PDA

View Full Version : Aanbiedingen



Wizz
17 januari 2009, 18:38
Vraagt iemand zich wel eens af wat er gebeurt met die nieuwe gitaar die een winkel terugstuurt naar de groothandel omdat de hals niet goed is ? En die gitaar die maar niet stabiel wil blijven ? En die gitaar die niet zuiver te intoneren valt, omdat de brug iets te dicht bij de nek geplaatst is ?
Ik heb de afgelopen twintig jaar bij verschillende groothandels gewerkt, altijd bij de grote merken : Gibson en Fender (en alles wat erbij hoort zoals Epiphone, Kramer, Tobias, Steinberger, Gretsch, Jackson, etc.).
Geloof me, in een jaar spaart zo'n groothandel honderden gitaren bij elkaar. Nieuw in doos, geen krasje te bekennen, MAAR...
Waar denk je dat ze blijven ?

Met groeiende irritatie zie ik dat op dit forum junior members altijd weer met de "gouden tips" komen waar een bepaald instrument het goedkoopst is. En dan niet een tientje, maar tientallen procenten.
Hoe denk je dat zo'n winkel daartoe in staat is ?

In mijn huidige functie krijg ik ze ook, aanbiedingslijstjes met allerlei miskleuntjes, gitaren van de merken die ik verkoop die echt niet in orde zijn, anders waren ze heus niet teruggestuurd. Ik mag ze met extreme kortingen verkopen. En weet je wat zo leuk is ? Ik doe het niet ! Deze gitaren worden dus niet in de Benelux verkocht.
Waar denk je dat ze blijven ?

Wizz

hugo123
17 januari 2009, 19:02
Maar dat betekent dat iedereen die op zo'n site een "nieuwe" gitaar koopt wordt voorgelogen, dat mag toch niet..:???:

M Kactus
17 januari 2009, 19:07
Ik wist het niet, maar het verbaast me niks... Als iets tienprocenten goedkoper is, is er wat mis mee, kom op. Daarom is het ook vrij naïef om te denken dat het verschil enkel ligt in de huur van een winkel en de mogelijkheid om in bulk aan te kopen.
Maar, Wizz, je moet toch eerlijk toegeven: Het is niet omdat een winkel duurder is, dat hij enkel de beste gitaren heeft.

hugo123
17 januari 2009, 19:18
Maar toch je kan niet zomaar zeggen, "dit is een nieuwe gitaar 10 % korting" terwijl hij niet nieuw is, das oplichting!

Mr.Fingers
17 januari 2009, 19:30
Nee, Wizz heeft het hier over gitaren die het niet tot in de winkel gehaald hebben, maar die door de kwaliteitscontrole van de winkel eruit gefilterd worden. Ze komen toe in pakweg het magazijn van Nederland-Muziek, daar worden ze getest, en wat niet goed is gaat terug de container in naar de afzender (Fender GmBH bvb)

hugo123
17 januari 2009, 19:34
Ooh, OK!;)

Maar wanneer haalt een gitaar het wel of niet, en waarom haalt hij het bij bijv NL muziek niet en bij een of andere webshop wel, ligt de standaard daar zoveel lager?

Wizz
17 januari 2009, 20:12
Ooh, OK!;)

Maar wanneer haalt een gitaar het wel of niet, en waarom haalt hij het bij bijv NL muziek niet en bij een of andere webshop wel, ligt de standaard daar zoveel lager?

Ze hebben daar geen standaard...

Wizz

grayfink
17 januari 2009, 20:19
@Wizz, heb je het over obscure ebay-shops of grote bedrijven als Thomann/Musicstore/Musik-Produktiv?

DeiDRagonas
17 januari 2009, 21:31
Tja, dat is exact waarom ik niet online bestel. Met een beetje pech moet je je rommel twee of drie keer terug sturen voordat je eenmaal een goed krijgt (al meerdere malen gezien bij kameraden). Buiten wat snaren en plectra blijf ik ver van die sites!

R.

Wizz
17 januari 2009, 21:37
Het zou te ver gaan om namen te noemen. Ik heb dit draadje in het leven geroepen omdat ik dit forum beschouw als een plek waar mensen eerlijke en onpartijdige informatie kunnen vinden. Ik kan echter geen subforum openen of er loopt een junior member bijdehand te doen over waar iets het goedkoopst is.
Ik wil waarschuwen voor extreem lage prijzen, daar zit bijna altijd een luchtje aan:
-het is een "winkeldochter", met een hele oude lage prijs. Vraag is dan: Waarom is het de winkel nooit gelukt hem te verkopen in al die tijd ?
-de winkel heeft hem zelf in de aanbieding gekocht bij de groothandel; vraag is dan: waarom had de groothandel hem in de aanbieding ? In veel gevallen om de reden die ik in mijn openingspost aangaf.

Wizz

grayfink
17 januari 2009, 21:47
Dat snap ik, in jouw positie kun je je het natuurlijk ook niet veroorloven om bedrijven in een kwaad daglicht te stellen. Ik heb zelf ook wel eens een lemon gekocht via ebay, maar ook wel eens een erg goede Gibson voor een spotprijsje van een van de grote Duitse internetwinkels.
Ebay ben ik wel van genezen. Bij een grote zaak durf ik wel een gokje te wagen, al zou ik dat een beginner zeker niet aanraden.:confused:

JimmY41
17 januari 2009, 21:58
Dit soort dingen worden overal uitgehaald. Zo kocht ik laatst Guitar Hero 4 met drum en al bij de Bartsmit, nieuw in doos en het spel zelf was nog nooit eerder geretourneerd bij hun. Gelul dus, ik maakte hem open was er al een dingetje afgebroken en lagen er lege zakken in. Gewoon al een keer gebruikt en terug gebracht. En als je hem wil terugbrengen krijg je het verhaal dat je je geld niet terug krijgt omdat je ongeloofwaardig overkomt. Nu zit ik met 194,99 aan waardebonnen, terwijl ik dit mooi had kunnen investeren in een nieuwe gitaar of had bij kunnen leggen voor een nog betere versterker.

Dat dit zomaar kan vind ik niet horen. Je moet er op kunnen vertrouwen dat als je iets in een winkel koopt dat je gewoon goed spul krijgt. Een wetsvoorstel zou op zijn plaats zijn.

Oplichters!

Klaasj Vaak
17 januari 2009, 22:21
Geldt het ook voor een gitaar in de aanbieding bij een, ik noem maar wat, Nederland Muziek?

Wizz
17 januari 2009, 22:36
Voor alle aanbiedingen geldt dat voorzichtigheid geboden is. Ik kocht zelf een week geleden nog een aanbieding, hij is te zien in het basgitaren subforum, maar ik heb hem eerst in mijn handen gehad, ik speel al dertig jaar bas, en ... ik heb een jaar garantie en recht op retour bij een winkel op fietsafstand van mijn huis. Hij was slecht afgesteld, het merk is een beetje uit de gratie, zeker bij bassisten, en de meeste mensen vinden hem lelijk. Daarom was 'ie blijven hangen, al twintig jaar. Een winkeldochter van de bovenste plank, ze wilden er dolgraag vanaf en deden hem ver onder hun inkoopprijs weg. En ik ben er superblij mee. Zo kan het dus ook.
Maar het blinde vertrouwen dat junior members hier hebben in internetstores, het "inzicht" dat de beste winkel de winkel met de laagste prijzen is, daar wil ik in het belang van de realiteit graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.

