PDA

View Full Version : CPU de lucht in



Bloodline
18 januari 2009, 15:07
Al jaren irriteer ik me eraan dat mijn cpu te hoog wordt terwijl ik plugins gebruik in Nuendo/Cubase.

Ik gebruik er op zich wel veel neem ik aan:
Waves plugins
Drumkit From Hell Superior
4x Guitar Rig (alleen als cab simulatie !)

Hierdoor lopen projecten vast, worden er kraken opgenomen in mijn opnames, Moet ik een hogere asio latency gebruiken om projecten draaiend te houden. Maar ja dan komt er wel vertragen tijdens het opnemen. Dit kun je uiteraard weer goed stellen in nuendo zelf maar het is niet prettig om zo in te spelen.

Ik heb al 2 gig ram in mijn pc en neem aan dat er meer in moet of niet ?.
Windows xp kan maximaal 4 gig ram hebben ?
Maar ik vraag me af hoe dit nou komt ?
Is het cpu gebruik ( soms wel 98%) zo hoog puur omdat er niet genoeg ram geheugen is ?
Of spelen er meer dingen zoals wat voor processor.

Ik ben van plan dit jaar een nieuwe pc aan te schaffen dus daarom vroeg ik het me af.
Ik heb er genoeg van dat mijn pc niet aan kan wat ik wil.

Ik wil fatsoenlijk kunnen opnemen en zelf weten hoeveel plugins ik wil gebruik.

arcane
18 januari 2009, 15:35
ram geheugen zal wel meevallen, ook ik neem vaak wat op, en dan stijgt het ram geheugen helemaal niet zo extreem.

doe eens ctrl-alt-del en kies dan voor taakbeheer en dan bij het tablad prestaties kijken.
doe dit maar eens tijdens het opname proces, dan zie je het vanzelf of er meer in zou moeten.

Ik denk eerder dat een nieuwe cpu meer uitkomst biedt.
Wat heb je nu?

erwin_ve
18 januari 2009, 15:55
Zat er niet zo'n freeze functie binnen Cubase?
Ontlast je cpu aanzienlijk!

Roman
18 januari 2009, 16:16
De plugs van "Waves" zijn verschrikkelijke CPU-vreters.
Wat is je huidige CPU?
Je geheugen is dat dual (2x1G) of 1x2G stripje?

Bloodline
18 januari 2009, 17:46
Ik heb 4x 512 ram erin.

Mijn processor is Intel Pentium 4 2,99 ghz.

Hoe kan ik precies de freeze functie inschakelen ?>

Noctiis
18 januari 2009, 18:17
Het is geen dual core? Ik denk dat daar het grootste hiaat zit.

Ik gebruik ook een vrachtlading waves plugins maar heb nergens last van (quad core). Ook heb ik het voordeel dat mijn DAW (Reaper) extreem licht is.

erwin_ve
18 januari 2009, 18:45
Je kunt de freeze-functie gebruiken om live-effecten/ VST-i' s om te zetten in een tijdelijk audiobestand.
Check anders even de manual; ik ken de sx3 en nuendo versies niet. Ik weet wel zeker dat het er in zit...

Bloodline
18 januari 2009, 22:14
Het is geen dual core? Ik denk dat daar het grootste hiaat zit.

Ik gebruik ook een vrachtlading waves plugins maar heb nergens last van (quad core). Ook heb ik het voordeel dat mijn DAW (Reaper) extreem licht is.

Toch wel ? Hmm, dat kan eventueel wat verklaren dan.
Ik dacht dat het er puur om ging hoeveel ram je had.

guhlenn
19 januari 2009, 08:13
Maar ik vraag me af hoe dit nou komt ?
Is het cpu gebruik ( soms wel 98%) zo hoog puur omdat er niet genoeg ram geheugen is ?
Of spelen er meer dingen zoals wat voor processor.


CPU=Central Processing Unit.

Een pentium 4 is ouwe meuk. LEg er een Quad core in (ik heb een Q6600) en alles gaat weer draaien. Meer geheugen helpt, maar niet als je CPU meter op 98% zit :).

