht?
etc etc

budget zon 200-300€

liefst buizen

heb al gezocht op diy musikding enzo daar staat een 2-3watt amp
ook al gezocht op adam's amps maar die gebruikt rare buizen

Nickske
18 januari 2009, 17:00
tadaaa:

http://www.ax84.com/corepoweramps.html

bij ax84 staan er geen stromen op het schema. dit zou handig zijn omdat ik hier nog wat transfo's heb liggen en zonder stromen kan ik geen voorschakelweerstand berekenen

erwin_ve
18 januari 2009, 18:36
Bij elk AX84 schema staat vermeld welke trafo er wordt gebruikt.
Als je dat weet google je ff op de naam vd trafo; dan vind je alle ins and outs over de gebruikte trafo's.

Nickske
18 januari 2009, 18:53
ax 84 gebruikt een hammond 275-0-275 transfo, maar ik heb hier nog een 300-0-300 transfo liggen dus dat is 25 volt teveel. maar als het niet anders kan zal ik een andere transfo moeten kopen

bert k
18 januari 2009, 19:33
Ik had hetzelfde in mijn zelfbouwamp, maar daar heeft Frits een hoop spanning weggehaald met een paar erg dikke weerstanden.

^smurf
18 januari 2009, 22:15
kan ook gebeuren door een paar zener diodes in serie te zetten in de B+. Zorg dan wel dat ze genoeg vermogen aankunnen.

fredjuh
18 januari 2009, 22:36
boeiend, t is maar 35V verschil, dat is echt niet het verschil tussen kut en perfect. in t schema staat nog een bias control ook dus t is geen probleem. En die stromen: met brugklasnatuurkunde reken je die uit.;) En sowieso als je een trafo hebt liggen is t juist zaak om die te verwerken in een leuke buizenbak!:)

Negative K3 fan
19 januari 2009, 13:39
Met een 300-0-300 trafo kun je een mooie single ended 6l6 of el34 eindversterker bouwen. gebruik PSU designer van duncanamps om je voeding te ontwerpen en als tip: zet een dikke smoorspoel (choke) over de hele B+.

fredjuh
19 januari 2009, 16:30
het gesprek ging volgens mij over de SE KT88 van AX84. Met die opstelling kun je ook prima een 300-0-300 gebruiken t is maar net wat je wilt, 10W of 20W;)
oftewel: gebruik gewoon de 300-0-300 die je hebt, bouw dat kreng, bias m op 90% of lager als je geen vol vermogen nodig hebt en de levensduur van je buis wilt verlengen, en klaar. Gewoon, een universal SE trafo van hammond, goeie filtering (choke ja) en klaar. Oja en over voeding ontwerpen: bij een eindtrap heb je dat niet nodig, gewoon gelijkrichtertje, 50uF, choke, 50uF en daar heb je je voeding. Nog ff 1k aan G2, 5,6k aan G1 en dan heb je met 10 componenten je eindtrap klaar.

Nickske
19 januari 2009, 17:08
het gesprek ging volgens mij over de SE KT88 van AX84. Met die opstelling kun je ook prima een 300-0-300 gebruiken t is maar net wat je wilt, 10W of 20W;)
oftewel: gebruik gewoon de 300-0-300 die je hebt, bouw dat kreng, bias m op 90% of lager als je geen vol vermogen nodig hebt en de levensduur van je buis wilt verlengen, en klaar. Gewoon, een universal SE trafo van hammond, goeie filtering (choke ja) en klaar. Oja en over voeding ontwerpen: bij een eindtrap heb je dat niet nodig, gewoon gelijkrichtertje, 50uF, choke, 50uF en daar heb je je voeding. Nog ff 1k aan G2, 5,6k aan G1 en dan heb je met 10 componenten je eindtrap klaar.

alvast bedankt voor de tips.
ik denk dat ik jou oplossing ga proberen en gewoon dan die 300-0-300 transfo ga gebruiken en wat lager biassen en zien wat dat geeft.
andere oplossingen zijn ook nog altijd welkom

bert k
19 januari 2009, 18:19
Als je een buizengelijkrichter gebruikt, valt de spanning ook nog wat. (Vraag me alleen niet hoeveel.)