Wizz

Roro92
17 januari 2009, 22:39
Dan is zelf afstellen en intoneren wel een must, dat is vaak niet goed. Eventueel doos openmaken bij aankomst en even snel controleren als de bezorger er nog staat, daar vraag Thomann ook om als je het kleinste vermoeden hebt dat er was mis is, bijvoorbeeld als er een grote deuk in de doos zit.

Internetshops zijn niet handig voor beginners maar wel extreem aantrekkelijk vanwege de prijzen...

Klaasj Vaak
17 januari 2009, 22:42
Ik zie het verband niet met internetwinkels en slechte produkten. Althans, ik zie het verband wel en er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het lijkt me niet persé inherent aan een internetwinkel, maar dan bijvoorbeeld net zo goed aan de grote dozenschuivers, een Nederland Muziek bijvoorbeeld. Of een aanbieding ligt dan ineens anders, dat weet ik ook niet.

Kan ik stellen dat het voor linkshandige instrumenten anders ligt, gezien het nagenoeg 0,0 aanbod in de winkels voor linkshandigen? Waar komen die aanbiedingen vandaan?

Wizz
17 januari 2009, 22:57
(...)de grote dozenschuivers, een Nederland Muziek bijvoorbeeld.(...)

Probeer je mij nu te kwetsen of zo ? Je noemt steeds die winkel, terwijl ik zelf probeer om geen namen te noemen. En ik werk er al een jaar niet meer.
Wat ik probeer duidelijk te maken is: B-keuze gitaren bestaan, en ze staan gewoon in de winkel. Ze zijn onder andere te herkennen aan extreem lage prijzen. Een gitaar die advies drieduizend euro kost, bij alle winkels om en nabij de twee-en een half duízend, maar ineens is 'ie ergens tweeduizend Euro. Dan is dat geen te gekke winkel, maar een gitaar waar een luchtje aan zit. Dat is mijn issue.

Wizz

Klaasj Vaak
17 januari 2009, 23:10
Nee hoor Wouter, ik probeer je helemaal niet te kwetsen. Je voert een strijd tegen bepaalde internetwinkels, waar ik me dan af vraag hoe het dan zit met de prijs van gitaren bij de grote jongens in Nederland. Ik noemde een Nederland Muziek omdat je er zelf gewerkt hebt. Je strijd lijkt nu wel heel erg gericht op alleen maar de internetshops, maar als ik jouw verhaal mag geloven en ik wil daar ook helemaal niks aan af doen, zou het wat raar zijn dat het alleen bij de internetshops het geval is. Nogmaals, je hebt het heel expliciet over internetshops, in combinatie met junior members (dat verband zie ik al helemaal niet liggen, maar afijn).

Wat je niet meeneemt in je verhaal is dat internetshops ook veel minder kosten hebben. Denk aan personeel, een fysieke zaak, geen tussenpartijen, dat soort dingen. Dat wordt logischerwijs ook mee berekend in de prijs. Nogmaals, je verhaal wil ik opzich niks aan af doen, behalve dan dat het internetshop verhaal bij jou erg op een persoonlijke strijd lijkt. Je hebt eerder al eens aangegeven dat je hart meer ligt bij gitaarwinkel om de hoek. Er zitten veel meer haken en ogen aan dit verhaal, dat probeer ik eigenlijk te zeggen.

De vraag over linkshandige gitaren was trouwens een serieuze, maar daar kwamen we eerder ook al een keer niet uit, toen je nog wel voor Nederland Muziek werkte.;)

Wizz
17 januari 2009, 23:59
Gelukkig !
Ik heb niets persoonlijks tegen bepaalde internetwinkels. Ik heb wel wat tegen onjuiste informatie. Als je voor tweehonderd Euro een leuke startersset online hebt gekocht, moet je hier op het forum niet gaan roepen dat die winkel de place to be is voor een topmerk, omdat je op die site gezien hebt dat ze met lage prijzen stunten.
En wat is nou precies "de vraag" over linkse gitaren? Ik denk dat linkse gitaren door de bank genomen beter zijn dan rechtse, omdat ze in kleinere aantallen en dus met meer zorg gebouwd zijn. In de praktijk zul je als lefty veel eerder moeten bestellen omdat er weinig te testen en te kiezen valt, hoewel bijvoorbeeld Patrick van Rompaert van Lefty's Guitars in Peulis, Belgie een niveau heeft waar menig rechtshandig assortiment niet in de buurt komt...
Bedankt voor je antwoord.

Wizz

pannekoek
18 januari 2009, 00:39
Geldt het ook voor een gitaar in de aanbieding bij een, ik noem maar wat, Nederland Muziek?

nederland muziek heeft niet alle gitaren absurd laag geprijsd. af en toe heb je een gitaar waarop tijdelijk een gigantische korting zit. dit zijn vaak de wat minder populaire modellen(ik weet bijvoorbeeld dat er al heel lang een fender so cal speedshop staat die niet verkocht is, leuk gitaartje maar qua looks... niet helemaal mijn ding.....), die technisch dik in orde zijn. als er een gitaar technisch niet in orde is. komt dat ding absoluut niet in de stelling te staan.

hoewel het natuurlijk best een keer voor kan komen dat er een gitaar door de keuring glipt. maar vooral bij de duurdere gitaren word er altijd een flinke inspectie gehouden.

Lenweë Míriel
18 januari 2009, 01:28
Dit soort dingen worden overal uitgehaald. Zo kocht ik laatst Guitar Hero 4 met drum en al bij de Bartsmit, nieuw in doos en het spel zelf was nog nooit eerder geretourneerd bij hun. Gelul dus, ik maakte hem open was er al een dingetje afgebroken en lagen er lege zakken in. Gewoon al een keer gebruikt en terug gebracht. En als je hem wil terugbrengen krijg je het verhaal dat je je geld niet terug krijgt omdat je ongeloofwaardig overkomt. Nu zit ik met 194,99 aan waardebonnen, terwijl ik dit mooi had kunnen investeren in een nieuwe gitaar of had bij kunnen leggen voor een nog betere versterker.

Dat dit zomaar kan vind ik niet horen. Je moet er op kunnen vertrouwen dat als je iets in een winkel koopt dat je gewoon goed spul krijgt. Een wetsvoorstel zou op zijn plaats zijn.

Oplichters!

Je geeft ze wel de juiste term maar niet de juiste behandeling.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen rechten studeer en dus ook gewoon een leek ben.
Maar het lijkt mij dat wanneer je geweten had dit dit product terug gebracht was en dus al gebruikt was en ook nog eens kapot, dat je dit produckt niet afgenomen zou hebben. linkje (http://wetboek.net/wet/BW6/228.html)
Dit hou volgens mij in dat ze informatie achter hebben gehouden en zelfs eigenlijk gelogen hebben tegen je toen je het product kocht.
Dit is volgens mij strafbaar.
Vervolgens dan nog wel het product terug nemen terwijl het kapot is en zeggen dat je ongeloofwaardig hebt. Waarom nemen ze het product dan terug?? :???:

Kaboemba
18 januari 2009, 11:25
Voor alle aanbiedingen geldt dat voorzichtigheid geboden is. Ik kocht zelf een week geleden nog een aanbieding, hij is te zien in het basgitaren subforum, maar ik heb hem eerst in mijn handen gehad, ik speel al dertig jaar bas, en ... ik heb een jaar garantie en recht op retour bij een winkel op fietsafstand van mijn huis. Hij was slecht afgesteld, het merk is een beetje uit de gratie, zeker bij bassisten, en de meeste mensen vinden hem lelijk. Daarom was 'ie blijven hangen, al twintig jaar. Een winkeldochter van de bovenste plank, ze wilden er dolgraag vanaf en deden hem ver onder hun inkoopprijs weg. En ik ben er superblij mee. Zo kan het dus ook.
Maar het blinde vertrouwen dat junior members hier hebben in internetstores, het "inzicht" dat de beste winkel de winkel met de laagste prijzen is, daar wil ik in het belang van de realiteit graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.

