PDA

View Full Version : Welke van deze 4 interfaces is de beste keus?



Baker
17 januari 2009, 20:35
Ik sta op het punt om een USB interface te kopen. Ik ben uitgekomen op 4 apparaten:
http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=c92a34477d6d8249caaf309dc41d2bc2&gk=COAIUS&kf=on&oa=ala&pc=show&chk81754=on&chk68973=on&chk51209=on&chk62455=on

Hierover heb ik wat vragen:

-Maakt het nog uit of je een Samplerate max. van 48 kHz of 96 kHz hebt?
-Die M-audio is veruit het populairst als je thomann mag geloven. Waarom?
-De M-audio heeft twee xlr ingangen. Maar de connectoren zien er iets anders uit. Past hier een standaard microfoonkabel in? of heb ik een andere plug nodig?
-Begrijp ik nou goed dat de M-Audio de enige is van deze 4 die 4 sporen tegelijk kan opnemen?

Los van bovenstaande zijn er nog twee apparaten die ik interessant vind:

Deze: de fireone
http://www.thomann.de/nl/tascam_fireone.htm
Alleen, firewire, ik weet niet, Ik heb wel een firewire input op mijn laptop, maar werkt dat net zo lekker als USB? En deze heeft ook die "rare" xlr connectoren.

En tot slot: line6 ux2
http://www.thomann.de/nl/line6_pod_studio_ux2.htm

Tja, betaal je dan niet extra voor de modelling die erbij in zit?
Ik heb trouwens al en POD 2.0... of zijn de amp sims in dit ding veel beter dan de POD 2.0?


Ik neig naar de Tascam. Maar ik kan niet goed onderbouwen waarom.
Wat is de beste keuze? zie ik nog iets over het hoofd?

STW
17 januari 2009, 20:55
ik kan niet zeggen welk ding het best is maar:

-een voordeel van m-audio is dat je er pro tools m-powered mee kunt draaien
-die rare xlr-aansluiting is een combinatie van xrl en jack, hij vreet ze allebei
-ja, de m-audio is de enige met 4 ingangen
-firewire is 'beter' dan usb (vooral iets sneller)

Baker
17 januari 2009, 21:00
Ja ok, maar ook 4 track simultanuously recording? (spelling?)

STW
17 januari 2009, 21:41
ja, wat heb je anders aan 4 ingangen?
nu ken ik al die interfaces die je noemt niet zo goed hoor, ik heb een m-audio met 8 ingangen, en die doen t allemaal tegelijk

JvD.
17 januari 2009, 22:51
ik kan niet zeggen welk ding het best is maar:

-een voordeel van m-audio is dat je er pro tools m-powered mee kunt draaien
-die rare xlr-aansluiting is een combinatie van xrl en jack, hij vreet ze allebei
-ja, de m-audio is de enige met 4 ingangen
-firewire is 'beter' dan usb (vooral iets sneller)
onzin. usb2.0 is sneller dan firewire.
probleem van usb2.0 is dat usb een lage prioriteit heeft op je CPU. vandaar met een slome CPU heb je een probleem, speelt dit niet.

STW
17 januari 2009, 23:08
hm ok.. ik had begrepen dat firewire (effectief) toch echt iets sneller is.
ik denk dat het in de praktijk niet zo veel utimaakt though

een voordeel van usb is wel dat je je interface zo aan een andere computer kan hangen, aangezien het een standaard is

fivelastwords
17 januari 2009, 23:15
Heb zelf die M-Audio in bezit en maak er nog vaak als ik op locatie maar weinig hoef op te nemen gebruik van. Hartstikke fijn ding, kan hem je echt aanraden. Hoger dan 48 kHz zal je niet nodig hebben gok ik. De andere kaartjes heb ik nooit getest.

Ik zou persoonlijk als ik opnieuw een dergelijke kaart moest kopen voor de toneport ux2 gaan, juist vanwege die modeling software die erbij zit, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik denk in elk geval dat je van beide kaarten geen spijt krijgt.

Baker
17 januari 2009, 23:48
Ok, even een korte conclusie:

-firewire is iets minder gangbaar dan USB. Bovendien voldoet USB 2.0 met een redelijk snelle laptop goed aan de eisen. Ik laat het firewireverhaal varen denk ik.

-de M-audio en de line6 UX2 zijn beide het duurst,
maar ze bieden ook iets meer: de M-audio 4 track recording, de ux2 modelling software.

-Ik moet er even over nadenken of ik dat nodig heb. Verder verschillen de Alesis, de lexicon en de Tascam niet zoveel. Bij nader inzien spreekt de prijs en de éénvoud van de Alesis mij ook wel erg aan.

Blijft één vraag blijft staan: Hoe goed is die modelling software van die ux2? Ik heb al een POD 2.0 Is die UX2
modelling echt veel beter dan die van de POD 2.0?

Edit: ik ben even wat gaan zoeken in recording en ik weet inmiddels dat de modelling XT gebaseerd is. (maar dan uitgekleed) Da's wel interessant...
Kan de UX2 ook moeiteloos met cubase of audition samenwerken of moet je dan weer één of andere plugin hebben?
Ik ben altijd een beetje op mijn hoede met line6....

Roman
18 januari 2009, 08:21
Correctie. USB2.0 is niet sneller perse.
Ik neem aan dat er vergeleken wordt met USB2.0 (HS) en Firewire 400. Qua bandbreedte is de USB2.0 (HS) inderdaad "sneller" dan de FW400.

In de audio wereld wordt FW, echter, verkozen boven USB. Met name voor het opnemen van meerdere tracks. Dus ik zou er nog eens goed over na denken.

M-Audio is goed spul.

Wat betreft het aantal kHz dat je kunt gebruiken (opnemen en afspelen), daar zijn de meningen over verdeelt maar feit is dat een hogere samplerate een qualitatief betere opname is. Als je de bitrate ook nog kan verhogen (naar 24bit bv) dan kun je, qua data kwaliteit, mooie opnames maken. Keerzijde is dat de dataopslag ook groter wordt. Dus een grote HardDick is aan te bevelen. (size DOES matter).

Maar maak je daar, als beginner, vooral even geen zorgen om. Lekker 16b/44kHz opnemen, geen gedonder met converteren.


Kortom met een M-audio FW400 heb je een goed product in huis.

Baker
31 januari 2009, 11:13
Het is toch de Tascam US-144 geworden!
5 maanden oud, dus nog garantie: 100 euro tweedehands op marktplaats!

Het kostte mij een paar uur vloeken en zoeken naar de juiste drivers om het ding aan de praat te krijgen onder Vista, maar het is uiteindelijk gelukt!
Ik heb de eerste opnames inmiddels gemaakt en ik vind de geluidskwaliteit en het gebruikersgemak verbluffend.

Roman
31 januari 2009, 11:55
Mooi dat je een passende oplossing hebt kunnen vinden. We verwachten binnenkort natuurlijk geweldige opnames hier terug te vinden ;)
Deel je ervaring!