PDA

View Full Version : w/d setup en het gebruik van een Mixer



Pagina's : 1 [2]

Liquid_Metal
1 mei 2009, 22:47
Jongens gisteren gig gehad en cabinet werd uitversterkt. Wát een sound! Erg gelijkend met wat ik hier thuis heb opgenomen, maar dan 10x zo hard en dus véél mooier. En ik dacht dat mijn Engl niet rauw was :P.
Rackje werkte érg goed met de mixer achterin geschoven. gelukkig hoefde ik niet aan de kabels te rotzooien.
kZal ook ff een foto plaatsen van ons geslaagde optreden ;)

Liquid_Metal
1 mei 2009, 22:55
Hierbij:
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/103/l_0cc2803951c045a9920f308efe881aa4.jpg

(en ok, past niet in dit topic, maar goed, we zijn al vaker ontspoord)

Mijn rack staat linksvooraan (vanuit de artiest), gekantelde 4HE

hole
2 mei 2009, 17:57
Raoul!!!!

gave foto!!! Jammer dat ik er niet bij kon (mocht ;) ) zijn, maar volgende keer beter.


Die gast links van jou had nogal last van statische electriciteit zo te zien!

Liquid_Metal
2 mei 2009, 18:03
Die gast links van jou had nogal last van statische electriciteit zo te zien!

Daar lijkt het wel op hè :P. Gelukkig was het een momentopname en viel het daarna gewoon weer naar beneden. Maar voor de foto vind ik het érg kicken.

ateng
23 juni 2009, 01:39
Hey,

heb mijn D-Two afgelopen weekend binnen gekregen en wil m samen met mijn SPX-90 in mijn rack hangen.
Die 2 fx units wil ik via een linemixer aansluiten en waarschijnlijk mijn ModPro dan in serie aansluiten. Ik weet niet wat ik van Behringer moet denken maar ze zijn niet zo duur dus daarom mijn twijfels. Ik kwam een Alesis Multimix http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/18092.html tegen en lijkt mij wel wat. Iemand die ervaring heeft hiermee?
Of is een Behringer RX 1602 goed genoeg?

Liquid_Metal
24 juni 2009, 12:35
Behringer maakt leuke dingen, maar ze zijn vaak een stukje minder stevig dan duurdere merken. Ik heb zelf enkel ervaring met een Bass Overdrive en dat ding zuigt heel veel en de kwaliteit is ook maar matig.
En het belangrijkste: zou zo'n Behringer mixer transparant genoeg zijn? Want als dat niet het geval is, waarom zou je dan een mixer aanschaffen?
Voor de Alesis geldt uiteraard hetzelfde en ik zou het niet weten. Misschien iemand anders op het forum wel en anders zal je ze moeten testen.

Liquid_Metal
24 juni 2009, 12:46
Niet zo'n zin om weer een nieuw draadje aan te maken want het is maar een klein vraagje (en dan vooral aan Yek1). Ik zit met een 'dilemma'.
Ik gebruik nu de G-Major (1) in combinatie met een mixer en dat gaat goed. Effecten die parallel gezet kunnen worden, namelijk chorus, flanger, delay en reverb, klinken heel goed. Maar effecten die altijd in serie daarvoor blijven (modulatie en pitch, zoals Tremolo en Phaser) doen het niet helemaal. Als ik alleen een phaser aanzet gaat het goed, maar zodra er bv. een reverb bij komt op 100% mix gaat alle phasergeluid door de reverb heen. Huidige oplossing is: reverb op 10% zodat 90% van het phasergeluid LANGS de reverb gaat. Dit werkt echter alleen als ik killdry UIT heb staan. Maar zodra ik dan de phaser uitzet (zelfde patch) krijg ik 10% reverb en 90% droog geluid. En dat wil ik absoluut niet.
De tremolo is nog erger: die gooit geluid er overheen of niet (met vaste frequentie) dus m'n geluid wordt sowieso harder. Het klinkt wel tof, maar is natuurlijk niet ideaal. Gezien de hoeveelheid tremolo die ik gebruik is het wel te doen, maar ik zou het anders willen.

Al een poosje heb ik een idee in m'n hoofd: aanschaffen van pedaaltjes (in ieder geval een phaser en tremolo) en die in een GCX loop te zetten.
Nu bedacht ik me echter nog iets anders: verkoop van G-Major en mixer en aanschaf van een G-Major 2. Dit omdat er nogal lovend over wordt gedaan en niemand last schijnt te hebben van tonesuck.

Wat is voor mij de beste optie? Wat is het handigst, maar ook: wat klinkt beter?

Yek1
24 juni 2009, 13:22
Niet zo'n zin om weer een nieuw draadje aan te maken want het is maar een klein vraagje (en dan vooral aan Yek1). Ik zit met een 'dilemma'.
Ik gebruik nu de G-Major (1) in combinatie met een mixer en dat gaat goed. Effecten die parallel gezet kunnen worden, namelijk chorus, flanger, delay en reverb, klinken heel goed. Maar effecten die altijd in serie daarvoor blijven (modulatie en pitch, zoals Tremolo en Phaser) doen het niet helemaal. Als ik alleen een phaser aanzet gaat het goed, maar zodra er bv. een reverb bij komt op 100% mix gaat alle phasergeluid door de reverb heen. Huidige oplossing is: reverb op 10% zodat 90% van het phasergeluid LANGS de reverb gaat. Dit werkt echter alleen als ik killdry UIT heb staan. Maar zodra ik dan de phaser uitzet (zelfde patch) krijg ik 10% reverb en 90% droog geluid. En dat wil ik absoluut niet.
De tremolo is nog erger: die gooit geluid er overheen of niet (met vaste frequentie) dus m'n geluid wordt sowieso harder. Het klinkt wel tof, maar is natuurlijk niet ideaal. Gezien de hoeveelheid tremolo die ik gebruik is het wel te doen, maa
Maar ik zou het anders willen.

Al een poosje heb ik een idee in m'n hoofd: aanschaffen van pedaaltjes (in ieder geval een phaser en tremolo) en die in een GCX loop te zetten.
Nu bedacht ik me echter nog iets anders: verkoop van G-Major en mixer en aanschaf van een G-Major 2. Dit omdat er nogal lovend over wordt gedaan en niemand last schijnt te hebben van tonesuck.

Wat is voor mij de beste optie? Wat is het handigst, maar ook: wat klinkt beter?

He man, ik ken je situatie. :-)

De MiniMix 2 maakte dat ik toch goed de serie-effecten van de GM-2 kon gebruiken. Maar het bleef toch behelpen, de GM-2 is gewoonweg niet erg geschikt voor parallel gebruik (als je meer wilt dan delay en reverb).

Dus ik heb de boel nog eens goed beluisterd, en ik ben alweer een tijdje over naar een serie setup. Gewoon de GM-2 in mijn series effects loop gepleurd.

Hamvraag is: hoor je het? In mijn geval: nee! Serieus, ik kan de fx loop van mijn versterker aan/uitzetten dus heel goed A/B-'en. En er is geen waarneembaar verschil tussen de loop OFF en loop ON met GM-2. Uiteraard mits:
1) goed ingesteld
2) je fx loop van goede kwaliteit is. Vaak wordt de fx processor van dubieuze kwaliteit beschuldigd terwijl het eigenlijk de fx loop is....

Voordeel van deze verandering is ook dat extra gear zoals mixers uit je rack kunnen. In mijn geval de MiniMix 2 (Hole, gefeliciteerd!), een Axess CFX4 en de Lumos solo boost.

En dat het instellen van de GM-2 simpeler wordt, waarbij je naast "serie-effecten" voortaan ook zaken als de solo boost, EQ en noise gate kunt gebruiken. Dat kon niet in parallel. En levels zijn beter instelbaar.

Nadelen: toegeven aan je gevoel dat parallel toch altijd beter is... Je systeem is ook iets crisisgevoeliger (als de GM-2 uitvalt, valt alles uit). En omdat alles door de GM-2 gaat, merk je wat meer van het switchen tussen presets (niet echt naadloos).

Dan de effecten. Ik heb mijn tremolopedaal uit mijn rack gehaald omdat die in de GM-2 voldoet. De phaser is uitstekend met cleane geluiden. Ik vind 'm wat minder met gain zodat ik m'n Phase 90 pedaal nog gebruik. Maar dat is een kwestie van smaak.

Kortom, ik raad het aan.

Op het TC forum is nu trouwens de beta versie van de GM-2 editor verkrijgbaar. Werkt goed.

Yek1
24 juni 2009, 13:27
Nabrander: ik gebruik ook nog een flanger pedaal (hoewel ik een goede flangerpreset heb gemaakt), een fuzz pedaal (zit niet in de GM-2) en een Boost pedaal (omdat ik die vóór de pre-amp) wil hebben. MIDI-geschakeld via GRX4's zodat ze uit het signaal zijn als ik ze niet gebruik.

Ik gebruik bijna geen compressor maar als ik die nodig zou hebben, zou ik waarschijnlijk die in de GM-2 gebruiken. Ondanks dat ie na de pre-amp zit, vind ik 'm wel oké.

Liquid_Metal
24 juni 2009, 13:27
@Yek: dingen die ik nu niet kan gebruiken zijn:
-volume control. Dan zou ik geen volumepedaal aan hoeven schaffen maar gewoon expressie kunnen gebruiken
-solo boost. ik gebruik nu de contour van m'n preamp en dat werkt eigenlijk heel goed. Maar is niet instelbaar (aan of uit, that's it)
-100% slice-effect van tremolo. Uit bestaat niet, het is altijd minimaal 50%.

Bij het aanschaffen van pedalen zou ik ze niet meer met MIDI aan kunnen sturen. Bv diepte van phaser of snelheid van tremolo. De vraag is hoe vaak ik dat zal gebruiken, maar je kunt met pedaaltjes maar 1 preset gebruiken (of je moet je la opentrekken en gaan draaien).

Mijn amp heeft geen effectloop en de GM2 zou tussen preamp en poweramp komen. Dat kan toch wel?

Liquid_Metal
24 juni 2009, 13:29
Nabrander: ik gebruik ook nog een flanger pedaal (hoewel ik een goede flangerpreset heb gemaakt), een fuzz pedaal (zit niet in de GM-2) en een Boost pedaal (omdat ik die vóór de pre-amp) wil hebben. MIDI-geschakeld via GRX4's zodat ze uit het signaal zijn als ik ze niet gebruik.

Ik gebruik bijna geen compressor maar als ik die nodig zou hebben, zou ik waarschijnlijk die in de GM-2 gebruiken. Ondanks dat ie na de pre-amp zit, vind ik 'm wel oké.

Ik gebruik op dit moment geen compressor en noise gate, simpelweg omdat ik ze niet heb. Als ik ze wel zou hebben zou ik ze gebruiken maar echt missen doe ik ze niet. Uit de GM zou voldoende zijn. Vooral een noise gate vind ik briljant.

Ik vraag me wel ten zeerste af of ik mijn mixer kwijt kan raken en wat ik er voor zou kunnen vragen. (het is een Rane SM26 met conversieadapter van US->EURO).

Yek1
24 juni 2009, 13:41
Al die dingen zijn prima te doen met de GM2 in serie.
Misschien zelfs handig om, als je MIDI controller het toelaat, 2 expressiepedalen te gebruiken.

De GM-2 kan prima tussen pre- en poweramp. Beter zelfs.

Liquid_Metal
24 juni 2009, 13:44
Al die dingen zijn prima te doen met de GM2 in serie.
Misschien zelfs handig om, als je MIDI controller het toelaat, 2 expressiepedalen te gebruiken.

De GM-2 kan prima tussen pre- en poweramp. Beter zelfs.

Ik had de GM1 vroeger ook tussen pre- en poweramp en dat werkte erg goed, afgezien van de tonesuck.
Op dit moment heb ik een Behringer FCB1010 die 2 expressiepedalen heeft. Liefst zou ik voor een Voodoolab GCP gaan (en als ik een GM2 in serie zou hebben met 1 expressiepedaal) omdat de interface daarvan me wat meer aanspreekt (8 CC knoppen, die werken op de FCB niet lekker).
(Nee, ik ga niet aan de Gordius!)

Ik zal serieus overwegen om dit te verwezenlijken, maar zou betekenen dat ik GM en mixer moet verkopen en een GM2 aanschaffen. In de tijd dat 1 van beide verkocht is kan ik nog geen GM2 kopen dus zal ik een tijd zonder fx moeten spelen. Kan, maar kan ik dat aan? :P

Yek1
24 juni 2009, 14:21
Absoluut, het zal zelfs een revelatie worden. Aanleiding gevend tot de levensvraag: heb ik überhaupt effecten nodig? Antwoord: nee. Totdat de GM2 binnenkomt.

Liquid_Metal
24 juni 2009, 14:29
Ik ben nu dus ook serieus aan het overwegen om GM+mixer te verkopen. Misschien wordt het eenzelfde verhaal als met de 2e preamp laatst, maar misschien wordt het wel een echte actie.
Voorlopig hou ik de set want het werkt voldoende. Het is echter wel een stuk makkelijker (kleiner én goedkoper) dan pedalen met een GCX. Kwaliteit?

ateng
24 juni 2009, 16:45
Behringer maakt leuke dingen, maar ze zijn vaak een stukje minder stevig dan duurdere merken. Ik heb zelf enkel ervaring met een Bass Overdrive en dat ding zuigt heel veel en de kwaliteit is ook maar matig.
En het belangrijkste: zou zo'n Behringer mixer transparant genoeg zijn? Want als dat niet het geval is, waarom zou je dan een mixer aanschaffen?
Voor de Alesis geldt uiteraard hetzelfde en ik zou het niet weten. Misschien iemand anders op het forum wel en anders zal je ze moeten testen.

Ja ik denk dat ik die van Alesis ga uitproberen want moet echt zo snel mogelijk een mixer hebben.
En anders door sparen voor een CAE ofzo.

Liquid_Metal
24 juni 2009, 16:46
Ja ik denk dat ik die van Alesis ga uitproberen want moet echt zo snel mogelijk een mixer hebben.
En anders door sparen voor een CAE ofzo.

Kunnen we dat niet combineren? Ik vraag me zojuist af of ik makkelijk van mijn mixer af kom. Hij werkt perfect, is supertransparant en zeker geschikt om een W/D/W samen te voegen tot stereo. Vaak gebruikt als rackmixer in gitaarsetup. Ik zal je ff een PM sturen.

hole
24 juni 2009, 22:23
(Nee, ik ga niet aan de Gordius!)
...nog niet nee......



Absoluut, het zal zelfs een revelatie worden. Aanleiding gevend tot de levensvraag: heb ik überhaupt effecten nodig? Antwoord: nee. Totdat de GM2 binnenkomt.

Alexander, jij bent ook een Gaspirator hoor.

