PDA

View Full Version : Lak van beginnersgitaar afschuren



Tim..
17 januari 2009, 20:54
oké, tijd voor een noobvraag, totaal 0,0% verstand van dit soort dingen.

Ik heb me beginnersgitaartje aan de muur hangen, een Richwood Strat, zegmaar zoiets:
http://www.basvandenbroek.com/jpg/30000/30031.jpg
maar dan iets duurder, en lelijker. :roll: (<< deze smiley is groen, helemaal ziek, zo lelijk)

nou dacht ik dus, morgen een vrije zondag, niks te doen, dus kwam ik op het idee om de lak er van af te schuren. maar aangezien ik hier geen verstand van heb:
-is dit gewoon te doen met een schuurpapiertje?
-hoe gaat het er dan uitzien? krijg ik gewoon een mooie houte laag te zien of komt er een of andere goedkope rommel tevoorschijn?

nog verdere opmerkingen die in jullie opkomen mogen natuurlijk ook geplaatst worden.

bvd, Tim

(btw, heb de zoekfunctie gebruikt en niks kunnen vinden, mocht dit nou wel ergens al staan, laat het me weten:))

Foxey Freddie
17 januari 2009, 21:07
Er is een grote kans dat je waaibomenhout of multiplex tegenkomt als je de lak eraf schuurt bij een goedkoop gitaartje.

en over het schuren weet ik het niet, ik denk dat het makkelijk moet kunnen met een schuurpapiertje(eerst grove en als je het hout nadert steeds fijner)
je moet dan wel eerst de boel strippen.

aaronstonebeat
17 januari 2009, 21:54
Het kan nog vies tegenvallen om zo'n body helemaal kaal te krijgen hoor. Over het hout zou ik me idd weinig illusies maken. Dus misschien is het helemaal niet nodig om 'n helemaal kaal te maken. Gewoon netjes opschuren en dan eerst primer eroverheen en wat je ook maar wil.

Verzeker je vantevoren wel dat de oude en nieuwe lak elkaar goed verdragen.

Tim..
18 januari 2009, 12:13
okee, dan zal ik eerst wel even aan de achterkant bijvoorbeeld een stukje doen, kijken wat er van komt.

bedankt voor de reacties;)

RoelTM
18 januari 2009, 12:16
En als dat niet bevald, kun je er altijd nog zoiets van maken. :satisfie:

http://i131.photobucket.com/albums/p312/JERMDADDY/strats/StratNoiselessPUrelic006.jpg

Tim..
18 januari 2009, 13:04
ja inderdaad:D als het me teveel werk is of het bevalt me niet ga ik hem lekker afraggen:p

B0UDEWIJN
19 januari 2009, 18:47
gebruik liever een schuurmachine, met de hand gaat heel erg lang duren...

Tim..
20 januari 2009, 14:24
gebruik liever een schuurmachine, met de hand gaat heel erg lang duren...

Vertel mij wat:D

ik heb vrij lang staan schuren, toen had ik een paar kale plekken, voor de rest heb ik maar besloten de bovenste glimmende (en bij mij vooral ranzige) laklaag er af te schuren.

het ziet er apart uit, doordat ik overal met schuurpapier even overheen ben gegaan is de kleur een soort van zwartgrijs.

Het hout ziet er mooi uit, maar dan moet ik het inderdaad een keer met een schuurmachine, want met de hand kost het een heleboel uurtjes. Voor de rest heb ik ook een kabeltje gesloopt dus op dit moment komt er geen geluid uit. (kwam er al bijna niet meer, maar nu helemaal niet meer:))

Gothra
20 januari 2009, 15:38
En wat als ik dit wil doen bij mijn ibanez rg 170dx, ik wil hem wit (laten) spuiten. Hoeft dan toch niet tot op het hout te schuren?

RS-Rik
20 januari 2009, 18:43
Ik heb het gedaan bij een goedkope jackson,

PAS OP want sommige bouwers pleuren een hele laag nephout/ epoxy op de plank om te zorgen dat het spuiten zeker goed gaat/ de gitaar stevig is. Dit was bij de mijne het geval.

Ook zag ik dat ze ergens in de hoorn een knoestje eruit hebben gewipt en er een beetje houtvulling in hebben gepleurt. Dit komt echter regelmatig voor bij dekkend gelakte gitaren

barno
20 januari 2009, 19:02
ik snap eigenlijk niet waarom goeiekope gitaartjes strippen: het hout/multiplex dat onder de lak zit is certified rubbish, en als je hem wil herspuiten hoeft kaalschuren helemaal niet.