Wizz

Dus je roept om het hardst dat mensen moeten met "bepaalde" winkels en zegt heel nobel dat je geen namen noemt, terwijl iedereen weet wat je bedoelt, en als je er zelf 1 koop is er niks aan de hand.
Op ze lichtst een beetje vreemd en bij al dit soort post van jou blijf ik een smaakje proeven van het beschermen van jouw handel.
Ja je moet uitkijken en nee niet elke aanbieding is oplichting, maar geldt dat niet voor alles.
Jij stelt te makkelijk dat een gitaar/bas wel slecht moet zijn anders was hij wel verkocht, onzin er zijn zat andere redenen (ook muziekinstrumenten zijn trend gevoelig om er maar 1 te noemen).

Overigens valt het me wel op dat er een grote groep mensen is die zomaar wat online besteld en pas later beseft dat dat nu niet was wat ze moesten hebben.
Btw bij online bestellen (in ieder gavel in NL en ik dacht zelfs europees) mag je binnen 8 dagen retour zenden en krijg je gewoon je geld terug.

FreeGee
18 januari 2009, 11:39
Dit soort dingen worden overal uitgehaald. Zo kocht ik laatst Guitar Hero 4 met drum en al bij de Bartsmit, nieuw in doos en het spel zelf was nog nooit eerder geretourneerd bij hun. Gelul dus, ik maakte hem open was er al een dingetje afgebroken en lagen er lege zakken in. Gewoon al een keer gebruikt en terug gebracht. En als je hem wil terugbrengen krijg je het verhaal dat je je geld niet terug krijgt omdat je ongeloofwaardig overkomt. Nu zit ik met 194,99 aan waardebonnen, terwijl ik dit mooi had kunnen investeren in een nieuwe gitaar of had bij kunnen leggen voor een nog betere versterker.

Dat dit zomaar kan vind ik niet horen. Je moet er op kunnen vertrouwen dat als je iets in een winkel koopt dat je gewoon goed spul krijgt. Een wetsvoorstel zou op zijn plaats zijn.

Oplichters!

Bij een franchise zaak of filiaal van een grote keten doet een brief naar het hoofdkantoor vaak wonderen. Klaag over de onacceptabele behandeling als klant en de misleidende informatie. Als het even kan noem dan de persoon met wie je gesproken hebt met naam en toenaam. Dreig met Consumentenbond en Kassa. Zo heb ik al meerdere malen mijn gelijk gekregen, geld terug en de betreffende persoon een lesje geleerd. (Intertoys, Lidl e.d.)

Roro92
18 januari 2009, 11:40
Bij de grote duitse webshops zelfs 30 dagen.

Klaasj Vaak
18 januari 2009, 12:19
En wat is nou precies "de vraag" over linkse gitaren? Ik denk dat linkse gitaren door de bank genomen beter zijn dan rechtse, omdat ze in kleinere aantallen en dus met meer zorg gebouwd zijn. In de praktijk zul je als lefty veel eerder moeten bestellen omdat er weinig te testen en te kiezen valt, hoewel bijvoorbeeld Patrick van Rompaert van Lefty's Guitars in Peulis, Belgie een niveau heeft waar menig rechtshandig assortiment niet in de buurt komt...
Bedankt voor je antwoord.

Wizz

Ik bedoel eigenlijk meer of het verhaal überhaupt wel opgaat voor linkshandige gitaren, gezien de verhouding linkshandige gitaren in de winkels en bij internetshops. Kijkend naar die verhouding zou je toch zeggen dat de linkshandige gitaren bij een internetshop niet massaal teruggestuurde gitaren zijn, die voor een prikkie verkocht worden via internet, gezien het aanbod in de winkels vrijwel nihil is. Toch zie ik bij de internetshops ook bij linkshandige modellen hele aantrekkelijke prijzen, daar waar ik in de winkel soms een paar honderd euro moet bijleggen voor een linkshandig model. Logischerwijs vind ik dan toch zo'n internetshop wat interessanter voor mij. Voor die soms 500 tot 600 euro verschil wil ik best een gokje wagen. Ik was, zoals je al aangaf, toch altijd al aangewezen op bestellen zonder testen, ook via de winkel om de hoek, waarom zou ik dan niet gewoon via een internetshop bestellen? Is het niks, dan stuur ik de gitaar terug, daar heb ik ook via een internetshop gewoon recht op.

Overigens, de slechtste modellen die ik in handen heb gehad, waren vrijwel allemaal middels de tweedehands markt. Mijn ervaring is dat daar de grootste crap rondzwerft.

Wizz
18 januari 2009, 12:26
en bij al dit soort post van jou blijf ik een smaakje proeven van het beschermen van jouw handel.

Dan sla je de plank smerig mis. Ik plaats slechts een kanttekening bij de gedachte die ik hier op het forum wel heel erg prominent lees:
"Koop ... bij ... want daar is 'ie het goedkoopst"
En dat is dan het advies aan iemand die hier denkt goede informatie te vinden. Maar al te vaak zie ik dat die vraag om advies hier beantwoord wordt met het onbewust adviseren om een b-keuze instrument te kopen. Daar wil ik wat tegengas geven.

Maar na het lezen van dit soort post van jou krijg ik een smaakje van ach, krijg allemaal maar de tering. Koop die troep maar lekker, voor mijn handel is het alleen maar goed als winkels niet met die miskleuntjes en foute producties blijven zitten, des te eerder kan ik er weer langs om de voorraad aan te vullen.

Wizz

zjanke
18 januari 2009, 12:52
DEventueel doos openmaken bij aankomst en even snel controleren als de bezorger er nog staat, daar vraag Thomann ook om als je het kleinste vermoeden hebt dat er was mis is, bijvoorbeeld als er een grote deuk in de doos zit.

De bezorger heeft helemaal niets met de inhoud van de doos te maken, dus even openmaken als hij erbij staat heeft geen zin. Wettelijk gezien is de winkel eigenaar tot jij tekent voor ontvangst en daarna ben jij eigenaar en mag je de doos openmaken. Als blijkt dat er op dat moment iets mis is, dan moet je contact opnemen met de vorige eigenaar: De winkel. Is er transportschade, dan moet de Winkel contact opnemen met de transporteur en de schade claimen.

johanb
18 januari 2009, 13:09
Ik snap je punt Wizz, maar wat vind jij dan wat er met die gitaren moet gebeuren.Persoonlijk vind ik dat de beginner met een niet zo'n goede gitaar wel leuk instapt tegen een aantrekkelijke prijs en hij leert gelijk ook iets over prijs en kwaliteit, het schade en schande verhaal.Een gevorderde gitarist zal zo'n instrument niet kopen of terugsturen .En om al die gitaren uit de markt te halen en te vernietigen is ook wat ,dat zal weer doorberekend moeten worden in de goede gitaren

M Kactus
18 januari 2009, 13:15
Dus je roept om het hardst dat mensen moeten met "bepaalde" winkels en zegt heel nobel dat je geen namen noemt, terwijl iedereen weet wat je bedoelt, en als je er zelf 1 koop is er niks aan de hand.
Op ze lichtst een beetje vreemd en bij al dit soort post van jou blijf ik een smaakje proeven van het beschermen van jouw handel.
Ja je moet uitkijken en nee niet elke aanbieding is oplichting, maar geldt dat niet voor alles.
Jij stelt te makkelijk dat een gitaar/bas wel slecht moet zijn anders was hij wel verkocht, onzin er zijn zat andere redenen (ook muziekinstrumenten zijn trend gevoelig om er maar 1 te noemen).