Yek1
24 juni 2009, 22:31
:-)

Op mijn lijstje staan nog maar een paar dingen ....


gitaar van Suhr
Faustine Phantom (besteld)
Bogner XTC 20th Anniversary (dit jaar toch wel)
Dunlop Rack Wah (nah, te duur)
Voodoo Lab Pedal Power Versa (misschien)


Mucho dinero ... :soinnocent:

hole
24 juni 2009, 22:36
:-)

Op mijn lijstje staan nog maar een paar dingen ....


gitaar van Suhr
Faustine Phantom (besteld)
Bogner XTC 20th Anniversary (dit jaar toch wel)
Dunlop Rack Wah (nah, te duur)
Voodoo Lab Pedal Power Versa (misschien)


Mucho dinero ... :soinnocent:

Leuk lijstje!!! kan me d'r wel in vinden (behalve die Phantom, ben content met mijn Palmer PDI-03). En een Pedalpower he'k niet nodig...heb een Harley Benton powerplant...ook iets goedkoper ;)

Hmm Suhr gitaar.....GASGASGAS (maar eerst heb ik nog een MusicMan Albert Lee, Sub1 en een JP6 nodig...naast een backup Luke natuurlijk)

Ow, enne.. Rihanna in de playlist http://bigfootdiscussions.invisionzone.com/forums/style_emoticons/default/icon_snicker.gif

Yek1
24 juni 2009, 22:45
Ow, enne.. Rihanna in de playlist http://bigfootdiscussions.invisionzone.com/forums/style_emoticons/default/icon_snicker.gif

Ja, hehe, laten we zeggen: je moet onze versie gehoord hebben .... :punk:

Die powerplant is lekker goedkoop inderdaad. Vrees helaas dat ie bij mij niet zou werken. Ik gebruik de power supply om allerlei zaken te voeden op verschillende punten in de keten. Zonder isolatie gaat dat brommen alas een gek.

Liquid_Metal
25 juni 2009, 14:23
Ja, hehe, laten we zeggen: je moet onze versie gehoord hebben .... :punk:

Explain.. Ik wordt helemaal gek van die Rihanna, dus er móet wel iets bijzonders aan de hand zijn.


Die powerplant is lekker goedkoop inderdaad. Vrees helaas dat ie bij mij niet zou werken. Ik gebruik de power supply om allerlei zaken te voeden op verschillende punten in de keten. Zonder isolatie gaat dat brommen alas een gek.

Dat zit er inderdaad dik in. Is degene die je nu gebruikt wel geisoleerd? En anders zou je er twee kunnen gebruiken toch? (1 pre en 1 postgain. of is dat te simpel gedacht?).

@Hole: waar gebruik jij je powerplant eigenlijk voor? Je hebt toch geen pedalen in je rack?

hole
25 juni 2009, 14:35
@Hole: waar gebruik jij je powerplant eigenlijk voor? Je hebt toch geen pedalen in je rack?

Minimix, switcher, tuner

Hiervan zit er maar 1 "in het signaal" , dus geen last van brommen gelukkig.

Yek1
25 juni 2009, 16:00
>> Explain.. Ik wordt helemaal gek van die Rihanna, dus er móet wel iets bijzonders aan de hand zijn.

Lekkere ruige versie ;-)

>> Dat zit er inderdaad dik in. Is degene die je nu gebruikt wel geisoleerd? En anders zou je er twee kunnen gebruiken toch? (1 pre en 1 postgain. of is dat te simpel gedacht?).

PP2 is z'n geld meer dan waard. Gebruik 'm voor MIDI, pre- en post-amp zaken, en toch nooit brom. Straks komt de Versa, die doet ook AC, dus dan kunnen m'n laatste adapters uit het rack. :rockon:

hole
25 juni 2009, 16:17
Straks komt de Versa, die doet ook AC, dus dan kunnen m'n laatste adapters uit het rack. :rockon:

adapters? Versa doet maar 1x AC toch? ben je niet beter af met je PP2 en een PP AC?

Yek1
25 juni 2009, 16:47
Dit zijn de laatste gegevens:

DC
8 - 9 Volt outs (exact same specs as PP2+)
1 - 9/12 Volt (400mA)
1 - 12/15 Volt (400mA)
1 - 18/24 Volt (200mA)
AC
1 - 9/12 Volt
1 - 9 Volt

Het scheelt me iig 1 of 2 adapters. En ik kan die hogere Amperes op 9V DC ook gebruiken.

hole
25 juni 2009, 16:55
Dit zijn de laatste gegevens:

DC
8 - 9 Volt outs (exact same specs as PP2+)
1 - 9/12 Volt (400mA)
1 - 12/15 Volt (400mA)
1 - 18/24 Volt (200mA)
AC
1 - 9/12 Volt
1 - 9 Volt

Het scheelt me iig 1 of 2 adapters. En ik kan die hogere Amperes op 9V DC ook gebruiken.

Ow, da's betere specs dan die ik dacht dat hij had:

http://www.godlyd.no/filesystem/2008/01/dsc_0032_7577.jpg

Yek1
25 juni 2009, 16:58
Yep, dat is verouderde data.
De nieuwe specs staan op het forum van de Voodoo Lab site.

ateng
30 juni 2009, 14:52
Het wordt een Rane line-mixer dus ben er al uit.
Heb een Rane SM26 mixer gewonnen via Ebay dus ben benieuwd hoe mijn gear gaat klinken.
Alleen kom ik wat eenheden tekort dus tijd voor een nieuwe flightcase. Denk dat ik mijn eindtrap in een apparte case doet en de rest in een 10HE case want 12HE met eindtrap erin wordt een beetje te zwaar.
In augustus (als het goed is) wordt mijn KR Megavibe opgestuurd en dan ben ik voorlopig wel klaar zo.

Liquid_Metal
30 juni 2009, 14:57
Het wordt een Rane line-mixer dus ben er al uit.
Heb een Rane SM26 mixer gewonnen via Ebay dus ben benieuwd hoe mijn gear gaat klinken.
Alleen kom ik wat eenheden tekort dus tijd voor een nieuwe flightcase. Denk dat ik mijn eindtrap in een apparte case doet en de rest in een 10HE case want 12HE met eindtrap erin wordt een beetje te zwaar.
In augustus (als het goed is) wordt mijn KR Megavibe opgestuurd en dan ben ik voorlopig wel klaar zo.

Waarom stop je dan niet mixer, fx unit en poweramp in 1 flightcase. Die zitten allemaal aan het einde van de keten en dan heb je een 8HE met een 4HE. Da's al beter te tillen. 6+6 is helemaal aan te raden, ook als je trappen op/af moet (10HE is GROOOOT).

hole
30 juni 2009, 14:58
AAh

had je die van Liquid Metal niet kunnen kopen?...had hij een GM2 aan kunnen schaffen.

TSK...als GN-ers moeten we elkaar wel steunen natuurlijk!! tsk ;)

Liquid_Metal
30 juni 2009, 14:58
AAh

had je die van Liquid Metal niet kunnen kopen?...had hij een GM2 aan kunnen schaffen.

TSK...als GN-ers moeten we elkaar wel steunen natuurlijk!! tsk ;)

Te laat :). We hebben het er over gehad, maar hij wilde er eentje op 220V.

ateng
1 juli 2009, 01:09
Waarom stop je dan niet mixer, fx unit en poweramp in 1 flightcase. Die zitten allemaal aan het einde van de keten en dan heb je een 8HE met een 4HE. Da's al beter te tillen. 6+6 is helemaal aan te raden, ook als je trappen op/af moet (10HE is GROOOOT).

Ik heb aan 8 HE niet genoeg voor alleen mijn fx, mixer, decimator, gcx en mijn lade met pedalen. Eindtrap liever apart omdat die het zwaarste weegt. Heb wielen onder mijn case dus valt wel mee hoor.

Liquid_Metal
1 juli 2009, 11:24
Ik heb aan 8 HE niet genoeg voor alleen mijn fx, mixer, decimator, gcx en mijn lade met pedalen. Eindtrap liever apart omdat die het zwaarste weegt. Heb wielen onder mijn case dus valt wel mee hoor.

Je zei dat je 12HE gebruikt. De laatste keer dat ik het uitgerekend heb was 8 plus 4 ook 12...
Ik heb zo'n zelfde soort keten ook bedacht en ik zou dan mixer, g-major en poweramp in 1 flightcase stoppen. Ik ging namelijk van preamp (of GCX) in mono naar de mixer (scheelt een kabel 'buitenboord'), van mixer naar g-major (in stereo) en naar poweramp (ook stereo).
Ik neem aan dat bij jou de fxunit ook als laatste in de trap zit. Als je er nog pedalen ná hebt zitten wordt het wel een probleem met bekabeling.

ateng
1 juli 2009, 12:03
Je zei dat je 12HE gebruikt. De laatste keer dat ik het uitgerekend heb was 8 plus 4 ook 12...
Ik heb zo'n zelfde soort keten ook bedacht en ik zou dan mixer, g-major en poweramp in 1 flightcase stoppen. Ik ging namelijk van preamp (of GCX) in mono naar de mixer (scheelt een kabel 'buitenboord'), van mixer naar g-major (in stereo) en naar poweramp (ook stereo).
Ik neem aan dat bij jou de fxunit ook als laatste in de trap zit. Als je er nog pedalen ná hebt zitten wordt het wel een probleem met bekabeling.

Ik gebruik momenteel 10HE en wil als het niet nodig is geen 12HE gebruiken. Wil mijn 10HE houden voor alleen mijn fx, mixer enz en mijn eindtrap in een ander 4HE case (of 2HE) dus dan gaat er maar 2 kabels (links/rechts) van preamp/fx naar mijn eindtrap.

Liquid_Metal
1 juli 2009, 12:19
Ik gebruik momenteel 10HE en wil als het niet nodig is geen 12HE gebruiken. Wil mijn 10HE houden voor alleen mijn fx, mixer enz en mijn eindtrap in een ander 4HE case (of 2HE) dus dan gaat er maar 2 kabels (links/rechts) van preamp/fx naar mijn eindtrap.

Als je inderdaad al een 10HE hebt is het 't makkelijkst om er iets bij te kopen. Weet je zeker dat je niets anders er nog bij gaat nemen? Dan is het misschien verstandig alsnog een 4HE aan te schaffen, met oog op de toekomst.

ateng
1 juli 2009, 13:05
Als je inderdaad al een 10HE hebt is het 't makkelijkst om er iets bij te kopen. Weet je zeker dat je niets anders er nog bij gaat nemen? Dan is het misschien verstandig alsnog een 4HE aan te schaffen, met oog op de toekomst.

Nou zeker weet ik het niet... hahaha!
Heb nog een 8HE die ik ergens nog heb liggen dus stel dat ik ga uitbreiden dan kan ik m gebruiken. Maar wordt een beetje te een 10HE + 8 HE dus een 2 of 4HE is genoeg hoor.
Het enige wat ik misschien nog wil aanschaffen is een power conditioner maar that's it.

Liquid_Metal
1 juli 2009, 13:15
Nou zeker weet ik het niet... hahaha!
Heb nog een 8HE die ik ergens nog heb liggen dus stel dat ik ga uitbreiden dan kan ik m gebruiken. Maar wordt een beetje te een 10HE + 8 HE dus een 2 of 4HE is genoeg hoor.
Het enige wat ik misschien nog wil aanschaffen is een power conditioner maar that's it.

For now ;)

ateng
1 juli 2009, 16:56
For now ;)

Hahahaha wil ook nog een midi volume controller http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_mv-c en later misschien een TC 1210 maar dat is echt alles :)

hole
1 juli 2009, 17:05
Zie review op HC: die Nobels wordt niet aangeraden..ook niet op HRI.

(schijnt te buzzen wanneer aangestuurd met CC's)

ateng
1 juli 2009, 17:18
Zie review op HC: die Nobels wordt niet aangeraden..ook niet op HRI.

(schijnt te buzzen wanneer aangestuurd met CC's)

Oow jammer... weet jij wat daarop lijkt want heb geen zin om met nog meer kabels van rack naar floorboard te spelen.

hole
1 juli 2009, 17:30
CAJ VCA, maar probeer die maar een te vinden...
DMC system Mix + heeft ook VCA, zie bovenstaande opmerking.
Soundsculpture Switchblade kan het ook

Maar da's allemaal andere prijsklasse....misschien toch die Nobels maar eens proberen..Online bestellen in NL bij voorkeur (dan kan hij ook weer terug als het niks is)

Liquid_Metal
1 juli 2009, 18:40
Oow jammer... weet jij wat daarop lijkt want heb geen zin om met nog meer kabels van rack naar floorboard te spelen.

Speel je draadloos? Anders kun je toch gewoon een volumepedaal gebruiken? Dat was aanvankelijk ook mijn plan. Nu ga ik wss naar seriëel met een GM2 en kan ik volume van daaruit regelen.

ateng
1 juli 2009, 19:43
Speel je draadloos? Anders kun je toch gewoon een volumepedaal gebruiken? Dat was aanvankelijk ook mijn plan. Nu ga ik wss naar seriëel met een GM2 en kan ik volume van daaruit regelen.

Nee geen draadloos voor mij, zonde van het geld.

Liquid_Metal
1 juli 2009, 22:16
Nee geen draadloos voor mij, zonde van het geld.

Dan is een standaard volumepedaal een goeie optie. Ik wilde dat ook aanschaffen. Nu niet meer, mochten mijn plannen met de GM2 doorgaan.

ateng
1 juli 2009, 22:59
Ik gebruik ook nog steeds mijn FV-300L maar dan om de (master) volume van de GX-700 aan te sturen via de Ground Control Pro.
Werkt in principe prima hoor maar als de Nobels ook goed werkt scheelt het mij weer een HE.

Liquid_Metal
2 juli 2009, 09:37
Waarom zou je dan niet gewoon je volume aansturen in de keten zelf, dus door het pedaal in de keten aan te sluiten. Dan kan je GX700 er uit.

hole
2 juli 2009, 09:56
Dat zou jij als kabelfoob toch moeten snappen Raoul ;)

ateng
2 juli 2009, 10:04
Yep! Je begrijpt me ;)

Liquid_Metal
2 juli 2009, 10:06
Dat zou jij als kabelfoob toch moeten snappen Raoul ;)

Begin je nou alweer?!


Yep! Je begrijpt me ;)

Ben jij d'r ook zo eentje :P. Ik had hetzelfde probleem hoor. Maar ik heb uiteindelijk een crybaby gekocht en die moet wel voor me op de grond staan. Van daar naar een volumepedaal kost maar 10cm extra aan kabel en dat hoort niemand. Met GM2 zou het via midi kunnen en da's natuurlijk ook wel makkelijk.

hole
2 juli 2009, 10:11
Begin je nou alweer?!
:grouphug: Das war nur ein Scherz!!!!

