PDA

View Full Version : Help ! Snaren zijn niet te stemmen



Ruudj
18 januari 2009, 08:45
Ik heb onlangs een nieuwe Martin acoustic gekocht voor een kleine 1800,- euro . Het is een mooie en prima afgewerkte gitaar, maar nu het grote probleem .... de middelste snaren, de D en G SNAAR , zijn NIET te stemmen. De andere snaren laten zich moeiteloos stemmen, dus het zijn alleen deze D en G snaren die niet op stemming te krijgen zijn . Ik heb geen idee hoe dit komt, ik speel al jaren gitaar maar heb dit nog nooit meegemaakt :( WIE , o wie heeft dit al eens meegemaakt , en weet hier de oplossing voor ? Ik weet niet meer wat te doen, en de winkel waar ik m heb gekocht ligt ver van waar ik woon en daar ga ik pas weer naar terug als ik het zelf niet voor elkaar krijg met jullie hulp en/of suggesties . An de ligging van de snaren mankeert niets zo te zien ..... Heel graag zie jullie reacties tegemoet

Muzieknono
18 januari 2009, 09:01
Oef, da's nie goe, ik zou er toch mee terug gaan, zeker met een gitaar van 1800 euro en er niet zelf aan gaan sleutelen.
Zitten de snaren goed bevestigd bij de tuners, als je niet meteen terug wilt gaan zou ik eerst een ander setje snaren proberen.
Succes, Dirk Jan :B

--=HANS=--
18 januari 2009, 15:12
Kun je misschien uitleggen wat er precies niet gaat of hoe het fout gaat? Krijg je hem wel gestemd en verloopt hij dan heel snel of kun je helemaal niet bij de gewenste toon komen?

Wizz
18 januari 2009, 15:38
Ik zeg niks... (behalve in mijn "aanbiedingen" topic in Gitaren-diversen, dit is een prachtig voorbeeld)

Wizz

arcane
18 januari 2009, 15:42
Is 1800 euro dan een een aanbieding?

Mr.Fingers
18 januari 2009, 15:45
Als je van die stemsleutels hebt met een schroefje op de as van de draaiknop, moet je eens proberen die schroef wat aan te draaien, ik denk dat je last hebt van "verlopende" mechanieken

Ruudj
18 januari 2009, 16:20
Die D en G snaar zijn niet te stemmen. Dus niet dat ze snel teruglopen na gestemd te zijn; stemmen lukt gewoon niet. De gewenste toonhoogte is niet te krijgen, wat ik ook probeer . En het was ook geen 'aanbiedings gitaar ' . (en er zitten geen ook schroefjes op de mechanieken ofzo waar ik iets mee kan) . Ik sta voor een raadsel :???:

Mr.Fingers
18 januari 2009, 16:23
probeer eens andere snaren, misschien zijn ze slecht rond de as van de stemsleutel gewikkeld

hendrix2
18 januari 2009, 16:26
ben je zeker dat je de snaren er juist op steekt? Zoja, dan moet er haast iets aan de stemsleutels zijn en dan meteen 2 stemsleutels lijkt me nogal vreemd.

Was de gitaar bij aankoop goed gestemd? Zoja, dan doe jij volgens mij iets fout...

--=HANS=--
18 januari 2009, 16:36
Ik zeg niks... (behalve in mijn "aanbiedingen" topic in Gitaren-diversen, dit is een prachtig voorbeeld)

Wizz

Zeg dan ook echt niets. :stop:

Hier kan ik echt helemaal niets mee, een beetje je gelijk proberen te halen in een discussie van een ander deel van het forum. Je weet toch helemaal niet wat er aan de hand is, misschien heeft die gast in een muffe bui zijn snaren er verkeerd op gezet.

hendrix2
18 januari 2009, 18:16
Ok, graag weer ontopic.