Overigens valt het me wel op dat er een grote groep mensen is die zomaar wat online besteld en pas later beseft dat dat nu niet was wat ze moesten hebben.
Btw bij online bestellen (in ieder gavel in NL en ik dacht zelfs europees) mag je binnen 8 dagen retour zenden en krijg je gewoon je geld terug.

Ik wil Wizz hier niet verdedigen, want dat kan ie best zelf, denk ik zo. Maar de enige reden dat jij hier zo reageert, is omdat het Wizz is die gepost heeft.
In zijn posts staat nergens dat álle goedkope gitaren rommel zijn. Zelfs het tegendeel staat erin (zijn bas, omdat het merk uit de gratie is).

Het mag toch duidelijk wezen dat hier gesteld wordt dat die grote aanbiedingen niet de Heilige Graal zijn voor beginners. Je mag natuurlijk zelf doen wat je wilt, maar om de citroenen te kunnen scheiden van de "trendgevoelige" gitaren, heb je ervaring nodig. Meestal niet de doelgroep van de goedkope internetshops.

Wizz
18 januari 2009, 14:13
Ik snap je punt Wizz, maar wat vind jij dan wat er met die gitaren moet gebeuren.Persoonlijk vind ik dat de beginner met een niet zo'n goede gitaar wel leuk instapt tegen een aantrekkelijke prijs en hij leert gelijk ook iets over prijs en kwaliteit, het schade en schande verhaal.Een gevorderde gitarist zal zo'n instrument niet kopen of terugsturen .En om al die gitaren uit de markt te halen en te vernietigen is ook wat ,dat zal weer doorberekend moeten worden in de goede gitaren

Eigenlijk zouden dergelijke gitaren -maar het geldt ook voor versterkers, effecten, zelfs snaren- gewoon vernietigd moeten worden. Soms gebeurt dat ook.
Met het "schade en schande" verhaal sla je eigenlijk de spijker op zijn kop: De mensen die hier op GN advies komen vragen, proberen juist die schade en schande te beperken door de ervaringen van gevorderden te vragen. Mijn irritatie is dat het vaak niet bepaald gevorderden zijn (junior member) die vanuit hun eigen goede ervaring met een beginnersgitaartje gaan adviseren om een instrument uit een veel hogere prijsklasse ook bij die winkel te halen.
Laten we wel zijn, voor € 120 vind ik het ongelooflijk als er snaren op de gitaar zitten en er ook nog geluid uit komt, maar voor € 2500 leg ik zelf althans de lat wel wat hoger.
"De wens is de vader van de gedachte", dus we geloven graag dat die extra twintig procent korting die een internetstore geeft het gevolg is van het feit dat het een te gekke winkel is, en dat ze lagere "overhead" hebben, enzovoort, maar in de praktijk denk ik dat internet-stores niet de "place to be" zijn voor de betere merken. Ik zeg voorzichtig "ik denk" maar eigenlijk bedoel ik "ik weet" want ik bezoek niet alleen de sites maar ook daadwerkelijk alle winkels in de Benelux en Duitsland. Opmerkelijk is dat -als het om high-end gaat- de betere winkels vaak een belabberde website hebben, en vice versa achter de betere sites vaak een belabberde voorraad schuilgaat.

Wizz

johanb
18 januari 2009, 15:37
Ik bedoel het "schade en schande"verhaal toch anders.De beginners moeten juist die ervaring 1 keer opdoen dat goedkoop duurkoop kan zijn.Dat moet natuurlijk niet gebeuren in de prijsklasse van 2500 euro ,maar een gitaar van 600 euro voor 300 euro in die klasse.Dan leert de beginner iets over prijs /kwaliteit .Op het forum wordt eigenlijk maar een ding aangeraden testen,testen en nog eens testen dat zal de inmiddels gevorderde beginner dan ook zeker gaan doen.Over de sites heb ik het idee dat het de insteek van de ondernemer laat zien,omzet halen uit veel gitaren verkopen of uit goede gitaren verkopen

Wizz
18 januari 2009, 15:45
In "acoustische gitaren" is weer een prachtig voorbeeld. Een juniormember die een bepaalde winkel aanraad voor de aanschaf van een Taylor van pakweg 3000 Euro. Want het scheelt 700 Euro. Een paar dagen later post dezelfde Juniormember dat hij zijn daar zojuist aangeschafte Martin niet gestemd krijgt- ik vermoed dat de brug te dicht bij de nek zit, en dat de gitaar daarom zo goedkoop is.
Die jongen heeft pech, maar als die ander daar inmiddels een Taylor besteld heeft, is dat natuurlijk nog veel erger. De tip was dus niet zo'n goede tip, en erg voorbarig.

Wizz

zjanke
18 januari 2009, 15:54
Dus als je jaren gitaar speelt en nog maar kort op gitaarnet rondhangt ben je per definitie iemand die slecht advies geeft?

Wizz
18 januari 2009, 16:07
Dus als je jaren gitaar speelt en nog maar kort op gitaarnet rondhangt ben je per definitie iemand die slecht advies geeft?

Nee hoor, ik had zelf in mijn eerste post al te gekke adviezen:D.
Maar het geval in acoustisch wat ik hierboven noem staat niet op zichzelf, helaas.

Wizz

grayfink
18 januari 2009, 16:11
Zjanke doelt er op dat je tot 99 posts junior member bent en bij 100(+) senior, en dat dat los staat van expertise. (Tenminste, dat neem ik aan)

grayfink
18 januari 2009, 16:15
In "acoustische gitaren" is weer een prachtig voorbeeld. Een juniormember die een bepaalde winkel aanraad voor de aanschaf van een Taylor van pakweg 3000 Euro. Want het scheelt 700 Euro. Een paar dagen later post dezelfde Juniormember dat hij zijn daar zojuist aangeschafte Martin niet gestemd krijgt- ik vermoed dat de brug te dicht bij de nek zit, en dat de gitaar daarom zo goedkoop is.
Die jongen heeft pech, maar als die ander daar inmiddels een Taylor besteld heeft, is dat natuurlijk nog veel erger. De tip was dus niet zo'n goede tip, en erg voorbarig.

Wizz

C.F. Martin heeft geen kwaliteitscontrole?:chicken: Ik kan het me slecht voorstellen, garantiewerk uiteraard als de brug verkeerd geplaatst, ook wel te verhelpen door een luthier, maar beginners die een dure gitaar niet gestemd krijgen kunnen doorgaans gewoon niet stemmen. Linkje?

johanb
18 januari 2009, 16:18
maar als "echte nederlander " denk je toch aan die 700 euro goedkoper en niet aan de kwaliteit ,iets van plus minus 3000 eur zal toch wel goed zijn met garantie enz. Of word de gitaar in je voorbeeld van 3000 euro voor 1200 euro aangeboden. Want dan heb ik je punt helemaal begrepen

zjanke
18 januari 2009, 16:30
Zjanke doelt er op dat je tot 99 posts junior member bent en bij 100(+) senior, en dat dat los staat van expertise. (Tenminste, dat neem ik aan)

Iets in die trend ja. ;) Betreffende poster speelt een jaar of vijftien en zit nog net zo lang hier op het forum.