;)

Als ik jou zo hoor, wordt ik ook steeds enthousiaster over de GM2..Alleen ik heb andere prioriteiten.
Ik wil een 2x12 ipv mijn 1x12's... (en liefst 2x 2x12)...

Ga je nog w/d/w spelen Raoul? Ik weet nog leuke cabjes te koop :D:D:D

ateng
2 juli 2009, 10:13
CAJ VCA, maar probeer die maar een te vinden...
DMC system Mix + heeft ook VCA, zie bovenstaande opmerking.
Soundsculpture Switchblade kan het ook

Maar da's allemaal andere prijsklasse....misschien toch die Nobels maar eens proberen..Online bestellen in NL bij voorkeur (dan kan hij ook weer terug als het niks is)

Ga je het wel proberen dan want dan ben ik benieuwd wat je bevindingen zijn.

Liquid_Metal
2 juli 2009, 10:15
:grouphug: Das war nur ein Scherz!!!!

;)

Als ik jou zo hoor, wordt ik ook steeds enthousiaster over de GM2..Alleen ik heb andere prioriteiten.
Ik wil een 2x12 ipv mijn 1x12's... (en liefst 2x 2x12)...

Ga je nog w/d/w spelen Raoul? Ik weet nog leuke cabjes te koop :D:D:D

Heb je er dan wel een gratis tweede poweramp bij? xD

@Ateng: ik heb in w/d gespeeld en dat klonk héél erg lekker. Alleen het mixen van droog en nat geluid was vervelend. Telkens als ik harder of zachter wilde moest ik de mix aanpassen en heel goed luisteren.
Met parallel spelen heb je dat niet (alles gaaat evenveel harder) en in serie ook niet.
Dus: het klonk héél goed, maar was niet praktisch. Ook kun je in w/d(/w) lastig effecten zoals tremolo gebruiken.

hole
2 juli 2009, 10:24
Ga je het wel proberen dan want dan ben ik benieuwd wat je bevindingen zijn.

Ik twijfel nog. In principe heb ik geen Volumeregeling nodig, maar het maakt je rig natuurlijk wel flexibeler.

En ik zit nu flink te gassen op een 2x12 Cab, en helaas groeit het €$€$ mij niet op de rug :chicken:

LordRiffenstein
2 juli 2009, 10:40
Ben jij d'r ook zo eentje :P. Ik had hetzelfde probleem hoor. Maar ik heb uiteindelijk een crybaby gekocht en die moet wel voor me op de grond staan. Van daar naar een volumepedaal kost maar 10cm extra aan kabel en dat hoort niemand. Met GM2 zou het via midi kunnen en da's natuurlijk ook wel makkelijk.

Jij hebt dus je volumepedaal tussen gitaar en amp/pre-amp zitten, waarmee je dus eigenlijk je gain bepaald en niet zozeer je volume. Om enkel je volume te bepalen moet je pedaal in je loop zitten of na je pre-amp.

Het VCA-gedeelte in de SM+ is een van DE redenen waarom ik er eentje heb. Heb er lang naar gezocht maar toch eentje gevonden op Ebay Italie. Mijn VCA zit onmiddellijk na de preamp en dus voor de fx. Hierdoor werkt die dus als master volume voor mijn volledige setup, kan ik volume swells doen en heb ik de trails van de fx. Werkt prima zo!

Liquid_Metal
2 juli 2009, 14:51
Jij hebt dus je volumepedaal tussen gitaar en amp/pre-amp zitten, waarmee je dus eigenlijk je gain bepaald en niet zozeer je volume. Om enkel je volume te bepalen moet je pedaal in je loop zitten of na je pre-amp.

Het VCA-gedeelte in de SM+ is een van DE redenen waarom ik er eentje heb. Heb er lang naar gezocht maar toch eentje gevonden op Ebay Italie. Mijn VCA zit onmiddellijk na de preamp en dus voor de fx. Hierdoor werkt die dus als master volume voor mijn volledige setup, kan ik volume swells doen en heb ik de trails van de fx. Werkt prima zo!

Op dit moment heb ik helemaal geen volumeregeling. Ik vroeg me al af of een volumepedaal aan het begin van de keten niet gain zou beïnvloeden, maar met bv mijn Boss GT8 chain was dit niet het geval. 'Standaard chain' is ook gitaar->wah->volume->preamp.

ateng
8 juli 2009, 19:33
Heb m vandaag eindelijk binnen... mijn Rane Linemixer

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/08/1247071598-460.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1732923.html)

En dus geen ruimte meer voor mijn lade met pedaaltjes en een power conditioner

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/08/1247071630-280.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1732927.html)

Nu nog alles aansluiten en mijn soundjes maken.

LordRiffenstein
9 juli 2009, 08:42
Oh, ik wist niet dat jij ook die Advance TA70 hebt. Prima power amp!
Rack is netjes, ik krijg weer zin om mijn spx90 wer in't rack te schroeven, helaas geen plaats :seriousf:

hole
9 juli 2009, 08:56
Nice Ateng!

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:01
Netjes hoor! Zodra 'ie helemaal af is wel foto's van het geheel posten hè! (andere topic)

Toch jammer dat je mijn mixer niet hebt overgenomen, want de andere koper ziet er vanaf. Nu heb ik geen kopers en liever verkoop ik in het binnenland. Ik heb nog nooit internationaal verkocht en slechts 1x iets buiten Europa gekocht. Namelijk deze mixer :P.

Nu de koper er vanaf zag ben ik me weer een beetje aan het bedenken. Niet omdat ik dat per sé wil, maar meer uit zelfbescherming. Parallel met een GCX met pedaaltjes klinkt namelijk tóch wel erg cool xD.

hole
9 juli 2009, 11:16
Hey LM

Niet alleen het lekker klinken is een voordeel. Met de GM zit alles óf pregain óf postgain.

Met een looper kun je zelf kijken waar je wat zet.

Trouwens, ooit een GRX (http://www.axess-electronics.com/sc/GRX4-Guitar-Router-Switcher-p-16135.html)overwogen? Die duiken regelmatig op, en zijn goedkoper dan een GCX. ($150 tweedehands, en de dollar is weer gunstig)

GRX voor pre gain spul, en de GM gewoon parallel voor post gain.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:21
Je hebt er inderdaad wel gelijk in dat de effecten die ik nu uit de major haal (reverb, delay, chorus en flanger) sowieso postgain moeten. Phaser haal ik er nu ook uit maar dat is het toch niet helemaal. Noisegate en compressor mis ik eigenlijk nog niet, zeker omdat ik laatst mijn gain weer heb teruggedraaid.
En detune en octaver werken best goed in parallel. Die heb ik gisteren weer eens gebruikt en heb nu eindelijk een stukje eigen compositie waarin ik een octaver kan gebruiken :).
Die GRX4 werkt op adapter, right? Die kun je dus wel uit de USA halen? Converten doe ik niet meer, je ziet hoe lastig ik deze mixer weg krijg.

Maar je hebt gelijk: parallel is eigenlijk wel de shit, dus misschien hou ik het wel gewoon.

hole
9 juli 2009, 11:24
Die GRX4 werkt op adapter, right? Die kun je dus wel uit de USA halen? Converten doe ik niet meer, je ziet hoe lastig ik deze mixer weg krijg.


werkt op 9v DC, dus ja. Kan dus samen met de eventuele pedaaltjes in een Pedal Power (of vergelijkbaar)

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:31
Is 185 euro inclusief verzenden (europa) dan een mooie prijs? Dan neem ik contact op met die verkoper.
Dat toestel werkt met PC's toch? Dus bv PC1=1 aan, rest uit, PC2=2 aan, rest uit, PC5=1 en 2 aan, rest uit, etc.
Dan werkt ie met mijn Behringer, maar ook met een GCP (die ik toch nog wel wil hebben xD).
Het ding kan echter geen channels switchen, zoals de GCX wel kan (omdat 'ie voor mij te weinig loops heeft om dat óók nog te kunnen, bedoel ik).

EDIT: voorlopig héb ik niet eens pedalen en afgezien van een tremolo weet ik eigenlijk niet eens wat ik nodig heb :P. Misschien kan ik dan beter gewoon een trem kopen. Jammer dat pedaaltjes niet MIDI-schakelbaar zijn.

hole
9 juli 2009, 11:36
PC én CC!

Maar 185 incl verzenden? Dat moet wel wat goedkoper kunnen hoor

$150 GRX, $ 20 (fictief) verzenden = $ 170 = € 120

Dan zit je op ong € 160 incl invoerrechten en bijkomende kosten... en met beetje geluk wordt je niet gecontroleerd, dan heb je'm voor 120 dus.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:38
Dus uitgaan van 160 euro lijkt me. Ik zal 'm mailen, dan kan ik daarna gaan bedenken of ik het een goede stap vind :).

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:44
Ik heb de verkoper gemaild.
Ik zou natuurlijk ook altijd een G Labhttp://www.thomann.de/nl/g_lab_midi_2x_looper.htm kunnen kopen, net zoals ik net heb aangeraden :P. Werkt ook met PC en is voor zover ik weet ook gewoon bypass.

hole
9 juli 2009, 11:52
Glab review (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/G+Lab/MIDI+2+X+Loop+M2L/10/1)

check ook de gear van die gast :seriousf::seriousf:

Liquid_Metal
9 juli 2009, 12:29
kGa 'm ff lezen, je hoort het zo :).
De GRX van net is al een tijd geleden verkocht.

ateng
9 juli 2009, 12:30
Oh, ik wist niet dat jij ook die Advance TA70 hebt. Prima power amp!
Rack is netjes, ik krijg weer zin om mijn spx90 wer in't rack te schroeven, helaas geen plaats :seriousf:

Hey Yoerie,

ja lekkere poweramp. Kon kiezen tussen een Mesa Simul 395 stereo of de Advance en vond mijn Advance warmer klinken en voller. En ik ben ook meer een EL34 dude dan een 6L6 hoor en vooral omdat ik een JMP-1 heb is EL34 toch beter voor wat ik wil.
Alleen vind ik de midlaag te aanwezig en weet niet of het door de JMP-1 komt of door mijn Advance. Misschien met buisjes gaan experimenteren.

Ja de SPX90 is echt zo lekker voor Landau/Lukather dingen en vooral omdat ik ook in een Toto Tribute band speelt is de SPX90 onmisbaar.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 12:33
Hey Yoerie,

ja lekkere poweramp. Kon kiezen tussen een Mesa Simul 395 stereo of de Advance en vond mijn Advance warmer klinken en voller. En ik ben ook meer een EL34 dude dan een 6L6 hoor en vooral omdat ik een JMP-1 heb is EL34 toch beter voor wat ik wil.
Alleen vind ik de midlaag te aanwezig en weet niet of het door de JMP-1 komt of door mijn Advance. Misschien met buisjes gaan experimenteren.

Ja de SPX90 is echt zo lekker voor Landau/Lukather dingen en vooral omdat ik ook in een Toto Tribute band speelt is de SPX90 onmisbaar.

Te veel midlaag??? Ik krijg daar maar geen genoeg van :D. Op mijn Engl E530 staat de low mid op 8 :D.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 12:39
Glab review (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/G+Lab/MIDI+2+X+Loop+M2L/10/1)

check ook de gear van die gast :seriousf::seriousf:

Op zijn review af zou ik 'm kopen :). Ik wil er dan een phaser en een tremolo in stoppen. Zijn beide wel effecten die ik niet vaak gebruik... Maar ja, da's GAS :ok:.
Met huidige FCB zou ik PC's gebruiken, maar met de GCP zou ik naar CC's gaan omdat ik de 4 preset-modus wil gebruiken. Dus 8 cc's per blok, waar dan al mijn effecten en overdrive op komen. Zou je met de GCP 2 CC's tegelijk kunnen sturen? Want ik gebruik eigenlijk maar 2 gainstages: 1 en 4. Da's dus alles uit of alles aan. Ik wil op de acht knoppen dan de volgende dingen hebben (not necessarily in order):
1. Phaser
2. Tremolo
3. Clean/Lead
4. Gain Lo/Hi (misschien dus samen op 1 knop)
5. Contour
6. Reverb
7. Delay
8. Chorus/Flanger

Ik mis dan nog het Pitch-blok. Dat zou mooi op de 4e kunnen als die 2 samen kunnen. Misschien een gekke plug solderen.

Edit: De GRX4 en G Lab MIDI 2x hebben wel voordelen boven de GCP. Ze zijn ze kleiner en kunnen op de pedaltray, dus scheelt weer 1 HE. Doordat ze op de pedaltray kunnen is dat met pedaltray naar voren halen ook makkelijker.

LordRiffenstein
9 juli 2009, 13:05
Hey Yoerie,

ja lekkere poweramp. Kon kiezen tussen een Mesa Simul 395 stereo of de Advance en vond mijn Advance warmer klinken en voller. En ik ben ook meer een EL34 dude dan een 6L6 hoor en vooral omdat ik een JMP-1 heb is EL34 toch beter voor wat ik wil.
Alleen vind ik de midlaag te aanwezig en weet niet of het door de JMP-1 komt of door mijn Advance. Misschien met buisjes gaan experimenteren.

Ja de SPX90 is echt zo lekker voor Landau/Lukather dingen en vooral omdat ik ook in een Toto Tribute band speelt is de SPX90 onmisbaar.

Die Advance is absoluut een van de beste power amps die je kan kopen en de prijs is helemaal te gek.

Ik heb JJ E34Ls in die van mij, er zitten ook wat ECC83s in, ik denk dat ik in die van mij EHX heb zitten en mogelijk een RFT ECC81 als phase inverter.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 13:38
Maakt het overigens voor een tremolo uit of 'ie pre- of postgain staat? Verandert 'ie pregain de hoeveelheid gain? Want dan zou 'ie postgain moeten en dat zou helemáál niet praktisch zijn met een G Lab schakelaar.

hole
9 juli 2009, 13:52
Maakt het overigens voor een tremolo uit of 'ie pre- of postgain staat? Verandert 'ie pregain de hoeveelheid gain? Want dan zou 'ie postgain moeten en dat zou helemáál niet praktisch zijn met een G Lab schakelaar.

Tja...als het goed klinkt, klinkt het goed...toch?

Liquid_Metal
9 juli 2009, 13:53
Tja...als het goed klinkt, klinkt het goed...toch?

Zou ik dus moeten gaan testen :). Want ik heb geen idee. De trem die ik nu gebruik komt uit de G-Major en staat dus postgain.

ateng
9 juli 2009, 14:21
Die Advance is absoluut een van de beste power amps die je kan kopen en de prijs is helemaal te gek.

Ik heb JJ E34Ls in die van mij, er zitten ook wat ECC83s in, ik denk dat ik in die van mij EHX heb zitten en mogelijk een RFT ECC81 als phase inverter.