Noctiis
19 januari 2009, 11:08
Even een enigzinds gerelateerde vraag: Ik wil een nieuwe macbook aanschaffen en vroeg me af hoeveel nut het heeft om de 5400 hd te vervangen door een 7200 rpm schijf.
Heeft dit bijvoorbeeld een positief effect op het opnemen op meerdere sporen tegelijk (zeg, tijdens drumopnames met 10 kanalen input tegelijk)?

Bloodline
19 januari 2009, 11:14
CPU=Central Processing Unit.

Een pentium 4 is ouwe meuk. LEg er een Quad core in (ik heb een Q6600) en alles gaat weer draaien. Meer geheugen helpt, maar niet als je CPU meter op 98% zit :).


Dankje wel !

Ik neem een nieuwe pc!

guhlenn
19 januari 2009, 15:29
Even een enigzinds gerelateerde vraag: Ik wil een nieuwe macbook aanschaffen en vroeg me af hoeveel nut het heeft om de 5400 hd te vervangen door een 7200 rpm schijf.
Heeft dit bijvoorbeeld een positief effect op het opnemen op meerdere sporen tegelijk (zeg, tijdens drumopnames met 10 kanalen input tegelijk)?

Iig tijdens het mixen. hoe meer sporen, hoe meer rpm handig zijn.

@bloodline: dat lijkt me wel verstandig ja.

remcol
19 januari 2009, 16:02
Ik heb geen ervaring met hoeveel sporen ik meer kan opnemen met mijn MacBook nu ik er ook een 7200 RPM schijf (Western Digital Caviar Black) in heb gezet. Ik merk wel dat OS X aanzienlijk sneller opstart, en dat ook applicaties sneller starten. Word 2008 deed er eerst wel +/- 20 sec. over om op te starten. Nu slechts nog 3 sec. (heb een 2GHz MB C2D, 2 jaar oud, heb er tevens 4 gb geheugen erin gezet)

Azrael
19 januari 2009, 16:03
Even een enigzinds gerelateerde vraag: Ik wil een nieuwe macbook aanschaffen en vroeg me af hoeveel nut het heeft om de 5400 hd te vervangen door een 7200 rpm schijf.
Heeft dit bijvoorbeeld een positief effect op het opnemen op meerdere sporen tegelijk (zeg, tijdens drumopnames met 10 kanalen input tegelijk)?

Neuh, 10 kanalen trekt 5400 rpm ook zonder enig probleem. Het kan altijd..maar ik zou het niet direct doen want je zult er echt geen problemen mee krijgen. Mijn volgende HD wordt wel een 7200 rpm maar echt niet voor audio want dat vreet niet zoveel.

Noctiis
19 januari 2009, 16:11
Cool, bedankt voor de info iedereen! Nouja het kan toevallig redelijk goedkoop (60 euro extra) dus misschien doe ik het sowieso wel hoor.
2,4 Ghz dual core processor, 4 gig ram en een 7200 rpm schijf, ik wil ik wil :P

Bloodline
20 januari 2009, 00:52
Iig tijdens het mixen. hoe meer sporen, hoe meer rpm handig zijn.

@bloodline: dat lijkt me wel verstandig ja.


idd. huidige pc is een packard bell.

Te vergelijken met dat mens van de exorcist, een drama pc.

Highway49
20 januari 2009, 08:40
Windows xp kan maximaal 4 gig ram hebben ?

Misschien een beetje een late reactie. 4 gig RAM gaat alleen in de 64bit XP. Ik ga er vanuit dat je de (gewone) 32bit XP hebt. Dan wordt er maximaal 3 gig RAM ondersteund.

Een quadcore zoals al gezegd werd zal inderdaad de oplossing zijn. Hoewel dualcore ook al een hoop doet, maar als je toch gaat investeren...

JvD.
20 januari 2009, 09:43
hou ons op de hoogte van wat je koopt en hoe het bevalt, ik denk dat er meer lui hun pentium4'tjes zat zijn(me)

ik heb wel een aparte schijf voor recording's meuk. dus een dual boot. dat scheelt al veel vind ik.

Mr Xen0
20 januari 2009, 09:47
Ik heb 4x 512 ram erin.

Mijn processor is Intel Pentium 4 2,99 ghz.

