PDA

View Full Version : Akoestische bas



Muzieknono
18 januari 2009, 09:20
Als ik verkeerd zit moeten jullie me maar even verplaatsen.
Ik ben van plan om van de zomer ook een akoestische bas te kopen, een Cort, zijn er nog zaken waar ik op moet letten behalve dat het anders speelt en de snaren dikker zijn :D
Alvast bedankt.
Dirk Jan :B

Acousticaster
18 januari 2009, 11:15
Ten eerste gok ik dat deze snel naar het basgitaar forum wordt verhuist, maar waar je op moet letten? Misschien dat je 'm beter niet kan kopen. Akoestische bassen zijn allemaal leuk en aardig maar het volume is vaak onwerkbaar laag. Natuurlijk kan je dan weer een elektro-akoestische kopen, maar dan vraag ik me weer af wat het verschil nog is. Elektrische bassen heb je ook in (semi-)hollow modellen, dus als ik jou was zou ik daar eens gaan kijken (Ibanez heeft een mooie en betaalbare lijn)

hendrix2
18 januari 2009, 18:18
als iedereen gokt dat hij naar basgitaren zal gaan, dan zal ik hem maar naar -basgitaren- verplaatsten. ;)

Ik vind akoestische bassen altijd érg stil en niet zo makkelijk spelen. Naar het schijnt is een goeie akoestische bas vrij duur. Maar ik heb geen ervaring.

Verder vind ik wel dat Cort degelijk spul maakt. Redelijk wat gitaartjes bespeelt en die bevielen me wel (mits enige afstelling).

Wizz
18 januari 2009, 19:49
Die Cort had ik laatst in handen, bij Traxon in Brussel, en hij verraste me nogal. De meeste goedkope acoustische bassen zijn inderdaad niet veel soeps, maar die Cort kwam ik een week geleden weer tegen, bij Muzikaza in Roermond en weer dacht ik: "Wow !"
Aanradertje.

Wizz

DeGecko
18 januari 2009, 20:23
Veel akoestische bassen zijn inderdaad "maar hebbedingen" en brengen weinig volume voort. Zeker de goedkopere...

Ik heb zelf een Fender BG-32, die zit zo rond de 500€ en is gebouwd naar het model van de oude (en heel dure) Martin bassen.

De snaren zijn niet noodzakelijk dikker, je kan er gewoon dunne opzetten. Bij voorkeur Phosphor Bronze, want stalen snaren klinken héél plat, leeg en speelgoedachtig. Met de bronzen gaat je bas gelijk een stuk warmer en voller klinken en ik vind ze ook iets lekkerder spelen... Ik gebruik zelf de Martin snaren erop...

Let vooral op de klankkast: een goede akoestische bas heeft een GROTE klankkast (groter = meer volume) en liefst een massief bovenblad. een gewelfde rug is ook altijd mooi meegenomen...

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;-)

Wizz
18 januari 2009, 21:06
Let vooral op de klankkast: een goede akoestische bas heeft een GROTE klankkast (groter = meer volume)

Dat is dus niet waar. Ik bestelde eens van een merk alle acoustische bassen die ze hadden. Ze waren allemaal van hetzelfde materiaal (sapeli zij- en achterkanten, ceder top) maar verschilden in het aantal snaren en wel- of geen frets. Het grootste verschil zat hem in de bodies: Jumbo, Grand Auditorium, Grand Auditorium Thin-body.
Tot mijn stomme ´verbazing klonk de laatste, dus veruit de kleinste body, het hardst èn het laagst. Ik heb dit aan David Hossler (de Willy Wortel van Taylor, oa de uitvinder van het Grand Symfony model) voorgelegd en hij was heel wat minder verbaasd dan ik. Het had met verhoudingen te maken, en niet sec met de luchtinhoud.
Hij had reeds geruime tijd geleden ontdekt dat voor Baritone en Bastunings de Thinline Grand Auditorium meer geschikt is dan wat je zou verwachten, de Jumbo.

Wizz

Muzieknono
19 januari 2009, 06:46
Bedankt voor alle info, ik ga er zeker mijn voordeel mee doen, ik ga ook eens wat verschillende modellen proberen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Henkie spenkie
19 januari 2009, 12:01
Nu het toch over akoestische bassen en geluidsnivo gaat, heb ik nog een vraagje waar ik al een tijdje mee loop.

Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden een man mee deed met het programma "Het beste idee van Nederland". Hij deed mee met een soort stalen plaat die je achter op de klank kast van je akoestische gitaar kon bevestigen. Deze plaat zou er dan voor zorgen dat het geluidsnivo met, ik dacht, iets van 10 dB zou toenemen (=dus 3x zo hard!)

Het leek mij een ideaal ding voor op een akoestische bas, dan kun je misschien wat beter mee komen als je akoestisch speelt met een gitarist. De man won helaas niet, maar weet iemand misschien of er toch nog iets met zijn idee gedaan is?

Wizz
20 januari 2009, 22:47
Te gek idee... kun je ook gewoon je riem met studs aanhouden !
Ik kan me er weinig bij voorstellen, omdat volgens mij juist een dun, flexibel maar spekglad achterblad de beste projectie geeft. Een stalen plaat maakt de achterkant alleen maar stugger. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat een achterkant van heel dun metaal in plaats van hout in ieder geval qua volume gunstig zou uitpakken. Of het ook "mooi" klinkt is dan weer een heel ander verhaal ! Jammer dat ik dat programma niet gezien heb.

Wizz

DeGecko
22 januari 2009, 12:21
@ Wizz:

Daar heb je wel een punt. De verhoudingen zijn belangrijker voor de weerkaatsing en ik had thinlines effe niet meegerekend (ale, er gewoon totaal niet aan gedacht :) ).

Ik doelde gewoon op de standaard modelletjes van pakweg Washburn, Oscar Schmidt, Ibanez, ...

Zelf ben ik nog het gelukkigst over een akoestische bas met solid mahogany arched back & sides, solid spruce top, mahogany neck, phospor bronze snaren, ... Bij voorkeur Martin, maarjah, die kosten dan ook weer net iets meer dan ik voor een akoestische bas over heb... :D

bassbuilder
14 april 2009, 11:06
Hallo iedereen, ik heb een vraag, ik wil zelf een basgitaar bouwen hier op school, voor een project, ik speel zelf basgitaar, maar weet iemand wat de afmetingen van de klankkast zijn? zijn die hetzelfde als gewone gitaren, of groter?

Alvast bedankt,

Bassbuilder

schwalbe
14 april 2009, 16:12
Nu het toch over akoestische bassen en geluidsnivo gaat, heb ik nog een vraagje waar ik al een tijdje mee loop.

Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden een man mee deed met het programma "Het beste idee van Nederland". Hij deed mee met een soort stalen plaat die je achter op de klank kast van je akoestische gitaar kon bevestigen. Deze plaat zou er dan voor zorgen dat het geluidsnivo met, ik dacht, iets van 10 dB zou toenemen (=dus 3x zo hard!)

Het leek mij een ideaal ding voor op een akoestische bas, dan kun je misschien wat beter mee komen als je akoestisch speelt met een gitarist. De man won helaas niet, maar weet iemand misschien of er toch nog iets met zijn idee gedaan is?


10 db is 2 maal zo hard...
En een gitaar met een stalen plaat om hem harder te krijgen is een dobro.

Henkie spenkie
14 april 2009, 21:08
10 db is 2 maal zo hard...
En een gitaar met een stalen plaat om hem harder te krijgen is een dobro.
:dontgeti:
:seriousf::seriousf:

bij geluid is 3dB een verdubbeling van het geluid. 10/3= 3 1/3 dus ruim 3 keer zo hard.

Verder weet ik wel wat een dobro is, maar dat is dit niet. Het ging hier om een gewone akoestische gitaar waar je aan de achterkant van de klankkast op een simpele manier een soort stalen plaat kon bevestigen (die waarschijnlijk mee trilde binnen 0,8 en 1,2 maal de frequentie waardoor het geluid versterkt werd neem ik aan?)

Maargoed kennelijk heeft nog niemand er van gehoord?

Henkie spenkie
14 april 2009, 21:09
Hallo iedereen, ik heb een vraag, ik wil zelf een basgitaar bouwen hier op school, voor een project, ik speel zelf basgitaar, maar weet iemand wat de afmetingen van de klankkast zijn? zijn die hetzelfde als gewone gitaren, of groter?

Alvast bedankt,

Bassbuilder

Misschien je dit bericht in het zelfbouw topic moet plaatsen. Daar weten ze meer van dit soort dingen denk ik.