Geen betere poweramp in die prijsklasse en houd zich zelfs staande in de duurderde prijsklasse zoals die Simulclass van Mesa enzo.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 16:45
Maakt het overigens voor een tremolo uit of 'ie pre- of postgain staat? Verandert 'ie pregain de hoeveelheid gain? Want dan zou 'ie postgain moeten en dat zou helemáál niet praktisch zijn met een G Lab schakelaar.

Ik ben net terug van Nederland Muziek en heb de Electro Harmonix Pulsar geprobeerd. Allereerst stond ie pregain en wat een herrie kwam er uit zeg! Hij reageerde zoals de volumeknop op de gitaar, maar gaf vreemde kraakjes als ie bijna geen volume meer had.
Daarna postgain gezet en dat klonk véél lekkerder. Het pedaal heeft veel mogelijkheden en als ik een tremolopedaal ga aanschaffen wordt het waarschijnlijk deze. 80 euro is een goede prijs.
Omdat 'ie postgain moet zal een G Lab looper niet werken, aangezien ik ook een phaser wil hebben. Die is nog wat belangrijker dan de tremolo.
Een GRX4 is echter wél een goede oplossing omdat die 3 loops samen en 1 loop apart heeft. Ik weet alleen nog niet wat voor effecten ik wil gebruiken. Noise Gate (postgain) hoeft op dit moment niet en de meeste postgain effecten haal ik uit de G-Major. Ik verwacht dus dat additionele effecten pregain gaan.

Voor meer debat over de tremolo maak ik een nieuw topic aan bij Effecten.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 17:06
Een ander probleem waar ik tegenaan ga lopen is volume: ik wilde een volumepedaal aanschaffen, maar zoiets moet óók postgain. En een volumepedaal wil ik met de voet besturen dus dan zou er sowieso een kabel terug moeten. Wat zou het leven toch makkelijk zijn met een G-Major2... Of een MIDI Controlled Volume, maar die zijn een pak duurder. Of was dat juist niet zo? Dan zou het expressiepedaal van de FCB ook meteen gebruikt kunnen worden.

Yek1
14 juli 2009, 12:20
Ff terug naar het onderwerp van het topic:

RJM heeft nu een kleine line mixer, stereo!! www.rjmmusic.com.
Sinds kort zijn de RJM producten verkrijgbaar bij Paul Lenders, wat ze behoorlijk duur zal maken vermoed ik :-(

hole
14 juli 2009, 13:19
eerste waar ik aan dacht: zoek de verschillen

RJM:
http://www.rjmmusic.com/images/products/Mini%20Line%20Mixer%20Front.jpg

Nobels:
http://www.nobels.de/pictures/mix-41c_300.gif

Naja, als ik het zo naast elkaar zie lijkt het eigenlijk helemaal niet op elkaar ;)

Yek1
14 juli 2009, 13:28
Haha, nou je het zegt ....

Liquid_Metal
10 januari 2010, 22:51
Door de vraag van Tim ben ik zelf een beetje aan het denken geslagen en vraag me af of ik de GCX zo kan gebruiken zodat ik de G-major2 zowel parallel als serieel kan gebruiken. Ik ben op het volgende uitgekomen:

GCX->preamp in
FX send->G-major2->Loop1 (Left) en Loop2 (right
loop1 send=preamp return L
loop1 out=poweramp L in
loop2 send=preamp return R
loop2 out=poweramp R in

vanuit de preamp gaan eveneens twee kabels naar de poweramp (het worden dus y-kabels met 1 kan in loop 1/2 en de andere kant in de mixed output van de preamp). Denkt men dat dit kan werken?

Wat ik me nu afvraag: klinkt de fx send hetzelfde als de preamp out? Want die zou ik nu niet gebruiken als ik de G-major2 serieel gebruik (wat in de meeste gevallen zo zou zijn?).
Het idee is me ontsproten omdat ik denk dat parallel toch wel érg lekker kan klinken, maar ik het superfijn vind om serieel te spelen omdat ik dan volumepedaal en tremolo uit de G-Major2 kan halen.
Als er een plaatje van nodig is wil ik dat wel maken, maar ik krijg het GCX-bestand niet omgezet van pdf naar plaatje.

Liquid_Metal
23 juni 2010, 15:53
Ik ga mijn eigen topic maar weer eens bumpen, want ik heb in een enthousiaste bui weer gekke ideeën gekregen.
Zoals men weet overweeg ik de aanschaf van een Digitech GSP 2101. Als deze er komt, zou ik met left out van de GSP een eerste speaker met een droog signaal kunnen voeden en de right vanuit de GSP naar de G-Major2 sturen voor wet. Dit kan dan zelfs in W/D/W, maar daar heb kom ik een poweramp voor tekort (mijn amp is stereo).
Natuurlijk is het niet geheel dry, want het hele signaal gaat door de GSP. Maar zo heb ik wel megaveel flexibiliteit, want ik zou dus vanuit de GSP ook nog effecten op de dry speaker kunnen zetten.

Een tweede idee dat me ontsproot was om er toch W/D/W van te maken. Ik gas namelijk een beetje op de ENGL Fireball. Dat zou mijn dry-poweramp kunnen worden, de ENGL E530 kan dan uit de keten want dan gebruik ik de preamp van de Fireball. Da's echter nog een flinke stap verder dan bovenstaand. Het ziet er naar uit dat die GSP sowieso gaat komen en dan lijkt het me best leuk om te proberen. W/D kost me dan namelijk helemaal niets. Het ligt wel een beetje aan de hoeveelheid tonesuck die de GSP heeft.
Ik wil dit overigens doen omdat ik een toestel wil hebben waar ik noise gate uit kan halen en volume voor het gehele signaal mee kan regelen. Dat kan de GSP ongetwijfeld dus dat zou perfect zijn. Ik zet dan de GM2 parallel omdat ik de MOD, Delay en Reverb effecten daaruit gewoon perfect vind. En in W/D(/W) zal het vast helemaal fantastisch klinken.

muziekschuur
5 juli 2010, 10:55
Het verschil tussen W/D en W/D/W is veel kleiner dan van mono naar W/D.
Ook vind ik het totale volume met 3 versterkers steeds moeilijker te regelen.

In zo'n geval zou ik meer naar een kleinere versterker nijgen. Zoals de nieuwe Jetcity 20w.

Jan Akkerman gebruikt de Marble Jazzah. Een 40w center (buizen) en links en rechts uit een solidstate versterker.

ateng
6 juli 2010, 14:50
Ben al een tijdje niet meer op forum geweest maar zie dus dat je nog steeds niet weet wat je wil volgens mij.
W/D/W is misschien leuk maar merk er weinig toe gevoegde waarde aan je spelen met optredens en vooral niet in een klein cafe.
En als je ook nog een Fireball er bij wil halen... wat een gesjouw zeg.

Als je niet zoveel gigs heb kan ik het begrijpen dat je daar op zit te gassen maar voor mij hoeft dat niet hoor. Speel al een tijd met een Vox Tonelab en mijn rack zit mooi in de schuur gestald ;)

Liquid_Metal
6 juli 2010, 15:31
Ben al een tijdje niet meer op forum geweest maar zie dus dat je nog steeds niet weet wat je wil volgens mij.
W/D/W is misschien leuk maar merk er weinig toe gevoegde waarde aan je spelen met optredens en vooral niet in een klein cafe.
En als je ook nog een Fireball er bij wil halen... wat een gesjouw zeg.

Als je niet zoveel gigs heb kan ik het begrijpen dat je daar op zit te gassen maar voor mij hoeft dat niet hoor. Speel al een tijd met een Vox Tonelab en mijn rack zit mooi in de schuur gestald ;)

Yep, ik heb ook al bedacht dat het verschil waarschijnlijk niet eens supergroot is en het wordt wel enorm veel meer gezeik (ook voor de FoH). Het is vooral dat ik het leuk vind om te denken over mogelijke upgrades. En die post ik dus ook :). Mijn rack werkt helemaal prima dus ik heb niets te klagen.

ME.
7 juli 2010, 22:28
Yep, ik heb ook al bedacht dat het verschil waarschijnlijk niet eens supergroot is en het wordt wel enorm veel meer gezeik (ook voor de FoH). Het is vooral dat ik het leuk vind om te denken over mogelijke upgrades. En die post ik dus ook :). Mijn rack werkt helemaal prima dus ik heb niets te klagen.

Probeer anders eerst eens een W/D setup. Heb ik ook. Heb dezelfde ENGL pre- en poweramp als jij.

Werk met pedalen i.p.v. een 19" fx processor en vind het geweldig klinken.

Liquid_Metal
8 juli 2010, 13:04
Probeer anders eerst eens een W/D setup. Heb ik ook. Heb dezelfde ENGL pre- en poweramp als jij.

Werk met pedalen i.p.v. een 19" fx processor en vind het geweldig klinken.

Dat wilde ik inderdaad ook nog eens proberen.
Het probleem van w/d(/w) is echter dat ik echt volumecontrol moet (ja moet) hebben. Postgain, midi gestuurd. VCA dus. Met de G-Major serieel werkt dat perfect. Parallel werkt het totaal niet.
Nu mag het toeval dat de Prostage Remote Wah Wah net uit is en ook een VCA functie heeft. Alleen wil ik de wah pregain. Als ik nou iets kan bedenken om zo'n wah tussen pre- en postgain te kunnen schakelen zou dat een uitkomst zijn. Dan zou ik alleen een noisegate moeten hebben.
Maar: misschien wel leuk om de boel binnenkort eens W/D aan te sluiten. Als het werkt kan ik altijd W/D/W nog overwegen. Wie weet :).

Michael AE
8 juli 2010, 13:58
Waarom verkoop je je GCX niet en ga je op zoek naar een tweedehands Switchblade 8b? Het Zwitserse zakmes voor in je rack. Klinkt in mijn oren ook nog eens beter dan de GCX.

Liquid_Metal
8 juli 2010, 22:23
Waarom verkoop je je GCX niet en ga je op zoek naar een tweedehands Switchblade 8b? Het Zwitserse zakmes voor in je rack. Klinkt in mijn oren ook nog eens beter dan de GCX.

Die kan inderdaad wel alles. Wie weet... :P
Maar nogmaals: de boel werkt zoals het nu is perfect, dus voorlopig hou ik het lekker zoals het is.

ME.
8 juli 2010, 22:29
Waarom verkoop je je GCX niet en ga je op zoek naar een tweedehands Switchblade 8b? Het Zwitserse zakmes voor in je rack. Klinkt in mijn oren ook nog eens beter dan de GCX.

Enig idee wat de tweedehands prijzen van de Switchblade 8b zijn? En waar vind je deze tweedehands?

Liquid_Metal
12 juli 2010, 12:57
Enig idee wat de tweedehands prijzen van de Switchblade 8b zijn? En waar vind je deze tweedehands?

Op hugeracksinc.com staan er wel een aantal. Vanaf 800 euro?

hole
12 juli 2010, 14:04
[troll mode]
Of verkoopt de zooi en schaft een Axefx aan
[/troll mode]


Maar serieus: zo'n Switchblade is echt mega handig lijkt mij, maar vrij prijzig ja..dat blijkt wel uit de 2de hands prijzen

ME.
12 juli 2010, 17:29
Op hugeracksinc.com staan er wel een aantal. Vanaf 800 euro?

Dan hou ik het toch nog maar even bij mijn GCX..

Heb ook wel naar de switchblade gekeken toen ik naar een W/D setup ging.
Met de switchblade heb je geen aparte mixer meer nodig.

Liquid_Metal
7 september 2010, 16:59
Heren, ik heb zojuist het wiel opnieuw uitgevonden. Ik ga mijn Harley Benton cabinet verkopen omdat ik niet genoeg stereo speel. Thuis is het wel aardig maar vaak teveel gedoe, live speel ik niet vaak genoeg (en bij kleine gigs is mono al goed genoeg). Maar daardoor ben ik wel weer een beetje aan het priegelen met mono/stereo en w/d/w. Nu heb ik mijn ENGL 212 W/D aangesloten en wat klinkt dat fijn zeg. Vooral mijn clean met chorus en delay klinkt zo ontzettend ruimtelijk. Ik smolt bijna weg :P. Echt een groot verschil met mono (en waarschijnlijk ook met stereo). Ik ga er nog wat aan tweaken en moet het nog een goede A/B vergelijking doen maar de eerste indruk is echt veel beter dan 1½ jaar geleden (toen ik nog minder soundkritisch was dan nu).
Als ik in W/D blijf spelen zoek ik wel een VCA. Enige aanraders?

EDIT: hij stond nog op serieel, waardoor de chorus alleen door de delay te horen was. Als ik mono speel met serial2 (modulated delay) klinkt het ook al erg ruimtelijk. Ik denk niet zo mooi als W/D, maar toch. Dat wordt kritisch luisteren.

ME.
7 september 2010, 17:26
Heren, ik heb zojuist het wiel opnieuw uitgevonden. Ik ga mijn Harley Benton cabinet verkopen omdat ik niet genoeg stereo speel. Thuis is het wel aardig maar vaak teveel gedoe, live speel ik niet vaak genoeg (en bij kleine gigs is mono al goed genoeg). Maar daardoor ben ik wel weer een beetje aan het priegelen met mono/stereo en w/d/w. Nu heb ik mijn ENGL 212 W/D aangesloten en wat klinkt dat fijn zeg. Vooral mijn clean met chorus en delay klinkt zo ontzettend ruimtelijk. Ik smolt bijna weg :P. Echt een groot verschil met mono (en waarschijnlijk ook met stereo). Ik ga er nog wat aan tweaken en moet het nog een goede A/B vergelijking doen maar de eerste indruk is echt veel beter dan 1½ jaar geleden (toen ik nog minder soundkritisch was dan nu).
Als ik in W/D blijf spelen zoek ik wel een VCA. Enige aanraders?

EDIT: hij stond nog op serieel, waardoor de chorus alleen door de delay te horen was. Als ik mono speel met serial2 (modulated delay) klinkt het ook al erg ruimtelijk. Ik denk niet zo mooi als W/D, maar toch. Dat wordt kritisch luisteren.

Heb eerder ook stereo gespeeld, toen een hele tijd mono (ENGL SE), en nu sinds begin dit jaar W/D. W/D is idd wel erg vet!

Liquid_Metal
7 september 2010, 22:12
Met mijn übercoole poweramp kan ik nu wisselen tussen stereo en W/D :D. Ik heb er nog geen praktisch nut voor bedacht maar ik kan in ieder geval de twee perfect 1:1 vergelijken. En vooral bij de cleansound +chorus en delay scheelt het toch nog wel een stukje. Thuis en zonder bijgeluiden dat is.

ME.
7 september 2010, 22:18
Met mijn übercoole poweramp kan ik nu wisselen tussen stereo en W/D :D. Ik heb er nog geen praktisch nut voor bedacht maar ik kan in ieder geval de twee perfect 1:1 vergelijken. En vooral bij de cleansound +chorus en delay scheelt het toch nog wel een stukje. Thuis en zonder bijgeluiden dat is.