Hoe kan ik precies de freeze functie inschakelen ?>

Wat zijn de rest van de specs van je pc? Het is over het algemeen alles bij elkaar wat het niet aankan dan één ding apart.

guhlenn
20 januari 2009, 13:18
Mijn volgende HD wordt wel een 7200 rpm maar echt niet voor audio want dat vreet niet zoveel.

Ligt eraan hoe groot je opname projecten zijn. Ik heb 10.000 rpm schijven :)

Bloodline
23 januari 2009, 01:09
Misschien een beetje een late reactie. 4 gig RAM gaat alleen in de 64bit XP. Ik ga er vanuit dat je de (gewone) 32bit XP hebt. Dan wordt er maximaal 3 gig RAM ondersteund.

Een quadcore zoals al gezegd werd zal inderdaad de oplossing zijn. Hoewel dualcore ook al een hoop doet, maar als je toch gaat investeren...

32 bit kan maximaal 4 gig ram geloof ik.

64 bit xp of vista kan veel meer dan 8 gig ram.

bijv vista 64-bit : Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

Maar 64 bit ondersteund veel minder drivers.

Noctiis
23 januari 2009, 08:36
Nee, 32 bit kan geen volledige 4 gig aan.

guhlenn
23 januari 2009, 08:49
3,6 gig... maar goed, wat zijn we nerds... :)

Noctiis
23 januari 2009, 09:04
3326 mb volgens mijn pc zelfs :P

guhlenn
23 januari 2009, 13:58
ik heb het maar van horen zeggen. Maar jij bent de über-nerd ;) ...

HaroldA
23 januari 2009, 14:29
Nee, 32 bit kan geen volledige 4 gig aan.


3,6 gig... maar goed, wat zijn we nerds... :)


3326 mb volgens mijn pc zelfs :P


ik heb het maar van horen zeggen. Maar jij bent de über-nerd ;) ...

Fout!

Windows XP kan exact 4 GiB geheugen aan! Je moet echter wel de grootte van je swap er af trekken. Geen swap = 4 GiB.

The mega nerd has spoken...

-Menrik-
23 januari 2009, 15:55
Mannekes, mannekes...

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

HaroldA
23 januari 2009, 15:57
Mannekes, mannekes...

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

Dus wie heeft er gelijk?



Exact. :rockon:

-Menrik-
23 januari 2009, 16:03
Dus wie heeft er gelijk?



Exact. :rockon:
Let op hè, iedereen heeft het hier over het RAM geheugen!

Het artikel gaat hier om het totale geheugen, dus zowel je RAM geheugen als je virtuele (grafische kaart) geheugen... Deze 2 bij elkaar opgeteld kan 4 Gb zijn!

HaroldA
23 januari 2009, 16:05
Let op hè, iedereen heeft het hier over het RAM geheugen!

Het artikel gaat hier om het totale geheugen, dus zowel je RAM geheugen als je virtuele (grafische kaart) geheugen... Deze 2 bij elkaar opgeteld kan 4 Gb zijn!

Wat een vervelende en omslachtige manier om mij gelijk te geven :stop:...

EDIT:
'virtueel geheugen' heeft niets met je grafische kaart te maken!

-Menrik-
23 januari 2009, 16:10
Wat een vervelende en omslachtige manier om mij gelijk te geven :stop:...

EDIT:
'virtueel geheugen' heeft niets met je grafische kaart te maken!

Oeps, ik dacht dat virtueel geheugen te maken had met je grafische kaart....
Maar in ieder geval, ik begrijp niet wat er vervelend en omslachtig is aan mijn reactie? Ik probeer hier gewoon duidelijkheid te creëren.

(Ik geef je trouwens ook geen ongelijk geloof ik?)

HaroldA
23 januari 2009, 16:12
(Ik geef je trouwens ook geen ongelijk geloof ik?)

Kijk: daar hebben we het al... Verwarring... :confused:

Had nou maar gewoon gezegd: "Harold heeft gelijk", dan was het een stuk makkelijker geweest. :cheerup:

-Menrik-
23 januari 2009, 16:14
Kijk: daar hebben we het al... Verwarring... :confused:

Had nou maar gewoon gezegd: "Harold heeft gelijk", dan was het een stuk makkelijker geweest. :cheerup:

Wat jij wilt, Harold! :dance:
Al was het wel makkelijker geweest, hehe!