Ik heb het topic en wat meer van bewuste poster terug gezocht en hij wijst op een winkel waar je betreffende gitaar voor 700 euro minder kunt krijgen en verteld er vervolgens bij dat je een gitaar voor zo'n bedrag volgens mij wel wil testen voor je hem (blind) koopt. Volgens mij is dat niet zo'n goed voorbeeld van hetgeen wat Wizz wil vertellen. Dat betreffende winkel ook via internet verkoopt is dan een slecht argument, dat doen andere winkels ook, zelfs winkels die hier bijna heilig verklaard worden.

Ik kan me overigens wel iets bij voorstellen bij het verhaal van Wizz, maar een beginnersgitaar of een 2500+ euro model koop je volgens mij iets anders. Een beginner zal zelf niet (of tenminste niet heel erg goed) kunnen beoordelen wat goed of slecht is en een serieuze beginner zal zoeken naar een gerennomeerd merk tegen de laagste prijs.
Een gevorderde speler zal volgens mij zoeken naar de beste deal: de beste gitaar voor de laagste prijs gecombineerd met de beste service. Soms is dat het goedkoopste adres, soms de winkel om de hoek, maar de krux zit hem in het feit dat een serieuze gitarist eerst wil proberen of het exemplaar in kwestie echt wel het juiste exemplaar is. Dus de grote duitse (internet)winkels zijn niet per definitie de vuilnisbakken van de groothandel en leveren ook echt wel goed spul.

Wizz
18 januari 2009, 16:54
Dus de grote duitse (internet)winkels zijn niet per definitie de vuilnisbakken van de groothandel en leveren ook echt wel goed spul.

Het één sluit het ander niet uit, zullen we dan maar zeggen.

Wizz

zjanke
18 januari 2009, 17:15
Maar dat beweer ik ook helemaal niet, ik geloof best dat er slecht spul verkocht wordt onder het mom "handel is handel". Ik heb ook wel eens een gitaar in mijn handen gehad waarvan ik me serieus afvroeg hoe die door een kwaliteitscontrole heen was gekomen (Fender telecaster met een brug die zo ver naast de hartlijn stond dat de hoge e-snaar boven de 15e fret langs de hals lag). Volgens mij hing dat exemplaar er ook al een aantal maanden, dus in de winkel zaten ze ook te slapen.
Ik geloof echter niet dat een zichzelf respecterende gitarist die bezig is met het verzamelen van info over zijn volgende grote aankoop alleen op basis van een uitspraak op een forum zijn creditcard trekt en bestelt.

Een beginnend gitarist zal hopelijk door een leraar of bevriende gitarist die net even wat meer kennis heeft op dergelijke grote missers gewezen worden en dan wordt zo'n ding weer terug gestuurd. Hoort waarschijnlijk bij het moderne leerproces en de toekomst zal (helaas?) meer en meer op internetverkoop gericht zijn. Ook daar zullen goede en slechte verkopers uiteindelijk de bijbehorende credits krijgen.

northernlake
18 januari 2009, 17:39
Wizz: het is nogal wat wat je beweert.

Met de Thomannen van deze wereld heb ik geen ervaring, wel met een aantal zeer gerenommeerde US dealers. De ervaringen zijn louter POSITIEF. Ik verzeker je, als ik een probleem zou hebben met een van de gitaren dan weet ik *zeker* dat het tot mijn volle 100% tevredenheid zou worden opgelost. Die gasten geven een service waar de gemiddelde Nederlandse winkelier nog wat van kan leren.

Zolang men hier durft gitaren in de winkel te hangen met een prijskaartje in EURO's dat HOGER is dan de US listprice in Dollars dan weet ik wel wat ik blijf doen.

Pepe
18 januari 2009, 17:42
Je hebt een punt Wouter maar je slaat af en toe een beetje door met horror stories.
True, je kan een dog kopen via een internet store maar die kom ik ook wel tegen bij de muziekzaak. Bij zaken als Thomann kan je alles zonder problemen retouneren, bij de winkel maak ik dat wel eens anders mee.
Ga eens terug met je pasgekochte gitaar van Sacksioni die alles "handpicked" en probeer dan maar eens met cash uit die winkel te komen.

De Gretsch die ik voor 1100 uit de USA haalde stond bij NM en Max voor 2600. De gitaar was slecht afgesteld maar een kleine twist met het bijgeleverde sleuteltje en klaar. De Historic R6 uit de USA was 1000 euro goedkoper dan hier, die wordt fabrieksaf al perfect afgesteld. Ik zeg er wel bij, de ervaring leert dat wanneer je niet zelf kan afstellen een internetwinkel een fishy affair kan zijn.

De internetwinkels zijn er nou eenmaal en gaan niet meer weg. Ik zou zeggen, if you cant beat them join them. Die shops in Engeland zijn wat doortastender, die zien die ontwikkeling als een opportunity ipv een bedreiging en zetten ijskoud een online store op.

Opportunity, een belangrijk woord voor een zelfstandig ondernemer.

northernlake
18 januari 2009, 17:51
De internetwinkels zijn er nou eenmaal en gaan niet meer weg. Ik zou zeggen, if you cant beat them join them. Die shops in Engeland zijn wat doortastender, die zien die ontwikkeling als een opportunity ipv een bedreiging en zetten ijskoud een online store op.

Opportunity, een belangrijk woord voor een zelfstandig ondernemer.

Amen :)

Zamalan
19 januari 2009, 11:31
Mijn eerste instrument kocht ik in een kleine zelfstandige om de hoek, die eigelijk de recomended retail price gebruikt als winkelprijs (of meer als ik nu de prijzen bekijk, ik heb iets meer dan 300 euro betaald voor mijn esp-ltd f-50 die nu 285 euro heeft als RRP en verkocht wordt bij thomann voor 238, maar dat zal wel aan de lage dollar liggen).
Ik kende op dat moment nougatbollen van gitaren en ik kon er meer op vertrouwen dat de handelaar zijn gitaren zelf allemaal al eens bespeeld heeft en afgesteld heeft voor hij ze in zijn winkel hangt. Iets wat ik van een grote webwinkel minder goed kan geloven.
Mijn volgende gitaar zal ik waarschijnlijk in een grotere winkel kopen om meer keuze te hebben maar niet te groot zodat ik er van kan uit gaan dat de gitaren allemaal al eens bekeken geweest zijn door de technicus, of misschien laat ik de kleine winkel om de hoek hem wel bestellen en afstellen.

Over het algemeen ga ik akkoord met de spreuk: als het te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.

Kaboemba
19 januari 2009, 12:16
Ik wil Wizz hier niet verdedigen, want dat kan ie best zelf, denk ik zo. Maar de enige reden dat jij hier zo reageert, is omdat het Wizz is die gepost heeft.
In zijn posts staat nergens dat álle goedkope gitaren rommel zijn. Zelfs het tegendeel staat erin (zijn bas, omdat het merk uit de gratie is).

Het mag toch duidelijk wezen dat hier gesteld wordt dat die grote aanbiedingen niet de Heilige Graal zijn voor beginners. Je mag natuurlijk zelf doen wat je wilt, maar om de citroenen te kunnen scheiden van de "trendgevoelige" gitaren, heb je ervaring nodig. Meestal niet de doelgroep van de goedkope internetshops.

Dat lijkt mij nogal logisch aangezien wizz degene is die begon met posten, of moet ik nu ook al uitkijken op wie ik reageer.
En inderdaad het is juist omdat wizz het is, het is namelijk niet de eerste keer dat wizz " schopt" tegen bepaalde winkles(vormen).
Bovendien zeg ik ook helemaal niet dat wizz zegt dat alle goedkope gitaren rotzooi is.