Ah!! Dat kan ik ook! Is goed dat je het zegt, want dat had mij ook nog nooit bedacht.

In mijn geval niet nuttig want de rest van mijn setup is echt op W/D ingericht. (Pedalen en een mixer)

Liquid_Metal
7 september 2010, 22:34
Ah!! Dat kan ik ook! Is goed dat je het zegt, want dat had mij ook nog nooit bedacht.

In mijn geval niet nuttig want de rest van mijn setup is echt op W/D ingericht. (Pedalen en een mixer)

Kun je je setup beschrijven? De flanger die ik heb ingesteld die perfect klinkt in m'n stereosetup klinkt in W/D bijvoorbeeld echt nergens naar. Bovendien wordt de sound met zo'n effect opeens véél harder.

ME.
7 september 2010, 22:50
Kun je je setup beschrijven? De flanger die ik heb ingesteld die perfect klinkt in m'n stereosetup klinkt in W/D bijvoorbeeld echt nergens naar. Bovendien wordt de sound met zo'n effect opeens véél harder.

Guitar --> Morley Wah --> Morley Volume --> Rack in --> MXR/CAE Boost --> T.C. Parametriq E.Q. + Sustain --> E530 --> T.C. Phaser

Daarna wordt het signaal gesplit met een Nobels splitter, één direct naar de E930/60 links

De anderen parallel naar:

--> T.C. Vintage Delay
--> T-Rex Reptile
--> T.C. G-sharp (voor reverb en misschien wat taptempo delay)

----> Rolls RM65B mixer --> E930/60 rechts


Alles wordt geschakeld met een GCX en GCP en er ligt nog een Nobels MS-4 achterin het rack om de E530 te schakelen. (Moet echt eens foto's maken)

Liquid_Metal
7 september 2010, 23:16
Zo te zien dus alleen delays in W/D. Ik had vroeger een beetje ruzie met het volumeverschil met of zonder chorus/flanger.

ME.
8 september 2010, 11:17
Zo te zien dus alleen delays in W/D.

Ja, de delays en de reverb. Uiteraard zou ik uit de G-sharp ook nog een chorus/flanger kunnen halen. (Trem e.d. werkt uiteraard niet lekker in W/D)
Maar ik ben niet zo v.d. chorus.


Ik had vroeger een beetje ruzie met het volumeverschil met of zonder chorus/flanger.

Die haal je allebei uit de GM-2? Wat was het probleem dan? (Ik doe een gok) Je had altijd het originele signaal naar de E930 en wanneer je een chorus/flanger erbij aanzette werd dat signaal ook nog eens versterkt?

Is een probleem dat ik kreeg toen ik een bedradings foutje had gemaakt.

Yek1
8 september 2010, 11:29
Zo te zien dus alleen delays in W/D. Ik had vroeger een beetje ruzie met het volumeverschil met of zonder chorus/flanger.

Heb je ervoor gezorgd dat de W-kant alleen het "wet" signaal weergeeft? Als er ook "droog" signaal bij zit, krijg je 2 parallele kanalen met hetzelfde signaal en dus meer volume (plus het gevaar op faseverschillen). Normaliter doe je dit door de mix van het effect aan de W-kant op 100% te zetten, en via Level het gewenste effect-level erbij te draaien.

Zorg daarnaast ervoor dat als het effect uitstaat, de W-kant ook echt gemuted wordt. Dus met het effect op bypass, mag er geen signaal door de W-kant.

Een mixertje als de Suhr Minimix 2 is hiervoor erg geschikt en je kan 'm aansturen via de GM. Hole heeft 'm te koop... ;-)

SPAM:
Dude, come over to the dark side and join the Axe-Fx gang! Je kan nog steeds zoveel frommelen / experimenteren als je wilt, maar het leuke is dat dat niet meer hoeft door fysiek dingen in je set te veranderen. Levert je meer echte speeltijd op. :B

ME.
8 september 2010, 11:35
SPAM:
Dude, come over to the dark side and join the Axe-Fx gang! Je kan nog steeds zoveel frommelen / experimenteren als je wilt, maar het leuke is dat dat niet meer hoeft door fysiek dingen in je set te veranderen. Levert je meer echte speeltijd op. :B

Zou je denken, dat van meer speeltijd. Maar ik ben juist terug gegaan naar pedalen, in een midi setup. Zodat ik niet eindeloos door menu's heen hoef te scrollen en altijd meteen alle instellingen kan zien en kan veranderen.

Iedereen heeft z'n eigen manier van doen en dit werkt voor mij het beste. Enige nadeel is uiteraard die gigantische flightcase...

Hopelijk kan ik binnenkort eens een keer een Axe-Fx proberen, moeten echt geweldig zijn die dingen.

P.S. Mijn delay pedalen zijn gemod door Dirk Hendrik, ze hebben nu een kill dry switch :)

Yek1
8 september 2010, 12:05
Goed idee van die delays, en DH verstaat zijn vak!

Speeltijd: yep, het is altijd subjectief.

In mijn situatie betaalt het zich uit dat ik niet meer eindeloos bezig ben met stroomkabeltjes, rack verbouwen, pedaaltjes verplaatsen, patchkabels op lengte maken, mixer instellen, TB loops, etc. E dat zonder de gitaar aan te raken.

En nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn met een gedownsizede draagbare rig. Die ook nog eens thuis op laag volume even heerlijk klinkt als op het podium.

En mijn rig is uiteindelijk goedkoper dan mijn amp rig. Uiteraard wel best duur. Heb alles kunnen financieren (en eraan overgehouden) door verkoop van spullen.

Shoppinglist voor iemand die instapt:
Axe-Fx Standard (editor wordt meegeleverd)
2U rackje of rackbag
MIDI controller en expr.pedaal, bv. goedkope FCB
FRFR wedge zoals de dB Opera M12-4 plus
XLR-kabel, en MIDI-kabel
= Klaar.

En dan heb je alle topamps, speakers, effecten etc. in topkwaliteit.

Bijkomende kosten: geen. Of voor weinig geld extra speaker-simulaties.
Bijkomende besparingen: geen GAS meer, gratis extra versterkers en effecten met elke update.

Tweak ik dan minder op de Axe? Zeker niet, meer zelfs, maar dan altijd gericht op "toon" met een gitaar in mijn hand, in plaats van knutselen met electronica en metaal. :-)

Je verliest inderdaad de visuele controle over instellingen. Dat is wennen en een goede reden waarom de 11R aanhangers heeft. Zou graag een breakout box met potmeters voor de Axe zien, maar het is geen must.

Je ziet, ik ben een fan. :-)

Niettemin zal ik altijd een draagbaar buizenampje achter de hand houden, lekker simpel, niet omdat het beter zou klinken. Hoewel "buizen" .... deze nieuwe transistoramp is erg veelbelovend:
http://www.youtube.com/watch?v=lFPPLJe5vdg&feature=player_embedded
Klein, licht, klinkt goed....

ME.
8 september 2010, 12:25
Je verliest inderdaad de visuele controle over instellingen. Dat is wennen en een goede reden waarom de 11R aanhangers heeft. Zou graag een breakout box met potmeters voor de Axe zien, maar het is geen must.


Dat zou echt gaaf zijn. Zat mij dat laatst ook te bedenken. Een beetje zoals een ENGL580 pre. Alles is programmeerbaar maar je hebt binnen een preset wel gelijk alle instellingen zichtbaar.

Zou vet zijn, maar ik vrees dat je voor de Axe-Fx op z'n minst vier HE nodig zou hebben voor de breakout box alleen al. Maar het zou voor mij heel veel meerwaarde toevoegen.

Yek1
8 september 2010, 12:52
Zou vet zijn, maar ik vrees dat je voor de Axe-Fx op z'n minst vier HE nodig zou hebben voor de breakout box alleen al. Maar het zou voor mij heel veel meerwaarde toevoegen.

Niet alles hoeft direct instelbaar te zijn. Het gaat mij om dingen die ik normaliter ook zou tunen m.b.v. knoppen.

Dus voor de amp: Gain, Master, level, 3-band EQ, Bright, Boost, Presence. En verder dingen als Noise gate threshold.

En dan 1 of 2 knoppensets voor effecten. Het effect (zoals Delay) en de effect-types (zoals Spring Reverb) zou je gemakkelijk moeten kunnen kiezen (draaiknop). Een superhelder schermpje boven elke knop toont dan welke parameter van dat effect het betreft. Gaat steeds om bijv. 5 meestgebruikte params. Voor overdrive pedalen: Drive, Tone, Level. Voor Delays: Mix/Level, Tone, Feedback, Time. Etc.

Ik denk aan één 1U rack. Dagdromen maar ik zie het helemaal zitten :-)

Liquid_Metal
8 september 2010, 18:28
Axe-FX is voor mensen met een zwakke rug!! :supercool: Nee zonder dollen, het is ongetwijfeld een veelzijdig toestel maar ik heb de set die ik nu heb zorgvuldig bij elkaar gezocht. Ik geloof niet dat een modeller, welke dan ook, zo kan klinken als mijn set. Noem het bekrompen, maar ik heb het dan ook te recent aangeschaft om te gaan wisselen. Bovendien is modelling NIET COOL. Hoe praktisch en veelzijdig het ook is. Bovendien kan ik alle basic sounds (clean, crunch, drive, lead) halen uit de amp die ik nu heb. Voor effecten haal ik geen modeller die ook allerlei preamps heeft want die ga ik toch niet gebruiken. Dat geld zou ik liever uitgeven aan een superdelay zoals de TC 2290 of Eventide Timefactor.
Over minder tweaken: ik denk niet dat ik minder ga tweaken met modelling. Waarschijnlijk juist meer omdat je meer variabelen hebt en veel meer tweakmogelijkheden. Bij mijn SE staan de settings in de leadkanalen eerlijk gezegd praktisch op 12 uur en het klinkt perfect. Ik ben fan van tweaken, maar dit is super.

Ik weet nog niet of ik in W/D blijf hangen. Het klinkt thuis erg goed, maar ik vraag me af hoeveel er live van overblijft, aangezien de boel met microfoons weer op 1 speaker uitkomt.
Over de Flanger: die stond inderdaad op 50% wet ipv 100. Omdat ik nu wissel tussen w/d en stereo heb ik de killdry niet aanstaan dus het is soms tricky. Toch is het enorme volumeverschil niet zo cool.

ps: ik vind het rommelen aan het rack (solderen, knippen, schroeven etc) eigenlijk erg leuk.

Liquid_Metal
8 september 2010, 18:56
Qua chorus en flanger is mbt het volume misschien wel een leuke oplossing te bedenken, die ik nog nooit ben tegengekomen: 1 speaker is zonder effect gewoon droog en met effect wet (dus niet aan/uit maar wel/geen effect). Dat lost het volumeverschil op.
Alleen komt er nu dus een probleem met delay. Als je delay op 100% aanzet is je droge signaal op de wetspeaker weg en valt je volume dus ook terug. lolol. Ik ga er een oplossing voor bedenken jongens! (nee de Axe wordt de oplossing niet, maar wss wel mono/stereo :P).

EDIT: misschien heb ik de oplossing al tijden in gebruik. Ik vond de delay namelijk altijd al te zacht dus de output van m'n patches is -1 dB. Bij het inschakelen van de delay gaat ook de preset boost aan (zelfde CC) en gaat 'ie naar 0 dB. Dat zou nu ook kunnen werken maar dan moet het iets extremer (bv -4 naar 0 dB). Wie weet :D.

ME.
8 september 2010, 19:52
Qua chorus en flanger is mbt het volume misschien wel een leuke oplossing te bedenken, die ik nog nooit ben tegengekomen: 1 speaker is zonder effect gewoon droog en met effect wet (dus niet aan/uit maar wel/geen effect). Dat lost het volumeverschil op.
Alleen komt er nu dus een probleem met delay. Als je delay op 100% aanzet is je droge signaal op de wetspeaker weg en valt je volume dus ook terug. lolol. Ik ga er een oplossing voor bedenken jongens! (nee de Axe wordt de oplossing niet, maar wss wel mono/stereo :P).

EDIT: misschien heb ik de oplossing al tijden in gebruik. Ik vond de delay namelijk altijd al te zacht dus de output van m'n patches is -1 dB. Bij het inschakelen van de delay gaat ook de preset boost aan (zelfde CC) en gaat 'ie naar 0 dB. Dat zou nu ook kunnen werken maar dan moet het iets extremer (bv -4 naar 0 dB). Wie weet :D.

Als je de kill dry functie gebruikt voor je wet kanaal en op het dry kanaal ook echt alleen dry signal hebt zou je geen volume problemen hoeven te hebben.

Bij mij is het verschil in volume tussen alleen links (100% dry) zonder iets aan de rechterkant en links (100% dry) met een delay rechts (100% wet) heel erg klein. De problemen beginnen juist wanneer je de wet en dry niet goed uit elkaar laat. Dus iets dry op het wet kanaal en andersom.

Liquid_Metal
8 september 2010, 21:53
Als je de kill dry functie gebruikt voor je wet kanaal en op het dry kanaal ook echt alleen dry signal hebt zou je geen volume problemen hoeven te hebben.

Bij mij is het verschil in volume tussen alleen links (100% dry) zonder iets aan de rechterkant en links (100% dry) met een delay rechts (100% wet) heel erg klein. De problemen beginnen juist wanneer je de wet en dry niet goed uit elkaar laat. Dus iets dry op het wet kanaal en andersom.

Daar ben ik het niet mee eens. Als ik alleen dry heb en daar een chorus bij gooi heb ik twee speakers met hetzelfde volume waardoor je een enorme toename in volume hebt (niet 2x zoveel, maar wel een hoop). Bij delay vind ik de toename eigenlijk wel prettig.

Yek1
11 september 2010, 09:16
>> Als ik alleen dry heb en daar een chorus bij gooi heb ik twee speakers met hetzelfde volume waardoor je een enorme toename in volume hebt (niet 2x zoveel, maar wel een hoop). Bij delay vind ik de toename eigenlijk wel prettig.

Zeg, kende jij deze al? :-)
http://www.liquidmetalguitars.com/

ME.
11 september 2010, 10:54
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik alleen dry heb en daar een chorus bij gooi heb ik twee speakers met hetzelfde volume waardoor je een enorme toename in volume hebt (niet 2x zoveel, maar wel een hoop). Bij delay vind ik de toename eigenlijk wel prettig.

Heb ik geen last geen, vreemd. Zal het komende week eens met een chorus proberen.

Liquid_Metal
11 september 2010, 22:45
>> Als ik alleen dry heb en daar een chorus bij gooi heb ik twee speakers met hetzelfde volume waardoor je een enorme toename in volume hebt (niet 2x zoveel, maar wel een hoop). Bij delay vind ik de toename eigenlijk wel prettig.

