PDA

View Full Version : Engl e530 parallelschakeling



wiegersma
18 januari 2009, 11:01
Ik heb een Engl 530 preamp gekocht. Hier kun je een tweede preamp op aansluiten, maar...in serie. Dat vind ik niet handig. Er zit een 'preamp defeat' op om de preamp van de 530 te omzeilen en de aangesloten preamp te horen.
Nu zou ik graag willen weten of ik een modificatie in de Engl kan aanbrengen om ergens in die 'preamp defeat' een andere voorversterker aan kunnen te sluiten zodat deze parallel geschakeld is, waarbij ik de 'input' van de engl gebruik en ook weer de 'instrument output' van de Engl kan gebruiken.

"waar heeft hij het over?" ik zal een signaal schema uit de handleiding erbij voegen....: http://www.engl-amps.com/manuals/e530-om.pdf

Of heeft iemand toevallig een schema van de E530?

fredjuh
18 januari 2009, 11:31
ik denk dat het het handigste is als je een preamp ik de FX-loop doet, en dan een voetschakelaar maakt die tegelijk die FX-loop onderbreekt en die "preamp defeat" uitzet en andersom. Maar dan moet de return wel werken als je de preamp defeat aanzet.

wiegersma
18 januari 2009, 11:45
o ja, ik ben nog vergeten te zeggen dat ik een GT-6 (vierkabel-methode) erbij gebruik die ik in de fx-loop heb zitten en die wil ik op beide preamps kunnen gebruiken. En dat kan het best m.i wanneer ik een voorversterker in de 'preamp-defeat' heb te staan.

caliban
18 januari 2009, 20:43
Een schema:
http://www.twin-x.com/groupdiy/albums/userpics/E530.ZIP

fredjuh
18 januari 2009, 20:58
dan doe je toch gewoon nog steeds zoals ik zei en dan doe je die gt6 toch gewoon aan de output van dat ding en de poweramp gewoon aan je boss

wiegersma
18 januari 2009, 22:22
@fredjuh: Ik heb de preamps in de fx-loop van de Boss, zodat ik de overdrive van de preamps kan gebruiken. Op deze manier heb ik ook de effecten die vóór de overdrive komen op de goede plek en de effecten die na de overdrive komen op de goede plek. De Boss tussen preamp en poweramp werkt dan niet zoals ik zou willen.

Ik zal de vraag nog een keer stellen (en caliban bedankt alvast, maar kon de link nog even niet openen):

"Kan ik een modificatie binnen de Engl 530 aanbrengen zodat ik een andere preamp (Mesa Quad) er parallel op aan kan sluiten icm een Boss GT-6 (die dan weer aangesloten is volgens de vierkabel-methode)?
Of is er een andere schakelmogelijkheid, zonder te boren, zagen, solderen of allerlei nieuwe apparatuur aan te schaffen, om dit bovenstaande te bewerkstelligen?"

fredjuh
18 januari 2009, 22:48
ik dacht dat de fx-loop gewoon aan het einde zit met een impedantieomzetter erna en dan output. Als dat niet zo is, tsja, dan niet:) Maar t verhaal over die effecten voor en na de distorsion snap ik niet helemaal. wat ik denk: eerst preamp-overdrive, dan modulatie uit de boss, en dan overdrive uit de boss.
edit: ik wist niet wat de vierkabelmethode was.

de opties zijn dus 1 dubbele ab-box 2 ab-box en dan de outputs van de 2 preamps aan elkaar maken.

lijkt mij

mijn hersens kraken nu echt.

oke vanaf nu ben ik weer helder en kijk ik naar de schematic.
als je de preamp defeat aanzet, dan wordt ie naar de instrument output ge-true bypassed. dus de input van je andere preamp zet je in de instrument output.
die mesa boogie heeft geen mooie preamp defeat, dus die moet je zelf bypassen.

Dus: mesa in de instrument out
footswitch voor de preamp defeat
onder dezelfde switch leg je dan een true bypass voor de mesa.

dit is denk ik de makkelijkste manier om zelf de schakeloptie te bouwen.