Kaboemba
19 januari 2009, 12:19
In "acoustische gitaren" is weer een prachtig voorbeeld. Een juniormember die een bepaalde winkel aanraad voor de aanschaf van een Taylor van pakweg 3000 Euro. Want het scheelt 700 Euro. Een paar dagen later post dezelfde Juniormember dat hij zijn daar zojuist aangeschafte Martin niet gestemd krijgt- ik vermoed dat de brug te dicht bij de nek zit, en dat de gitaar daarom zo goedkoop is.
Die jongen heeft pech, maar als die ander daar inmiddels een Taylor besteld heeft, is dat natuurlijk nog veel erger. De tip was dus niet zo'n goede tip, en erg voorbarig.

Wizz

Het is dus een schande dat een bedrijf als martin (die zegt top te zijn) deze gitaren toe laat op de markt.
Laat ik het zo stellen, als jij als bedrijf gitaren maakt die tot de top zouden behoren, dan hoor je ook de service te geven die tot de top behoort en dus die gitaren uit de handel laten.
En ja je moet mogelijk ook bij bepaalde bedrijven uitkijken, maar uiteindelijk zullen het op die manier niet reden.

Kaboemba
19 januari 2009, 12:21
Het één sluit het ander niet uit, zullen we dan maar zeggen.

Wizz

Kijk en dit soort opmerkingen bedoel ik dus.
Ik meen dat er eerder om dezelfde redenen topics zijn afgesloten en toen ging het om reguliere nederlandse bedrijven, waarom zou dit anders zijn.
Als je iets te zeggen heb zeg het dan en lul er niet omheen.

Kim Wilson
19 januari 2009, 12:27
... Dus de grote duitse (internet)winkels zijn niet per definitie de vuilnisbakken van de groothandel en leveren ook echt wel goed spul.
Ze verkopen ook wel goed spul, natuurlijk wel. Maar ik kan me voorstellen dat ze er minder moeilijk over doen om een miskleun tegen een "speciale aanbiedingsprijs" op de site te slingeren.

turboblues
19 januari 2009, 13:39
Mijn ervaringen leren me dat je overal voorzichtig moet zijn..Heb een vriend die een miskleun Fender Strat (nouja, één fret niet level) had gekocht bij een gereputeerde zaak. En het was geen koopje..zelfs eerder te veel betaald volgens de norm.

Shaggy
19 januari 2009, 13:49
Mijn ervaringen leren me dat je overal voorzichtig moet zijn..Heb een vriend die een miskleun Fender Strat (nouja, één fret niet level) had gekocht bij een gereputeerde zaak. En het was geen koopje..zelfs eerder te veel betaald volgens de norm.

klinkt als feedback

Wizz
19 januari 2009, 21:32
het is namelijk niet de eerste keer dat wizz " schopt" tegen bepaalde winkles(vormen).

Dat is waar. En daar heb ik een goede reden voor: Hoewel ook absoluut (steeds meer) andere geluiden te horen zijn, lees ik op dit forum toch wel erg vaak tussen de regels dat de goedkoopste winkel de beste winkel is. Noem me een sentimentele ouwe zak, maar ik heb heel veel van mijn kennis opgedaan in de muziekwinkel om de hoek. Het was de coolste plek van de wereld, ik ontmoette er (paatselijke)beroemdheden, en behalve mijn zakken´leegkloppen hebben de verkopers me een enorme duw voorwaarts gegeven als muzikant. Juist toen ik de status van goede klant had gekregen -door veel uit te geven- kon ik rekenen op bepaalde privileges, zoals extra kortingen, levenslange garantie, reparaties on the spot, vervangende apparatuur, gouden tips...
Die muziekwinkel heeft het moeilijk. Als we doorgaan mekaar naar Duitsland te sturen, en alleen voor informatie en een pakje snaren naar de winkel om de hoek gaan, zijn er straks geen goede winkels meer. Eén van de beste winkels die ik ken in Nederland heeft een eigenaar die behalve tachtig uur in de winkel ook nog iedere avond als roady, zaalmixer, pa-verhuurder en muzikant aan de slag is, omdat hij anders gewoon het hoofd niet boven water kan houden. Of hij zou zijn uitstekende personeel moeten ontslaan en er studentjes voor in de plaats zetten.
Was het nou zo dat die Duitse winkels echt goed waren, dan hoorde je me niet, ik ga natuurlijk niet roepen dat we alleen omdat ze zielig zijn naar Nederlandse winkels zouden moeten gaan.
De grote Duitse winkels zijn dus niet zo te gek. Ik bezoek ze geregeld. Van de enorme lijsten spullen die op de site staan, is nog geen fractie aanwezig. De dingen die er wel zijn, verkeren vaak in een erbarmelijke staat. Heel veel aanbiedingen zijn mij beroepshalve bekend als B-keuze (de topic) of verouderde modellen. Toen in Nederland goede Koreaanse Epiphones te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om een belabberde vroege Chinees te kopen (later werden ze beter). Toen in Nederland de nieuwe, sterk verbeterde Mexicaanse Standards van Fender te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om het oude type te kopen. Alleen de pickups al rechtvaardigden een prijsverschil van 100 Euro, terwijl het prijsverschil feitelijk nog niet eens de helft daarvan was.
Ik heb helemaal niets tegen internetverkoop, maar de grote Duitse winkels verkopen veel verf en weinig wol. De voorbeelden op dit forum zijn talrijk.

Wizz

Kim Wilson
20 januari 2009, 09:00
...
De grote Duitse winkels zijn dus niet zo te gek. Ik bezoek ze geregeld. Van de enorme lijsten spullen die op de site staan, is nog geen fractie aanwezig. De dingen die er wel zijn, verkeren vaak in een erbarmelijke staat. Heel veel aanbiedingen zijn mij beroepshalve bekend als B-keuze (de topic) of verouderde modellen. Toen in Nederland goede Koreaanse Epiphones te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om een belabberde vroege Chinees te kopen (later werden ze beter). Toen in Nederland de nieuwe, sterk verbeterde Mexicaanse Standards van Fender te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om het oude type te kopen. Alleen de pickups al rechtvaardigden een prijsverschil van 100 Euro, terwijl het prijsverschil feitelijk nog niet eens de helft daarvan was.
Ik heb helemaal niets tegen internetverkoop, maar de grote Duitse winkels verkopen veel verf en weinig wol. De voorbeelden op dit forum zijn talrijk.

Wizz
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar toen ik de laatste keer bij Musik Produktiv was, had ik nou niet het idee dat ze rommel aan de muur hadden. Mijn broer heeft er een Sandberg bas gekocht, en dat ding is gewoon erg goed. We hebben ter plekke nog een paar cent korting gehad en voordat we hem mee mochten nemen, werd hij eerst nog naar de werkplaats gebracht voor nieuwe snaren en een afstelbeurt. Nu is dat slechts één voorbeeld, maar ik heb er meer dingen van de muur gehaald, en die waren volgens mij echt niet allemaal slecht.