Zeg, kende jij deze al? :-)
http://www.liquidmetalguitars.com/

Waarom quote je me als je er niet op reageert? :???:
Die company kende ik niet. Cool bedacht, maar vind de drie modellen die ik heb gezien niet echt bijzonder.

Yek1
12 september 2010, 11:44
Ah, ik wou wat schrijven maar bedacht me :-)

Liquid_Metal
20 september 2010, 23:36
Ik doe het maar even in dit topic want het heeft uiteindelijk toch met W/D te maken. Wie is er bekend met de TC Electronic D-Two? Dat lijkt me een toffe delay en als ik de G-Major in W/D gebruik vooral modulatie en een D-Two parallel erachter zet lijkt me dat best wel tof.

ME.
21 september 2010, 01:15
Ik doe het maar even in dit topic want het heeft uiteindelijk toch met W/D te maken. Wie is er bekend met de TC Electronic D-Two? Dat lijkt me een toffe delay en als ik de G-Major in W/D gebruik vooral modulatie en een D-Two parallel erachter zet lijkt me dat best wel tof.

Heb er geen ervaring mee, maar heb er destijds serieus naar gekeken. Lijkt mij een heel erg gave unit.

Heb hem toen niet gekocht omdat ik er gewoonweg geen geld voor had en ben voor een G-sharp gegaan (Uitverkoop voor iets meer dan €100)

Maar, als ik er komend jaar de financiële middelen voor heb zou het best nog wel eens zo kunnen zijn dat hij er alsnog komt.

Mocht je hem kopen, laat dan vooral even weten hoe hij bevalt. Ben wel erg benieuwd namelijk.

Liquid_Metal
21 september 2010, 13:43
Heb er geen ervaring mee, maar heb er destijds serieus naar gekeken. Lijkt mij een heel erg gave unit.

Heb hem toen niet gekocht omdat ik er gewoonweg geen geld voor had en ben voor een G-sharp gegaan (Uitverkoop voor iets meer dan €100)

Maar, als ik er komend jaar de financiële middelen voor heb zou het best nog wel eens zo kunnen zijn dat hij er alsnog komt.

Mocht je hem kopen, laat dan vooral even weten hoe hij bevalt. Ben wel erg benieuwd namelijk.

Ze hadden er een poos geleden eentje bij Nederland Muziek. Misschien ga ik die binnenkort eens testen.
Overigens, hoeveel merk je van W/D als je de boel uitversterkt? (dus 2 microfoons). Blijft er dan nog veel van over of is mono dan net zo cool?

hole
21 september 2010, 15:49
Joehoe!

Het voordeel van W/D (je droge tone blijft onaangetast) is, naar mijn bescheiden mening, in een live setting sowieso wat minder ertoedoend. Je bent afhankelijk van de FOH mix en in de totale mix hoor je toch geen (of een zéér klein) verschil tussen gewoon Mono t.o.v. W/D.. Publiek hoort er al helemaal niets van.

Ik zou gaan voor parallelle mixer en dan gewoon mono. Zelfde idee, compactere uitvoering.

Studio of opnemen, ander verhaal...

YMMV

Liquid_Metal
21 september 2010, 18:25
Joehoe!

Het voordeel van W/D (je droge tone blijft onaangetast) is, naar mijn bescheiden mening, in een live setting sowieso wat minder ertoedoend. Je bent afhankelijk van de FOH mix en in de totale mix hoor je toch geen (of een zéér klein) verschil tussen gewoon Mono t.o.v. W/D.. Publiek hoort er al helemaal niets van.

Ik zou gaan voor parallelle mixer en dan gewoon mono. Zelfde idee, compactere uitvoering.

Studio of opnemen, ander verhaal...

YMMV

Dat idee heb ik dus ook. Nu thuis merk ik wel veel verschil maar ik vraag me af hoeveel daar live van over blijft. Dan is de G-Major 2 in serie en er parallel een D-Two achter plakken misschien een geslaagde optie. Of gewoon delays uit de G-Major blijven halen, die werkt ook perfect.
Thuis merk ik echter wel een hoop verschil, met klinkt echt heel tof. De rig is vooral voor live dus als het er daar niet uitkomt denk ik niet dat ik W/D blijf spelen. Waarom zijn er sommige grote gitaristen die wel W/D spelen als het toch wordt uitversterkt?

ME.
22 september 2010, 12:26
Overigens, hoeveel merk je van W/D als je de boel uitversterkt? (dus 2 microfoons). Blijft er dan nog veel van over of is mono dan net zo cool?


Dat idee heb ik dus ook. Nu thuis merk ik wel veel verschil maar ik vraag me af hoeveel daar live van over blijft. Dan is de G-Major 2 in serie en er parallel een D-Two achter plakken misschien een geslaagde optie. Of gewoon delays uit de G-Major blijven halen, die werkt ook perfect.
Thuis merk ik echter wel een hoop verschil, met klinkt echt heel tof. De rig is vooral voor live dus als het er daar niet uitkomt denk ik niet dat ik W/D blijf spelen. Waarom zijn er sommige grote gitaristen die wel W/D spelen als het toch wordt uitversterkt?

Tot mijn grote spijt heb ik mijn huidige set nog nooit live kunnen gebruiken. Wel veel in oefenruimtes, maar dat is uiteraard niet uitversterkt.

Ik denk wel dat je live en uitversterkt voordeel blijft hebben met een W/D setup. Die extra definitie in je geluid die je krijgt door het droge signaal echt droog te houden moet toch ook doorklinken in de uiteindelijke zaalmix?

Daarnaast is speel ik gewoon lekkerder als ik mijn W/D setup heb, ik weet hoe alles klinkt en nog belangrijker, het klinkt zoals ik wil.

Yek1
22 september 2010, 12:43
Thuis merk ik echter wel een hoop verschil, met klinkt echt heel tof. De rig is vooral voor live dus als het er daar niet uitkomt denk ik niet dat ik W/D blijf spelen. Waarom zijn er sommige grote gitaristen die wel W/D spelen als het toch wordt uitversterkt?

In de grote overkapte zalen, zoals de HMH, kan het wel worden uitversterkt. Het droge geluid komt middendoor, en de effecten komen van de zijkanten. Dat is dus grote uitzondering. De meeste PA's draaien gewoon mono, binnen en buiten.

En dat is hartstikke logisch. Bij stereo ga je ervanuit dat een toeschouwer een ideale luisterpositie heeft. Dat is bijna nooit het geval.

Voor jezelf blijft het op het podium wel lekker luisteren, stereo of wet-dry. Mijn Axe met 2 monitoren en dan de Leslie aan, smullen... Thuis ook.
Maar het is zinloos om alle moeite daarvoor te doen als het niet overkomt in de zaal IMHO.
Niiettemin gebruik ik op mijn Axe heel veel effecten in parallelle schakelingen. Niet voor W/D, maar omdat dat het inregelen van volumes veel gemakkelijker maakt.

ME, jouw veronderstelling over de extra definitie is meer een wens of hoop dan werkelijkheid. :-) W en D worden gewoon samengevoegd tot 1 signaal. En dat kan overigens grote faseproblemen geven.

En daanaast, minder tillen wordt voor mij, als oude man, steeds belangrijker.

morris
22 september 2010, 21:40
In de grote overkapte zalen, zoals de HMH, kan het wel worden uitversterkt. Het droge geluid komt middendoor, en de effecten komen van de zijkanten. Dat is dus grote uitzondering. De meeste PA's draaien gewoon mono, binnen en buiten.

En dat is hartstikke logisch. Bij stereo ga je ervanuit dat een toeschouwer een ideale luisterpositie heeft. Dat is bijna nooit het geval.

Voor jezelf blijft het op het podium wel lekker luisteren, stereo of wet-dry. Mijn Axe met 2 monitoren en dan de Leslie aan, smullen... Thuis ook.
Maar het is zinloos om alle moeite daarvoor te doen als het niet overkomt in de zaal IMHO.
Niiettemin gebruik ik op mijn Axe heel veel effecten in parallelle schakelingen. Niet voor W/D, maar omdat dat het inregelen van volumes veel gemakkelijker maakt.

ME, jouw veronderstelling over de extra definitie is meer een wens of hoop dan werkelijkheid. :-) W en D worden gewoon samengevoegd tot 1 signaal. En dat kan overigens grote faseproblemen geven.

En daanaast, minder tillen wordt voor mij, als oude man, steeds belangrijker.

Dat ben ik niet met je eens. Ofwel, ik ben het gedeeltelijk met je eens (mijn glas is altijd halfvol ;)).

1) mono PA's zijn anno 2010 uitgestorven (tenminste is mijn ervaring)
2) voor wat betreft een AXE FX is een WDW discussie inderdaad arbitrair, daar we het over digitaal/modelling hebben. Echter bij een analoge setup moet je de impact van switchers, mixers en effecten op je mono basissound niet onderschatten. Het summen van een WDW op een goede PA klinkt altijd beter dan het stereo miken van een setup, omdat de basistoon simpelweg puurder (droog) gemiked kan worden. Dan moet je wel een geluidsman hebben die weet wat ie doet.
3) je hebt bij een PA geen ideale luisterpositie nodig bij een WDW signaal. Er is een zeer breed veld in de zaal waarbij het stereo duidelijk hoorbaar is.
4) faseproblemen zijn eenvoudig te verhelpen. Droog in je wet cab is misschien lekker op de buhne, beter is een grotere/betere dry cab, dan heb je ook geen problemen met fase.

0,02,
Morris

Liquid_Metal
22 september 2010, 22:41
O jee, als de grote jongens het al niet met elkaar eens zijn mbt WDW, weet ik het helemaal niet.
Als Morris gelijk heeft ga ik toch misschien wel voor een WD setup, doch enigzins aangepast. Het idee dat ik nu heb is om 1 speaker voor droog te gebruiken en de andere speaker te wisselen tussen droog en modulatie-effecten (chorus, flanger, leslie). De delay kan ik misschien halen uit een D-Two die ik parallel achter de G-Major (voor de mods) zet. Dit idee heb ik omdat het volume zo enorm toeneemt als je een chorus of flanger toevoegt. Bij toevoegen van delay gebeurt dat ook, maar dat effect vind ik juist fijn.

Yek1
23 september 2010, 11:17
Dat ben ik niet met je eens. Ofwel, ik ben het gedeeltelijk met je eens (mijn glas is altijd halfvol ;)).

1) mono PA's zijn anno 2010 uitgestorven (tenminste is mijn ervaring)
2) voor wat betreft een AXE FX is een WDW discussie inderdaad arbitrair, daar we het over digitaal/modelling hebben. Echter bij een analoge setup moet je de impact van switchers, mixers en effecten op je mono basissound niet onderschatten. Het summen van een WDW op een goede PA klinkt altijd beter dan het stereo miken van een setup, omdat de basistoon simpelweg puurder (droog) gemiked kan worden. Dan moet je wel een geluidsman hebben die weet wat ie doet.
3) je hebt bij een PA geen ideale luisterpositie nodig bij een WDW signaal. Er is een zeer breed veld in de zaal waarbij het stereo duidelijk hoorbaar is.
4) faseproblemen zijn eenvoudig te verhelpen. Droog in je wet cab is misschien lekker op de buhne, beter is een grotere/betere dry cab, dan heb je ook geen problemen met fase.

0,02,
Morris

Hi Morris!

Yep, de PA's zijn wel stereo, maar ik hoor van veel geluidsmannen dat ze Pan/Bal bewust niet gebruiken, dus effectief mono draaien. Ik zou WDW kunnen draaien, zaal en eigen monitors, maar persoonlijk vind ik het niet de moeite waard.

Het was waarsch niet duidelijk maar ik wilde in m'n bericht WD(W) vergelijken met mono, niet met stereo. Als je de keuze hebt tussen stereo en WDW, dan ligt mijn voorkeur zeker bij het laatste.

Yek1
23 september 2010, 11:19
Dit idee heb ik omdat het volume zo enorm toeneemt als je een chorus of flanger toevoegt. Bij toevoegen van delay gebeurt dat ook, maar dat effect vind ik juist fijn.

Ik blijf denken dat dit een routing- of configuratiefout is, Raoul.
Zou niet hoeven te gebeuren.

Liquid_Metal
23 september 2010, 17:28
Ik blijf denken dat dit een routing- of configuratiefout is, Raoul.
Zou niet hoeven te gebeuren.

Dan wil ik graag van je horen hoe jij denkt dat WD aangesloten dient te worden. Naar mijn idee heb je je droge signaal op 1 speaker en dat blijft in volume altijd gelijk. Op het moment dat je een chorus aanzet, zet je die aan op de tweede speaker. Die speaker produceerde daarvoor nog geen geluid (right?!) en nu heb je dus twee speakers die herrie produceren in plaats van een. En dat is altijd harder (een van de redenen dat 412 toffer klinkt dan 212).

Yek1
23 september 2010, 18:13
Dan wil ik graag van je horen hoe jij denkt dat WD aangesloten dient te worden. Naar mijn idee heb je je droge signaal op 1 speaker en dat blijft in volume altijd gelijk. Op het moment dat je een chorus aanzet, zet je die aan op de tweede speaker. Die speaker produceerde daarvoor nog geen geluid (right?!) en nu heb je dus twee speakers die herrie produceren in plaats van een. En dat is altijd harder (een van de redenen dat 412 toffer klinkt dan 212).

Uit de 2e speaker hoort alleen het effect te komen. Met de Level parameter (Mix moet bij een effect in serie dan altijd op 100% dus volledig wet) draai je gewenste effect-niveau erbij. Het is mogelijk om voldoende chorus-, phaser- enz. effect te krijgen (50% dry - 50% wet), zonder dat het volume toeneemt. Heb de GM2 niet meer dus ik zou 123 niet weten hoe je het moet instellen.

Er zijn denk ik 2 manieren.
1) Je doet het in de GM2 zelf. Dus een parallelle routing waarbij bv. L dry is, en R wet. Wellicht loop je tegen beperkingen van de GM aan.
2) Je doet vóór de GM. Dus je splitst het signaal met een mixer. Een kanaal hou je droog. Het andere kanaal maak je 100% wet door de GM in dat kanaal te zetten met KillDry aan.

PS Een 4x12 klinkt uit zichzelf niet harder dan een 2x12 bij hetzelfde ingangsvolume en ohmage. Een 4x12 kan meer hebben zodat je er meer signaal in kan stoppen, en de basrespons is over het algemeen beter.
Je krijgt wel een harder volume als je één signaal op hetzelfde niveau tweemaal uitversterkt en dan de output van beide combineert.

