PDA

View Full Version : Snaren rammelen



mkr1980
18 januari 2009, 13:32
Hallo,

Ik heb pas een Gregg bennet D 7 CE acoustische gitaar aangeschaft. Nou heb ik een poging gewaagd om de snaren te vervangen.

Ik heb alle snaren eerst losgehaald om vervolgens te beginnen met de 1e e snaar te vervangen. Nou heb ik het probleem als ik de snaar heb vervangen dat de snaar ontzettend rammelt, het lijkt erop dat de snaar bepaalde fretten raakt.
Helemaal als ik de 1e fret indruk dan rammelt het als een gek.

Ook als ik de andere snaren vervang heb ik hetzelfde probleem. Het vervangen op zich kan je niet echt fout doen in mijn ogen maar blijkbaar doe ik iets niet goed.

Had ik de snaren niet eerst allemaal moeten loshalen maar bijvoorbeeld 1 voor 1?

Iemand een tip of idee wat ik hiermee kan doen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Marcel

guitargeek3
18 januari 2009, 14:08
Heb je een andere dikte snaren geplaatst dan er origineel op zaten?
De gitaar is waarschijnlijk in de fabriek afgesteld op de dikte waarmee hij geleverd is (volgens mij meestal .012).
Als je lichtere snaren plaatst klopt de afstelling niet meer (correct me if I'm wrong).

mkr1980
18 januari 2009, 14:16
Nou het vervelende en aparte is dat als ik de originele snaren terug plaats het probleem ook heb.
Kan het zijn dat het komt doordat ik alle snaren eerst heb losgehaald waardoor de gehele spanning eigenlijk weg is, en daardoor de gitaar opnieuw moet afstellen?

guitargeek3
18 januari 2009, 14:19
Mag normaal niets uitmaken.
Dan zou je wel zo'n zwakke hals moeten hebben dat het verschil zo groot is.

Ik maakt zo ook altijd tegelijk los om meteen de hals te verzorgen, nooit problemen mee gehad.

--=HANS=--
18 januari 2009, 15:02
Hmmm, merkwaardig probleem. Ik weet niet hoe ervaren je bent maar weet je zeker dat je de snaren voldoende op spanning hebt staan? Kijk ook even of je brugzadel en topkam nog goed zitten.

mkr1980
18 januari 2009, 17:39
Ik ben zeker niet ervaren, ik had wel eens eerder zonder problemen snaren vervangen maar met de gitaar die ik nu heb ondervind ik deze problemen.

Ik heb net nog een keer de originele snaren teruggezet en nu zie ik ook dat de snaren op de 2e, 3e, 4e en 5e fret liggen.

Ik denk zelf dat me hals wat holler moet worden afgesteld, heb geen verklaring waarom dit plots gebeurt aangezien het probleem ook optreed met de originele snaren.

Eduard37
18 januari 2009, 19:00
Zit je voorkam nog goed na het vervangen van de snaren?

mkr1980
18 januari 2009, 19:09
De zadelkam zit er ook goed in, het lijkt toch dat hals wat holler moet worden ingesteld. Ik durf alleen niet goed aan de pen te draaien, ben bang dat ik eerder iets stuk maak dan het probleem op los.

guitargeek3
19 januari 2009, 09:29
Ik zou inderdaad niet zomaar aan de halspen draaien, voordat je het erger maakt.

Maar je zei dat de gitaar nieuw was?
Kun je niet terug gaan naar de gitaarwinkel en met grote puppy ogen de verkoper (of beter, een verkoopster) aankijken en vragen wat je mis hebt gedaan en of hij/zij je wilt helpen?
http://www.whataboutmomblog.com/wp-content/uploads/2008/01/puss-in-boots.jpg
Je kunt wel gaan draaien en wat nog meer, maar een fijne afstelling krijg je waarschijnlijk niet meer.
Ik neem aan dat je nog een service beurt tegoed hebt?

mkr1980
22 januari 2009, 19:18
Dat lijkt me inderdaad het meest verstandig als ik even terug ga naar de winkel. Van de servicebeurt weet ik niet of ik die erbij heb, maar wie niet waagt wie niet wint. Thanks voor de reacties

guitargeek3
22 januari 2009, 23:40
Of die service beurt erbij zit weet ik ook niet maar vaak wordt afgesproken bij het aanschaffen van een nieuwe gitaar (bij mij dan wel) dat ik over ongeveer een half jaar terug kan komen voor een gratis afstelbeurt.

Gearjunkie
25 januari 2009, 20:24
heb je een stemapparaat? Lijkt alsof je hem nog veel te LAAG hebt staan. De hals gaat echt niet ineens ver achterover staan, tenzij je van hele dikke naar hele dunne snaren bent gegaan.