Highway49
23 januari 2009, 16:22
De laatste woorden die ik er aan vuil maak, uit een andere discussie:

Windows 2000 and 32-bit XP allocates 2GB for user-mode processes, and 2GB to kernel-mode processes. This allocation only becomes a problem when you start using close to 2GB of RAM. If you get close to that, you can put the /3GB switch in your BOOT.INI. That will change your allocation to 3GB/1GB user/kernel.

Regardless, some space in the range from 3GB to 4GB is mapped for access to your PCI/PCI-X/PCI-Express cards.


Microsoft mag het zo neerzetten omdat het in theorie klopt, en 4 gig leuker staat in zo'n schema. Maar in de praktijk wordt er dus geheugen vrijgehouden voor pci/pci-e.

Maar dan nog, meer dan 3gb ga je nooit gebruiken denk ik? Dus ik laat het erbij :)

Laat even weten wat je aanschaft!

Azrael
23 januari 2009, 17:00
Overduidelijk geen computer forum dit...........Wat een onzin wordt er neergeplant zeg.....:seriousf:

Highway49
23 januari 2009, 17:11
Overduidelijk geen computer forum dit...........Wat een onzin wordt er neergeplant zeg.....:seriousf:

Heb je helemaal gelijk in. Toch is het wel handig te weten wat voor comp het meest geschikt is voor opnamen. Nu loopt het wel een beetje uit de hand inderdaad (mede door mij)

samthegreat4
28 januari 2009, 00:57
ik heb hier op mijn kamer een amd athlon 3700+ en beneden staat ons P4 bakje. De amd cpu wint het zoiezo al ruim van de P4. Ik zou gewoon een e8400 in je volgende pc raggen, tenzij je op 159 sporen tegelijk gaat opnemen en ook nog is crysis aan `t doen bent.... dan kan je zo'n quadcore nemen of als je denkt: "doe is gek!" kan je ook wel zo'n peperdure i7 aanschaffen, hehe :p

guhlenn
28 januari 2009, 07:51
Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt, maar een quad-core is geen ovrbodige luxe. Wel luxe trouwens :D

HaroldA
28 januari 2009, 09:41
Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt, maar een quad-core is geen ovrbodige luxe. Wel luxe trouwens :D

ja, maar ook helemaal niet zo duur... Als ik mijn P4/3 GHz zou willen vervangen, zou het door een quadje zijn.

harrie-beton
28 januari 2009, 10:24
Voor audio valt het vies tegen hoeveel programma's quad cores aanspreken. De meeste dingen verwerken alles op een single core, dat wil zeggen dat de software niet "multithreaded" geschreven is. Vooral oudere software heeft geen voordeel op een multicore. Dit in je achterhoofd nemen, bij een nieuwe pc of upgrade, de kloksnelheid is ook van belang. In veel gevallen is een dual core van 2,2 ghz sneller dan je pentium IV op 2,6 ghz maar in gevallen waar de software niet multi-threaded geschreven is dus niet. Adobe audition 3 is de eerste die wel voordeel heeft op multicore. De laatste cubase vast ook.

Qua pc heb ik de volgende checklist, verdiep je erin - lees vooral de Nederlandse wikipedia als je termen niet kent:

-dual boot dus twee aparte schijven erin. Hoeft niet eens zo groot. Een uur audio op 16 sporen is maar 20 gigabyte
-processor minimaal 2,6 ghz dual of quadcore, quadcore extreme is een snellere versie maar die zijn stukken duurder +1500 euro
-de nieuwste processor heet i7 maar plus een passend moederbord is deze nu nog prijzig, bij i7 koop wel de 2,9 ghz versie. De 2,6 is niet sneller dan een socket 775 quadcore.
-voeding minimaal 750 watt
-koop een echte volwassen geluidskaart in een muziekwinkel (usb firewire of intern) maar laat je gewone kaart ook actief
-moederbord met goede chipset minimaal 1600 front side bus (check op muzikanten sites zoals gearslutz)
-stay away from Vista!
-sata schijven, SSD nog niet doen
-audio heeft nauwelijks voordeel van meer dan 2 gig geheugen, mocht je wel 8 gig geheugen willen gebruiken is een 64 bit xp een goede oplossing. Een aantal oudere applicaties werken dan niet goed meer. Maar met dual boot maakt dat weer niets uit want die draai je daar op...
-Denk ook om airflow, koeling en het geluid
-videokaart met 2 uitgangen voor een dual screen
-koop een paar usb schijven en maak daar je backups op. Een echte backup is als je project TWEE keer hebt op TWEE verschillende plaatsen. Bewaar de backup niet naast de pc, bij brand, inbraak, waterschade of bilksem zijn ze alsnog beide naar de kloten