Liquid_Metal
23 september 2010, 18:24
Uit de 2e speaker hoort alleen het effect te komen. Met de Level parameter (Mix moet bij een effect in serie dan altijd op 100% dus volledig wet) draai je gewenste effect-niveau erbij. Het is mogelijk om voldoende chorus-, phaser- enz. effect te krijgen (50% dry - 50% wet), zonder dat het volume toeneemt. Heb de GM2 niet meer dus ik zou 123 niet weten hoe je het moet instellen.

Er zijn denk ik 2 manieren.
1) Je doet het in de GM2 zelf. Dus een parallelle routing waarbij bv. L dry is, en R wet. Wellicht loop je tegen beperkingen van de GM aan.
2) Je doet vóór de GM. Dus je splitst het signaal met een mixer. Een kanaal hou je droog. Het andere kanaal maak je 100% wet door de GM in dat kanaal te zetten met KillDry aan.

PS Een 4x12 klinkt uit zichzelf niet harder dan een 2x12 bij hetzelfde ingangsvolume en ohmage. Een 4x12 kan meer hebben zodat je er meer signaal in kan stoppen, en de basrespons is over het algemeen beter.
Je krijgt wel een harder volume als je één signaal op hetzelfde niveau tweemaal uitversterkt en dan de output van beide combineert.

Als alle speakers even veel volume hebben, hebben meer speakers samen meer volume.

Parallelle routing in de GM gaat inderdaad niet werken. In jouw tweede manier kan ik het droge signaal niet in volume aanpassen, right? Daar zou ik een Nobels midi-volume voor aanschaffen. Maar dan heb ik dus het probleem met chorus=harder, aangezien ik graag een 50/50 mix wil (anders is de chorus/flanger te subtiel). Maar jij maakt je droge signaal niet zachter bij het inschakelen van modulatie?

Yek1
23 september 2010, 19:56
Nope, mijn droge signaal blijft gewoon precies zoals ie is als ik er effecten aan toevoeg. Bij jou wordt alles harder, omdat er zeer waarsch droog signaal bij jouw effect signaal zit. Weliswaar is de "wet" speaker uit als je droog speelt. Maar zodra je effecten aanzet, komt er via het wet kanaal ook droog geluid mee en dat leidt tot het extra volume. Zodra jouw 'wet' speaker echt alleen maar 100% wet is, is dat probleem weg durf ik te wedden.

Hier wat threads over W/D en de G-major:
http://jvmforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=174&start=0
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-91623.html
http://www.petrucciforum.com/forums/archive/index.php?t-67706.html

Normaliter zou je het als volgt kunnen aanpakken.
Gitaar in preamp.
Preamp > poweramp L > speaker L.
Line out van preamp > G-Major (KillDry aan) > poweramp R > speaker R.

Poweramp L = Dry, en normaliter altijd aan.
Poweramp R = Wet, en is uit, tenzij een effect wordt ingeschakeld.

Voor volledige controle moet je 4 mute-mogelijkheden hebben:
L aan, R uit = dry
L uit, R aan = 100% wet, bijv, voor tremolo of through-zero flanging
L aan, R aan: W/D
L uit, R uit: volledige mute, bv. om te stemmen

De Suhr Minimix 2 kan het allemaal.

ME.
23 september 2010, 23:36
Zodra jouw 'wet' speaker echt alleen maar 100% wet is, is dat probleem weg durf ik te wedden.

Normaliter zou je het als volgt kunnen aanpakken.
Gitaar in preamp.
Preamp > poweramp L > speaker L.
Line out van preamp > G-Major (KillDry aan) > poweramp R > speaker R.



What he said!!

Ik zou het gewoon op deze manier eens proberen. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan je volume problemen kwijt.

Liquid_Metal
24 september 2010, 07:48
Ik heb nog niet al die artikelen doorgelezen, maar ik heb het idee dat jullie mij niet begrijpen. Als metafoor: als je een lamp aan hebt staan en je doet in de buurt een soortgelijke lamp ook aan, dan wordt het toch lichter? Dus als je een extra speaker hebt wordt het geluid harder. Mijn chorus is (hopelijk) precies even hard als het droge geluid zodat ik een 50:50 ratio krijg. Of is dat fout? Zou ik de chorus zachter moeten zetten?

Yek1
24 september 2010, 09:54
Eventjes met een delay als handiger voorbeeld.

L is je droge signaal.

R is wet (killdry / 100% mix). Dat betekent dat, als de delay aanstaat, R alleen de repeats laat horen. Staat de delay uit dan is R stil.

Als L op 0 dB staat, bereik ik met R op ongeveer -5 dB al het punt dat L (direct) en R (repeats) even hard zijn, zonder dat het totale volume toeneemt.

Met chorus idem dito. R (wet) bevat in dat geval alleen het gemoduleerde signaal, niet het originele signaal. Zou je alleen R horen, dan klinkt het niet. De combinatie van L+R maakt dat er chorus ontstaat.

Liquid_Metal
24 september 2010, 11:09
Eventjes met een delay als handiger voorbeeld.

L is je droge signaal.

R is wet (killdry / 100% mix). Dat betekent dat, als de delay aanstaat, R alleen de repeats laat horen. Staat de delay uit dan is R stil.

Als L op 0 dB staat, bereik ik met R op ongeveer -5 dB al het punt dat L (direct) en R (repeats) even hard zijn, zonder dat het totale volume toeneemt.

Met chorus idem dito. R (wet) bevat in dat geval alleen het gemoduleerde signaal, niet het originele signaal. Zou je alleen R horen, dan klinkt het niet. De combinatie van L+R maakt dat er chorus ontstaat.

Dus je wet (rechterspeaker) staat zachter? Dat maakt het dan wel logisch dat je geen volumetoename merkt. Bij mij staan ze even hard en is het 1+1=1,5.

Yek1
24 september 2010, 11:29
R staat "nominaal" zachter. Het punt is: je hoeft L en R niet allebei nominaal even hard te zetten. Je mengt R met L.

L (dry) op 0dB en R (wet) op -5dB geeft bij mij hetzelfde delay-resultaat (50%-50%) als wanneer alles mono geschakeld zou zijn met 50%-50% mix.

Maarre, ik geloof dat we er niet uit komen... :-)

Liquid_Metal
24 september 2010, 13:04
R staat "nominaal" zachter. Het punt is: je hoeft L en R niet allebei nominaal even hard te zetten. Je mengt R met L.

L (dry) op 0dB en R (wet) op -5dB geeft bij mij hetzelfde delay-resultaat (50%-50%) als wanneer alles mono geschakeld zou zijn met 50%-50% mix.

Maarre, ik geloof dat we er niet uit komen... :-)

Ik hoop dat we er wel uitkomen ;). Als je inderdaad zegt dat effect niet even hard hoeft te staan voor een soortgelijk (50:50) en als dat geen merkbaar volumeverschil oplevert zou dat erg cool zijn. Ik zal het vanmiddag proberen.

Liquid_Metal
24 september 2010, 17:19
Ik heb dry en wet nu op exact hetzelfde volume en als ik de chorus met -7 dB bijmix klinkt dat heel aardig en is er een minieme volumeboost. Toch is het naar mijn idee fysiek onmogelijk dat er geen volumeverschil is. Alleen op deze manier is het minder goed hoorbaar en live waarschijnlijk helemaal niet op te merken.

Yek1
25 september 2010, 15:32
Ik heb dry en wet nu op exact hetzelfde volume en als ik de chorus met -7 dB bijmix klinkt dat heel aardig en is er een minieme volumeboost. Toch is het naar mijn idee fysiek onmogelijk dat er geen volumeverschil is. Alleen op deze manier is het minder goed hoorbaar en live waarschijnlijk helemaal niet op te merken.

Okay klinkt al beter. Maar "dry en wet op hetzelfde volume"?
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Als je alle effecten uitzet, hoort er geen geluid uit je wet speaker te komen.

Liquid_Metal
25 september 2010, 16:56
Okay klinkt al beter. Maar "dry en wet op hetzelfde volume"?
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Als je alle effecten uitzet, hoort er geen geluid uit je wet speaker te komen.

Jij zegt dat je voor het droge signaal 0 dB als uitgangspunt neemt en bv chorus met -5 dB bijmengt. Da's dus zachter dan het droge signaal. Als je echt 50/50 wil zullen ze beide op 0 dB moeten en dan krijg je onvermijdelijk een verhoging van het totaalvolume.
Wat ik nu bedoel met 'dry en wet op hetzelfde volume' is het volgende: als ik geen effect én geen killdry heb aanstaan geven beide speakers exact hetzelfde volume (de 0 dB dus). Als ik bv een chorus aanzet op 0 dB is die even hard als het droge geluid (50/50). Met -7 dB krijg ik een mooi chorus-effect en is de volumetoename nauwelijks merkbaar.
Aan de flanger moet ik een hoop tweaken want hij is nu heel slecht hoorbaar (of hij moet harder en dat probleem hebben we al besproken ;)).

Mocht ik in WD blijven, dan wil ik een mooi MIDI VCA. Ik dacht aan die van Nobels. Heeft iemand andere/betere suggesties?

ME.
25 september 2010, 17:10
Wat ik nu bedoel met 'dry en wet op hetzelfde volume' is het volgende: als ik geen effect én geen killdry heb aanstaan geven beide speakers exact hetzelfde volume (de 0 dB dus). Als ik bv een chorus aanzet op 0 dB is die even hard als het droge geluid (50/50). Met -7 dB krijg ik een mooi chorus-effect en is de volumetoename nauwelijks merkbaar.
Aan de flanger moet ik een hoop tweaken want hij is nu heel slecht hoorbaar (of hij moet harder en dat probleem hebben we al besproken ;)).


Dat is nu juist het probleem waarom je volume verschillen hebt. Als je omschakelt naar echt W/D ben je dat hele volume probleem waarschijnlijk meteen kwijt. Dus de wet speaker 100% wet en 0% dry.

Het probleem is dat je twee geluidsbronnen dry hebt. Op één van die bronnen zet je vervolgens een effect waardoor die dus een stuk harder gaat. Dit is je volume verschill. En dat is een groot verschil omdat er door je wet speaker nu ineens en dry en wet komt! Doordat er zoveel dry is met het wet ook omhoog om te compenseren.

Als je één speaker dry hebt en daar zet je een tweede speaker naast aan voor het wet zul je nauwelijks een toename van volume hebben. (Volgens mij is er wanneer je tweede geluidsbron met hetzelfde aant dB toevoegd een toename van zo'n 3dB, kan ernaast zitten, is lang geleden...)

Liquid_Metal
25 september 2010, 17:46
Dat is nu juist het probleem waarom je volume verschillen hebt. Als je omschakelt naar echt W/D ben je dat hele volume probleem waarschijnlijk meteen kwijt. Dus de wet speaker 100% wet en 0% dry.

Het probleem is dat je twee geluidsbronnen dry hebt. Op één van die bronnen zet je vervolgens een effect waardoor die dus een stuk harder gaat. Dit is je volume verschill. En dat is een groot verschil omdat er door je wet speaker nu ineens en dry en wet komt! Doordat er zoveel dry is met het wet ook omhoog om te compenseren.

Als je één speaker dry hebt en daar zet je een tweede speaker naast aan voor het wet zul je nauwelijks een toename van volume hebben. (Volgens mij is er wanneer je tweede geluidsbron met hetzelfde aant dB toevoegd een toename van zo'n 3dB, kan ernaast zitten, is lang geleden...)

Jij vindt 3 dB een miniem verschil?!?! Volgens mij begrijp je mij niet. Ik heb niet twee droge geluidsbronnen want gebruik enkel Left als dry. Wet staat dan uit. Dus is het 1 speaker. Als ik dan bij de Right 0 dB toevoeg is dat dus 3 dB meer en dat is behoorlijk wat. Als ik 'm op -7 dB zet is het goed te doen.
Het idee van 1 speaker droog en een semi-wet werkt beter, want dan maak je van de 2e speaker op 0dB droog (totaalvolume van 3dB) een 0dB wet (totaalvolume nog steeds 3dB).

ME.
25 september 2010, 18:16
als ik geen effect én geen killdry


Jij vindt 3 dB een miniem verschil?!?! Volgens mij begrijp je mij niet. Ik heb niet twee droge geluidsbronnen want gebruik enkel Left als dry. Wet staat dan uit. Dus is het 1 speaker. Als ik dan bij de Right 0 dB toevoeg is dat dus 3 dB meer en dat is behoorlijk wat. Als ik 'm op -7 dB zet is het goed te doen.
Het idee van 1 speaker droog en een semi-wet werkt beter, want dan maak je van de 2e speaker op 0dB droog (totaalvolume van 3dB) een 0dB wet (totaalvolume nog steeds 3dB).

Ik kreeg het idee, door je laatste post, dat je op je wet speaker ook wat droog signaal liet gaan. Je had het daar namelijk over géén killdry, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben.

Wat bedoel je precies met één droog en één semi-wet?

Liquid_Metal
25 september 2010, 18:35
Ik kreeg het idee, door je laatste post, dat je op je wet speaker ook wat droog signaal liet gaan. Je had het daar namelijk over géén killdry, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben.

Wat bedoel je precies met één droog en één semi-wet?

Dat semi-wet is precies waarover je mij 'verkeerd' begreep :). Daarbij laat ik de wetspeaker gewoon alle dry ook doorgaan en als ik een effect aanzet wordt het 100% effect. Dus je hebt dry+dry of dry+wet. Als ik echter alleen delay heb valt het droge geluid daar weg en wordt dus alsnog zachter. Gewoon Wet/Dry werkt lekkerder.

Yek1
26 september 2010, 15:15
Verwarrend en niet nodig, dat semi-wet (vind ik).

Voor een flanger:
- L: 100% Dry
- R: flanger erbij mixen (mix op 100% wet, geen droog signal erbij).
Level op -4dB volstaat bij mij om een 50%-50% flange-effect te krijgen dat heel duidelijk hoorbaar is.

Voor over-the-top 100% flanger, zoals through-zero, moet je L (dry) helemaal muten uitzetten en hou je alleen R (100% effect) over.

Hoe staat je GM voor de rest ingesteld: Pro of Consumer? Mono/stereo? Welke routing?

Handleiding:


A few comments regarding the Kill Dry function and a parallel setup:
First of all:
• In such a setup, we recommend using the Parallel routing.
• When the Kill Dry parameter is set to “On”, no clean signal is passed to the outputs, and the “Mix” parameter changes to “Wet” in all
algorithms

Liquid_Metal
26 september 2010, 16:24
Verwarrend en niet nodig, dat semi-wet (vind ik).

Voor een flanger:
- L: 100% Dry
- R: flanger erbij mixen (mix op 100% wet, geen droog signal erbij).
Level op -4dB volstaat bij mij om een 50%-50% flange-effect te krijgen dat heel duidelijk hoorbaar is.

Voor over-the-top 100% flanger, zoals through-zero, moet je L (dry) helemaal muten uitzetten en hou je alleen R (100% effect) over.