nico verduin
19 januari 2009, 18:49
het gesprek ging volgens mij over de SE KT88 van AX84. Met die opstelling kun je ook prima een 300-0-300 gebruiken t is maar net wat je wilt, 10W of 20W;)
oftewel: gebruik gewoon de 300-0-300 die je hebt, bouw dat kreng, bias m op 90% of lager als je geen vol vermogen nodig hebt en de levensduur van je buis wilt verlengen, en klaar. Gewoon, een universal SE trafo van hammond, goeie filtering (choke ja) en klaar. Oja en over voeding ontwerpen: bij een eindtrap heb je dat niet nodig, gewoon gelijkrichtertje, 50uF, choke, 50uF en daar heb je je voeding. Nog ff 1k aan G2, 5,6k aan G1 en dan heb je met 10 componenten je eindtrap klaar.Fredjuh,
Ben bang dat je nu toch iets te hard van stapel loopt. Afvlakking maakt wel degelijk uit. Ook op je eindtrap. Te grote elco's geven een steriel geluid. Te weinig en alles zakt in met een brom die bij pushen erdoorkomt. Maar ik denk wel dat het nu tijd wordt dat je je eerste amp gaat bouwen ipv. er alleen over te praten.

nico verduin
19 januari 2009, 18:50
Als je een buizengelijkrichter gebruikt, valt de spanning ook nog wat. (Vraag me alleen niet hoeveel.)Ligt er een beetje aan hoeveel stroom je trekt. Maar dan moet je de grafieken er effe bij pakken. OF effe spelen met Duncanamps PSU

fredjuh
19 januari 2009, 21:12
Tsja ik ben aan t sparen he... ik moet begin april toch wel kunnen beginnen denk ik. Ik kan al wel alvast de spulletjes bestellen die ik van Dick Best nodig heb...

Over de afvlakking, met een choke en 2 elco's heb je toch genoeg voor een eindtrap? Zou je ook kunnen zeggen bij welke waardes bij welke stromen je ruis krijgt en wanneer t steriel wordt? Ik heb namelijk geen idee en dacht dat het beter werkt als je er een grotere elco in zet. Dat zou dan de Hi-Fi-gedachte zijn als ik het goed begrijp

fred

edit: nog ns gechecked, en bij ax84 doen ze: 50uF, 130 Ohm, 50uF
mijn voorstel zou dus goed moeten gaan en zelfs veel minder ruis bevatten dan dat ontwerp door de choke. Ik wacht nico maar weer af met zijn genialiteiten

nico verduin
19 januari 2009, 21:23
Tsja ik ben aan t sparen he... ik moet begin april toch wel kunnen beginnen denk ik. Ik kan al wel alvast de spulletjes bestellen die ik van Dick Best nodig heb...

Over de afvlakking, met een choke en 2 elco's heb je toch genoeg voor een eindtrap? Zou je ook kunnen zeggen bij welke waardes bij welke stromen je ruis krijgt en wanneer t steriel wordt? Ik heb namelijk geen idee en dacht dat het beter werkt als je er een grotere elco in zet. Dat zou dan de Hi-Fi-gedachte zijn als ik het goed begrijp

fred
Ik heb het niet over ruis gehad maar over brom omdat je voeding inzakt. Te hoge elco's gaat richting HiFi (al komt daar wel wat meer bij kijken). Maar je walst nu iets te snel over de problematiek heen zonder enige ervaring en zet daarmee andere beginners op het verkeerde been. En dat is niet terecht lijkt me. Verder kan ik niet in een andermans portemonnaie kijken dus doe daar geen oordeel over. Ik vindt alleen dat het onterecht is om te doen overkomen dat alles kat in het bakkie is terwijl de praktijk toch iets anders is. En menigeen hier kan daar over meepraten.