@Wizz, topicstarter geeft nergens aan dat hij zijn gitaar als een aanbieding ofzo gekocht heeft. Ik vind dit topic dan ook absoluut geen voorbeeld van jouw topic over aanbiedingen. Bij deze wil ik dan ook niet dat deze discussie hier verder gevoerd wordt, daarvoor ga je maar naar dat andere topic.
Want het lijkt me dat de topicstarter er zo maar weinig aan heeft.

dadgad
18 januari 2009, 19:22
Die D en G snaar zijn niet te stemmen. Dus niet dat ze snel teruglopen na gestemd te zijn; stemmen lukt gewoon niet. De gewenste toonhoogte is niet te krijgen, wat ik ook probeer . En het was ook geen 'aanbiedings gitaar ' . (en er zitten geen ook schroefjes op de mechanieken ofzo waar ik iets mee kan) . Ik sta voor een raadsel :???:

Hallo Ruudj,

Wat voor mechanieken zitten er op de gitaar ? Open (kun je
het tandwiel zien ?) of gesloten ?

Als het open mechanieken zijn, dan zit er een schroef
midden door het tandwiel. Bij gesloten mechanieken zie je
een klein schroefje midden door de knop. Die schroeven
hoeven in beide gevallen niet "heel" strak te zitten (dan
draait het mechaniek erg zwaar) maar toch minstens
"handvast", dus vastdraaien zonder echt kracht te zetten.

Wat voor knoppen zitten er op, metaal of kunststof (imitatie
ivoor of schildpad is dus kunststof), of mogelijk hout ?
Ik heb met kunststof knoppen al meegemaakt dat die - op
den duur, niet meteen nieuw uit de winkel - over de as
begonnen te draaien....

Wat me opvalt is dat het de D en G mechanieken zijn - dat
zijn de 2 bovenste aan de kop. Als de gitaar valt, dan zijn
dat meestal de mechanieken die de klap opvangen - maar
eigenlijk nooit allebei tegelijk, tenzij de gitaar (in een
standaard of zo) achterover valt. Is er schade te zien aan
die mechanieken ?

Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of de snaren wel
aan de mechanieken vast zitten, netjes door het gaatje en
zo ?

Kun je evt. een fotootje van die mechanieken posten, voor
en achter ? Dat praat wat makkelijker.

Greetz,

Han.

Minda
19 januari 2009, 14:36
BEste Ruud,

in ieder geval mee terug naar de winkel, een nieuwe gitaar moet goed zijn. Mocht dat lastig zijn (als je hem uit het buitenland gehaald hebt, bijvoorbeeld), misschien is het dan handig je woonplaats in je profiel (of alleen ergens in dit topic) te vermelden, misschien zit er een handigerd in de buurt die je wil helpen.

Succes,

Ruudj
19 januari 2009, 14:45
Hoi Han Dank je voor je hulp. Nee, hij ziet er absoluut gaaf uit; dus dat ie misschien gevallen is en daarbij beschadigd lijkt me bijna uitgesloten. De stemmechanieken lijken ook prima te functioneren, en de schroefjes zitten ook goed vast .Ook liggen de snaren goed over de hals, en zijn ze keurig gewikkeld om de pooltjes van de stem mechanieken (die zijn van het merk schaller ) Vandaag weer geprobeerd om hem te stemmen (tegen beter weten in :dontgeti: ), en nu zijn ook de eerste 2 snaren, de B en de E, heel moeilijk te stemmen ..... Kan het zijn dat de snaren bij de topkam misschien haperen ofzo ? Ik noem nu maar een mogelijkheid (?) want r is aan de topkam niets te zien. Ook de snaren zien r nieuw uit ( Er zitten ELIXER snaren op) Ik moet denk ik toch maar weer terug naar de winkel ? Of zal ik de kans wagen en een nieuwe set Martin snaren erop doen ? Ik weet het nu ff niet. Wie geeft me raad ....

flappie
19 januari 2009, 14:48
Als je snaren goed zitten heeft het niet echt zin om nieuwe er op te zetten.
Ik zou terug gaan naar de winkel (misschien zetten ze er 2 nieuwe stemmechanieken op)

--=HANS=--
19 januari 2009, 14:58
Toen je de gitaar kocht was hij niet vals neem ik aan, dus dan moet hij op een of andere manier gestemd zijn geweest, tenzij je hem ongezien gekocht hebt natuurlijk.
Zoals Minda al opmerkte, snel terug naar de winkel waar de gitaar vandaan komt!
Ben ondertussen toch wel heel erg benieuwd wat hier aan de hand is.

Flipkoos
19 januari 2009, 15:00
Het zou kunnen dat de sleuven in de topkam iets te nauw zijn? Komt vaker voor en is makkelijk te verhelpen.
Ik heb het ook bij een eerdere gitaar gehad, was ook niet stembaar, heel frustrerend...is nu klaar.