Kaboemba
20 januari 2009, 18:42
Dat is waar. En daar heb ik een goede reden voor: Hoewel ook absoluut (steeds meer) andere geluiden te horen zijn, lees ik op dit forum toch wel erg vaak tussen de regels dat de goedkoopste winkel de beste winkel is. Noem me een sentimentele ouwe zak, maar ik heb heel veel van mijn kennis opgedaan in de muziekwinkel om de hoek. Het was de coolste plek van de wereld, ik ontmoette er (paatselijke)beroemdheden, en behalve mijn zakken´leegkloppen hebben de verkopers me een enorme duw voorwaarts gegeven als muzikant. Juist toen ik de status van goede klant had gekregen -door veel uit te geven- kon ik rekenen op bepaalde privileges, zoals extra kortingen, levenslange garantie, reparaties on the spot, vervangende apparatuur, gouden tips...
Die muziekwinkel heeft het moeilijk. Als we doorgaan mekaar naar Duitsland te sturen, en alleen voor informatie en een pakje snaren naar de winkel om de hoek gaan, zijn er straks geen goede winkels meer. Eén van de beste winkels die ik ken in Nederland heeft een eigenaar die behalve tachtig uur in de winkel ook nog iedere avond als roady, zaalmixer, pa-verhuurder en muzikant aan de slag is, omdat hij anders gewoon het hoofd niet boven water kan houden. Of hij zou zijn uitstekende personeel moeten ontslaan en er studentjes voor in de plaats zetten.
Was het nou zo dat die Duitse winkels echt goed waren, dan hoorde je me niet, ik ga natuurlijk niet roepen dat we alleen omdat ze zielig zijn naar Nederlandse winkels zouden moeten gaan.
De grote Duitse winkels zijn dus niet zo te gek. Ik bezoek ze geregeld. Van de enorme lijsten spullen die op de site staan, is nog geen fractie aanwezig. De dingen die er wel zijn, verkeren vaak in een erbarmelijke staat. Heel veel aanbiedingen zijn mij beroepshalve bekend als B-keuze (de topic) of verouderde modellen. Toen in Nederland goede Koreaanse Epiphones te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om een belabberde vroege Chinees te kopen (later werden ze beter). Toen in Nederland de nieuwe, sterk verbeterde Mexicaanse Standards van Fender te koop stonden, renden velen hier naar Duitsland om het oude type te kopen. Alleen de pickups al rechtvaardigden een prijsverschil van 100 Euro, terwijl het prijsverschil feitelijk nog niet eens de helft daarvan was.
Ik heb helemaal niets tegen internetverkoop, maar de grote Duitse winkels verkopen veel verf en weinig wol. De voorbeelden op dit forum zijn talrijk.

Wizz

Dat maakt het even heel anders (hoe ik tegen jouw posts aankijk).
Tuurlijk dat soort zaken zijn de mooiste en steeds minder te vinden, vooral heerlijk als ze daar allerlei meuk hebben staan en daar dan net wel iets moois tussen vinden.
Ik vond dat jij te veel deed voordoen dat het bijna allemaal slecht was.
En als iemand op die manier een gitaar besteld dan neemt hij een risico en moet hij daarna niet hier zeiken, het zijn zeker niet de beste winkels alhoewel er net weer als bij gewone winkels goede en slechte zijn.

hendrix2
20 januari 2009, 18:58
Ik moet toegeven dat ik voor snaren en kleine meuk ook via internet bestel.
HIer in belgie betaal je minimum 8 euro voor een setje d'addario (dikwijls al 9 of 10 euro) en voor een setje mandoline snaren betaal ik 14 euro!!!
In duitsland betaal ik respectievelijk 4,5 euro en 7 euro.

Als je rekent dat ik gemiddeld 12 pakjes snaren voor mandoline per jaar verbruik dan zou dat uit de winkel 84 euro en vanuit duitsland 42 euro kosten... Dan weet ik het wel.

Dat gezegd zijnde, voor duurder spul zoals instrumenten ga ik wel nog gewoon naar de winkel. Lekker uittesten en een praatje maken.
Ik heb vorig jaar zelf kunnen ondervinden dat 2 identieke gitaren (zelfde merk, type) totaal verschillend kunnen zijn. Ze stonden juist naast elkaar in de winkel en ik heb ze afwisselend een tijdje bespeeld. De ene zou ik nooit gekocht hebben, de andere is nu de gitaar waar ik dagelijks op speel. Da's voor mij al reden genoeg om geen instrument via het internet te kopen.

Stel dat ik een gitaar ga testen in de winkel en ik vind ze fantastisch en dan bestel ik via internet, waar ik dus niet kan uitproberen, en blijk ik een gitaar te krijgen die ik net niet fantastisch vind... moet wel heel frustrerend zijn!

Gearjunkie
20 januari 2009, 19:42
Eén van de beste winkels die ik ken in Nederland heeft een eigenaar die behalve tachtig uur in de winkel ook nog iedere avond als roady, zaalmixer, pa-verhuurder en muzikant aan de slag is, omdat hij anders gewoon het hoofd niet boven water kan houden. Of hij zou zijn uitstekende personeel moeten ontslaan en er studentjes voor in de plaats zetten.
Wizz
Gezellige winkel, mooie winkel, leuke winkel misschien. Een van de beste zal het dus in elk geval niet zijn lijkt me gezien hetgeen je zelf zegt....

Jij kiest voor emotie, vele anderen voor ratio.

guitargeek3
20 januari 2009, 22:13
Begrijp ik het goed als ik zeg dat dit ook kan gebeuren met official dealers van merken?
Dus winkels die al aangeschreven staan op de site van het merk zelf?

Wizz
20 januari 2009, 22:40
Begrijp ik het goed als ik zeg dat dit ook kan gebeuren met official dealers van merken?
Dus winkels die al aangeschreven staan op de site van het merk zelf?

Ik geloof dat ik de vraag niet helemaal begrijp, je bent volgens mij dealer of niet, er zijn geen "gewone dealers" en "official dealers".
En wat bedoel je met "dit kan gebeuren" ? Dat ze per ongeluk, of bewust want in de aanbieding, een "maandagmorgenprodukt" kopen ?
Ja, dat kan. Als je dealer bent van een merk, kun je ook de aanbiedingen binnen dat merk kopen. En dat hoeft echt niet altijd troep te zijn. Maar in de jaren dat ik in winkels inkoper was, was ik altijd wel erg op mijn hoede voor aanbiedingen. Een "Limited edition 2003" die in 2004 bij de groothandel in de aanbieding gaat omdat ze de magazijnruimte nodig hebben voor de "limited edition 2004" kan natuurlijk een prima deal zijn, en soms kocht ik ook bewust "verouderde modellen" : Toen de Taylor 200 serie gelaagde zij- en achterkanten kreeg, heb ik onmiddelijk te toenmalige groothandel leeggekocht voor wat betreft massieve 200's. Als een winkel nu, jaren later, nog een massieve 200 heeft hangen, moet je je echter wel afvragen waarom die in al die jaren nooit verkocht is. Dat riekt dan toch wel weer naar een "maandagmorgen-gevalletje"-maar je kunt ook gewoon de mazzelpik van de eeuw zijn als je met die gitaar onder de arm naar huis gaat...

Wizz

guitargeek3
20 januari 2009, 22:50
Ik dealer, nee hoor.
Wat ik bedoel is dat je muziek zaken hebt die via een importeur bestellen en sommige direct vanuit de fabriek.
Die direct bestellen, zijn die dan niet een official dealer?

Wizz
20 januari 2009, 22:56
Dat is geen keus die een winkel heeft. Sommige merken werken met importeurs, sommige niet. Een winkel in Europa die Gibson wil kopen, moet hem bij Gibson Europe kopen. De fabriek levert hem niet. Een winkel in Nederland die Marshall wil kopen, moet naar de importeur in´Nederland, en kan niet bij de fabriek terecht. De winkel heeft dus geen keus, het zijn de merken die wel of niet voor tussenhandel kiezen.