Nickske
19 januari 2009, 22:13
is het nu mogelijk om een 300-0-300 voeding te gebruiken. of kloppen de waarden van de caps dan niet meer ?

nico verduin
19 januari 2009, 22:20
Ik zou de werkspanning op 500-550 zetten. De voeding zal gauw oplopen tot zo'n 440V. 450V elco's is te krap. En ik zou dan nog eerder een 5V trafotje erbij zetten en dan een buizen gelijkrichter gebruiken om de spanning wat te laten zakken. Krijg je gelijk een mooie Sag.

fredjuh
19 januari 2009, 22:31
ah, op die fiets, ja ik deed het inderdaad erg makkelijk klinken. snap je punt.
Nick: gewoon de 300-0-300 gebruiken,
20W schema (http://www.ax84.com/static/corepoweramps/20W_SE/AX84_20W_SE_Poweramp_Schematic.pdf) gebruiken, en R1 vervangen door een choke die zo'n 150mA aankan. (Hammond 159Q)
C4 en hoger laat je weg, en R3 en hoger ook. De CT van de 6,3V leg je aan de aarde of de kathode van de buis.
R3 en C2 kun je eventueel ook weglaten.
EL34 schema staat er trouwens ook, dan heb je 10W en kun je een goedkopere trafo gebruiken (Hammond125ESE) zie ook de P1x van dezelfde site.

Nickske
20 januari 2009, 19:03
ik zie alleen maar een el34 schema van 20 watt.kun je anders link sturen van dat schema.
en als je vanalles weglaat uit die voeding zoals die caps en die weerstanden. verandert er dan niets de B+ aftakkingen?

waarvoor zou die 5 volt transfo dan dienen nico ?

fredjuh
20 januari 2009, 23:26
Nico, koffietekort? Sag op een SE eindtrap?:D
Die 5V is voor de gloeidraad van een buizengelijkrichter.
Oja, dat EL34 schema. Hij staat er zeg maar bij als variatie op die 20W eindtrap, maar t is een 10W. Kijk maar naar de P1x. Ze waren gewoon te lui om de 10W en de 20W er apart op te zetten. Nadeel van de 20 watter is dat je gelijk weer een dure trafo nodig hebt voor de grote biastroom van die eindtrap.

nico verduin
21 januari 2009, 05:16
Nico, koffietekort? Sag op een SE eindtrap?:D
Deze reactie snap ik effe niet

erwin_ve
21 januari 2009, 09:36
Deze reactie snap ik effe niet
Misschien heeft Fredjuh wat koffie nodig...:satisfie:

Negative K3 fan
21 januari 2009, 12:44
Ik zou de werkspanning op 500-550 zetten. De voeding zal gauw oplopen tot zo'n 440V. 450V elco's is te krap. En ik zou dan nog eerder een 5V trafotje erbij zetten en dan een buizen gelijkrichter gebruiken om de spanning wat te laten zakken. Krijg je gelijk een mooie Sag.

of een ez81+dikke weerstand, heb ik gedaan bij mijn single ended amp met 350-0-350

fredjuh
21 januari 2009, 17:59
Aangezien de stroomconsumptie van een SE (klasse A) eindtrap altijd op zn hoogst is, kan je dus geen sag hebben. Toch?

Chris Winsemius
21 januari 2009, 18:22
Aangezien de stroomconsumptie van een SE (klasse A) eindtrap altijd op zn hoogst is, kan je dus geen sag hebben. Toch?

+1

Stroom-opname is ip. constant dus geen sag....

(had 'm al gezien, die post, maar niet gereageerd)

guitaraddict
21 januari 2009, 19:13
Normaal verwijs ik niet naar Wiki maar ik ben het er ook mee eens:

"Power supplies

Early tube amplifiers usually used unregulated power supplies. This was due to the high cost associated with high-quality high-voltage power supplies. The typical anode supply was simply a rectifier, an inductor and a filter capacitor. When the tube amplifier was operated at high volume, the power supply voltage would dip, reducing power output and causing signal modulation. This dipping effect is known as "sag", which may be preferable to some electric guitarists (almost invariably using a class AB1 amplifier). Note that for a class A stage the average current does NOT sag, it is constant. "

Alf

fredjuh
21 januari 2009, 19:19
Met een buizengelijkrichter heb je dus geen zak meer aan die mooie U/I-curves maar heeft een buizengelijkrichter nog andere voordelen? Ik kan hier niet echt specifieke dingen over vinden.