Sterik
19 januari 2009, 15:02
Je bent in ieder geval niet de enige
mijn gitaar is een keer goed op de stemknop van de D snaar gevallen, en sindsdien is hij niet meer te stemmen, het maakt niet uit hoe ik hem stem, het is gewoon vals
als ik jouw was zou ik gewoon niet wachten, en er gelijk mee heengaan, 1800 euro is te veel geld voor een gitaar die niet te stemmen is

Gearjunkie
19 januari 2009, 15:03
Ik zou de twee snaren er helemaal afhalen en vervolgens:

-topkam checken of de sleuven breed genoeg zijn
-de pins uit de brug halen, en kijken of de snaar niet te ver in de gitaar steekt, zodat hij bij de brug eruit glipt.

--=HANS=--
19 januari 2009, 15:07
Ik zou de twee snaren er helemaal afhalen en vervolgens:

-topkam checken of de sleuven breed genoeg zijn
-de pins uit de brug halen, en kijken of de snaar niet te ver in de gitaar steekt, zodat hij bij de brug eruit glipt.

Tweede mogelijkheid lijkt me onwaarschijnlijk, kan in eerste instantie wel maar na een paar keer draaien zit het eind van de snaar toch wel waar het moet zitten. Eerste lijkt me idd logischer.

Minda
19 januari 2009, 16:23
Ik stem (hahahah) ook voor de eerste optie, de te krappe inkeping in de nut. Je kan die twee snaren even ontspannen en er wat grafiet onder doen, om te kijken of dat helpt. Overigens:
Reageert de boel wel, op verdraaien van de stemknoppen? Is het zo dat je steeds, op- of ontspannend, je doel voorbij schiet? Dat zijn duidelijke tekenen van de smalle zaagsnedes / te dikke snaren in de nut. Simpel op te lossen met een nut vijltje, maar voor 1800 pleuro's mag de winkel dat gratis doen!

Ruudj
20 januari 2009, 09:02
Dank jullie wel allemaal voor jullie suggesties ! Waardeer ik zeer . Ik woon in Amsterdam en de gitaar is in Duitsland gekocht; niet besteld maar zelf daar gekocht, en toen niks gemerkt, stom hé ... Ik heb besloten om Zaterdag aanstaande dan maar terug te gaan, want dit is ook niks zo :(

Mr Xen0
20 januari 2009, 09:29
Ach, als het een beetje winkel is geven ze gewoon goeie service en fixen ze het gratis voor je.

--=HANS=--
20 januari 2009, 10:12
Dank jullie wel allemaal voor jullie suggesties ! Waardeer ik zeer . Ik woon in Amsterdam en de gitaar is in Duitsland gekocht; niet besteld maar zelf daar gekocht, en toen niks gemerkt, stom hé ... Ik heb besloten om Zaterdag aanstaande dan maar terug te gaan, want dit is ook niks zo :(

Laat je even weten hoe het is afgelopen? Kan iedereen hier z`n voordeel mee doen.

Muzieknono
20 januari 2009, 10:15
Ja, ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat het kan zijn.
Succes Dirk Jan :B

Pais
20 januari 2009, 11:59
Gitaarwinkels in de buurt genoeg toch? Ik zou, vóór je helemaal naar Duitsland gaat, even bij een winkel aanwippen met de gitaar om te vragen wat er mis mee is.
Misschien is er niets mis met de gitaar en rij je voor niets helemaal naar Duitsland terug.

Minda
20 januari 2009, 12:13
Da's vrouwenlogica. Je suggereert dat het niet aan de gitaar ligt. Dus aan Ruud. En dat kan niet, Ruud is (gok ik even) een man. En wij mannen gaan er vanuit dat wij het niet fout doen. Ergo, het ligt aan de gitaar. Punt.

(Je hebt wel gelijk, hoor...)