Tot slot: Een iMac of een Mac pro is een duurder alternatief met minder software keuze maar qua kwaliteit oppermachtig. Koop dan wel snelheid, minder dan 2,4 ghz dual core niet doen.

HaroldA
28 januari 2009, 10:55
In veel gevallen is een dual core van 2,2 ghz sneller dan je pentium IV op 2,6 ghz maar in gevallen waar de software niet multi-threaded geschreven is dus niet. Adobe audition 3 is de eerste die wel voordeel heeft op multicore. De laatste cubase vast ook.

Cubase 3 is al multi-threaded... En losse programma's kunnen ook over meerdere cores verdeeld worden.

Het is ook altijd handig om 1 core 'over' te hebben voor grafische zaken (Windows) e.d.

Maar inderdaad, schaf ook nieuwe software aan bij je nieuwe PC! Gezien de vooruitgang van het aantal cores in 1 machine zal alle populaire software er wel gebruik van maken tegenwoordig.

Bloodline
28 januari 2009, 12:09
Je kunt toch ook instellen hoeveel cores je wilt gebruiken ?
Dat je een onder verdeling kiest ?

start -> uitvoeren -> msconfig > tabblad computer opstarten -> knop geavanceerde opties -> aantal proccesors!

Daarmee kun je toch bepalen hoeveel processors er worden gebruik als je de pc aanzet ?
Ik ziet hier btw op de vista laptop van me vriendin. Weet niet of xp dit ook heeft.

HaroldA
28 januari 2009, 12:13
Je kunt toch ook instellen hoeveel cores je wilt gebruiken ?

De software moet wel zo geschreven zijn dat er wel gebruik gemaakt kan worden van meerdere cores...

Al heb je 1000 cores, maar de software kan er maar 1 gebruiken dan loopt de software net zo snel als 1 core is.

guhlenn
28 januari 2009, 12:26
Sonar ondersteund ook multi core. Is leuk, zet een fikse vsti aan en 1 core schiet omhoog, rest blijft lekker stabiel.

Trouwens, waarom geen SSD, lijkt me ideaal voor audio editting? IS alleen nog wat duur...

HaroldA
28 januari 2009, 12:32
Trouwens, waarom geen SSD, lijkt me ideaal voor audio editting? IS alleen nog wat duur...

Je hebt er niets aan. Snelle accesstijd is volledig overbodig als je met grote files werkt.

Standaard HDD's werken voor audio/video nog steeds het beste, zeker als je prijs/benodigde prestatie bekijkt.

guhlenn
28 januari 2009, 15:58
Wat veroorzaakt dan de laadtijd van de losse audio tracks van grote projecten?

HaroldA
28 januari 2009, 16:00
Wat veroorzaakt dan de laadtijd van de losse audio tracks van grote projecten?

Dat komt door de doorvoersnelheid en niet hoe snel een sector gevonden kan worden.

guhlenn
28 januari 2009, 16:39
ok, misschien is dit een domme vraag, maar het aantal rpm bepaald toch de doorvoersnelheid? en die was bij een SSD toch infinite omdat ie niet hoeft te draaien? (stiekum vind ik het best geil, al dat computernerd gedoe ;) )

HaroldA
28 januari 2009, 16:46
ok, misschien is dit een domme vraag, maar het aantal rpm bepaald toch de doorvoersnelheid?

