PDA

View Full Version : vox tonelab



dennis_rhcp
18 januari 2009, 13:15
ik was benieuwd of dat jullie ervaringen hebben met de vox tonelab,
heb even gezocht via zoek functie, maar iedereen heeft erover de amp modeling, maar ik ben heel benieuwd naar de effecten en de delay
ik heb nu een boss me 50 ga ik er op vooruit?

http://www.yamahamusic.com.au/products/musicalinstruments/vox/images/tonelab_le.jpg

mvg dennis

j3r03n
18 januari 2009, 14:38
ik heb nu een boss me 50 ga ik er op vooruit?

Het korte antwoord: JA

Het iets minder korte antwoord: Ik heb zelf ook een tijd lang Tonelab gebruikt (de SE, de blauwe met 2 expressiepedalen) en het verschil met de ME-50 is enorm. Naar mijn mening zijn de effecten van de Tonelab vele malen realistischer en mooier gemodelleerd dan die van Line6 en Boss. Zeker de ME-50 doet wat plasticachtig aan vergeleken met de 'organische' sound van Vox. De Vox heeft 'slechts' 11 stompbox effecten, 11 modulaties en 11 delays, maar deze zijn allemaal erg bruikbaar. Ik durf zelfs te beweren dat Tonelabs de beste multi-effecten zijn. (mening)

EDIT: Of is dit extra subjectief vanwege mijn sig? Het was zo objectief mogelijk bedoeld. Nog ff een nadeel van de Vox Tonelab SE (ik weet niet of dit voor de latere versies ook geldt): De tuner is ronduit slecht.

Shaggy
21 januari 2009, 14:30
Zeker de ME-50 doet wat plasticachtig aan vergeleken met de 'organische' sound van Vox.


Ik durf zelfs te beweren dat Tonelabs de beste multi-effecten zijn. (mening)





eehm .. check deze clip van een forumlid, hij speelt via een me-50 en vertel mij of dit plastic-achtig klinkt of verklaar je nader, misschien begrijp ik niet zo goed wat je precies bedoelt.


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116804&highlight=borsato

j3r03n
23 januari 2009, 11:21
Tja, dat klinkt inderdaad goed. Ik baseer mijn mening echter niet op filmpjes van anderen, maar op mijn eigen ervaring.
Toen ik meer behoefte kreeg aan effecten wilde ik een multi-effect. De ME-50 leek mij ideaal: weinig poespas, intuïtieve, stompboxachtige bediening. Maar de overdrive/distortion sectie had naar mijn mening (net zoals meerdere Boss od/dist) weinig dynamiek. Ook klonk het wat synthetisch, pedaaltjes/printplaatjesachtig en niet zo natuurlijk/organisch/plastisch en warm als overdrive/distortion uit een amp. Dat laatse had/heb ik wel met de Tonelab series.

Daarnaast is dit een reactie op dat filmpje:

Ik vind dat je goeie sounds uit je ME-50 haalt, dat is mij nooit gelukt.
En de betreffende gitarist zegt daarop:

ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over de sound van de ME50

Di Stefano
23 januari 2009, 12:41
Ik heb in juni vorig jaar mijn Carvin halfstack en rackeffecten weggedaan en speel sindsdien over een Tonelab. Nog geen seconde spijt van gehad. Dezelfde super sound live, thuis op repetities en op hoge en lage volumes. Wel moet je je outputinstellingen EQ'en. Anders klinkt het voor geen meter.

Over de effecten kan ik geen mening geven aangezien ik er bijna nooit gebruik en geen ervaring heb op dat vlak. Maar ze zullen zeker weten beter zijn dan diegene die in je Boss zitten.

j3r03n
23 januari 2009, 13:10
Wel moet je je outputinstellingen EQ'en. Anders klinkt het voor geen meter.

Bedoel je een aparte EQ tussen Tonelab en amp? Of tussen Tonelab en PA?
Ik gebruik namelijk gewoon de EQ van het clean kanaal van mijn amp, maar als je regelrecht naar de PA gaat kan ik me dat wel voorstellen ja.

VHsologitarist
23 januari 2009, 13:58
Hallo,

Ik heb geen ervaring met de ME-50 van Boss. Wel met zijn voorgangers. Ik heb zelf de Vox Tonelab SE (ook de blauwe met twee expressie pedalen) en ben er erg over te spreken.
Dit heb ik er laatst nog mee opgenomen:
http://www.ferrybrouwer.com/audiodesign/audiodesign.mp3

De leadsounds komen direct van de Vox toneLab de computer in (onbewerkt).
De geluiden klinken erg professioneel vind ik, erg warm en natuurlijk!

Mocht je patches willen hoe ik mijn leadsound van de Vox Tonelab afstel, moet je mij maar een berichtje via dit forum sturen.



P.s. Moet wel zeggen dat de Tonelab een stuk beter over de PA klinkt als over een gitaar AMP.