Hoe staat je GM voor de rest ingesteld: Pro of Consumer? Mono/stereo? Welke routing?

Handleiding:


A few comments regarding the Kill Dry function and a parallel setup:
First of all:
• In such a setup, we recommend using the Parallel routing.
• When the Kill Dry parameter is set to “On”, no clean signal is passed to the outputs, and the “Mix” parameter changes to “Wet” in all
algorithms


In Wet/Dry gebruik ik de G-major voornamelijk parallel, op dit moment staat 'ie nog in stereo, maar dat wordt waarschijnlijk mono (maar maakt niet veel uit als je toch alleen Left gebruikt). Kill dry staat inderdaad aan, mix op 100% wet level op -5 of iets dergelijks. En input range op Pro.

ateng
27 september 2010, 13:28
En als je je G Major parallel gebruikt waarom dan nog een D-Two erbij? Of klinkt de delay van de G major niet naar je smaak?
En als je toch niet zo vaak live speelt gewoon w/d/w spelen want ik vind het live niet echt een toevoeging aan je sound. Maar das mijn mening.

ateng
27 september 2010, 13:31
Ooh ja trouwens, in de periode van de de grote racks vind ik de sound van Landau beter klinken dan Lukather terwijl Landau stereo speelt (met een mixer uiteraard) en Lukather w/d/w.

Liquid_Metal
27 september 2010, 17:35
En als je je G Major parallel gebruikt waarom dan nog een D-Two erbij? Of klinkt de delay van de G major niet naar je smaak?
En als je toch niet zo vaak live speelt gewoon w/d/w spelen want ik vind het live niet echt een toevoeging aan je sound. Maar das mijn mening.

Dat was voornamelijk een idee om freaky delays te kunnen maken (shimmer enzo). Voorlopig is de G-Major prima.
Ik weet niet of ik Landau boven Lukather prefereer, of vice versa, maar bij m'n eigen sound vind ik Wet/Dry veel lekkerder klinken. Maar vooral getest op laag volume.

Liquid_Metal
28 september 2010, 08:00
Jongens, ik denk dat ik op zoek ga naar een goede VCA. Die van Nobels is mooi, maar je moet kiezen of 'ie op PC's of CC's reageert. Welke VCA kan beide tegelijk ontvangen en ook nog pannen? Voor een redelijke prijs.
Dan kan ik namelijk met de VCA ook 100% wet sounds maken via patches. Met de Nobels zou ik dat alleen via een expressiepedaal kunnen doen.

WillemdaGuide
28 september 2010, 09:15
Misschien dat dit iets voor je is?
http://www.musicomlab.co.kr/mvc.htm

heb niet alle specs doorgenomen, maar handleiding staat erbij.

Liquid_Metal
28 september 2010, 12:41
Volgens mij gaat dat goed werken. Reageert op PC en CC.
Alleen zie ik 'm nog niet goed beschikbaar en is ie een stukje prijziger (gezien voor 200 pond). En is de output in mono. Dat kan wel maar dan moet ik daarna gaan splitten want ik moet Dry + Wet hebben. Ik zou ook wet direct naar de G-Major kunnen sturen en het volume daarin besturen. Dat zal geen probleem worden.

WillemdaGuide
28 september 2010, 13:16
Volgens mij heeft die ook geen dealernetwerk, ik heb zo'n EFXMKII toen rechtstreeks in korea besteld bij hem, goeie vlotte deal.
Was toen trouwens wel in dollars, met een gunstige koers!

Liquid_Metal
29 september 2010, 22:23
Moonphase (http://www.moonphase.co.uk/musicomlab.html) heeft 'm voor 199 pond (230 euro). Da's een hele hoop geld voor een VCA...
Eens zien of ze ook naar Nederland verzenden. En of er goedkopere alternatieven zijn.
O, prostage heeft er ook eentje. Die is 198 euro.

En iets heel geks: hoe zou het werken als ik de Prostage Remote Wah Wah met splitterkabels en de GCX zowel pregain (wah) als postgain (volume) gebruik? Dan zou ik een splitterkabel van loop1send en loop2send naar de Wah sturen, en een splitterkabel terug naar loop1return en loop2return. De preamp zou dan tussen loop 1 en 2 in zitten, en als ik loop 1 aanzet gebruik ik wah, als ik loop 2 aanzet gebruik ik volume. Zou dat problemen opleveren? Moet ik daarvoor echt een Switchblade hebben? In m'n hoofd gaat het namelijk werken.

ME.
29 september 2010, 22:57
En iets heel geks: hoe zou het werken als ik de Prostage Remote Wah Wah met splitterkabels en de GCX zowel pregain (wah) als postgain (volume) gebruik? Dan zou ik een splitterkabel van loop1send en loop2send naar de Wah sturen, en een splitterkabel terug naar loop1return en loop2return. De preamp zou dan tussen loop 1 en 2 in zitten, en als ik loop 1 aanzet gebruik ik wah, als ik loop 2 aanzet gebruik ik volume. Zou dat problemen opleveren? Moet ik daarvoor echt een Switchblade hebben? In m'n hoofd gaat het namelijk werken.

Ik zeg groundloop! Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, you never know!

Daarnaast vraag ik mij wel een klein beetje af hoe het zou gaan klinken wanneer je per ongeluk beide loops tegelijk aanzet....

Zien er wel mooi uit trouwens, zowel die van Prostage als Musicom Lab!

Liquid_Metal
29 september 2010, 23:03
Ik zeg groundloop! Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, you never know!

Daarnaast vraag ik mij wel een klein beetje af hoe het zou gaan klinken wanneer je per ongeluk beide loops tegelijk aanzet....

Zien er wel mooi uit trouwens, zowel die van Prostage als Musicom Lab!

Waarom zou er een groundloop ontstaan als alles in hetzelfde rack zit en dezelfde aarde krijgt? beide loops lijkt me niet verstandig.

Ik vind die Wah wel erg tof en ook volume gebruiken maakt het extra nuttig. En als ik dan niet meer Wet/Dry wil (ik ken mezelf) heb ik toch een rack wah.

ME.
29 september 2010, 23:10
Waarom zou er een groundloop ontstaan als alles in hetzelfde rack zit en dezelfde aarde krijgt?

Omdat je twee signalen (aarde eigenlijk), één van voor de voorversterker en één van na de voorversterker naar één apparaat haalt in één kabel, dus verbindt.

Daarna splits je ze weer, één naar een punt voor de voorversterker en één naar een punt na de voorversterker.

Misschien dat de GCX alles goed genoeg scheidt, maar ik kan mij zo voorstellen dat je toch tegen wat problemen aanloopt. Maar zoals ik al zei: Proberen zal vast geen kwaad kunnen.

P.s.
Heb zelf op zo'n soortgelijke situatie ooit een groundloop gecreërd met een Boss HR-2. Kabel voor de voorversterker gesplit, één naar de detector ingang de andere naar de voorversterker. Na de voorversterker de tweede ook het pedaal in, de input. Tada!! Groundloop! (Oplossing, aarde draad in de kabel naar de detector ingang doorknippen)

Liquid_Metal
29 september 2010, 23:13
Omdat je twee signalen (aarde eigenlijk), één van voor de voorversterker en één van na de voorversterker naar één apparaat haalt in één kabel, dus verbindt.

Daarna splits je ze weer, één naar een punt voor de voorversterker en één naar een punt na de voorversterker.

Misschien dat de GCX alles goed genoeg scheidt, maar ik kan mij zo voorstellen dat je toch tegen wat problemen aanloopt. Maar zoals ik al zei: Proberen zal vast geen kwaad kunnen.

P.s.
Heb zelf op zo'n soortgelijke situatie ooit een groundloop gecreërd met een Boss HR-2. Kabel voor de voorversterker gesplit, één naar de detector ingang de andere naar de voorversterker. Na de voorversterker de tweede ook het pedaal in, de input. Tada!! Groundloop! (Oplossing, aarde draad in de kabel naar de detector ingang doorknippen)

Ja volgens mij is de oplossing inderdaad zo simpel. In mijn geval het ik m'n rack ge'star-ground, dus alle units zouden dezelfde aarde moeten hebben.

ME.
29 september 2010, 23:15
Ja volgens mij is de oplossing inderdaad zo simpel. In mijn geval het ik m'n rack ge'star-ground, dus alle units zouden dezelfde aarde moeten hebben.

Ben wel benieuwd, zou gaaf zijn als het werkt!

Liquid_Metal
29 september 2010, 23:27
Ben wel benieuwd, zou gaaf zijn als het werkt!

Het is alleen zo lullig als het niet werkt. Kost 300 pop (en tis wel mogelijk om terug te sturen naar bv tonfan.de, maar zoveel gedoe). Ik wacht even tot de big guys er iets over hebben gezegd. Dus Yek1, morris, peter_heijnen, Arvoitus, Anand: laat van je horen!

Liquid_Metal
30 september 2010, 11:48
Ik bedenk me nog iets heel stoms. Ik kan de GCX gebruiken voor een drymute en dan zou de Nobels MVC (120 euro) afdoende zijn. Dat scheelt toch best wel en mijn Dunlop wah bevalt me eigenlijk wel.

LordRiffenstein
30 september 2010, 15:30
Ik bedenk me nog iets heel stoms. Ik kan de GCX gebruiken voor een drymute en dan zou de Nobels MVC (120 euro) afdoende zijn. Dat scheelt toch best wel en mijn Dunlop wah bevalt me eigenlijk wel.

Nobels MVC is KmP, klinkt niet goed en heeft last van bijgeluiden.

Liquid_Metal
30 september 2010, 15:32
Ik heb nog steeds geen lekkere flanger gevonden.
Serieel heb ik het volgende:

Subtype: Adv.Fla
Speed: 0.205
Depth: 8%
HiCut: 15.8 kHz
Feedback: 60%
Feedback Cut: 3.55 kHz
Delay: 0.2 ms
Gold: On
Phase Reverse: On
Mix: 50%
OutLev: 0 dB

In W/D met 100% mix en -8 dB hoor ik bijna geen flanger. Alleen als ik de instellingen heel extreem maak (depth 30%, feedback 90% en Feedback Cut 10 kHz) hoor ik 'm, maar dat klinkt echt nergens naar. Tips?

Liquid_Metal
16 oktober 2010, 21:33
Ik heb een EHX Memory Boy aangeschaft die ik via de GCX samen met de POG (polyphonic octaver) parallel kan zetten. Nu zoek ik een mono 2 in 1 out mixertje en het mag heel simpel.
Aanvankelijk had ik deze mixer (http://www.n-joymusic.nl/nl/dap-audio-sc_2-4_channel-passive_mixer-hig-d1502.html) bedacht, maar die heeft nogal wat volumeverlies. Dat moet ik bijdraaien en dat levert extra ruis.
Deze mixer (http://www.prowebshop.nl/behringer-micromix-mx400.html) heeft dat niet. Is dat een goeie? En zijn er anders (voor ongeveer dezelfde prijs) alternatieven?

Liquid_Metal
27 juni 2011, 14:41
Even mijn oude topic bumpen want ik heb weer parallel geprobeerd. Zelfde conclusies als eerst:
- geen verschil tussen dry en wet in het droge signaal, i.e. de G-Major 2 is kwalitatief goed
- chorus klinkt heel awesome
- delay wordt veel duidelijker
- flanger is bout

Omdat mijn flanger-probleem nooit erkend werd kunnen andere gitaristen blijkbaar wel een goede flanger creëren met een parallelle (of W/D) setup. Ik wil graag horen hoe dat dan gedaan wordt want mij lukt het niet. Voor een goed effect moet ik de flanger hard indraaien en dat werkt niet want dan wordt het totale volume te hard (en dat moet gelijk blijven met of zonder effecten).

Dirk_Hendrik
27 juni 2011, 18:50
- flanger is bout


Ik heb hier nog even over na zitten denken nadat je hier even op m'n zolder aanwipte en me dit vertelde.
De essentie van flanging en phasing, om het effect te krijgen dus, is het mixen van droog met nat. Als je dat akoestisch gaat doen zit je dus, afhakelijk van waar je staat, met teveel droog of teveel nat en is er een minimaal plekje in de ruimte waar het goed gaat. gevolg is dat je steeds harder gaat om het goed te krijgen. Als je die mix elektrisch doet is er maar 1 plek waar gemixt wordt,. Daar waar de signalen samen komen. Dat plekje is ongeveer een elektron groot maar het effect is optimaal en dat ene plekje is ook het enige wat wordt versterkt en dus uit je speakers komt.

Conclusie,
Flanging en Phasing moet je niet proberen te benaderen met een WD setup. Het resultaat wordt altijd minder dan wanner je het op een mixbus doet.

Liquid_Metal
27 juni 2011, 19:40
Ik heb hier nog even over na zitten denken nadat je hier even op m'n zolder aanwipte en me dit vertelde.
De essentie van flanging en phasing, om het effect te krijgen dus, is het mixen van droog met nat. Als je dat akoestisch gaat doen zit je dus, afhakelijk van waar je staat, met teveel droog of teveel nat en is er een minimaal plekje in de ruimte waar het goed gaat. gevolg is dat je steeds harder gaat om het goed te krijgen. Als je die mix elektrisch doet is er maar 1 plek waar gemixt wordt,. Daar waar de signalen samen komen. Dat plekje is ongeveer een elektron groot maar het effect is optimaal en dat ene plekje is ook het enige wat wordt versterkt en dus uit je speakers komt.

Conclusie,
Flanging en Phasing moet je niet proberen te benaderen met een WD setup. Het resultaat wordt altijd minder dan wanner je het op een mixbus doet.

Klinkt logisch ja. Maar in een parallelle setup zou je daar geen last van moeten hebben want de speaker ontvangt hetzelfde. Misschien zit er vertraging in de AD/DA converters en komt de flanging daarom later aan, maar dat wil je juist (de zogenaamde delaytime in milisecondes). Mijn flanger staat altijd op 50% wet in een seriële setup maar in parallel krijg je dan het ongewenste volumeverschil.
Ik ben niet van plan om een W/D setup te maken omdat dat (zeker live) nog teveel gedoe is, maar een parallelle delay spreekt me nog steeds aan. Bij chorus heb ik dat eigenlijk ook, maar de flanger werkt tot op heden dus niet lekker.

peter_heijnen
27 juni 2011, 19:52
Ik sluit me aan bij Barend.

Je argument 'er geen last van te hoeven hebben bij paralel' klopt vooral theoretisch, in de praktijk loop je al snel te klooien met levels.

Liquid_Metal
27 juni 2011, 20:55
Ik sluit me aan bij Barend.

Je argument 'er geen last van te hoeven hebben bij paralel' klopt vooral theoretisch, in de praktijk loop je al snel te klooien met levels.

Ja da's waarschijnlijk wel waar. Voorlopig hou ik het ook gewoon nog lekker bij deze setup (alle modulatie en delay uit de G-Major 2).