Phoe... Als het alleen RPM was, dan was het makkelijk... Het aantal platters, datadichtheid, lees/schrijffoutcorrectie, bussnelheid, etc, etc telt ook nog mee...

Voordelen SSD: minder warmteontwikkeling, minimale zoektijden (ns ipv ms), geen bewegende onderdelen, makkelijkere interne RAID oplossingen mogelijk, etc.

Zoektijden zijn het interessantst bij kleine files of een middeleeuws bestandssysteem, zoals NTFS bijvoorbeeld (defragmenteren, anyone???)

Maiden Michiel
2 februari 2009, 13:25
-stay away from Vista!


Hoe zit het met PC's met Vista voorgeinstalleerd?
Ik heb PC's meegemaakt die helemaal niet terug konden naar XP, zelfs niet als de c partitie geformatteerd is.

HaroldA
2 februari 2009, 13:33
Hoe zit het met PC's met Vista voorgeinstalleerd?
Ik heb PC's meegemaakt die helemaal niet terug konden naar XP, zelfs niet als de c partitie geformatteerd is.

Pardon? :???:

Waarom kun je niet terug naar XP? Je hebt zelfs downgrade recht van MS zelf! Een belletje naar de MS helpdesk en vragen om een XP cd + code en dan installeren maar!

Maiden Michiel
2 februari 2009, 13:40
Pardon? :???:

Waarom kun je niet terug naar XP? Je hebt zelfs downgrade recht van MS zelf! Een belletje naar de MS helpdesk en vragen om een XP cd + code en dan installeren maar!

Van de week heb ik voor een collega een Quadcore gekocht met Vista voorgeinstalleerd.

Toen heb ik de c partitie geformatteerd en de XP cd erin gedaan.

Mooi dat hij dat niet wou. Meteen na het initialiseren van de hardware een blauw scherm met error 0xF78D2524.
Van alles geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar.

HaroldA
2 februari 2009, 13:43
Van de week heb ik voor een collega een Quadcore gekocht met Vista voorgeinstalleerd.

Toen heb ik de c partitie geformatteerd en de XP cd erin gedaan.

Mooi dat hij dat niet wou. Meteen na het initialiseren van de hardware een blauw scherm met error 0xF78D2524.
Van alles geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Maak maar eens een lege FAT32 partitie aan, dan werkt de installer wel. Ik heb overigens niet meer getest of het verwijderen van alle partities werkt, maar dat zou ook logisch zijn.

harrie-beton
2 februari 2009, 23:39
ik heb meerdere quadcores (sorry) en xp wil daarop prima installeren...
Er is vast iets anders aan de hand. Laat even een ervaren iemand er naar kijken want er zijn verschillen tussen vista en xp maar niet dat er blauwe schermen aan te pas komen.

Highway49
3 februari 2009, 08:42
Ik heb een beetje zitten googelen. De 0xF78D2524 foutmelding lijkt een conflict met je videocard. Zou alleen op vista werken....

Dit kwam ook ergens terug (gaat over de SATA instellingen): I had to change the enable RAID in BIOS. I had it set as enabled but disabled on all the HD's. User error.

Is het proberen waard...

HaroldA
3 februari 2009, 10:05
Ik heb een beetje zitten googelen. De 0xF78D2524 foutmelding lijkt een conflict met je videocard. Zou alleen op vista werken....

Een videokaart die alleen op Vista werkt??? Wa's dat dan voor bagger? :stop:

Verder zou ik inderdaad denken -op de Google resultaten afgaand- dat het weer zo'n inaccessible boot device probleem is.

XP Servicepack 3 installatie cd al geprobeerd?

Highway49
3 februari 2009, 12:14
Leek mij ook erg raar...

Maiden Michiel
3 februari 2009, 15:55
Ik heb een beetje zitten googelen. De 0xF78D2524 foutmelding lijkt een conflict met je videocard. Zou alleen op vista werken....

Dit kwam ook ergens terug (gaat over de SATA instellingen): I had to change the enable RAID in BIOS. I had it set as enabled but disabled on all the HD's. User error.

Is het proberen waard...

Had ik al geprobeerd, ik had namelijk ook al gegoogled.
XP SP3 heb ik geprobeerd ja.
Maar een FAT32 partitie nog niet.