Pais
20 januari 2009, 12:16
Ik vind het eerder een vrouwenactie om een paar honderd kilometer te rijden om daar binnen 5 minuten weer op de stoep te staan, met een prima gitaar, een gedeukt ego en een lege benzinetank ;)

Ruudj
20 januari 2009, 13:50
Voor alle duidelijkheid: ik ben een man 8-). En waarom ik naar Duitsland ga, en niet hier naar een gitaarwinkel is 1.omdat zij daar verantwoordelijk zijn voor dit gebrek, en 2. maak ik er samen met mijn vriendin meteen een weekendje Dusseldorf van. Ik hou jullie zeker op de hoogte . Hebben jullie in de tussentijd nog enkele suggesties dan hoor ik ze graag !

hendrix2
20 januari 2009, 14:00
Is de gitaar goed geïntoneerd? (kan je controleren op de snaren die wel stemmen).
Dus flageolet op 12de fret moet gelijk klinken als de gefrette 12de fret.
(Of de afstand van de topkam tot de 12de fret is gelijk aan de afstand van de 12de fret tot de brug).

Als je draait aan de stemmechaniek, dan zie je de snaar vermoedelijk meedraaien (omwinden), als je de stemmechaniek loslaat, draait hij dan wat terug?

Je steekt de snaren er 100procent zeker juist op? Zodat ze niet kunnen terugschuiven? Een goede manier is deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773 (je kan het uiteraard op vele manier doen, maar deze vind ik toch fijn).

Snaren glijden mooi door de topkam, dus blijven daar niet haperen?

Ik vind het namelijk vooral vreemd dat de gitaar voorheen blijkbaar wel gestemd was, dus ze moet wel te stemmen zijn... (of je hebt een gitaar gekocht zonder er even op te letten of ze wel gestemd stond, maar dat zou me verbazen).

Ruudj
21 januari 2009, 09:52
Bedankt voor je tips Hendrix, maar ik vermoed (?) dat er iets mis is met de topkam; dat de snaren daar een beetje klem zitten ofzo. Ik heb goed naar de stemmechanieken gekeken , ze draaien niet terug wanneer ik ze loslaat. Mijn handen jeuken om alle snaren eraf te halen en er nieuwe op te zetten, EN de gleuven op de topkam een ietsje breder te maken. Maar bij zelf sleutelen verloopt de garantie op de gitaar; dus ga ik er toch maar mee terug naar de winkel

northernlake
22 januari 2009, 00:20
Heb je al geprobeerd er wat potlood (grafiet) tussen te doen?


The simplest solution is to grab a pencil (I use a mechanical one because I find it easier) and basically rub the lead bit into the nut slots. The graphite from the pencil lead acts as a lubricant, letting the string slide better through the nut slot. This is great because it doesn't require any physical modifications to your guitar, and it's invisible once the strings are on. Just rub that pencil in the slots each time you change strings and tuning stability should return.

http://www.musicouch.com/Instruments/String/Guitar/Nuts-Guitar-Tuning-Troubles.81388

Niet gezegd dat dat het is, maar als je snaren inderdaad aanlopen op de topkam is het een makkelijke truc. Maar een weekendje Duitsland is natuurlijk ook niet gek ;)

Ruudj
22 januari 2009, 12:25
Ik vermoed (!) dat het de topkam is . Als ik bv. de hoge E snaar wil stemmen dan gaat ie heel hoog krijzen (ik kan het niet anders omschrijven) , alsof ie uitelkaar wordt getrokken. Ik kan niks fout ontdekken aan de stemmechanieken, die lijken hun werk goed te doen en lopen ook niet terug ofzo. Maar zekerheid heb ik natuurlijk nog niet over wat er aan de hand is; en daarom ga ik nu niet zelf 'repareren' . Maar dank voor alle reacties , en wanneer ik weer thuis ben (zondagavond) laat ik jullie weten hoe en wat er aan de hand is :confused:

Ruudj
26 januari 2009, 13:30
Nou, de gitaar doet weer prima zijn werk :) De topkam was idd wat te smal, waardoor zuiverstemmen niet lukte. De mensen in de winkel hebben me keurig en geduldig geholpen, ondanks de drukte binnen. Ik weer helemaal tevreden, en ik heb de desbetreffende winkel nooit genoemd omdat ik ook bij aanschaf netjes geholpen ben. (en IK had natuurlijk beter moeten opletten voordat ik m kocht:satisfie: ) Nogmaals dank aan iedereen die me op dit forum te hulp schoot TOF !!

--=HANS=--
26 januari 2009, 17:10
Hey, goed nieuws man!
Veel plezier ermee!