PDA

View Full Version : Mahonie kopen via Ebay Duitsland?



Sanderltd
18 januari 2009, 12:52
Hallo,

Ik heb mijn vraag reeds eerder gesteld in het 'twijfel-over-een-advertentie-topic', maar heb nu besloten ook maar even een apart topic aan te maken.

Ik vroeg me dus af of het verstandig zou zijn mijn hout, voor mijn volgende project, te kopen via ebay en dan meer bepaald in Duitsland. Ik heb geen idee of het hout dat te koop aangeboden wordt over het algemeen van goeie kwaliteit is? En of de prijzen een beetje rechtvaardig zijn.

Ik heb het over advertenties als deze: http://cgi.ebay.de/Khaya-Mahagoni-Body-Blank-einteilig-Tonholz-tonewood_W0QQitemZ120363157035QQihZ002QQcategoryZ4 6678QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Of deze: http://cgi.ebay.de/Mahagoni-Tonholz-fuer-Body-Korpus-Strat-Tele-LP-40-mm_W0QQitemZ380092857728QQihZ025QQcategoryZ46645QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Zou ik eveneens misschien niet beter een ruwe plank mahonie kopen en deze dan door een schrijnwerker laten vlakken en op maat zagen?

Mvg,
Sander

gengar
19 januari 2009, 11:09
ik heb ook naar deze aanbieder zitten te kijken afgelopen weekend, maar ik had nou niet echt het idee dat hij veel hout had voor een goede prijs. Ik zag vooral ook veel hout voor violen. Maar als je een goed stukje tegenkomt en de beste man heeft meer dan 99% tevredenheid of zo dan zou ik zeker niet bang zijn om te kopen.
Maar gewone blanks van diverse soorten mahonie hebben ze in arnhem ook altijd op voorraad en als de prijs dan niet zo veel uitmaakt is het misschien wel leuk dat je het hout kunt zien en voelen voor je aankoopt.
Ik vind dat we als klein inkopers (losse stukjes op de schaal waarop de meeste van ons bouwen) echt belachelijke prijzen moeten betalen voor het hout...

Sanderltd
19 januari 2009, 13:24
Ik moet inderdaad zeggen dat ik ook nogal schrok van de prijs in eerste instantie. De verzending vanuit Duitsland kost ongeveer 20 euro, dus voor een stukje hout voor 1 body, ben ik dan sowieso tussen de 60 en de 80 euro kwijt.
Ik ga sowieso ook eens een mailtje naar de Arnhemse houthandel sturen. :)
Bedankt voor de info in elk geval.

Of heeft er misschien nog iemand een goed adres voor sipo mahonie?

gengar
19 januari 2009, 18:47
ik denk dat het niet zo heel veel zin heeft om een mailtje te sturen, volgens mij moet je het echt zelf daar even gaan halen, maar ik kan het mis hebben.

cas121
19 januari 2009, 20:04
Ik weet niet waar je woont, maar de amsterdamse fijnhouthandel is ook een prima alternatief. Daar heb ik een plank khaya mahonie gehaald, waar 2 bodies uit kunnen komen, voor < 50 euro. Die ebay-blanks zijn ook duur omdat het 1-piece planken zijn natuurlijk, planken van +- 40 cm breed zijn veel lastiger te vinden.

sjaak1990
19 januari 2009, 23:15
Ik vind het zelf een prutzaak. Ik heb weleens gebeld of gemaild, hebben jullie swamp ash? Krijg ik als reactie terug, hebben we ja. Ga ik erheen, en nee hoor. Limba hebben we, nee dus.

Ze hebben wel altijd mooie stukken mahonie voor speciaal voor gitaar liggen.

Sanderltd
19 januari 2009, 23:40
Het vervelende is dat ik in Lanaken (België), dichtbij Maastricht woon en ik dus niet even op en af kan voor een stukje hout. :)
Het vervoer naar A'dam of Arnhem zou me dan ook al wel een 20-tal euro's kosten lijkt me.
Ik heb ondertussen wel een paar Belgische houthandels gevonden en heb hun een mailtje gestuurd met de vraag of ze een plank van 40x50 kunnen leveren. Ik ben benieuwd. :)

Den Berre
20 januari 2009, 13:41
Ik dacht dat ze in de slagmolen,
achter hasselt, mahonie hebben.
Ik denk dat barno daar stukjes haalden.
De slagmolen, google!

Sanderltd
20 januari 2009, 14:15
Hé! Perfect! Ik kom geregeld langs Hasselt, dus kan ik wel eens binnenspringen. Ze hebben in elk geval het hout dat ik zocht. Bedankt. :)

EDIT: Blijkbaar hadden ze dus wel het mahonie dat ik zocht, maar niet in de gewenste afmetingen van 40cm x 50cm.

Sanderltd
22 januari 2009, 16:04
Ik heb net eens de A'damse fijnhouthandel gecontacteerd en zij zeiden mij dat een stuk khaya mahonie voor 1 body ongeveer 60 euro zal kosten. Inclusief verzending komt dat op 90 euro dan. Dus ik denk dat ik beter af zal zijn om het via Ebay te bestellen.
Maar is khaya mahonie over het algemeen wel goed geschikt voor gitaarbouw? Want ik hoor voor body's steeds de naam 'sipo mahonie' vallen.

Mattia
23 januari 2009, 02:36
Ik vind het zelf een prutzaak. Ik heb weleens gebeld of gemaild, hebben jullie swamp ash? Krijg ik als reactie terug, hebben we ja. Ga ik erheen, en nee hoor. Limba hebben we, nee dus.

Ze hebben wel altijd mooie stukken mahonie voor speciaal voor gitaar liggen.

Wat, de amsterdamse? Gewoon bellen, en vragen of ze het klaarleggen. Je moet vooral niet binnen kijken, maar buiten, tussen de stapels, en een hele plank afnemen. Da's de manier waarop je een beetje degelijke prijzen krijgt. Vorige keer (is een tijd geleden, maar toch) hadden ze stapels limba liggen (zelfs nadat ik 15 meter heb gekocht). Maar niks in de loods, inderdaad. Een balk Khaya, ongeschaafd, waar je meerdere bodies uit haalt moet voor 100 euro te doen zijn. Ze zijn first and foremost een houthandel, dus balken en licht bewerkte producten (verlijmde/geschaafde platen).

Wil je genoeg voor 1 body moet je er gewoon heen, snuffelen, en liefst bereid zijn om een beetje extra te kopen. Of je betaalt gewoon de premium voor het uitzoeken, schaven en verpakken/verzenden van hout.

Alle mahoniesoorten zijn geschikt voor gitaarbouw; khaya, sipo zij equivalent (al zit er meer variatie in Khaya; niet alles is geschikt voor halzen, voor bodies voldoet het prima. Heb zelf ook genoeg halzen en bodies uit khaya vervaardigd), sapele is wat zwaarder (top halshout, wat minder voor bodies), en de echte mahoniesoorten zijn uiteraard top, maar ook drie keer zo duur.

Van Dattum
23 januari 2009, 09:13
Khaya is uitstekend voor een gitaarbody. Hang me er niet aan op, maar volgens mij gebruikt Gibson ook khaya....

Sanderltd
23 januari 2009, 12:39
Oke, perfect. Dan weet ik alles wat ik voorlopig moet weten. Ik heb een mooie plank khaya gevonden op ebay.de dus ben ik binnenkort wel voorzien denk ik zo. :)

Mvg,
Sander