Wizz

guitargeek3
20 januari 2009, 22:59
Aha, is dat ook weer duidelijk voor mij, cheers!

--=HANS=--
26 januari 2009, 17:07
In "acoustische gitaren" is weer een prachtig voorbeeld. Een juniormember die een bepaalde winkel aanraad voor de aanschaf van een Taylor van pakweg 3000 Euro. Want het scheelt 700 Euro. Een paar dagen later post dezelfde Juniormember dat hij zijn daar zojuist aangeschafte Martin niet gestemd krijgt- ik vermoed dat de brug te dicht bij de nek zit, en dat de gitaar daarom zo goedkoop is.
Die jongen heeft pech, maar als die ander daar inmiddels een Taylor besteld heeft, is dat natuurlijk nog veel erger. De tip was dus niet zo'n goede tip, en erg voorbarig.

Wizz

Ik heb maar even rustig afgewacht tot de juniormember in kwestie met zijn instrument terug is geweest naar de winkel waar het instrument vandaan komt. Zoals een aantal andere mensen in deze topic al meldde zat het euvel niet in een brug die te dicht bij de nek zat of iets anders waardoor het instrument tegen een dumpprijs in de markt gezet zou zijn. Dat het geen dumpprijs was meldde het member zelf overigens ook al in deze topic. Het zat hem uiteindelijk in een topkammetje waarvan niet alle sleufjes voor de snaren weid genoeg waren. Slordig voor een dergelijk instrument? Ja, beslist maar helaas niet zeldzaam. Laten we het erop houden dat de topkammetjes man in de fabriek smorgens ruzie met zijn echtgenote heeft gehad. De winkel waar het instrument gekocht was heeft het op een drukke zaterdag keurig en direct voor hem opgelost.
Dus Wizz, dit was niet bepaald "weer een prachtig voorbeeld" Het was meer een illustratie van hoe het ook kan.

mandyshadow
26 april 2009, 20:17
Als beginner en leek op gitaar gebied heb ik de internet winkels gebruikt om alles te kunnen bekijken. Vervolgens allerlei review sites bezocht zoals Harmony Central. Naar 3 verschillende gitaarwinkels geweest om te horen en te voelen. Uiteindelijk bij de winkel gekocht die mij het meest wist te vertellen over de verschillende gitaren. M.b.t materiaal, klank enz. Bij 1 winkel wisten ze niet eens te vertellen of de gitaar een solid top had of niet (das toch erg). Ik wist het wel i.v.m mijn vooronderzoek. De winkel waar ik mijn gitaar heb gekocht gaf zelfs ook wat tips over mijn verkeerde houding (hij was ook gitaarleraar). De man nam echt de tijd voor mij (wat ik erg belangrijk vind). Over een maand of 4-5 moet ik even terug en wordt mijn gitaar nog een keer helemaal nagekeken. Soort service beurt (gratis). Dus ja misschien heb ik iets meer betaald maar krijg er wel service voor terug.

SnoopWinckel
27 april 2009, 13:28
Ik heb zelf onlangs een soort van aanbieding "afgedwongen" :)

Wat Wizz zei ivm gerenomeerde winkels in combinatie met slecht onderhoudde websites klopt volledig voor mijn verhaaltje (ongeveer twee weken geleden nu).
Ik was dus als beginner op zoek naar een elektrische gitaar, en ik had aan de hand van reviews en prijslijsten een lijstje gemaakt van modellen die ik wou testen.

Na x aantal gitaren geprobeerd te hebben kwam ik dus uit op die Godin uit mijn signature, en ik besloot dat ik voor die gitaar wou gaan.
Zegt de verkoper plots: ja maar die ligt wel buiten je budget (dat ik op voorhand had opgegeven).
Daarop gaf ik aan dat op hun website de prijs van deze gitaar nochtans veel lager stond.

De verkoper sloeg direct mea culpa en verkocht mij de gitaar aan de prijs zoals ie online stond (zelfs nog steeds staat in feite :???:).
Dat scheelde ongeveer 200 euro. Verder heb ik er ook nog twee jaar garantie bij gekregen, en één jaar mogelijkheid tot 'upgraden' naar een beter model.

Volgens mij kwam dit door volgende factoren:
- hier in België moeten winkels verkopen aan de prijs die ze afficheren, ook al is die foutief (alleen met verlies verkopen mag niet)
- Godin is een weinig populair merk blijkbaar
- de gitaar hing er ook al een tijdje, de verkoper poetste het ding volledig op en lag er een nieuwe set snaren op (d'addario)

De winkel in kwestie is vrij groot, voornamelijk 'hofleverancier' voor verscheidene productiehuizen/televisiestations en artiesten hier in België.
Dus qua service en garantie maak ik me dan ook geen zorgen :) Alleen is hun website dus in twee, drie jaar niet meer ververst geweest :D

Trecion
12 mei 2009, 13:28
Als ik een gitaar koop bij mijn plaatselijke gitaarwinkel en de gitaar moet nog besteld worden en wordt verkocht met een stuk lagere prijs omdat ik kan aantonen dat de gitaar op andere plekke (ook gewone winkels) stukken goedkoper is. Hoe hoog is dan de kans dat ik een B klasse gitaar krijg?

En waar merk ik aan of het geen A klasse gitaar is? vooral bij een elektro akoestische. Een scheve brug e.d vallen wel meteen op maar bijvoorbeeld de kleine dingetjes waar iemand die geen expert op gebied van gitaren is niks van zou merken in eerste instantie.

Ukeloeder
12 mei 2009, 15:27
Ik heb zelf onlangs een soort van aanbieding "afgedwongen" :)

Wat Wizz zei ivm gerenomeerde winkels in combinatie met slecht onderhoudde websites klopt volledig voor mijn verhaaltje (ongeveer twee weken geleden nu).
Ik was dus als beginner op zoek naar een elektrische gitaar, en ik had aan de hand van reviews en prijslijsten een lijstje gemaakt van modellen die ik wou testen.

Na x aantal gitaren geprobeerd te hebben kwam ik dus uit op die Godin uit mijn signature, en ik besloot dat ik voor die gitaar wou gaan.
Zegt de verkoper plots: ja maar die ligt wel buiten je budget (dat ik op voorhand had opgegeven).
Daarop gaf ik aan dat op hun website de prijs van deze gitaar nochtans veel lager stond.

De verkoper sloeg direct mea culpa en verkocht mij de gitaar aan de prijs zoals ie online stond (zelfs nog steeds staat in feite :???:).
Dat scheelde ongeveer 200 euro. Verder heb ik er ook nog twee jaar garantie bij gekregen, en één jaar mogelijkheid tot 'upgraden' naar een beter model.

Volgens mij kwam dit door volgende factoren:
- hier in België moeten winkels verkopen aan de prijs die ze afficheren, ook al is die foutief (alleen met verlies verkopen mag niet)
- Godin is een weinig populair merk blijkbaar
- de gitaar hing er ook al een tijdje, de verkoper poetste het ding volledig op en lag er een nieuwe set snaren op (d'addario)

De winkel in kwestie is vrij groot, voornamelijk 'hofleverancier' voor verscheidene productiehuizen/televisiestations en artiesten hier in België.
Dus qua service en garantie maak ik me dan ook geen zorgen :) Alleen is hun website dus in twee, drie jaar niet meer ververst geweest :D

En welke zaak is dat? Wellicht interessant voor mede-gitaristen.

Jcusters
13 mei 2009, 09:48
lijkt me leo caerts in Leuven te zijn ... als ik zo lees over de productiehuizen.