Groetjes
Ferry

Rik van der Meulen
23 januari 2009, 14:30
Ontzettend gave dingen zitten ertussen,
je hebt een fan! :D

Di Stefano
23 januari 2009, 15:37
Bedoel je een aparte EQ tussen Tonelab en amp? Of tussen Tonelab en PA?
Ik gebruik namelijk gewoon de EQ van het clean kanaal van mijn amp, maar als je regelrecht naar de PA gaat kan ik me dat wel voorstellen ja.

Nee je kan op de Tonelab verschillende outputinstellingen kiezen. Afhankelijk of je naar een amp gaat of naar de PA. Maar op slechts 1 ervan kan je de eq tweaken. Geen aparte equalizer nodig.
Ik speel door een Tech 21 combo die ik als monitor gebruik. Dat is een versterker met enkel een eindtrap aangezien de tonelab als preamp dient. Deze heeft een DI out die ik dan naar de PA stuur.

VHsologitarist
23 januari 2009, 16:45
Ontzettend gave dingen zitten ertussen,
je hebt een fan! :D

haha thnx man



Maar op slechts 1 ervan kan je de eq tweaken. Geen aparte equalizer nodig.
Een ingebouwde eq op de vox tonelab? Leg uit.. Dat is nieuw voor me. De enige output opties zijn line of amp. Of dit alleen een optie als je over de Tonelab LE bezit? Ik heb de SE, maar volgens mij kan dit niet!

Di Stefano
23 januari 2009, 18:08
Ja dit gaat pas vanaf de LE

Raffel
26 januari 2009, 11:45
Is de Tonelab LE een beetje goed met hi-gain leads en ritme sounds? Ik lees overal dat de Tonelab serie toch meer op de jazzy bluesy en clean sounds gericht is en Line6 meer op het zware werk.

Ik vind Line6 wel erg steriel en compressed met modelling, is het voor mij een goed idee om naar de Tonelab LE te kijken voor een Mark IV-like sound? Of kom ik dan automatisch bij het Recto-model terecht?

United
26 januari 2009, 12:25
k begin behoorlijk nieuwsgierig te worden naar die vox... :dontgeti:
Zitten de bezitters van die tonelab nooit na te denken over losse effecten??

grtz

j3r03n
26 januari 2009, 15:35
@Raffel: Ik heb nooit de LE gehoord, maar ik gebruik zelf vooral de hi-gain amps uit de vox. Die klinken veel meer als een 'echte' amp, dan die plastic hi-gain van Line6.
@United: Ik ben sinds n half jaartje ofzo overgestapt op pedaaltjes, voornamelijk omdat ik aan clean + lichte overdrive + distortion genoeg heb. Mijn Tonelab staat dus n beetje stof te vangen. Dat ding weegt namelijk 7 kg, en mijn Jekyll & Hide nog geen halve ;)

Raffel
26 januari 2009, 15:56
Heb jij de SE Jeroen? Welke model gebruik je voor distortion en waar is dat mee te vergelijken?

j3r03n
26 januari 2009, 16:54
Heb jij de SE Jeroen? Welke model gebruik je voor distortion en waar is dat mee te vergelijken?

Ik gebruik voor de distortion voornamelijk deze:

US HiGain (gebaseerd op Soldano SLO-100)
Recto (gebaseerd op Mesa Boogie Dual Rectifier)
UK 80s (gebaseerd op Marshall JCM 800)

Ik heb t nog maar ff nagekeken, want ik kan die namen nooit onthouden. Bij mij heten ze AMP DIST of HRD SCHRN ofzo ;)

EDIT: Ja ik heb de SE ;)

Raffel
26 januari 2009, 17:23
doh! Ik zie het in je sig! :D

Ik neem aan dat voor subtiele hi-gain je bij de SLO en JCM 800 gewoon op de goede models zit? Deze kloppen wel aardig met de realiteit?

Ik heb de Recto gehoord op een youtube filmpje, maar daar werd ik niet blij van. Was een soort van brijsel van chaos met veel te veel gain. Maar dat zal ook aan de gebruiker hebben gelegen! ;)

Ik heb nog nooit ergens samples gehoord van de hi-gain models in de TL, dus als iemand ze ergens weet te staan!

j3r03n
26 januari 2009, 18:49
Ik heb de Recto gehoord op een youtube filmpje, maar daar werd ik niet blij van. Was een soort van brijsel van chaos met veel te veel gain. Maar dat zal ook aan de gebruiker hebben gelegen! ;)

Nee dat klopt, ik heb de recto voornamelijk ingeprogrammeerd omdat die zogenaamd gemodelleerd is naar een Dual Rectifier. Het is inderdaad n beetje n doffe brij van distortion, dus dan hou het maar op die US HiGain (Soldano) en UK 80s (JCM 800).
Voor lichte en zwaardere overdrive gebruik ik de UK Blues (gebaseerd op Marshall JTM-45). En voor clean en crunch heb ik de AC30 en de Boutique CL :)