nico verduin
21 januari 2009, 19:38
Oeps... jullie hebben gelijk. Het is wel de gemiddelde stroom die constant is omdat je op de steile kant van de curves zit. Maar varieren doet ie wel degelijk omdat je anders niets zou horen.
Je krijgt meer een compressie effect omdat bij een toename van de stroom, de spanningsval over de buis groter wordt en dus daalt de voedingsspanning iets.
Omgekeerd bij een daling van de stroom, neemt de spanningsval over de buis af, stijgt de anode spanning, wordt de loadlijn wat vlakker en neemt de daling wat minder negatief geworden.

nico verduin
21 januari 2009, 19:39
Met een buizengelijkrichter heb je dus geen zak meer aan die mooie U/I-curves maar heeft een buizengelijkrichter nog andere voordelen? Ik kan hier niet echt specifieke dingen over vinden.Zie vorige post. Je hebt altijd iets aan die U/I curves (behalve een zak natuurlijk)

fredjuh
21 januari 2009, 19:56
behalve een zak natuurlijk
:seriousf:
Dus als ik het goed begrijp wordt de bovenste sinushelft samengedrukt en de onderste uitgerekt waardoor er weer een harmonische ontstaat? Maar goed dat heb je ook bij een grote weerstand in de voeding die net als de gelijkrichter de voedingsspanning 100V naar beneden haalt:D Maar ik heb het idee dat dat niet netjes gebeurt want zo'n buizengelijkrichter is de snelste niet...

BTW, die nieuwe spellingscorrector is mooi, nu hopen dat andere mensen ook ff terugkijken naar alle rooie stippellijntjes.

Nickske
21 januari 2009, 21:58
bedankt voor alle info, maar ik heb zonet een ideaal schema gevonden dat gebruikt maakt van een 300-0-300 transfo het is een 12 watt met een kt66 of 6v6 buis dus ik denk dat ik gewoon dat schema ga gebruiken. Dan moet ik niets veranderen aan de psu. wat het voor mij veel makkelijker maakt

nico verduin
21 januari 2009, 22:18
6V6 lijkt me stug. Zal wel KT66 zijn

fredjuh
21 januari 2009, 22:28
of 6L6
1234

Nickske
22 januari 2009, 17:24
op het schema staat gewoon dat je er ook een 6v6 lamp in kunt steken maar dan moet je wel de bias weerstand vervangen.

fredjuh
22 januari 2009, 17:53
kun je hier een link zetten?

Nickske
22 januari 2009, 18:10
http://www.tube-town.net/diy/tt66/tt66-3.pdf het is een diy schema van tube town met pre amp maar normaal gezien kan ik dan aan punt b een jack maken zodat ik er een andere pre-amp mee kan aansturen

cluseau
22 januari 2009, 19:09
heeft een buizengelijkrichter nog andere voordelen? Ik kan hier niet echt specifieke dingen over vinden.

Een buizengeliojkrichter spaart je elko's!:dance:

Frans

fredjuh
22 januari 2009, 22:34
Een siliciumgelijkrichter bespaart je gelijkrichterbuis!:dance:

(sorry dit moest even:D)

Je kunt R24 nog vervangen door een master knop want dit ontwerp blijft clean tot de 10W en dat kan nou niet bepaald altijd op de slaapkamer:D
over die andere voorversterker: geef eens wat meer info, wat wil je?

cluseau
23 januari 2009, 09:50
Een siliciumgelijkrichter bespaart je gelijkrichterbuis!:dance:

(sorry dit moest even:D)



Als je liever elko's vervangt ipv een buisje trekken kun je daar voordeel in zien denk ik:blast:

Nickske
23 januari 2009, 10:10
ik zou er graag een preamp aanhangen die lichte rock tot wat meer heavy kan gaan. en welke waarde voor R24 zou je dan voorstellen?

fredjuh
23 januari 2009, 19:48
dan zou ik t gewoon gelijk bij elkaar voegen.
op ax84 staat ook de SEL, en de P1x, als je de pre-amp van de SEL gebruikt, en de eindtrap van de P1x is t helemaal mooi.
R24: master volume, dus een log potmeter van 220k

Nickske
24 januari 2009, 16:17
ik heb al nos buisjes voor de tt66 van tubetown op de kop kunnen tikken dus het zal het schema van tubetown worden, in combinatie met een nog te zoeken pre-amp schema.